Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirin Sund, fra Høyre, Frode Helgerud, Frank J. Jenssen, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari
og lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal,
fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N. Skjelstad, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til Representantforslag
33 S (2016–2017) om domstolsbehandling ved tilbakekallelse av statsborgerskap. Komiteen viser
til at forslagstillerne vil be regjeringen fremme forslag om å endre
statsborgerloven slik at tilbakekallelser av statsborgerskap etter
statsborgerloven § 26 annet ledd skal skje ved dom. Komiteen viser
til at forslagsstillerne ber regjeringen avvente saksbehandlingen
av tilbakekallelser av statsborgerskap etter § 26 annet ledd frem
til regelverket er endret.
Komiteen viser til at endringer
av dagens regelverk må skje gjennom grundige prosesser der man ikke
har forhastet seg med å komme frem til en konklusjon. I et så viktig
spørsmål som handler om et menneskes statsborgerskap, må man være
sikker på at man har et regelverk som på best mulig måte gir en tilstrekkelig
rettssikkerhet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, mener at tilbakekallelse
av statsborgerskap etter dagens § 26 annet ledd skal besluttes av
domstolene. Det vises til at en eventuell sak vil kunne reises av
staten ved UDI, og at dette i så tilfelle gjøres ved stevning til
tingretten. Flertallet understreker
at saksbehandling i disse sakene må avventes inntil reglene er endret.
Flertallet viser til at tap
av statsborgerskap er et så inngripende tiltak at det bør avgjøres
av domstolene. Det vises til at tingretten vil bli førsteinstans
i disse sakene, og at spørsmålet om tilbakekall ikke lenger vil
være gjenstand for forvaltningsvedtak i UDI og UNE. UDI vil imidlertid
vedta at saken skal bringes inn for domstolene. Flertallet understreker at
domstolene i forbindelse med vurderingen av tilbakekall må foreta
en forholdsmessighetsvurdering. Her må blant annet botid og hvor
lenge man har hatt statsborgerskapet, vurderes av domstolen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at domstolenes konkrete forholdsmessighetsvurdering i tilbakekallssaker
vil kunne besørge de hensyn som en foreldelsesfrist skal ivareta.
Domstolene er godt egnet til å foreta forholdsmessighetsvurderinger
og vurdere rimeligheten av et eventuelt tilbakekall. Disse medlemmer forutsetter
at domstolene legger særskilt vekt på botid og hvor lenge man har
hatt statsborgerskapet, i forbindelse med forholdsmessighetsvurderingen.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at domstolene er godt
egnet til å foreta en forholdsmessighetsvurdering, og at den tiden
som er gått, er sentral i vurderingen av tilbakekall av alle forvaltningsvedtak. Dette medlem mener
likevel at det bør være et endelig sluttpunkt for når et statsborgerskap
kan tas tilbake, og ønsker derfor at det innføres en foreldelsesfrist.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, har vurdert innsigelser
om at en overføring av angjeldende beslutningsmyndighet til domstolene
vil innebære at man rokker ved maktfordelingen i Norge. Flertallet peker
på at tilbakekall av statsborgerskap er et svært inngripende tiltak,
og at domstolene derfor bør ha beslutningsmyndighet i disse sakene.
Det understrekes også at det er et selvstendig poeng at så inngripende
tiltak ikke forblir gjenstand for politikk og skiftende regjeringer.
For domstolene vil spørsmålet være om vilkårene for og kravet til
forholdsmessighet er oppfylt. Om beslutningsmyndigheten skal tilligge
domstolene eller forvaltningen i slike saker, er for øvrig et politisk
valg.
Flertallet viser for øvrig
til at det også på andre rettsområder som innbefatter inngripende
tiltak, er slik at domstolene fatter avgjørelse på bakgrunn av forvaltningsmessige
hjemler. Etter vergemålsloven følger det at vergemål med fratakelse
av den rettslige handleevnen besluttes av tingretten, og at sak
om vergemål blant annet kan reises av Fylkesmannen. Det vises også
til at det i saker som gjelder frihetsberøvelse, etter utlendingsloven
også er domstolene som er førsteinstans. Flertallet merker seg videre at
det i NOU 2017:8 Særdomstoler på nye områder? foreslås at tingrettene
bør avgjøre foreldretvister og saker om tvang etter barneloven.
