Ikke-materielle verdier
Disse medlemmer viser til
at Perspektivmeldingen i stor grad handler om hva vi skal leve av. Men
vi må som samfunn også spørre oss hva vi skal leve for, bortsett
fra å ta vare på natur og miljø.
I Norge i 2050 kan vi oppleve at
menneskelivets verdi graderes etter nytte, utseende, alder, og at
mennesket kun er verdt noe hvis det er dyktig, vakker, ungt og sterkt.
Hvis det er perfekt.
Disse medlemmer vil spørre
om vi trenger mer jag etter det perfekte. Hva er egentlig perfekt?
Er noen egentlig perfekte, om ikke alle mennesker? Trenger vi ikke
heller aksept for den vi er? At vi er verd noe uansett hva vi presterer
og hvordan vi ser ut?
Disse medlemmer vil slå et
slag for at fremtidens Norge skal være det uperfekte samfunn, der
vi kan være hele mennesker med våre feil og mangler. Der alle mennesker
har verdi uansett. Der vi sier ja til livet, ja til alle menneskers
ukrenkelige verdi uansett egenskaper eller bakgrunn.
Disse medlemmer ønsker et
samfunn der vi mennesker er mer enn forbrukere og produsenter. Et samfunn
som har en markedsøkonomi, i stedet for å ha blitt et markedssamfunn.
Disse medlemmer understreker
at nestekjærlighet og menneskeverd er verdier å leve av og å leve
for. I fremtidens Norge skal vi som før leve av at vi klarer å få
med flest mulig i arbeid, at vi klarer å se og bruke alles ressurser
og talenter. I fremtidens Norge skal vi leve for at vi tar vare
på klima og miljø og våre medmennesker, uansett livsfase og egenskaper.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet ønsker et samfunn med tjenester nær folk
og verdiskaping i hele landet. Dette medlem påpeker at regjeringen
gjennom fire år har sentralisert arbeidsplasser, tjenestetilbud,
økonomiske ressurser, makt og innflytelse. Innen offentlig sektor
har regjeringen foreslått og til dels fått gjennomslag for sentraliserende
reformer i kommunesektoren, sykehussektoren, brannvesenet, høyskole-
og universitetssektoren, politiet, Skatteetaten og fengselsvesenet.
Regjeringen har gjort lov- og skattemessige endringer som har åpnet
opp for mer privatisering og stordrift.
Dette medlem er bekymret for
at denne utviklingen over tid vil skape store sosiale forskjeller. Disse
sosiale forskjellene vil kunne få et klart geografisk preg der ressurser
flyttes til de store byområdene, mens distriktene blir tappet for
arbeidsplasser, velferdstjenester og innbyggere.
Det er bekymringsfullt at mange av
de skattegrepene som er tatt de siste årene, har vært innrettet
på en måte som gir større forskjeller, men færre arbeidsplasser
enn om pengene hadde vært prioritert annerledes.
Dette medlem viser til at
det etter hvert er godt dokumenter at små forskjeller er korrelert
med blant annet høy levealder, høy tillit mellom mennesker, mindre
kriminalitet, bedre skoleprestasjoner og bedre helse. Det er mye
som tyder på at samlet livskvalitet i et samfunn blir høyere når
verdiene er likere fordelt – både sosialt og geografisk.
Dette medlem viser til at
typiske distriktsnæringer som landbruket, transportnæringen og fiskerinæringen
i regjeringsperioden har fått målrettede skatteskjerpelser, og mener
det er oppsiktsvekkende at regjeringen har foreslått en rekke skatteskjerpelser for
landbruket ettersom regjeringen selv i regjeringserklæringen skrev
at den ville «bruke målrettede skatteendringer for å styrke bondens
økonomiske stilling». I stedet har vi i løpet av perioden sett at
verdien av jordbruksfradraget er blitt mindre, at regjeringen har
foreslått å skattlegge salg av gårdsbruk innen familien og at regjeringen
har lagt fram forslag om å skattlegge investeringer i distriktslandbruket hardere.
Nå sist skal svineproduksjonen og potetspritproduksjonen rammes
hardt av innstramminger gjennom jordbruksoppgjøret.
