Dokument 8:105 L (2016-2017)
– representantforslag om å tillate konsum av alkohol under 22 volumprosent
i parker
Helse- og omsorgskomiteen
har fått oversendt til behandling Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Sivert Bjørnstad, Erlend Wiborg, Oskar J. Grimstad og Morten Ørsal
Johansen om å tillate konsum av alkohol under 22 volumprosent i
parker – Dokument 8:105 L (2016-2017). Forslaget lyder:
"Bakgrunn
I Norge i dag er det etter alkoholloven
§ 8-9 første ledd nr. 5 forbudt å drikke eller servere alkohol uten
bevilling på gate, torg eller vei, i park eller på annen offentlig
plass.
Formålet med bestemmelsen, og med
alkoholloven for øvrig, er i størst mulig grad å begrense de samfunnsmessige
og individuelle skader som alkoholinntak kan medføre. Forslagsstillerne
ser viktigheten av å opprettholde en lov som verner om ro og orden
på offentlig sted. Det er imidlertid viktig at lovverket reflekterer
faktiske forhold i samfunnet mellom folks ønsker og vernet om ro
og orden på offentlig sted. Forslagsstillerne ser rom for en justering
av alkoholloven for å tillate konsum av alkoholholdige drikkevarer
i parkene.
De aller fleste har et ansvarlig
forhold til alkohol og har stor glede av å kunne nyte alkohol i
parker på solskinnsdager. Ifølge loven, slik den er utformet, er det
i dag ulovlig å nyte en boks med pils eller et glass vin i parken.
Politiet har riktignok flere steder valgt en pragmatisk linje og
sett bort fra at folk drikker alkohol i parkene på finværsdager.
Forslagsstillerne mener imidlertid det er på tide å fjerne en lovbestemmelse
som har utspilt sin rolle for lenge siden, og mener det bør være
lovlig å nyte alkohol i grøntarealene.
Parkene er et område for alle, og
alkohol har vært sett på som en risikofaktor med hensyn til ro og orden
og med hensyn til negativ påvirkning overfor barn.
Likevel er det slik at andre bestemmelser
i lovverket trer inn dersom noen forstyrrer ro og orden i det offentlige
rom, eksempelvis gjennom straffeloven og/eller politivedtekter i
den enkelte kommune.
Forslagsstillerne mener det vil
være uproblematisk å justere lovverket slik at det blir lovlig å
nyte en pils eller et glass vin i parken.
Forslag
Forslagsstillerne fremmer på denne
bakgrunn følgende
f o r s l a g:
V e d t a k t i l l o v
Om endring i lov 2. juni 1989 nr
27 om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven)
I
§ 8-9 nytt femte ledd skal lyde:
Forbudet mot drikking av alkohol
i park som nevnt i første ledd nr. 5 gjelder ikke når drikken inneholder
mindre enn 22 volumprosent alkohol.
II
Loven trer i kraft straks."
Jeg er
bedt om å uttale meg om forslaget.
Det rettslige utgangspunkt
er, som også forslagsstillerne påpeker, at det på gate, torg, vei,
i park og på annen offentlig plass både er forbudt å servere og
å drikke alkoholholdig drikk med mindre det foreligger bevilling
for dette. Kommunen kan gi bevilling til skjenking av alkoholholdig
drikk på offentlig plass. Slik bevilling må gjelde for et nærmere
definert område. Servering og drikking av alkoholholdig drikk må
da skje i henhold til bevillingen, og bevillingshaver er ansvarlig
for at skjenkingen skjer i forsvarlige former, jf. bl.a. overskjenkings-
og aldersgrenseproblematikk. Kommunen er som bevillingsmyndighet
ansvarlig for å føre kontroll med at det skjenkes i henhold til
bevillingen. Kommunen har derimot ikke adgang til å tillate bevillingsløs
drikking/servering av alkoholholdig drikk på offentlig sted. Kontroll
med at forbudet mot drikking på offentlig sted overholdes er ikke
kommunen som bevillingsmyndighet sitt ansvar, men er en politimessig oppgave.
Disse bestemmelsene følger av alkoholloven. Alkoholloven inneholder
ikke muligheter for å gjøre unntak.
