Regjeringens forslag
til tiltak i meldingen om fagskoleutdanning gjelder fagskolesektoren
som helhet. Meldingen, som bygger på bl.a. Grundt-utvalgets utredning
NOU 2014:14, tar opp fagmiljøenes kompetanse, fagskolenes samarbeid
med arbeidslivet og organiseringen av sektoren. De mange tiltakene som
foreslås, skal bidra til å bedre utdanningskvaliteten og finansieringen
av fagskoleutdanningene samt fagskolenes styringsordning og tilknytning
til arbeidslivet. De skal også være med på å øke kunnskapsgrunnlaget
om fagskolesektoren og fagskoleutdanningenes synlighet og anerkjennelse.
Regjeringen vil gjennom
dette skape tydeligere rammer for fagskolesektoren og legge til
rette for god utdanningskvalitet og for at fagskoleutdanningene skal
være godt tilpasset arbeidslivets behov. Regjeringen ønsker at flere
skal velge fagskoleutdanning i årene framover.
Meldingen gjengir
innledningsvis regjeringens politiske mål for fagskoleutdanningen.
Her adresseres viktigheten av samarbeid mellom fagskolene og arbeidslivet
samt spørsmål om fagskolens plassering i utdanningssystemet.
Meldingen tar videre
opp eierskap og ansvar for fagskoleutdanning, innretning av offentlige
tilskudd til sektoren og fagskolenes organisering, styring og ledelse.
Videre drøftes tilknytning til studentsamskipnader, godkjenning
av fagskoleutdanning og fagområdegodkjenning og hvilken rolle Nasjonalt
fagskoleråd skal ha.
Meldingen følger
fagskolestudentenes vei gjennom fagskoleutdanningen, med kvalitet
som et overordnet tema. Rekruttering og opptak til fagskoleutdanning
behandles, samt studentenes læringsmiljø, tilrettelegging for fleksibel
utdanning, utdanningenes lengde, internasjonalisering, fagmiljøenes
kompetanse, gjennomstrømning og frafall, læringsutbytte, vitnemål,
tittel og grad og fagskolepoeng. Meldingen drøfter fagskolestudentenes
videre vei etter endt fagskoleutdanning, som arbeidsliv og gründerskap,
videre utdanning og overgang mellom fagskoleutdanning og universitets-
og høyskoleutdanning.
Regjeringens ambisjon
med meldingen er at flere skal ta yrkesrettet utdanning av god kvalitet.
Fagskolenes tilbud må være relevant og tilpasset arbeidslivets behov.
Regjeringen legger vekt på at fagskoleutdanningene skal være anerkjente
og synlige for så vel utdanningssøkende som arbeidsgivere, og at
det tilrettelegges for et aktivt og involverende samarbeid mellom
fagskolene og arbeidslivet. Regjeringen mener det er viktig at fagmiljøene
har oppdatert og praksisnær fag- og yrkeskompetanse, slik at studentene engasjerer
seg i faget og lykkes i utdanningen. Regjeringen ønsker en godt
organisert fagskolesektor med tydelig eierskap og god styring.