Dette medlem mener at velferdsstaten
ikke skal være et gode forbeholdt dem som bor i byer, men at også
de som bor utenfor nasjonale og regionale bysentre har rett til
god tilgang på helsetjenester, et tilstedeværende politi, gamlehjem,
barnehager, høyskoler og offentlige kontorer i rimelig nærhet til
sitt bosted. I enkelte tilfeller, som i kommunereformen og i politireformen,
har regjeringen argumentert med at tjenestene til innbyggerne vil
bli bedre dersom de flyttes lenger bort fra folk i distriktene og
produseres i større enheter. I andre tilfeller, som i den lenge
varslede fengselsreformen, argumenterer regjeringen ikke for at
kvaliteten på tjenesten vil endre seg. Regjeringen nøyer seg her
med å påpeke at «nye fengsler må være større, og flere av dagens
enheter må erstattes med færre og større enheter». I begge tilfeller vil
likevel resultatet av regjeringens reformer være at offentlige arbeidsplasser
og det offentlige tjenestetilbudet i Norge flyttes fra distriktene
inn til region- eller bysentre, og at små og geografisk spredte
enheter erstattes med store og sentraliserte enheter. Dette medlem frykter
at dette skaper en samfunnsutvikling der det er vanskeligere å komme
i kontakt med offentlige institusjoner, der de mest ressurssvake
vil falle utenfor flere av velferdssystemene, og der Norge får en
todelt velferdsstat som favoriserer dem som bor sentralt. Dette medlem mener
det er avgjørende for å opprettholde skatteviljen og den store støtten
til velferdsstaten i hele Norge at alle får nyte godt av velferdstjenestene
uavhengig av bosted.
Dette medlem deler oppfatningen
om at verden er i endring, men mener at endring ikke er et mål, men
et middel. Norge er i dag et godt land for innbyggerne og har flere
ganger blitt kåret til verdens beste land å bo i. Gitt en slik status
må det være noe med Norge som er bra – noe det er verdt å ta vare
på.
Dette medlem mener det er
viktig at grunnleggende kvaliteter ved Norge blir ivaretatt og foredlet.
Perspektivmeldingen viser til viktige utviklingstrekk både nasjonalt
og internasjonalt og peker på utfordringer og farer. Det er et viktig
dokument, som tydeliggjør sentrale veivalg for landet vårt. Det
er imidlertid viktig at man ikke blir blind av dette og glemmer
at vi kan styre den utviklingen som kommer. Det er og kan ikke være
slik at det bare skal være utviklingen – eller den forventede utviklingen
– som skal styre oss. Det er det som er politikk – å si noe om hvilket
Norge vi vil ha. Dette
medlem og Senterpartiet er tydelig på dette: Vi vil ha et
Norge med små forskjeller, høy tillit mellom folk, gode betingelser
for arbeidstakere og næringsdrivende, bedre samferdsel, sterk norsk
matproduksjon, et sterkt forsvar og gode tjenester nær folk i hele
landet. Vi vil ha et Norge i fremtiden som skal være gjenkjennbart og
som skal ha mange av de gode kvalitetene dagens Norge har. Det er
viktig at vi stiller oss slik at Norge også i fremtiden er ett av
verdens beste land å bo i.
Komiteens medlem
fra Venstre er enig i de hovedutfordringer og konklusjoner
som trekkes i Perspektivmeldingen. Dette medlem mener imidlertid
at regjeringen tar for lett på en del problemstillinger og skisserer
få, om ingen, reelle virkemidler for å løse disse. Dette dreier
seg om klima- og miljøutfordringene, og det dreier seg om den norske velferdsstatens
bærekraft i møte med en aldrende befolkning. I altfor stor grad
overlates disse utfordringene til kommende generasjoner. Det er
etter dette medlems syn
en uforsvarlig og farlig politikk. Det er heller ikke kostnadseffektivt.
Jo mer vi gjør i dag og de kommende årene, jo mindre smertefull
blir den omstillingen kommende generasjoner åpenbart må gjennom.
Det å tro at vi bare kan fortsette som før eller føre en politikk
med «lavest mulig kostnader» nå, er i beste fall naivt, i verste
fall feigt og unnfallende. Dette medlem vil i så henseende
peke på flere velferdsordninger som kontantstøtte, AFP-ordningen og
til dels sykelønnsordningen som åpenbart, slik de er utformet i
dag, virker kontraproduktivt knyttet opp mot de utfordringer som
Perspektivmeldingen skisserer. Dette medlem vil peke på kunnskap
som en helt sentral faktor for å løse mange av utfordringene vi
står overfor i Perspektivmeldingens tidshorisont: Vi trenger kunnskap
for å løse klimakrisen, helbrede sykdom, utvikle skolesystemet og
skape innovasjon i offentlig og privat sektor. Kunnskap er grunnlaget
for demokrati, verdiskaping og velferd.