Flertallet mener det er viktig
at den som en eventuell sak om tilbakekall gjelder, ikke bør rammes
økonomisk som følge av at staten reiser sak om dette. På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem forslag til lovendring om fri rettshjelp
i saker om tilbakekall av statsborgerskap.»
Flertallet vil
påpeke at en endring i hvordan tilbakekall av statsborgerskap skal
gjøres, kan medføre behov for flytting av ressurser internt i ulike
deler av statsforvaltningen. Domstolene må, som ved endringer i
andre forhold de har ansvar for å ta avgjørelser om, både når det
gjelder straffelov og privatrettslige forhold, utrustes
med nødvendige ressurser. Det vil selvfølgelig påligge regjeringen
å følge opp ulike endringer med forslag om realistisk budsjettering.
I alle tilfeller har det fra 2006 til og med 2016 kun vært i 218
saker der statsborgerskap har blitt tilbakekalt, noe som vil utgjøre
en veldig liten del av domstolenes virke.
Flertallet vil på denne bakgrunn
fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å endre statsborgerloven slik
at tilbakekallelser av statsborgerskap etter statsborgerloven § 26
annet ledd skal skje ved dom.»
«Stortinget
ber regjeringen avvente saksbehandling av tilbakekallelser av statsborgerskap
etter statsborgerloven § 26 annet ledd frem til regelverket er endret.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet ser at lovforslaget innebærer
endringer av stor prinsipiell, praktisk og økonomisk betydning som
ikke har vært drøftet med domstolene selv.
Disse medlemmer viser til at
domstolenes oppgave tradisjonelt har vært av kontrollerende art når
det gjelder vedtak truffet av forvaltningen. Denne domstolskontrollen
er begrenset slik at forvaltningens frie skjønn ikke kan overprøves
av domstolene.
Disse medlemmer ser at med
dette lovendringsforslaget vil det i saker om tilbakekall
av statsborgerskap ikke lenger foreligge et forvaltningsvedtak som
prøves av domstolene. Selve vedtaksmyndigheten overføres fra forvaltningen
til domstolene, også de mer skjønnsmessige/politiske avveiningene. Dette
vil medføre at domstolenes funksjon endres fra å være kontrollerende
til å være utøvende.
Disse medlemmer understreker
at tilliten til domstolene er nært knyttet opp til den kontrollerende rollen
domstolene har når det gjelder forvaltningens avgjørelser. Rollen
understreker domstolenes nøytralitet, upartiskhet og uavhengighet,
som er sentrale egenskaper for ethvert konfliktløsningsorgan. En endring
i denne rollefordelingen, som har lang tradisjon i norsk rett, vil
kunne medføre en svekkelse av tilliten til domstolene i denne typen
saker og til norsk rettsvesen generelt.
Disse medlemmer understreker
at det er usikkert hvorvidt den foreslåtte lovendringen vil medføre
en bedring av rettssikkerheten for den private part. Endringer medfører
at klagebehandlingen i UNE, som sitter med spesialkunnskap og mye
erfaring om denne typen sakskomplekser, faller bort, og saken kan
i stedet bli avgjort i første hånd av en dommerfullmektig i tingretten
med kort generalisterfaring.
Disse medlemmer viser til at
vi i Norge har et system der det går et klart skille mellom forvaltningsvirksomhet
og domstolsvirksomhet. Det å drive forvaltningsvirksomhet er en
oppgave for den utøvende makt. Domstolenes oppgave er
å kontrollere forvaltningen, ikke å utøve forvaltning. Disse medlemmer vil
påpeke at dette er en ordning vi har hatt i 200 år.
Disse medlemmer vil vise til
at Høyesterett allerede i 1881 avsa en dom der forvaltningens avgjørelse
ble undergitt legalitetskontroll som medførte at et vedtak ble satt
til side. Og slik har det vært siden.
Disse medlemmer ser at det
har vært regnet som en vesentlig rettssikkerhetsgaranti at borgerne skulle
kunne gå til domstolen som en fri og uavhengig instans – atskilt
fra forvaltningen – for å få prøvd lovligheten av forvaltningens
avgjørelser.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, viser til praksisen
i utlendingsforvaltningen som innebærer at barn og barnebarn kan miste
sine statsborgerskap som følge av foreldres og besteforeldres feilinformasjon
eller løgn ved ankomst. Flertallet anser
en slik praksis som urimelig. En slik praksis kan bidra til å skape
frykt blant andre- og tredjegenerasjons innvandrere og bli et hinder
for integrering. Flertallet viser
til at juridiske eksperter har uttalt at dagens lovgivning ikke tillater
at barn og barnebarn fratas statsborgerskap uten et selvstendig
vedtak. Når forvaltningen likevel har en slik praksis, bør det presiseres
i lovverket at barn og barnebarn ikke skal rammes av foreldres og besteforeldres
feil.
