Regjeringen v/Kunnskapsdepartementet
legger i proposisjonen frem forslag om endringer i lov av 1. april
2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og lov av 20. juni 2003
nr. 56 om fagskoleutdanning.
Etter forslaget skal
private høyskoler og fagskoler drives som stiftelser eller aksjeselskaper.
Dette skal legge til rette for forutsigbar drift og åpenhet om økonomien.
Skjerpede krav til dokumentasjon og rapportering skal gjøre offentlig
tilsyn enklere og bedre. Tydelige krav om separate regnskap for
godkjent utdanning og andre deler av virksomheten, samt krav til
rapportering av handel med nærstående, vil bidra til å synliggjøre
om statlige tilskudd og egenbetaling fra studentene blir brukt i
tråd med gjeldende regelverk.
Departementet understreker
i proposisjonen at lovendringene skal bidra til større åpenhet og
kontroll med at statlige tilskudd og studentenes egenbetaling går
til den akkrediterte eller godkjente utdanningen. Det foreslås å
tydeliggjøre kravene til bruk av statlig tilskudd og egenbetaling,
herunder hva som ligger i lovens vilkår om at tilskudd og egenbetaling skal
komme studentene til gode. Dette gjelder både presiseringer av hvordan
midlene lovlig kan benyttes i drift, og regulering av i hvilken
grad midlene kan disponeres som utdeling. Andre forhold som foreslås regulert,
er avvikling, fusjon og fisjon og verdioverføring mellom år.
Departementet foreslår
at det oppstilles krav om et økonomisk skille mellom den akkrediterte
utdanningsvirksomheten og annen virksomhet som drives i samme rettssubjekt.
Departementet mener det vil skape størst grad av åpenhet og være
mest effektivt for institusjonene å organisere den akkrediterte
virksomheten i eget rettssubjekt, og at annen virksomhet organiseres
utenfor dette rettssubjektet. Departementet foreslår likevel ikke
å oppstille dette som et krav i lovverket.
Forslagene i proposisjonen
innebærer en presisering av gjeldende regelverk knyttet til lovlig
disponering av tilskudd og egenbetaling. Lovutkastet tydeliggjør
de private høyskolenes og fagskolenes dokumentasjonsplikt til å
synliggjøre at tilskudd og egenbetaling er benyttet i tråd med reguleringene.
Departementet foreslår at regnskapene skal synliggjøre at tilskudd
og egenbetaling benyttes til den akkrediterte eller godkjente utdanningen,
og innenfor universitets- og høyskolelovens og fagskolelovens formål.
Når det gjelder private
høyskoler og fagskoler som mottar tilskudd, foreslås en videreføring
og presisering av dagens utdelingsforbud. Dette utdelingsforbudet
for private høyskoler og fagskoler som mottar tilskudd, er i dag
regulert i henholdsvis universitets- og høyskoleloven og i tilskuddsbrevet
til private fagskoler.
Hva angår private
høyskoler og fagskoler som ikke mottar tilskudd, foreslås adgang
til å foreta utdelinger, forutsatt at de ikke bringer egenkapitalen lavere
enn 20 pst. av virksomhetens eiendeler. Departementet mener dette
gir gode rammebetingelser for disse private virksomhetene, og at
det kan bidra til å motivere institusjonene til å videreutvikle
sine tilbud. Øvrige krav til bruk av midlene i drift, inkludert
handel med nærstående m.m., skal gjelde tilsvarende for de private
institusjonene som ikke mottar tilskudd.
I lovforslaget blir
lovens bestemmelser om styrets ansvar presisert, blant annet for
å sikre at studentene får det utdanningstilbudet de har krav på.
Departementet foreslår
at det oppstilles krav til hvilke organisasjonsformer som kan benyttes.
I utkastet til fagskoleloven § 3 slås det fast at private fagskoler
skal være stiftelser etter stiftelsesloven eller aksjeselskap etter
aksjeloven. I utkastet til universitets- og høyskoleloven § 8 heter
det tilsvarende at NOKUT-akkreditert utdanning bør drives innenfor enten
et aksjeselskap eller en stiftelse. Unntaket er de to tilbyderne
som driver fagskole som studieforbund, som får fortsette i denne
organisasjonsformen.
I utkastet til § 3
i fagskoleloven heter det derfor at fagskoleutdanning som per 1. januar
2017 er organisert i studieforbund etter lov om voksenopplæring, kan
videreføres som studieforbund. Departementet har i brev 6. februar
2017 presisert regjeringens forutsetning om at studieforbundene
skal kunne videreutvikle fagskoletilbudet sitt, og at dette inkluderer adgang
til såkalt fagområdegodkjenning etter fagskoleloven § 2 andre ledd.
Det foreslåtte lovkravet
til organisasjonsform innebærer at aksjeloven eller stiftelseslovens
regler vil gjelde for alle private høyskoler og fagskoler. Enkelte
virksomheter vil da måtte gjøre endringer for å oppfylle kravet
om organisasjonsform. Departementet har lagt inn en hjemmel for
at de som nå må endre organisasjonsform, ikke blir stilt vesentlig
dårligere enn andre, ved at krav om dokumentavgift og eventuell
skatt ved realisasjon av formuesobjekt unntas fra betalingsplikt.
Unntaket vil gjelde et fåtall institusjoner, og kun dersom endringen
skjer innen overgangsperioden og på grunn av det nye lovkravet.
Departementets forslag
til tydeligere bestemmelser om tilsyn og kontroll gjelder bl.a.
nye krav til rapportering, krav til regnskapet og krav til dokumentasjon
ved tilsyn, samt hvilke reaksjoner som kan benyttes ved brudd på
regelverket. Den nye tilsynsenheten som ble etablert i 2016, skal
sikre bedre oppfølging og kontroll med de private høyskolene og fagskolene,
herunder at tilskudd og egenbetaling blir benyttet i tråd med forutsetningene.
Departementet legger
til grunn at institusjonene må kunne dokumentere at reguleringer
i lov, forskrift og andre forutsetninger for tildeling av tilskudd
er fulgt. Tilsynsmyndighet skal kunne kreve rapportering og har
mulighet til å kreve fremlagt regnskaper og annen dokumentasjon.
Enkelte økonomiske
og administrative konsekvenser av lovforslaget kan påregnes, både
for de private høyskolene og fagskolene og for departementet som
tilsynsmyndighet. Forslagene vil imidlertid ikke innebære vesentlige
endringer i rammebetingelsene til private høyskoler og fagskoler,
og etter departementets mening ikke få innvirkning på det samlede
tilbudet av private høyskoler og fagskoler.