Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lisbeth Berg-Hansen, Tore Hagebakken, Irene Johansen, Marianne Marthinsen,
Torstein Tvedt Solberg og Truls Wickholm, fra Høyre, Solveig Sundbø
Abrahamsen, Svein Flåtten, Sigurd Hille, Heidi Nordby Lunde og Siri A.
Meling, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi, Roy Steffensen
og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, lederen Hans Olav
Syversen, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Venstre,
Terje Breivik, og fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad
Valen, viser til at finansministeren har uttalt seg om forslaget
i brev av 8. mai 2017 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg
til denne innstillingen.
Komiteen er enig med forslagsstiller
i at arbeidsledighet blant yngre arbeidstakere er en viktig problemstilling,
men er uenig i at å redusere arbeidsgiveravgiften for unge og lavtlønte
er det riktige virkemiddelet.
Å legge inn nye formål i arbeidsgiveravgiften gjennom
et fritak for enkelte grupper ansatte vil bidra til å komplisere
regelverket og øke etterlevelseskostnadene. Det vil dessuten kunne
bidra til å redusere virkningen av ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift.
Insentivene til å ansette unge arbeidstakere i distriktene vil kunne
svekkes. I tillegg kan en endring i tråd med forslaget gi bedrifter
med høyere arbeidsgiveravgiftssats insentiver for å holde lønnsnivået
nede for å kvalifisere til redusert arbeidsgiveravgift.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, støtter konklusjonene i statsrådens (vedlagte) svarbrev
om at ungdom er en særskilt prioritert gruppe i arbeidsmarkedspolitikken ved
at det blir lagt til rette for f.eks. nødvendig bistand til å fullføre
utdanning og delta i arbeidslivet, og gjennom en ny ungdomsinnsats
som gir et styrket arbeidsrettet tilbud til arbeidssøkere under
30 år som etter åtte ukers ledighet ikke er i arbeid, utdanning
eller annen aktivitet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet konstaterer at norsk økonomi
viser positive utviklingstrekk. Ledigheten går ned og veksten og
optimismen i økonomien går opp. Fra 2013 til 2016 har sysselsettingen
økt med 43 000 personer, til tross for en nedgang på 47 000 sysselsatte knyttet
til petroleumsnæringen. Beregninger i Perspektivmeldingen 2017 viser
at det er blitt om lag 60 000 flere sysselsatte i andre jobber i
privat sektor og 26 000 flere sysselsatte i offentlig sektor.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter
intensjonen i forslaget, men ikke selve forslaget. Erfaringer fra
Sverige, der arbeidsgiveravgiften fra 2009 ble halvert for unge
under 26 år, viser at det var en kostbar og ineffektiv milliardreform
som ikke har fått flere unge i arbeid. Disse medlemmer viser til egne
forslag til tiltak mot arbeidsledighet i Arbeiderpartiets, Senterpartiets og
Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2017.
Disse medlemmer ønsker særlig
å trekke frem fem forhold som taler imot forslaget:
-
Dagens
ordning med geografisk differensiert arbeidsgiveravgift er i hovedsak
velfungerende, og det ønskes ikke å gjøre endringer som reduserer
effekten av denne ordningen.
-
Forslaget
deler noen problematiske egenskaper med minstelønn. Blant annet
risikerer man at ordningens lønnsnivåbegrensning etter hvert vil etableres
som en de facto «normlønn» for visse yrkesgrupper, og der denne
normlønnen ligger under de nivåer som er ønskelig. Det er endatil grunn
til å tro at denne effekten blir større ved et slikt forslag enn
ved minstelønn da det er sannsynlig at det vil resultere i at det
etableres et «lønnstak» i stedet for et «lønnsgulv».
-
Forslaget
bryter med den nordiske modellen der høy produktivitet og tilrettelegging
for høy produktivitet intensiveres gjennom et høyt lønnsnivå. Denne
modellen har gitt grunnlag for stor grad av lønnslikhet og generell
velstand i samfunnet.
-
Forslaget
kan gi rom for tilpasninger hos bedrifter som kan medføre uheldige
og ulikeverdige konkurranseforhold.
-
Forslaget
vil gi økt byråkrati.
Disse medlemmer mener
arbeid er nøkkelen til et trygt samfunn med muligheter for alle.
Arbeid og kompetanse til å mestre et omskiftelig arbeidsliv gir
selvstendighet for den enkelte. Det er avgjørende for integrering
av innvandrere og likestilling mellom menn og kvinner. Derfor er
trygghet for arbeid og trygghet i arbeid, jobb nummer én for Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.