Flertallet viser til at intensjonen
da loven ble vedtatt, heller ikke var at barn skulle identifiseres med
sine foreldre ved tilbakekall av statsborgerskap. I Innst. O. nr.
86 (2004–2005) uttalte komiteen: «Komiteen er enig i at dette kun
bør gjelde der feilen skyldes søkeren og at det skal kreves forsett.»
Stortinget la dermed til grunn ved vedtaket at vilkåret for tilbakekall
var at søkeren selv måtte gi de uriktige opplysningene og utvise
forsett.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen foreslå nødvendige lovendringer for å presisere
at barn og barnebarn ikke kan miste statsborgerskapet som følge
av feil begått av foreldre eller besteforeldre. Eventuelle unntak
og avgrensninger med hensyn til umyndige barn må utredes og vurderes
nærmere i lovarbeidet.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at saker om tilbakekallelse av statsborgerskap
på grunn av foreldres eller besteforeldres feil stilles i bero inntil
nytt regelverk er på plass.»
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at til tross for at det
både kan anses som urimelig og at juridiske eksperter bestrider
rettsgrunnlaget, har barn og barnebarn blitt fratatt statsborgerskapet
på grunn av feil begått av deres foreldre eller besteforeldre. At
Stortinget presiserer reglene for framtiden, vil i utgangspunktet
ikke komme dem som allerede er blitt fratatt statsborgerskapet ,til
gode. Dette medlem anser
at denne urimeligheten bør rettes opp i, og fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at barn og barnebarn som er blitt fratatt
statsborgerskapet på grunn av feil begått av foreldre eller besteforeldre, med
de nødvendige unntak og avgrensninger med hensyn til umyndige barn,
skal gis mulighet til å få omgjort disse vedtakene og få tilbake
sitt norske statsborgerskap.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at representantforslagets
intensjon har vært å forbedre rettssikkerheten til den enkelte som
står i fare for å miste sitt norske statsborgerskap. Disse medlemmer deler
denne intensjonen. Videre holder disse medlemmer fast ved at
dette kan gjøres innenfor dagens ordning, hvor saker om tilbakekall
behandles først av UDI og kan påklages til UNE. Disse vedtakene
kan bringes inn for domstolene.
Disse medlemmer viser til
brev fra statsråden 20. februar 2017 og gjengir det som er dagens
ordning når det gjelder tilbakekallelse av statsborgerskap:
«Dagens ordning
Et vedtak om statsborgerskap
kan tilbakekalles dersom det bygger på uriktige eller ufullstendige opplysninger,
når søkeren mot bedre vitende har gitt de uriktige opplysningene
eller fortiet forhold av vesentlig betydning, jf. statsborgerloven
§ 26 annet ledd. Hjemmelen for tilbakekall ble enstemmig vedtatt
av Stortinget i 2005. Tilbakekall av statsborgerskap i slike tilfeller
er ikke i strid med våre internasjonale forpliktelser, heller ikke
når den det gjelder blir statsløs.
Saker om tilbakekall
behandles først av UDI og kan påklages til UNE. Verken UDI eller
UNE kan instrueres om utfallet av enkeltsaker, jf. statsborgerloven
§ 28. Vedtakene bygger på grundig utredning. Det gis forhåndsvarsel
om at tilbakekall vurderes, og den det gjelder får anledning til
å uttale seg. I UDI er flere saksbehandlere involvert i hver enkelt
sak. I UNE forbereder UNEs sekretariat alle saker. Det er alltid
flere personer involvert i saksbehandlingen også der. Saksbehandlerne
i UDI og UNE har taushetsplikt og saksbehandlingen er unntatt offentlighet av
hensyn til partens personvern da sakene kan omfatte sensitive personopplysninger.