I tillegg er kunnskap verdifullt
for den enkelte. Like muligheter til utdanning er en av de viktigste forutsetningene
for personlig frihet. Dette
medlem mener derfor det er avgjørende at vi sikrer at Norge
skal ha et utdanningssystem i verdensklasse. Et utdanningssystem
som legger til rette for intensivt internasjonalt samarbeid, og
som er utformet for å dekke kunnskapsbehovene i framtidas velferdssamfunn.
Dette medlem viser til mer
utfyllende merknader under de ulike kapitler i denne innstilling, men
vil spesielt peke på tre hovedhensyn for den politikken som må føres
for å møte morgendagens utfordringer slik de beskrives i Perspektivmeldingen:
-
For
det første må den være fremtidsrettet. Politikken vi fører i dag
må ha som mål at også barna og barnebarna våre får vokse opp med
en skole som sikrer utdanning, et helsevesen som holder dem friske
og velferdsordninger som tar dem imot når de faller. Det betyr at
vi er nødt til å legge om norsk økonomi slik at den ikke er avhengig
av oljen.
-
For
det andre må en bærekraftig økonomi være grønn. En grønn økonomi
vil ta vare på jorda vår og være levedyktig også når oljen tar slutt.
Det betyr at vi er nødt til å skatte smartere for å stimulere til
grønn næringsutvikling og grønn livsførsel.
-
For
det tredje må velferdsstaten skattefinansieres slik at vi ikke tømmer
oljefondet. Hvis vi fortsetter dagens trend i pengebruken, vil statsbudsjettet få
store underskudd, og oljefondet vil være tomt innen 2050. Det betyr
at vi må følge og videreutvikle handlingsregelen for bruk av Statens
pensjonsfond utland (oljefondet).
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at de økonomiske forskjellene
er mindre i Norge enn i mange andre land. Det har likevel vært en
trend gjennom flere tiår at forskjellene har økt. Dette medlem viser til at
regjeringens skattepolitikk har ført til at de med de største formuene
og inntektene har kommet klart best ut. Dette bidrar til å øke de
økonomiske forskjellene. I land med små økonomiske forskjeller er
tilliten mellom folk høyere enn i land med store forskjeller. Det er
avgjørende å bevare og styrke tilliten i det norske samfunnet, for
å være best mulig i stand til å møte framtidens utfordringer. For
å gjøre dette må det føres en politikk for reduserte forskjeller,
i motsetning til dagens politikk som legger til rette for større
forskjeller. Dette innebærer blant annet at skattesystemet må bli
mer omfordelende og at velferden må styrkes framover.
Dette medlem merker seg at
flere politikere på høyresiden hevder at vi ikke har råd til velferdsstaten
i fremtiden, og at vi derfor må kutte i helt sentrale velferdsordninger. Dette medlem mener dette
er en feilslått strategi, og vil minne om at store deler av velferdsstaten
er bygd opp i en tid hvor landet hadde dårligere råd enn i dag.
Selv om vi vil få utfordringer når inntektene fra oljeindustrien
reduseres, er den største formuen, og inntektskilden, i Norge vår
egen arbeidskraft. Dette
medlem vil understreke at de skattefinansierte velferdsordningene består
av tjenester og ytelser som er helt sentrale for folks liv, og er
goder de fleste ønsker å ha tilgang til. Ved å organisere dette
som offentlige tjenester sikrer vi at alle, uansett inntekt og formue,
får tilgang til grunnleggende velferdsgoder. Hvis velferdstjenester underfinansieres,
vil flere ende opp med å kjøpe disse tjenestene privat. Dette kan
på sikt undergrave oppslutningen om velferdsstaten, noe alle vil
tape på. Dette
medlem peker på at skatteinntekter ikke forsvinner, men kommer
tilbake til alle innbyggerne i Norge i form av velferdstjenester.
Dette er ikke en utgift, men en investering i både enkeltmennesket, samfunn
og næringsliv.