Organisasjonsform
(kapittel 4)
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser
til at det er bred enighet blant høringsinstansene om krav til organisasjonsform.
Flertallet viser til at det
ble foretatt en grundig gjennomgang av regelverk for friskoler i
forbindelse med behandlingen av Prop. 84 L (2014–2015), da Stortinget
vedtok flere innskjerpinger i regelverket for å sikre lovens intensjon
om at tilskudd skal komme eleven til gode. Flertallet har merket seg at
det innen friskolesektoren nå gjennomføres tilsyn og kontroll som
avslører når aktører beriker seg på statstilskudd i strid med regelverket.
Tilsynet blir stadig mer profesjonelt og treffsikkert, og erfaringer
med tidligere lovbrudd gjør at man kan følge opp potensielle
lovbrudd i fremtiden mer effektivt. Flertallet viser til at friskoleloven
med forskrifter klart har angitt hva friskolene har lov til å bruke
tilskudd og elevbetalinger til. Flertallet viser videre til
at erfaringer fra tilsyn av friskoler viser at organisering som stiftelse
ikke vil være en garanti for at statstilskudd kommer elevene til
gode eller garanti for at statlig tilskudd ikke benyttes i strid
med regelverket. Flertallet viser
også til Andreassen-utvalgets rapport, som peker på at NOKUT-akkreditert
høyskoleutdanning kun bør tillates organisert som enten aksjeselskap
eller stiftelse. Et krav om at private høyskoler og fagskoler skal
organiseres som stiftelser, vil innebære en innskrenkning av organisasjonsfriheten
som ikke står i forhold til det man faktisk oppnår med en slik regulering. Flertallet finner
det naturlig at friskoleloven og lovverket for private høyskoler
og private fagskoler har regler som harmonerer med hverandre.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at den rød-grønne regjeringen nedsatte ekspertgruppen
som utredet regelverket om tilskudd og egenbetaling for private høyskoler
og fagskoler. De skulle klargjøre innholdet i bestemmelsene i universitets-
og høyskoleloven og fagskoleloven om at tilskudd og egenbetaling
skal komme studentene til gode, utrede behovet for presiseringer
for å sikre dette formålet, klargjøre departementets tilsynsansvar
og foreslå eventuelle endringer for å sikre en hensiktsmessig gjennomføring
av tilsyn. Disse
medlemmer mener ekspertgruppens arbeid har lagt et godt grunnlag
for lovarbeidet. Disse
medlemmer mener likevel at lovforslaget, slik det fremmes
fra regjeringens side, ikke går langt nok for å sikre at skattebetalernes
penger og studentenes egenbetaling skal komme studentene
til gode og ikke tas ut i privat profitt eller fortjeneste.
Disse medlemmer viser til Dokument
8:87 S (2015–2016) om endringer i lovverket til private skoler og
høyskoler og Innst. 393 S (2015–2016), der Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti foreslo at regjeringen skulle
utrede en lovendring som krever at private skoler og høyskoler skal
organiseres som selveiende stiftelser, etter modell fra den danske
«Lov om friskoler og private grundskoler» eller samvirkeforetak.
Disse medlemmer viser til at
bakgrunnen for denne saken er spørsmål knyttet til organisasjonsform,
disponering av tilskudd og egenbetaling i fagskoler, universiteter
og høyskoler. Disse
medlemmer vil påpeke at det de senere årene har vært en rekke
saker der private skoler (såkalte friskoler) og en høyskole har
måttet betale tilbake statstilskudd etter at tilsyn har avdekket
at skoleeier på ulike måter har tatt ut fortjeneste med grunnlag
i skoledriften. Blant annet ble det i Riksrevisjonens merknader
til Kunnskapsdepartementet i forbindelse med den årlige revisjon
og kontroll for budsjettåret 2013 påpekt mangelfull oppfølging av
tilskudd til private høyskoler og private fagskoler, jf. Dokument
1 (2014–2015). Riksrevisjonen fant det «kritikkverdig at Kunnskapsdepartementet
ikke i tilstrekkelig grad styrer og følger opp tilskudd til private
høyskoler og fagskoler».
Kontroll- og konstitusjonskomiteen
gikk inn i saken på bakgrunn av Riksrevisjonens merknader og departementets
varsling om at de ville gjennomføre en særskilt oppfølging av høyskolene
NITH, Westerdals og NISS, som er under samme konsern, og Anthon
B Nilsen Utdanning AS. Komiteen ville undersøke om dette var fulgt
opp i lys av senere medieoppslag om at skolekonsernet i fusjonsprosessen
mellom de tre høyskolene hadde utført transaksjoner som var i strid
med universitets- og høyskoleloven, samt at elevene ble avkrevd
for høye skolepenger. Komiteen mente i Innst. 35 S (2016–2017) at
«høringen og korrespondansen med kunnskapsministeren
med klarhet viser at det aldri ble satt i verk en særskilt oppfølging
av skolene, og at departementet var informert om hendelsene som
senere ble omtalt som lovbrudd av departementet og sannsynligvis
kunne og burde stoppet dette før det kom til det punktet».
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne, fant dette kritikkverdig.
Som saken om statstilskudd
til høyskolene NITH, Westerdals og NISS viser, var det behov for en
gjennomgang av lovverket for private skoler og høyskoler for å sikre
at intensjonen om at all statsstøtte skal komme elevene og studentene
til gode, ivaretas bedre enn i dag. Saken viser også at det er utfordringer
ved kontrollen av tilskudd til private institusjoner og skoler på
utdanningsfeltet. Disse medlemmer er
tilfreds med at reglene strammes inn, og at ansvaret klargjøres
i lovs form.
Disse medlemmer påpeker at
til tross for strenge regler mot privat profitt har private skole-
og høyskoleeiere klart å hente ut penger gjennom kompliserte selskapsstrukturer
og transaksjoner mellom disse. Å avdekke slike lovbrudd krever store
offentlige utgifter til tilsyn og kontroll. Disse medlemmer understreker
at kompliserte eierstrukturer ikke sjelden følges av omfattende
skatteplanlegging. Svakhetene ved dagens modell og kostnadene ved tilsyn
gjør at disse medlemmer mener
at man burde se etter endringer i de organisatoriske rammebetingelsene
for privatskoler og private høyskoler og fagskoler. Dette har blitt
løst på ulikt vis i våre naboland, for eksempel i Danmark, der det
kreves at alle private skoler som mottar statstilskudd skal være
organisert som selveiende stiftelser. Skolens midler skal ifølge
den danske loven for eksempel «alene komme skolens skole- og undervisningsvirksomhed til
gode», og det presiseres at «skolens midler skal forvaltes, så de
bliver til størst mulig gavn for skolen».
Disse medlemmer mener derfor
man burde utrede endringer i de organisatoriske rammebetingelsene
for å se hvordan en lovendring som krever at private skoler og høyskoler
skal organiseres som selveiende stiftelser, hadde slått
ut i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede en lovendring som krever at private skoler
og høyskoler skal organiseres som selveiende stiftelser, etter modell
fra den danske ‘Lov om friskoler og private grundskoler’.»