I alle saker vurderer
UDI om vedtaket er forholdsmessig. Sentralt i denne vurderingen
er blant annet hvorvidt personen har familie i Norge, og da særlig
mindreårige barn. Når et statsborgerskap er bygget på uriktige opplysninger
skal det etter lovens forarbeider svært mye til for at tilbakekall
av norsk statsborgerskap er uforholdsmessig. Tilknytning til Norge
som er opparbeidet på grunn av uriktige opplysninger tillegges liten
vekt i forholdsmessighetsvurderingen. Dette har fått tilslutning
i rettspraksis.
UDI og UNEs vedtak
kan bringes inn for domstolene. Fra 2012 og frem til 16. januar
2017 har totalt 138 personer fått tilbakekalt sine norske statsborgerskap
på grunn av uriktige opplysninger. I perioden 2011-2017
har domstolene behandlet 19 saker om tilbakekall av norsk statsborgerskap
etter § 26 annet ledd. UNEs vedtak om tilbakekall opprettholdes
i det store flertallet av sakene. I fire av de 19 sakene som domstolene
har behandlet er det avsagt dom om ugyldig forvaltningsvedtak. Alle
de fire sakene hvor forvaltningsvedtaket ble kjent ugyldig av domstolene
gjaldt bevisvurderingen i saker som gjaldt omgåelsesekteskap.
Når vilkårene for
tilbakekall er oppfylt, er det opp til forvaltningens frie skjønn
å vurdere om adgangen skal benyttes. Domstolene har begrenset mulighet
til å overprøve UDIs og UNEs vurdering av om tilbakekallsadgangen
skal benyttes.
Et tilbakekall av
norsk statsborgerskap innebærer at personen igjen er å anse som
utlending. I praksis vurderer UDI og UNE i dag om det er grunnlag
for tilbakekall og utvisning på samme tidspunkt. Det foretas alltid
en vurdering av om utvisning vil være forholdsmessig.
Det gis i utgangspunktet
ikke fri sakførsel ved domstolsbehandling i saker om tilbakekall
av norsk statsborgerskap eller fritt rettsråd under saksbehandling
på forvaltningsnivå.
Nærmere om enkeltvedtak
etter forvaltningsloven og særlig om UNEs vedtak
UDI og UNE tilbakekaller
statsborgerskap gjennom enkeltvedtak. Forvaltningsloven fastsetter
en rekke krav til enkeltvedtak som har som formål å ivareta den
enkeltes rettssikkerhet. For eksempel er hensynet til kontradiksjon
ivaretatt gjennom regler om forhåndsvarsling (§ 16), forvaltningens
utrednings- og informasjonsplikt (§ 17) og partenes rett til å gjøre seg
kjent med sakens dokumenter (§ 18). Ifølge utredningsplikten skal
forvaltningen påse at saken er så godt opplyst som mulig før vedtak
treffes. Herunder skal både forhold som går i utlendingens favør og
disfavør utredes. Det stilles også krav til begrunnelsen av enkeltvedtak
(§§ 24 og 25), og det foreligger klagerett (§§ 28 til 34).
Klageordningen på
utlendingsområdet er grundigere enn det som ellers gjelder i forvaltningssaker. UNE
er et domstolslignende organ, og kan heller ikke instrueres om lovtolking
eller skjønnsutøvelse, jf. statsborgerloven § 28. Nemnda er uavhengig
både av UDI og departementet. UNEs nemndledere må fylle vilkårene
for å være dommere, jf. utlendingsloven § 77. I tillegg har UNE
et betydelig innslag av legfolk. I motsetning til forvaltningsklage
ellers, kan UNE legge opp til muntlige nemndsmøter, som kan gi bedre
grunnlag for å vurdere bevisene i saken. Formålet med å opprette
UNE var nettopp å styrke rettssikkerheten på dette viktige forvaltningsområdet.
UNEs vedtak kan
bringes inn for domstolene. Det gjelder ingen spesiell frist eller
andre begrensninger i adgangen til å bringe saken inn for domstolen.»
Disse medlemmer ber regjeringen
vurdere følgende måter å styrke rettssikkerheten på:
-
Innføre en regel
om at dersom saken bringes inn for domstolene, beholder man sitt
statsborgerskap inntil saken er avgjort av tingretten.
-
Lovendring slik
at alle saker som gjelder tilbakekall av statsborgerskap, behandles
i nemndsmøte i UNE. I dag er det slik at saker uten vesentlige tvilsspørsmål
kan avgjøres av en nemndleder uten nemndsmøte eller av UNEs sekretariat basert
på sakens skriftlige dokumenter.
