Vedr Representantforslag 53
S (2016-2017) om seismikkfrie områder - Dokument 8:53 S (2016-2017)
Det vises til representantforslag
53 S (2016-2017) om
seismikkfrie områder, fra stortingsrepresentantene Torgeir
Knag Fylkesnes, Kirsti Bergstø og Heikki Eidsvoll Holmås.
Norge er i dag en av verdens ledende
havnasjoner. Vår kystlinje er en av verdens lengste, og vi råder over
havareal som er mer enn seks ganger større enn vårt landareal. Hver
eneste dag går hundretusenvis av nordmenn til en arbeidsplass i
de havbaserte næringene, som til sammen står for om lag 70 prosent
av våre eksportinntekter. Norge er en av verdens største produsenter
av olje og gass. Vi er en av verdens største og mest avanserte skipsfartsnasjoner.
Vi er verdens nest største eksportør av fisk og sjømat. Dessuten
har vi en leverandørindustri helt i verdensklasse. Norge er også
helt i front når det gjelder havforskning og ansvarlig forvaltning
av havets ressurser.
Havstrategien som regjeringen la
frem 21.februar i år inneholder en oversikt av havnæringenes viktighet
for Norge. Av den beregnede verdiskapingen fra havnæringene på 760
milliarder kroner i 2017, stod petroleumsnæringen for 668 milliarder
kroner. Det er også beregnet at havnæringenes totale sysselsetting
omfatter 256 000 personer, hvorav 193 000 er tilknyttet petroleumsnæringen.
Hovedmålet i petroleumspolitikken
er å legge til rette for lønnsom produksjon av olje og gass i et
langsiktig perspektiv. Rollen som petroleumsprodusent skal forenes
med å være ledende i miljø- og klimapolitikken. Dette målet er det
bred støtte for i Stortinget, jf. behandlingen av Meld St 28 (2010-2011)
"En næring for
framtida – om petroleumsvirksomheten," og Prop 114 S (2014-2015)
"Norges største
industriprosjekt – utbygging og drift av Johan Sverdrup-feltet med
status for olje- og gassvirksomheten".
Petroleumspolitikken som er ført
har gitt svært gode resultater. Olje- og gassnæringen er i dag Norges
største og viktigste næring. Virksomheten gir lønnsomme arbeidsplasser
over hele landet og har siden starten bidratt til næringsutvikling,
teknologiutvikling og samfunnsutvikling som har kommet hele landet
til gode. Den samlede verdiskapingen fra næringen over de siste
50 årene har vært om lag 13 000 mrd. kroner. Staten har sikret seg
en høy andel av disse verdiene gjennom skattlegging og direkte eierskap.
Petroleumsrelatert virksomhet utgjør Norges største kommersielle
kunnskapsbase. Leverandørindustrien og oljeteknologibedriftene er
Norges nest største eksportnæring målt i verdi etter salg av olje
og gass.
Petroleumsvirksomheten i Norge skjer
under strenge krav til helse, miljø og sikkerhet og ivaretakelse
av det ytre miljø. Det kreves samtykke/myndighetstillatelse for
all aktivitet, inkludert leteboring, utbygging, driftsfasen og avslutningsfasen.
Det legges stor vekt på å sikre god sameksistens med andre brukere
av havet. For å møte alle typer utfordringer uavhengig av naturgitte
og operasjonelle forhold har myndighetene, i samarbeid med partene
i arbeidslivet, utviklet et omfattende HMS-regelverk som stiller
strenge krav til sikkerhet og styring av virksomheten. Regelverkets
funksjonelle karakter innebærer at kravene til forsvarlighet blir
strengere når virksomheten foregår i områder som tilsier strenge
krav. Ingen petroleumsvirksomhet på norsk sokkel gjennomføres med
mindre den kan utføres på en forsvarlig måte.
Helt fra petroleumsvirksomheten i
Norge startet på slutten av 1960-tallet, har det vært et viktig
mål for myndighetene å sikre god sameksistens, der både petroleums-
og fiskerinæringen kan utøve sin virksomhet. Det er ikke et enten/eller,
men et både/og. I Norge skal vi fortsette denne kloke tradisjonen
og forvalte både fiskeriressursene og petroleumsressursene på en
bærekraftig måte til glede for hele det norske folk. Respekt for
hverandres arbeid og retten til å drive virksomhet på norsk sokkel
er en forutsetning for godt samarbeid. Sameksistens innebærer at
begge næringene tilpasser seg hverandre, og erfaringene viser at
fiskeri- og petroleumsvirksomheten kan leve side om side på havet.
Det har ikke vært uten problemer, men man har i de aller fleste
situasjoner kommet frem til gode, helhetlige løsninger.
