Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren, Audun Otterstad
og Terje Aasland, fra Høyre, Tina Bru, Odd Henriksen, Eirik Milde og
Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Olivia Corso Salles, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Representantforslag 70
S (2016–2017).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, viser
til representantforslaget, hvor forslagsstillerne påpeker at regelverk
og støtteordninger for å etablere ladepunkt for elbiler i blokkbebyggelse,
borettslag og sameier må bli betydelig bedre. Flertallet støtter dette.
Flertallet foreslår på denne
bakgrunn:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til utforming av nasjonal regulering
som sikrer eiere i borettslag og sameier rett til å anlegge ladepunkt
– med mindre det foreligger saklig grunn for at en slik etablering
ikke kan finne sted.»
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, foreslår:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvordan man kan innføre krav til at nye
bygg og bygg som underlegges større ombygginger, skal være ladeklare bygg.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, foreslår:
«Stortinget
ber regjeringen i forslag til statsbudsjett for 2018 foreslå konkrete
tiltak og virkemidler slik at alt nybilsalg fra 2025 skal baseres
på nullutslippsteknologi.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at regjeringen og samarbeidspartiene har
ført en ambisiøs elbilpolitikk, og at andelen lav- og nullutslippsbiler
er stadig økende. Flertallet viser
til at Enova senest i statsbudsjettet for 2017 ble tildelt en ekstra
bevilgning på 300 mill. kroner for blant annet å videreutvikle ladeinfrastruktur
for elbiler.
Flertallet viser videre til
at nullutslippsbiler vil være viktig for å nå 2020-målene og for
at personbiltransporten skal bidra til å nå Norges klimamål for 2030. Flertallet mener
at en godt utbygd ladeinfrastruktur er viktig på veien mot reduserte
utslipp i transportsektoren, og at tilgang på hurtig- og normallading
er viktig for å øke markedsandelene for elektriske biler. Flertallet viser
til at Enova allerede har støttet etableringen av hurtigladere langs
de nasjonale transportkorridorene og er i ferd med å etablere en
rettighetsbasert ordning for offentlig tilgjengelig ladeinfrastruktur
for elbil.
Flertallet er positive til
at også de som bor i sameier og borettslag, får mulighet til å lade
elektriske kjøretøy i egen bolig. Flertallet viser i den sammenheng
til at Enova har opplyst at de vil vurdere å utvide sin satsing
på energirådgivning for bygg- og boligsektoren til også å omfatte
energi- og klimaeffektive transportløsninger. Flertallet har merket seg at
det allerede er utarbeidet en veileder for borettslag fra Elbilforeningen,
og mener at det vil være en fordel om også rådgivnings- og tjenestemarkedet drives
av etterspørselen i markedet.
Flertallet viser til at kommunene
etter dagens lovverk har anledning til å kreve at det avsettes parkeringsplasser
for elektriske kjøretøy i sine reguleringsplaner.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet har imidlertid merket seg
at kommunal- og moderniseringsministeren i svarbrevet 21. april
2017 påpeker en rekke forhold som bør utredes når det gjelder retten
til å etablere ladepunkt for dem som bor i borettslag og sameier. Disse medlemmer ber
regjeringen utrede ulike problemstillinger knyttet til etablering
av ladepunkt i både nye borettslag og sameier, samt ved større rehabiliteringer,
og fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede ulike problemstillinger og barrierer for
etablering av ladepunkt for elektriske kjøretøy i borettslag og
sameier.»
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og
Miljøpartiet De Grønne viser til at en ladestøtte som rettes
mot «boligbygg med fellesgarasjer» ikke omfatter parkeringshus,
til tross for at det er et betydelig behov for støtte til investeringer
i parkeringshus. Støtten bør derfor omfatte «fellesgarasjer» generelt,
uten å være avgrenset til boligbygg. Disse medlemmer viser til at
parkeringsforskriften som trådte i kraft 1. januar 2017, pålegger
offentlige p-hus å legge til rette for lading for en «tilstrekkelig
andel» plasser, dvs. at det «alltid skal være ledig ladeplass».
Denne plikten er imidlertid begrenset oppad til det er lagt til
rette for lading på 6 pst. av plassene, og ut over dette er det
ingen plikt. Konsekvensene av dette er at ladeutbygging i offentlige
p-hus kan bli liggende kraftig etter elbilutviklingen, og stoppe
ved 6 pst. frem til man begynner å tape penger på ikke å tilby lading.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen trappe opp kravet til parkeringshus om tilrettelegging
for lading fra dagens 6 pst.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne peker
på at folk flest bor i hus og har tilgang til parkering og lading
i tilknytning til huset sitt. I byer er derimot parkering i felles
garasjeanlegg mer vanlig. Offentlig tilgjengelige garasjeanlegg
har pålegg om å tilby garasjeplasser med lading, men det gjelder
ikke parkeringsplasser i sameier og borettslag. Siden mange elbileiere
opplever motstand mot å legge til rette for elbilparkering i felles
parkeringsanlegg, blant annet fordi det er kostnadskrevende eller fordi
beslutningstakere besitter mangel på kunnskap, ville det etter disse medlemmers oppfatning være
riktig at staten oppretter tilskudd til en rådgivningstjeneste for
beboere, eksempelvis i regi av bykommuner eller Elbilforeningen. Disse medlemmer mener
det er nødvendig at regjeringen i sin vurdering av virkemidler for
å utløse lademuligheter i felles garasjeanlegg fremmer en forsterket
ordning med utløsende støtte til en slik omlegging.
Disse medlemmer foreslår:
«Stortinget
ber regjeringen opprette en rådgivningstjeneste finansiert av Enova,
hvor boligbygg kan få rådgivning knyttet til installasjon av ladepunkt i
fellesgarasjer o.l. Rådgivningstjenesten kan oppettes i samarbeid
med kommunene.»
«Stortinget
ber regjeringen pålegge Enova å opprette en utløsende støtteordning
hvor boligbygg kan søke om støtte til nødvendige infrastrukturinvesteringer
for å tilby beboere å sette opp ladepunkt. Selve ladepunktet bekostes
av den enkelte bruker eller borettslag.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at ladestøtten for elbiler omfatter ‘fellesgarasjer’
generelt, uten å være avgrenset til boligbygg, slik at ladestøtte
også kan sikre rask utbygging av lading i parkeringshus og på arbeidsplasser.»