Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirin Sund, fra Høyre, Frode Helgerud, Frank J. Jenssen, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari
og lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir Sigbjørn
Toskedal, fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N.
Skjelstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
viser til Representantforslag 98 S (2016–2017) med forslag til tiltak
om kommunal frihet. I representantforslaget fremmes det fem forslag
som alle tar sikte på å gi kommunene en større grad av frihet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre, har merket seg svaret fra statsråden, hvor statsråden
peker på at regjeringen i sin tiltredelseserklæring fastslo «at
mer makt og myndighet må overlates til lokalsamfunnet» og at dette
er «fulgt opp gjennom stortingsperioden». Statsråden går i brevet
gjennom en lang rekke tiltak og reformer som regjeringen har foreslått
og gjennomført.
Flertallet viser til at forslagene
tar utgangspunkt i den pågående kommunereformen. Denne reformen
tar sikte på å etablere større og mer kraftfulle enheter som kan
legge et grunnlag for å gi kommunene flere oppgaver og ta større
ansvar.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet ikke støtter
regjeringens kommunereform. Dette medlem mener det er behov
for reformer som styrker kommunene i løsningen av tjenestetilbudet
til innbyggerne og som samfunnsutvikler. Det er behov for å redusere
omfanget av statlig styring av kommunenes oppgaveløsning. En slik
styrking av kommunenes rolle i den offentlige forvaltningen er ikke
et spørsmål om strukturendringer, men om vilje til desentralisering
av makt og myndighet fra statlig til lokalt nivå.
Komiteen viser
videre til Stortingets behandling av kommuneproposisjonen 2015,
hvor Stortinget sluttet seg til følgende mål for en kommunereform:
Komiteen mener
det er riktig å arbeide for at mer makt og myndighet må overlates
til lokalsamfunnet. Samtidig må dette balanseres med kravet om at
innbyggerne i landet skal ha gode og likeverdige tjenester uansett
i hvilken kommune de bor.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til behandlingen av Prop. 91 L (2016–2017),
som inneholder lovforslag om overføring av oppgaver til kommunene
i forbindelse med kommunereformen, og som inneholder en omfattende
gjennomgang av oppgaver som er overført, er varslet overført eller
vurderes overført til kommunene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti konstaterer
at kommune- og regionreformene er blitt strukturreformer og ikke
systemreformer. Det er sammenslåing og sentralisering i større enheter
som er drivkraften i reformene. Overføring av oppgaver og tiltak
for å begrense statlig styring og kontroll er ikke blitt prioritert
i regjeringens arbeid med reformene.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at både kommunereformen og regionreformen
har ført til de største reformene, både hva angår innhold og struktur,
i fylkes- og kommune-Norge på flere år. Dette medlem er tilfreds med
at begge reformene markerer startskuddet, ikke sluttstreken, på
mer omfattende oppgaveoverføring og strukturendring i fylkes- og
kommune-Norge, og ser fram til videre reformarbeid med målsetting
om å flytte mer makt ut og ned.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader og
forslag under behandlingene av Prop. 91 L (2016–2017), der Sosialistisk
Venstreparti går imot de fleste endringene fordi oppgavene som foreslås
flyttet, er regelstyrte formaloppgaver som ikke forsterker lokalpolitikken
eller gjør kommunene sterkere.