-
Gi fritt rettsråd
ved behandlingen hos UNE i alle statsborgerskapssakene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser
til at dagens lovverk ikke fastsetter noen foreldelsesfrist når
det gjelder tilbakekall av statsborgerskap. Dette kan medføre tilbakekallelsessaker
flere tiår etter at en asylsøker kom til landet, noe som kan oppleves
åpenbart urimelig for den det gjelder og berørt familie. Disse medlemmer viser
til at det i forvaltningen for øvrig er flere klare foreldelsesregler.
Også i strafferetten er det frister for foreldelse av straffeansvar
på mellom 2 og 25 år, alt etter sakens alvorlighetsgrad. Kun de
aller alvorligste forbrytelsene foreldes ikke. Disse medlemmer ser at det
kan virke urimelig at alvorlige forbrytelser foreldes, men at feil
opplysninger ved ankomst til Norge aldri foreldes.
Komiteens medlemmer
fra Høyre vil understreke at forvaltningen må sikres anledning
til å ta hensyn til familier og barn.
Disse medlemmer er opptatt
av å bygge på vår rettsorden, som har som utgangspunkt at det er forvaltningen
som fatter vedtak, og retten som eventuelt overprøver dem.
Disse medlemmer er opptatt
av å fastholde de grunnleggende konstitusjonelle prinsipper som
er tydeliggjort ved maktfordelingsprinsippet som Grunnloven § 88
omtaler.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen 7. mai 2015 oppnevnte et utvalg (særdomstolsutvalget)
som blant annet har utredet om UNEs oppgaver bør overtas av en forvaltningsdomstol.
Utvalget avga sin utredning 9. mars 2017, jf. NOU 2017:8 Særdomstoler
på nye områder?. Disse
medlemmer merker seg resultatet og imøteser regjeringens vurdering av
arbeidet.
Disse medlemmer understreker
at myndige barn og deres etterkommere av foreldre som snakket usant
om identitet, ikke skal omfattes av tilbakekall av statsborgerskap.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser
til at hensynene som ligger bak foreldelsesreglene, også vil gjøre
seg gjeldende i saker som handler om å gi feil informasjon og lyve ved
ankomst til Norge. Bevis svekkes over tid, og muligheten til å føre
bevis for sin uskyld vanskeliggjøres også jo lengre tid som går.
Ikke minst gjelder det dersom bevis må hentes i land som ikke har
samme krav til for eksempel arkivering som norsk offentlighet har.
Videre vil en foreldelsesfrist kunne bidra til at saker ikke blir
liggende, men at utlendingsmyndigheten tidligere gjør grundige undersøkelser
av de opplysninger som gis om identitet og bakgrunn fra en asylsøker
ved ankomst.
Disse medlemmer viser videre
til at flere land opererer med foreldelsesfrist for tilbakekallelse av
statsborgerskap. I Tyskland kan for eksempel ikke statsborgerskap
tilbakekalles dersom det ikke gjøres innen fem år etter at noen
har fått innvilget statsborgerskap. Også i Finland gjelder en foreldelsesfrist
på fem år, mens andre land ikke åpner for å tilbakekalle statsborgerskap
overhodet.
Disse medlemmer anser at ved
innføring av en ordning der tilbakekallelsessaker skjer ved dom, og
hvor lang botid vektlegges i en helhetlig forholdsmessighetsvurdering,
vil en foreldelsesfrist trolig komme til anvendelse i færre saker. Disse medlemmer anser
likevel at både rimelighetshensyn og rettssikkerhetshensyn tilsier
at Norge har en foreldelsesfrist også i saker om tilbakekallelse
av statsborgerskap, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å utrede en foreldelsesfrist, som etter en gitt
tid avskjærer anledningen til å tilbakekalle et statsborgerskap
etter statsborgerloven § 26 annet ledd, med sikte på å innføre en
slik regel så snart som mulig.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er tilfreds med dagens ordning, der man
ikke praktiserer foreldelsesfrist i forvaltningssaker om tilbakekalling
av statsborgerskap. Disse medlemmer mener
det er uheldig at mennesker skal slippe unna med løgn og bedrag
bare de skjuler løgnen lenge nok. Det er viktig å vise til at mennesker
som må lyve for å få opphold og norsk statsborgerskap, ikke er menneskene
som trenger Norges beskyttelse mest.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil først fastslå at et statsborgerskap er
den viktigste rettigheten en person har i samfunnet, og at den står
i en særstilling. Det å bli fratatt et statsborgerskap er et svært
alvorlig inngrep og vil være like, eller mer, alvorlig som en lengre
fengselsstraff. Når vedtaket om tilbakekall av statsborgerskap foreligger,
forsvinner samtidig livet i Norge. Det er ikke lenger lov å arbeide
eller oppholde seg i Norge, og det blir ofte gitt innreiseforbud
fra tidspunktet hvor vedtaket foreligger. Familie og venner må forlates.