Disse medlemmer deler forslagsstillernes bekymring
for de unge arbeidsledige og de lavtlønnede. I 2016 målte Statistisk
sentralbyrå den laveste andelen i jobb på over 20 år, og flere unge
faller permanent utenfor arbeidslivet. Andelen unge som ikke er
i arbeid, er i dag på det høyeste nivået på ti år. Passive perioder,
særlig i ungdomsårene, øker risikoen for lange og tilbakevendende
perioder med arbeidsledighet eller varig ekskludering fra arbeidslivet. Disse medlemmer mener
det er nødvendig med et krafttak for å løfte de store gruppene som
i dag står utenfor arbeidslivet, inn på det ordinære, anstendige arbeidsmarkedet
vi alle ønsker å være en del av. En stor satsing på kompetanse bør
være hovedsporet for å få flere inn i arbeidslivet. Kvalifisering
til deltakelse i det produktive norske arbeidslivet er avgjørende for
å ivareta den norske modellen som har gitt høy sysselsetting, god
omstillingsevne og læring i arbeidslivet. Samtidig kan tiltak som
midlertidig senker terskelen for deltakelse i arbeidslivet, være
et viktig bidrag for økt inkludering, uten at dette må gå på bekostning
av opparbeidede rettigheter eller presser lønnsnivået nedover for
utsatte yrkesgrupper.
Disse medlemmer peker på at
for å få ned arbeidsledigheten er det i tillegg viktig at det skapes nye
arbeidsplasser. Det skapes knapt nye arbeidsplasser i privat sektor
i Norge i dag. Den utviklingen må snus.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til en rekke forslag for å møte
denne utfordringen fremmet i Arbeiderpartiets alternative statsbudsjett
for 2017, blant annet 55 mill. kroner til økt bruk av lønnstilskudd,
171 mill. kroner til 1 000 flere ordinære tiltaksplasser og 146
mill. kroner til 1 000 flere tiltaksplasser for personer med nedsatt
arbeidsevne. Varig tilrettelagt arbeid (VTA) er et tiltak for personer
som mottar uførepensjon eller i nær framtid forventes å få innvilget
uførepensjon. Disse medlemmer foreslo
en bevilgning på 42 mill. kroner til opprettelse av 250 nye VTA-plasser
i 2017, å etablere en forsøksordning med Nav Ung og en egen satsing
under Nav-paraplyen rettet mot ungdom under 30 år utenfor arbeidslivet. Disse medlemmer viser
for øvrig til Arbeiderpartiets forslag til alternativt budsjett
for 2017 for oversikt.
Disse medlemmer viser videre
til at det i Arbeiderpartiets alternative budsjett for 2017 også ble
fremmet flere forslag for å tilrettelegge for at det skapes nye
jobber, og det ble lagt opp til en langt mer aktiv næringspolitikk
for å legge til rette for verdiskaping og vekst i hele landet. Det
ble blant annet foreslått to nye verdiskapingsprogram, mer til forskning
og innovasjon, regionalt akseleratorprogram og midler til regional
utvikling i fylkene og utbygging av bredbånd.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiets alternative
statsbudsjett for 2017 er innrettet for å styrke stillingen til
vanlige arbeidsfolk i hele Norge. Tiltak mot den økende arbeidsledigheten
er en av de viktigste satsingene i budsjettet. Unge uten høyere
utdanning er blant dem som har størst vansker med å komme inn i
arbeidslivet. Dessverre møter mange av disse et tøft arbeidsmarked
der reglene i arbeidslivet ikke lenger følges, og der lønn og vilkår
er under press blant annet som følge av høy innvandring fra EØS-området.
For altfor mange blir ulike trygdeordninger det minst dårlige alternativet.
I sitt alternative statsbudsjett foreslår Senterpartiet en rekke
konkrete tiltak for å bedre vilkårene for denne gruppen og styrke
insentivene til arbeid. Dette
medlem ønsker særlig å trekke frem 155 mill. kroner til bekjempelse
av sosial dumping, 368 mill. kroner til yrkesfagene, styrking av
fagforeningene og skattelette på 1 000 kroner for en gjennomsnittlig
lønnsmottaker utover regjeringens forslag. I tillegg går Senterpartiet
inn for å etablere en ny lønnstilskuddsordning med 1 000 plasser,
opprette 800 nye VTA-plasser og styrke arbeidet med ungdom hos de
lokale Nav-kontorene. Dette
medlem viser videre til at Senterpartiet i sitt alternative
statsbudsjett lanserte en pakke med omprioriteringer på hele 9,7
mrd. kroner for å redusere arbeidsledigheten. Det viktigste tiltaket
for å bedre arbeidsforholdene og styrke sysselsettingen av norsk
ungdom uten høyere utdanning er likevel å si opp EØS-avtalen og føre
en streng innvandringspolitikk. Dette medlem ønsker også å
presisere at yrkesutdanning er en like viktig forutsetning for verdiskaping
og høy sysselsetting som utdanning ved universitetene.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er enig i at det er viktig å
øke sysselsettingen blant unge og lavtlønnsgrupper, men mener forslaget
med redusert arbeidsgiveravgift til disse gruppene ikke vil fungere
etter hensikten. Som finansministeren påpeker i sitt brev av 8. mai
2017, vil dette gjøre regelverket mer komplisert, øke etterlevelseskostnadene
og kunne svekke virkningen av den differensierte arbeidsgiveravgiften
for distriktene. Som finansministeren påpeker i sitt brev, kan forslaget
«gi bedrifter i sonene med høyest arbeidsgiveravgiftssats sterke
insentiver til å holde lønnsnivået nede, eventuelt kun for yngre
ansatte, for på den måten å kvalifisere for redusert arbeidsgiveravgiftssats.»
