Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Christian Tynning Bjørnø, lederen Trond Giske, Martin Henriksen, Tone
Merete Sønsterud og Marianne Aasen, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn
Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet,
Lill Harriet Sandaune og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti,
Anders Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Venstre,
Iselin Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
viser til meldingen og understreker betydningen av at det etableres
et godt samarbeid mellom fagskolene og arbeidslivet. Det er i meldingen
foreslått til sammen 48 tiltak for fagskolesektoren, sortert under
fire målsettinger, og komiteen viser
til merknadene om de enkelte tiltakene nedenfor.
Komiteen viser til at leder
for fagskoleutvalget, Jan Grundt, i en kronikk i Aftenposten ved
lanseringen av NOU-en om fagskolene i 2014 skriver
«Fagskolene må både
synliggjøre seg selv og bli synliggjort som en godt integrert del
av et helhetlig utdanningssystem, og som et fullverdig og likeverdig alternativ
til høyere utdanning.»
Komiteen støtter denne beskrivelsen
av fagskolene og vil understreke at det er sterkt behov for kompetansen
fagskolene tilbyr, og for den rollen fagskolene skal ha som en synlig
og godt integrert del av det helhetlige utdanningssystemet.
Komiteen vil understreke at
fagskolene og god yrkesfaglig utdanning er helt sentralt for å sikre arbeidskraften
vi trenger for å klare omstillingen som norsk økonomi står i.
Komiteen mener at fagskoleutdanningene
skal gi solide, høyere yrkesfaglige utdanninger basert på arbeidslivets
behov og bygge på det formelle trepartssamarbeidet innen norsk fag-
og yrkesopplæring. Komiteen mener
det er viktig med nye satsinger på fagskolene som skal styrke kunnskapen
om yrkesfaglig høyere utdanning samt finansiere utviklingstiltak
innen kvalitet og utdanningstilbud. Komiteen mener samfunns- og
arbeidslivet må anerkjenne fagskolenes viktige plass i utdanningssystemet
som leverandører av viktig kunnskapsbasert utdanning av fagarbeidere
i flere fag.
Komiteen viser til at fagskolene
er et utdanningstilbud utviklet i tett samarbeid med partene i arbeidslivet.
Fagskolene er fleksible og treffer svært godt det kompetansebehovet
som et arbeidsliv i endring har. Fagskolene er også viktige for
å sikre et godt og tilpasset tilbud til fagarbeidere som ønsker
å spesialisere seg ytterligere gjennom videreutdanning, og for å
skape flere utviklingsmuligheter og karriereveier i tillegg til
fagbrev for disse yrkesgruppene.
Komiteen viser til at fagskolen
er arbeidslivets utdanning, viktig for verdiskapning og velferd,
og en bidragsyter til produktiviteten i Norge. Komiteen viser i den forbindelse
til innspill til meldingen om at mange høyere yrkesfaglige utdanninger
er særlig viktige for å gjennomføre det grønne skiftet og også bør
inneholde relevante opplæringselementer knyttet til dette.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, er glad for at regjeringen både imøtekommer arbeidslivets
behov for relevant kompetanse og studentenes behov for en kvalitativt
sterk fagutdanning på høyere nivå som et alternativ til en rent
akademisk utdanning.
Komiteen mener
at kunnskap om fagskolesektoren bør styrkes, og viser til at SSBs
rapport som ser på tilbud og etterspørsel etter arbeidskraft etter
endt utdanning, ikke skiller ut fagskoleutdanning som et eget nivå.
SSB tar ikke med fagskolestudenter i statistikk over studenter.
Statistikk fra tekniske fagskoler blir definert som videregående
opplæring, jf. NOU 2014:14 Fagskolen – et attraktivt utdanningsvalg. Komiteen mener
det er viktig at statistikken over sektoren forbedres og viser den
reelle situasjonen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til følgende merknad fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre i Innst. 192 S (2009–2010):
«Disse medlemmer
peker videre på viktigheten av å styrke statistikkarbeidet omkring
fagskolene for å kunne dokumentere og videreutvikle både kompetansebyggingen
og den relevans utdanningen har for arbeidslivet.»
Flertallet er derfor positive
til at regjeringen følger opp og innfrir på disse områdene ved at
meldingen er tydelig på at fagskolen skal tilby en utdanning som
arbeidslivet trenger og som studentene ønsker, og at samarbeidet
for å sikre at fremtidens fagskoleutdanning i enda større grad blir
tilpasset arbeidslivets behov, skal styrkes. Flertallet viser til merknaden
i Innst. 192 S (2009–2010) og støtter regjeringens forslag om at
nasjonale undersøkelser skal styrke kunnskapsgrunnlaget for god
dimensjonering og gode utdanningsvalg, og innføring av studiebarometer
for fagskoleutdanningene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringen Stoltenberg II utarbeidet en tilstandsrapport
for fagskolene. Dette var et viktig bidrag for å tette kunnskapshull
og gi fagskolesektoren økt synlighet. Under regjeringen Stoltenberg
II ble det også startet og finansiert kandidatundersøkelser for
å få kunnskap om arbeidsmarkedet og studentenes vurderinger av utdanningen
de har tatt. Disse
medlemmer viser til at den rød-grønne regjeringen mente at
mer og bedre kunnskap ville gi oss et bedre grunnlag for å videreutvikle
fagskolene i framtida. I denne perioden ble også Organisasjon for
norske fagskolestudenter (ONF) startet, og den har blitt en viktig
aktør som bidrar til å sikre fagskolestudentenes faglige og politiske
interesser og rettigheter. Nasjonalt fagskoleråd ble etablert for
å øke nærheten mellom departementet og sektoren, og Grundt-utvalget
ble satt ned for å gjennomgå hele fagskolesektoren.
Disse medlemmer viser til
at utvalget la fram sin innstilling, NOU 2014:14 Fagskolen – et
attraktivt utdanningsvalg, 15. desember 2014. Først den 2. desember
2016 ble Meld. St. 9 (2016–2017) Fagfolk for fremtiden, lagt frem. Disse medlemmer har
i to år etterlyst en stortingsmelding om fagskoler og viser her
til at kunnskapsministeren tidligere annonserte 2015 som «fagskolenes
år». Men meldingen ble først lagt fram i desember 2016. Disse medlemmer viser
til at konsekvensen av dette er at det blir neste regjering som
skal følge opp og sette i verk tiltakene i fagskolemeldingen som
Stortinget behandler våren 2017.