For å redusere potensialet for mulige
konflikter mellom fiskeriene og seismiske undersøkelser er det i
løpet av de senere år gjennomført en rekke tiltak. I 2013 utga Olje-
og energidepartementet og det daværende Fiskeri- og kystdepartement
en veileder som skal bidra til økt forståelse mellom partene og
være klargjørende på hvilke regler og rutiner som gjelder.
Petroleumsvirksomhet skal foregå
på en forsvarlig måte, og i sameksistens med andre næringer. Dette
er et viktig og overordnet forsvarlighetskrav som er lovfestet i
petroleumsloven. Med hensyn til fiskerinæringen betyr dette at rettighetshaver
i forkant av en seismisk undersøkelse må ta stilling til om undersøkelsen
kunne vært foretatt på et annet sted, til en annen tid eller på
en annen måte som ville vært bedre for fiskerne, uten at dette vil
ha for vesentlige praktiske eller økonomiske konsekvenser for rettighetshaver.
Det er viktig at rettighetshaver synliggjør og dokumenterer at de
har gjort slike vurderinger.
Det vil imidlertid være behov for
seismikkinnsamlinger også framover i perioder det kan være noe fiskeriaktivitet
i samme område. Værforhold og tidsbegrensninger på grunn av for
eksempel gyting og gytevandring kan gjøre at rettighetshaver har
en begrenset tidsperiode til å gjennomføre undersøkelsene på, og
således må gjennomføre undersøkelsene, selv om det kan være vesentlig
fiskeriaktivitet i området. I tillegg er det vanskelig å si med
sikkerhet når og hvor innsiget av fisk vil inntreffe neste år. Derfor
er politikken utformet også for å håndtere slike situasjoner på
en best mulig måte.
For å tydeliggjøre ønsket om at både
fiskeri- og petroleumsnæringen skal bidra til verdiskapingen for landet
og gi lønnsomme arbeidsplasser i hele Norge, har man i forbindelse
med utlysning og senere tildeling av utvinningstillatelser satt
visse målrettede begrensinger på petroleumsaktivitet i spesielle
områder som ikke medfører store ekstrakostnader eller andre vesentlige
negative effekter for forvaltningen av, og verdiskapingen fra, petroleumsressursene.
Disse begrensningene er satt basert på en kost/nytte-tilnærming
og kan ha form av tidsbegrensninger på seismiske undersøkelser og
på leteboring i oljeførende lag.
Innsamling av seismikk er avgjørende
for å sikre god ressursforvaltning, høy verdiskaping og store statlige
inntekter fra våre petroleumsressurser. Det pågår i dag petroleumsvirksomhet
i områder som er viktige for fiskeriene, eksempelvis ligger feltene Snorre
og Grane i et slikt område. Disse feltene har produsert og skapt
store verdier for fellesskapet siden henholdsvis 1992 og 2003 samtidig
som fiskeriaktiviteten i området har vært betydelig. Uten mulighet til
å innsamle ny seismikk, vil store verdier gå tapt på disse feltene
alene. Jeg vil advare mot å gå videre med representantenes forslag.
Forslaget om seismikkfrie områder på norsk sokkel i områder som
er særskilte verdifulle for fiskeriene vil ramme vår felles velferd
gjennom reduserte inntekter til staten, og vil bryte den lange og
gode norske tradisjonen å legge til rette for sameksistens mellom
alle brukere av havet som har vært sentralt siden 1960-tallet.
Kunnskap om ressursgrunnlaget på
norsk sokkel er en avgjørende forutsetning for god og forsvarlig ressursforvaltning.
Hva gjelder forslaget om å ikke tillate oljeleting i form av seismikk,
grunne boringer o.l. i områder som ikke er åpnet for petroleumsvirksomhet,
vil dette kun begrense statens handlingsrom. Slik virksomhet er
ikke tillatt i områder som ikke er åpnet for petroleumsvirksomhet
med unntak av statens egne undersøkelser. Forslaget vil altså kun
forhindre den norske stat i å innhente kunnskap om norske naturressurser,
og til å ivareta nasjonale interesser. Dette vil bryte fundamentalt
med vår norske, stolte tradisjon om en fakta- og kunnskapsbasert
forvaltning av naturressurser og havmiljø og er noe jeg vil sterkt
advare mot.
Avslutningsvis ønsker jeg å bemerke
at fiskeri, havbruk, skipsfart og petroleum er næringene som sammen
danner ryggraden i Kyst-Norge og som i over 50 år med petroleumsvirksomhet
har levd side om side. Et Norge som lykkes framover, er et Norge der
disse næringene blomstrer. Dette er ikke minst viktig fordi petroleumsvirksomheten
er en viktig finansieringskilde for velferdsstaten. Ringvirkninger til
et kystsamfunn kommer ofte i form av aktivitet ved havnen, og i
så måte må jo økt anløp til Kirkenes være en positiv virkning for
samfunnet der.