Det innebærer at
det kreves lovendring dersom det skal åpnes for at private personer
skal kunne drikke på offentlig sted utenfor bevillingsordningen.
Jeg vil sterkt frarå
at det foretas en lovendring som foreslått, uten nærmere utredning
og høring som er alminnelig i lovsaker. For å sikre at en eventuell lovendring
treffer på riktig måte og ikke får utilsiktede konsekvenser, må
saken utredes og sendes på høring før det fremmes en lovproposisjon.
Det må antas at flere instanser, for eksempel næringslivsaktører, politiet
og kommunene, vil ha viktige innspill til en slik regelverksendring
og hvordan den bør utformes.
Det kan tenkes flere
alternative modeller. To hovedmodeller skiller seg ut. For det første
kan man, som forslagsstillerne, tenke seg et generelt unntak fra forbudet
mot drikking av alkoholholdig drikk på nærmere bestemte offentlige
steder. Et annet alternativ, som jeg forstår er benyttet i vårt
naboland Sverige, er å gi hjemmel for at kommunene kan gjøre unntak
fra forbudet mot drikking av alkoholholdig drikk på offentlig steder.
Begge modellene
medfører praktiske, lovtekniske og ressursmessige utfordringer,
og jeg mener at ikke minst følgende problemstillinger ville måtte utredes
nærmere:
-
Avgrensning av den
type offentlige steder som skal omfattes – det er ikke gitt at begrepet
"park" vil gi den korrekte avgrensning
-
Forholdet til bestemmelser
knyttet til ro og orden
-
Behov for særregler
for tidspunkt hvor det er arrangementer på det aktuelle offentlige
sted
-
Forholdet til tilgrensende
områder med skjenkebevilling
-
Ressursmessige utfordringer
(politiet)
-
Eventuell avgrensing
av hvilken alkoholholdig drikk som skal omfattes, jf. forslagsstillernes
forslag om å avgrense til drikk som inneholder under 22 volumprosent
alkohol.
I det
følgende vil jeg belyse noen av de spørsmål som det må ses nærmere
på før et eventuelt lovforslag kan fremmes:
For det første må
en eventuell lovendring utformes på en slik måte at vi ikke svekker
begrunnelsen for hovedlinjene i alkoholpolitikken. I Norge har vi en
helhetlig, relativt sett streng alkoholpolitikk. Denne virker. Norge
har et av de laveste forbrukene av alkoholholdig drikk i Europa.
Politikken virker fordi mange tiltak virker sammen. Våre alkoholpolitiske virkemidler
utfordres stadig av ESA, jf. EØS-avtalen. Vi må forvalte alkoholpolitikken
slik at vi ikke svekker vår troverdighet ovenfor ESA og EFTA-domstolen.
Liberalisering av et element i alkoholpolitikken kan medføre utfordringer
for andre alkoholpolitiske virkemidler – fordi legitimiteten til
de enkelte delene av politikken til dels er avhengig av at politikken
er helhetlig.
En endring vil i
praksis medføre økt tilgjengelighet til alkoholholdig drikk, ikke
minst for mindreårige. Tilgjengelighetsbegrensende tiltak er blant
de mest effektive for å redusere alkoholkonsumet. Redusert alkoholkonsum
reduserer alkoholskadene. Forskningen er entydig på dette punktet.
En endring vil kunne bidra til økt alkoholkonsum totalt sett, og ikke
minst gjelder dette i de yngre aldersgruppene. Forholdet til aldersgrensene
medfører en utfordring i seg selv. Det er forbudt for personer som
er under 18/20 år å kjøpe alkohol, men det er ikke forbudt for mindreårige
å drikke alkohol. Kontroll med lovlig drikking i park vil være en
politimessig oppgave, men da ut fra ordensmessige betraktninger
– det vil altså ikke foregå noen systematisk alderskontroll. Å tillate
drikking på offentlig sted kan i praksis innebære en frisone for
mindreårig ungdom som har fått tak i alkoholholdig drikk, herunder
illegal alkohol (smuglersprit, hjemmebrent), med den risiko det innebærer
(bl.a. for alkoholforgiftning). Det må ses nærmere på hvordan man
kan sikre at dette ikke blir resultatet av en eventuell lovendring.
