vedtak til lov
om
organisering av forskningsetisk arbeid (forskningsetikkloven)
§ 1 Formål
Loven skal bidra til at forskning
i offentlig og privat regi skjer i henhold til anerkjente forskningsetiske
normer.
§ 2 Virkeområde
Loven gjelder forskere og forskning
i Norge. På Svalbard og Jan Mayen gjelder loven dersom forskningen
drives av forskere ansatt av norsk arbeidsgiver eller dersom en
vesentlig del av midlene kommer fra Norge.
Granskingsutvalget kan videre uttale
seg om forskning i utlandet dersom forskningen drives av forsker
ansatt av norsk arbeidsgiver eller dersom en vesentlig del av midlene
kommer fra Norge.
§ 3 Uavhengighet
Komiteer og utvalg oppnevnt med hjemmel
i denne loven skal være faglig uavhengige.
§ 4 Forskeres aktsomhetsplikt
Forskere skal opptre med aktsomhet
for å sikre at all forskning skjer i henhold til anerkjente forskningsetiske
normer. Dette gjelder også under forberedelser til forskning, rapportering
av forskning og andre forskningsrelaterte aktiviteter.
§ 5 Krav til forskningsinstitusjoner
Forskningsinstitusjoner er offentlige
eller private institusjoner som har forskning som en av sine hovedoppgaver.
Forskningsinstitusjoner skal sikre
at forskningen ved institusjonen skjer i henhold til anerkjente forskningsetiske
normer. Institusjonen har ansvaret for:
-
a) nødvendig
opplæring av kandidater og ansatte i anerkjente forskningsetiske
normer og
-
b) at
alle som utfører eller deltar i forskningen, er kjent med anerkjente
forskningsetiske normer.
§ 6 Behandling av uredelighetssaker
ved forskningsinstitusjoner
Forskningsinstitusjoner har ansvar
for å behandle saker om mulige brudd på anerkjente forskningsetiske
normer. Forvaltningsloven kapittel IV og V gjelder for disse sakene.
Forskningsinstitusjoner skal ha et
redelighetsutvalg. Utvalget skal ha nødvendig kompetanse i forskning,
forskningsetikk og jus. Utvalget skal ha minst ett medlem som ikke
er ansatt ved institusjonen.
Forskningsinstitusjoner skal fastsette
retningslinjer for behandling av saker om mulige brudd på anerkjente
forskningsetiske normer. Retningslinjene skal også angi når det
som ledd i behandlingen av slike saker skal innhentes en uttalelse
fra redelighetsutvalget.
Forskningsinstitusjoner skal rapportere
saker om mulige alvorlige brudd på anerkjente forskningsetiske normer
til Granskingsutvalget.
Uttalelser som konkluderer med at
en forsker har opptrådt vitenskapelig uredelig, kan påklages av
forskeren til Granskingsutvalget, jf. § 7 annet ledd. Forvaltningsloven
kapittel VI gjelder med de begrensninger som følger av denne loven.
§ 7 Granskingsutvalget
Departementet oppnevner et nasjonalt
utvalg for gransking av uredelighet i forskning. Granskingsutvalget
skal ha nødvendig kompetanse i forskning og forskningsetikk. Lederen
skal ha juridisk embetseksamen eller mastergrad i rettsvitenskap.
Granskingsutvalget er klageinstans
for uttalelser hvor det konkluderes med at en forsker har opptrådt vitenskapelig
uredelig. Utvalget kan også behandle saker om mulige brudd på anerkjente
forskningsetiske normer på eget initiativ. Forvaltningsloven kapittel
IV og V gjelder for disse sakene. Granskingsutvalgets uttalelser
er endelige og kan ikke påklages videre.
Granskingsutvalget skal veilede forskningsinstitusjoner
om behandling av saker om mulige brudd på anerkjente forskningsetiske
normer.
§ 8 Uttalelser i uredelighetssaker
I uttalelser fra forskningsinstitusjoner
etter § 5, redelighetsutvalg etter § 6 annet ledd og Granskingsutvalget
etter § 7 i saker om mulige brudd på anerkjente forskningsetiske
normer skal det alltid tas stilling til:
-
a) om
forskeren har opptrådt vitenskapelig uredelig eller ikke,
-
b) om
det foreligger systemfeil ved institusjonen og
-
c) om
det vitenskapelige arbeidet bør korrigeres eller trekkes tilbake.
Med vitenskapelig uredelighet menes
forfalskning, fabrikkering, plagiering og andre alvorlige brudd
på anerkjente forskningsetiske normer som er begått forsettlig eller
grovt uaktsomt i planlegging, gjennomføring eller rapportering av
forskning.
§ 9 Nasjonale forskningsetiske komiteer
Departementet oppnevner nasjonale
forskningsetiske komiteer som til sammen dekker alle fagområder,
og bestemmer hver komités ansvarsområde. Medlemmene oppnevnes av
departementet etter forslag fra relevante organer. Hver komité skal
ha kompetanse i relevante forskningsdisipliner, etikk og jus, og
skal ha minst én lekrepresentant.
Komiteene skal være rådgivende organer
innen forskningsetikk.
§ 10 Regionale komiteer for medisinsk
og helsefaglig forskningsetikk
Departementet oppnevner regionale
komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk. Hver komité
skal ha kompetanse i relevante forskningsdisipliner, etikk og jus,
og skal ha minst én lekrepresentant.
Komiteenes ansvarsområder følger
av helseforskningsloven og annen lovgivning som legger oppgaver
til komiteene.
Den nasjonale forskningsetiske komité
for medisin og helsefag er klageinstans for komiteenes vedtak, også
for vedtak etter offentleglova. Den nasjonale komiteens avgjørelse
er endelig og kan ikke påklages videre.
§ 11 Unntak fra offentlighet
Offentleglova § 24 annet ledd gjelder
for saker om mulige brudd på anerkjente forskningsetiske normer
etter denne loven.
§ 12 Forskrifter
Departementet kan gi forskrift med
nærmere regler om oppnevning av og saksbehandling i komiteer og
utvalg etter loven.
§ 13 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft på det tidspunktet
Kongen bestemmer.
Fra samme tid oppheves lov 30. juni
2006 nr. 56 om behandling av etikk og redelighet i forskning.
§ 14 Endringer i andre lover
Fra den tid loven trer i kraft gjøres
følgende endringer i andre lover:
1. I lov 1. april 2005 nr. 1
om universiteter og høyskoler skal § 4-13 første ledd lyde:
(1) Institusjonen kan vedta tvungen
avslutning av doktorgradsutdanning ved vitenskapelig uredelighet etter
forskningsetikkloven § 8 annet
ledd. Departementet eller særskilt klageorgan oppnevnt
av dette, jf. § 5-1 syvende ledd, er klageinstans for vedtak om tvungen
avslutning etter dette ledd.
2. I lov 20. juni
2008 nr. 44 om medisinsk og helsefaglig forskning gjøres følgende
endringer:
§ 9 første ledd skal lyde:
Forskningsprosjektet må være forhåndsgodkjent av
den regionale komiteen for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk,
jf. forskningsetikkloven § 10 første
ledd.
§ 10 tredje ledd skal lyde:
Vedtak vedrørende forhåndsgodkjenning
kan påklages til Den nasjonale forskningsetiske komité for medisin
og helsefag, jf. forskningsetikkloven
§ 10 tredje ledd.