Forslaget vil altså kunne medføre den motsatte effekten av det forslagsstilleren
hevder, med alvorlige konsekvenser for unge og lavtlønte. Dette medlem vil
minne om at arbeidsgiveravgiften er en sentral del av skattesystemet,
som er beregnet å utgjøre en inntekt til fellesskapet på om lag
175 mrd. kroner i 2016. Det er derfor viktig at eventuelle endringer
i systemet er grundig utredet slik at de ikke får uforutsette konsekvenser
eller svekker skattegrunnlaget.
Dette medlem er likevel enig
i intensjonen i forslaget, nemlig å øke sysselsettingen blant unge
og lavtlønte. Derfor har Sosialistisk Venstreparti gjentatte ganger
foreslått en rekke tiltak for å øke sysselsettingen i disse gruppene. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2017,
hvor det fremmes en rekke forslag om dette. Skattene til inntekter
på mellom 300 000 og 350 000 kroner ble for eksempel foreslått redusert
med hele 4 300 kroner. I en familie med to forsørgere i arbeid med
dette inntektsnivået vil dette innebære en skattereduksjon på arbeidsinntekt
på 8 600 kroner i året. Dette
medlem viser videre til at det i Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett ble foreslått en langt større satsing
for å flere i arbeid enn det regjeringen leverte. Ungdom er spesielt
utsatt i et vanskeligere arbeidsmarked. Derfor ble det i Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett foreslått å innføre en ungdomsgaranti
som skal sikre unge under 25 år arbeid, aktivitet eller kvalifisering
innen tre måneder.
Dette medlem viser videre til
at en av de største utfordringene til lavtlønnsgrupper i dag er
sosial dumping. De siste årenes arbeidsinnvandring, i kombinasjon
med mer bruk av konkurranseutsetting og anbud, har ført til press
på lønns- og arbeidsvilkårene i en rekke sektorer.
Dette medlem viser til at de
10 pst. med lavest lønn nesten ikke har hatt reallønnsvekst siden 2008,
ifølge rapporten «Hva skjer nederst i lønnsfordelingen i privat
sektor?», rapport nr. 8-2016 fra Senter for lønnsdannelse. Lavtlønte
sakker akterut, ifølge rapporten, med kun 0,5 pst. i reallønnsvekst
i perioden 2008–2015. Tidelen med høyest inntekt har fått seks ganger
høyere inntekt i perioden enn tidelen med lavest inntekt. Dette medlem viser
til at den norske modellen med sentrale lønnsforhandlinger historisk
har «presset opp» lønningene til dem på bunnen, og holdt igjen på
toppen, altså lønnskompresjon. Det er det organiserte arbeidslivet
som har sørget for de relativt små forskjellene i Norge. Dette medlem mener
derfor at tiltak for å bekjempe forskjellsutviklingen i arbeidslivet
er en langt bedre prioritering av samfunnets ressurser enn det foreliggende
forslaget om redusert arbeidsgiveravgift.
Dette medlem viser derfor til
at det i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for
2017 ble foreslått en styrking av innsatsen mot sosial dumping og
for et anstendig arbeidsliv, med økt fagforeningsfradrag, kraftig
styrking av Arbeidstilsynet og opprettelsen av nye sentre mot arbeidslivskriminalitet.
Til sammen foreslo Sosialistisk Venstreparti å bruke 60 mill. kroner
mer til Arbeidstilsynet og sentre mot arbeidslivskriminalitet enn
regjeringen. Dette
medlem mener et organisert og seriøst arbeidsliv er den beste
forsikringen unge og lavtlønte har for lønns- og arbeidsvilkår.
Dette medlem viser videre til
en rekke andre forslag i Sosialistisk Venstrepartis alternative
statsbudsjett, blant annet flere plasser til varig tilrettelagt arbeid,
satsing på heltidskultur og likestillingssatsing i arbeidslivet.
Videre ble det foreslått en stor pakke for omstilling til morgendagens
næringsliv, med økning til blant annet miljøteknologiordningen,
nye prgrammer i Innovasjon Norge og testsenter for innovasjon i
industrien. Til sammen utgjør disse tiltakene en kraftfull satsing
for lavere ledighet og at flere skal kunne leve av arbeidsinntekten
sin.