Et slikt vedtak kan ikke sammenlignes med vedtak som ikke å få opphold
etter en asylsøknad. Statsborgerskapet skal i utgangspunktet være
en permanent tillatelse. Når myndighetene setter i gang en offensiv
for å tilbakekalle statsborgerskap, fører det til en uro som må
tas på alvor. Det er viktig for integreringen at de som har innvandret,
ikke har en følelse av å ha et annenrangs statsborgerskap. Derfor må
det være sentralt for samfunnet å sørge for at rettssikkerheten
blir tilstrekkelig ivaretatt.
Dette medlem viser til at
i brev fra Justisdepartementet skriver statsråd Listhaug:
«Domstolene bør
ikke få ansvar for å utøve statsborgerpolitikk.»
Dette medlem er enig i den
vurderingen. Hverken domstolene eller utlendingsmyndighetene skal
bruke tilbakekall av statsborgerskap som et innvandringspolitisk
virkemiddel. Dette
medlem vil ta sterk avstand fra å kalle det å frata noen statsborgerskap
for å «utøve statsborgerpolitikk». Vedtakene skal være fattet både
etter dagens ordning, og etter ordningen som forslagsstillerne foreslår,
som en individuell vurdering om vilkårene for tilbakekall foreligger,
og om tilbakekallet er et forholdsmessig inngrep.
Dette medlem viser til at
det med en så inngripende handling er særdeles viktig å sikre åpenhet og
kontradiksjon om prosessen. Dette er viktig for den personen det
er snakk om, men også for å sikre at også andre som har fått statsborgerskapet
etter søknad, kan være sikker på at prosessen ved å få et tilbakekall
er grundig, uavhengig og gjennomsiktig. Disse rettsstatsprinsippene
har vist seg vanskelig å oppfylle i praksis. UDI er direkte underlagt
Justisdepartementet og må dermed også følge de instruksene og signalene
de får fra statsråden. I tillegg bidrar det til usikkerhet når det
er de samme saksbehandlerne som både innhenter bevis og fatter vedtaket.
UNE har opprinnelig
hatt en stilling som et domstolslignende organ, men ved lovendring,
som trådte i kraft i november 2015, har departementet nå adgang til
å instruere UNE om lov og skjønnsutøvelse. Dette gjør at UNE ikke
lenger har en slik uavhengig rolle. Dette medlem vil også påpeke
at heller ikke gjennom UNEs behandling er den enkelte sikret å kunne
møte direkte for dem som skal avgjøre saken. Statistikken viser
at kun i én av ti saker om tilbakekall har enkeltpersonen det er
snakk om, fått møte direkte for dem som skal avgjøre saken.
Dette medlem viser til at
det i dag er adgang til, men opp til den enkelte, å få prøvd gyldigheten
av tilbakekallelsesvedtaket hos domstolene. Det er en begrenset
vurdering av om vedtaket er gyldig. En domstolsprøving forutsetter
også at den enkelte blir støttet økonomisk av andre, ettersom vedkommende ikke
lenger har adgang til å arbeide når vedtaket er fattet. Tilbakekallet
skjer umiddelbart. Dette er dermed ikke en reell mulighet for de
aller fleste.
Dette medlem vil vise til
at forslagsstillerne ikke mener at UDI ikke skal kunne ha en rolle
i en slik prosess. Det er naturlig at det er UDI som forbereder
sakene og tar stilling til om det bør fremmes en sak for domstolene.
Det vil også være nærliggende at det er UDI som opptrer som statens
representant når saken går for domstolene.
Dette medlem vil også vise
til at samtlige høringsinstanser, med unntak av de statlige forvaltningsorganene,
er positive til forslaget, som viser til at statsborgerskap anses
som en helt spesiell rettighet, og at det å frata noen denne rettigheten,
ikke bør behandles likt med andre forvaltningsvedtak.