I forlengelsen av
dette må spørsmål om hvordan man skal føre kontroll med drikkingen
og spørsmål knyttet til politiets ressurser vurderes nærmere. Dersom
det ble lovlig å drikke på offentlig sted, ville dette politisk
og lovteknisk måtte avgrenses mot atferd som strider mot ordensbestemmelser
mv. I kjølvannet av diskusjoner rundt grensesnittet for lovlig og ulovlig
drikking, vil man måtte se nærmere på spørsmål knyttet til rammer
og prioriteringer for politiet.
Et forhold som vil
kunne komplisere politiets arbeid, er forslagsstillernes forslag
om å avgrense lovlig drikking til drikk under 22 volumprosent alkohol. Det
kan stilles spørsmål ved om det merarbeid en slik avgrensning medfører
for politiet, må veie tyngre enn de eventuelle fordelene med en
slik avgrensning. Representantene har ikke grunngitt eller problematisert
avgrensningen i sin begrunnelse for forslaget. Etter min mening
må argumenter for og mot en slik avgrensning utredes og veies mot
hverandre, før man beslutter om en slik avgrensning bør være en
del av et eventuelt lovforslag.
Videre må det sikres
at et eventuelt lovforslag sikrer en praksis som på en god måte
balanserer hensynet til barnefamilier mv. med ønsket til enkeltpersoner
som ønsker å drikke alkohol hvor og når det passer dem. Mange benytter
parker og lignende som et sted for familieutflukter mv., og det
må antas at mange vil ønske et regelverk som sikrer at man i slike situasjoner
i utgangspunktet slipper å møte berusede personer/personer som drikker
alkohol. Før en eventuell lovendring bør vi undersøke nærmere hva
holdningene er i befolkningen, og hvordan en eventuell endring kan
skrus sammen for best mulig å hensynta alle parter.
Spørsmålet om deregulering
vil innebære en lovteknisk utfordring når det gjelder å definere
hvilke offentlige områder hvor drikking skal være tillatt. Begrepet
”park” lar seg ikke enkelt legaldefinere, og det er kanskje heller
ikke dekkende. Jeg vil anta at det ikke er ønskelig at en endring
omfatter gate, torg, vei, offentlig plass i tilknytning til offentlig
bygninger (for eksempel rådhusplassen i Oslo), og at endringen kanskje
heller ikke skal gjelde park i de tidsrom hvor det finner sted arrangementer
der (markedsdager, tivoli, konserter, 17. mai-arrangementer etc).
Disse spørsmålene må utredes slik at man ikke får praktiske avgrensningsproblemer
som igjen avspeiler seg i kontrollmessige problemer.
Å gjøre et generelt
unntak fra alkohollovens forbud som gjelder hele landet, vil kunne
anses å være en stor endring i alkohollovens system. Etter alkoholloven
er det opp til hver kommune å bestemme hvor streng eller liberal
alkoholpolitikk man ønsker å føre innenfor lovens rammer. Det bør
derfor utredes om en ordning hvor kommunene kan vedta unntak fra
forbudet mot drikking på offentlig sted, kanskje kan være mer hensiktsmessig
enn et generelt unntak fra forbudet. En slik ordning reiser imidlertid
problemstillinger når det gjelder forholdet mellom kommunens vedtak
og ressursmessige utfordringer for politiet, som man også ville
måtte se nærmere på.
For å belyse disse
spørsmålene, mener jeg at det, i forbindelse med arbeid med å utrede
saken nærmere, blant annet ville være nyttig å innhente informasjon
om hvordan problemstillingen er løst i andre land, og hvilke erfaringer
landene har gjort seg med ulike modeller.
Jeg vil understreke
at jeg ikke er motvillig til å se nærmere på spørsmålet som representantene
Bjørnstad, Wiborg, Grimstad og Ørsal Johansen reiser. Imidlertid
mener jeg at saken vil være tjent med grundig utredning og alminnelig
høring, og jeg støtter derfor ikke representantenes forslag om en
rask lovendring uten forutgående utredning og høring. En slik løsning
vil etter min oppfatning kunne gi utilsiktede konsekvenser, da det
vil kunne oppstå avgrensningsproblemer og ressursmessige utfordringer.