Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Tone-Helen Toften
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til proposisjonen.
Komiteen har merket seg at
forslaget legger til grunn at det skal være enkelt å benytte seg
av kollektivtilbudet i Norge, og at det er en målsetting at publikum
i fremtiden skal kunne søke fram, bestille og betale en kollektivreise
i én og samme operasjon. Komiteen er enig i dette. Komiteen har
merket seg at departementet vektlegger hensynet til konkurransenøytralitet,
og at de grunnleggende tjenestene derfor bør ivaretas sentralt av
én nøytral aktør, da særlig med tanke på reiser som skjer på tvers
av operatører. Komiteen vil
imidlertid bemerke at dette ikke må bli et hinder for innovasjon
i billetteringssystemet.
Komiteen har merket seg at
staten i dag legger til rette for reiseplanlegging og elektronisk
billettering på følgende måter:
-
Fastsetting av standarder
for kunngjøring av rutedata.
-
Innhenting og tilgjengeliggjøring
av rutedata for reiseplanleggingstjenester.
-
Etablering av en
nasjonal og konkurransenøytral reiseplanleggingstjeneste.
-
Fastsetting av standarder
for elektronisk billettering.
-
Grunnleggende infrastrukturtjenester
knyttet til de fastsatte standardene for elektronisk billettering.
Komiteen viser
til at det er bestemt at statens oppgaver knyttet til reiseplanlegging
og billettering skal samordnes i selskapet Reiseplan og billett
AS (RB).
Komiteen har merket seg at
endringene i yrkestransportloven skal bidra til at kollektivtransport
med jernbane er underlagt de samme plikter og standarder for bruk
av billetteringsløsninger og overlevering av reiseinformasjon som
kollektivtransport på vei og sjø. Endringene omhandler også finansiering
av grunnleggende tjenester innen elektronisk billettering.
Komiteen har også merket seg
at forslaget til endring vil gi departementet hjemmel i jernbaneloven
§ 7 b til i forskrift å oppstille plikt for alle jernbaneforetak,
herunder de som utfører transport med sporvogn, t-bane og lignende,
til å bruke bestemte billetteringsløsninger.
Komiteen har videre merket
seg at forslaget til endring i jernbaneloven § 7 b gir departementet hjemmel
til i forskrift å oppstille plikt for alle jernbaneforetak til å
overlevere reiseinformasjon med nærmere angitt innhold og etter
nærmere angitte fremgangsmåter. Tilsvarende plikt for persontransport
i rute med motorvogn og fartøy er i dag hjemlet i yrkestransportforskriften
§ 28 tredje ledd med nærmere presisering i rundskriv.
Komiteen vil bemerke at yrkestransportloven § 31
første ledd har blitt endret etter at Prop. 107 L (2016–2017) ble
fremmet, jf. Prop 50 L (2016–2017), Innst. 212 L (2016–2017) og
Stortingets lovvedtak 25. april 2017. Bestemmelsen lyder nå som følger:
«Departementet
kan fastsetje i forskrift at det skal betalast gebyr for
-
utferding av løyvedokument,
løyveskilt, eller annan dokumentasjon etter denne lova
-
avvikling av løyveeksamen
og utferding av kompetansebevis.»
Komiteen legger
til grunn at det i Prop. 107 L (2016–2017) ikke er ment å foreslå
noen annen endring i yrkestransportloven § 31 første ledd enn at
leddet får et nummer (1). Innholdet i § 31 første ledd justeres
derfor i overensstemmelse med det Stortinget vedtok 25. april 2017.