1.3.13.2.2 Forbrukerrådet og andre meklingsorgan – endringer i lov om klageorganer for forbrukersaker mv.
I Prop. 32 L (2015–2016)
om forslag til lov om klageorganer for forbrukersaker ble det vist
til at spørsmålene om foreldelse og litispendens når en sak er til
behandling i Forbrukerrådet og eventuelle andre meklingsorgan, skulle
behandles i proposisjonen om lov om Forbrukerklageutvalget.
Departementet slutter
seg til uttalelsen fra UiT – Norges arktiske universitet som påpeker
at det er viktig å unngå dobbeltbehandling, og at utenrettslig tvisteløsning
er gunstig både for partene og samfunnet. Systemet med rimelig utenrettslig
tvisteløsning bør sikre at utenrettslig tvisteløsning får forrang
fremfor dyrere domstolsbehandling dersom én av partene ønsker det.
Ved dobbeltbehandling risikerer man at ulike organer kommer til
motstridende utfall. Argumentet om å unngå dobbeltbehandling, dvs.
samtidig behandling i både utenrettslig klageorgan og domstolene,
gjelder uansett om klageorganet er nemnd eller meklingsorgan. Departementet
opprettholder derfor forslaget om at også behandling i Forbrukerrådet
får litispendensvirkning, dvs. at behandlingen er til hinder for
samtidig behandling i domstolene. I motsatt fall svekkes forbrukervernet
i forhold til gjeldende rett, ettersom en sak i dag ikke kan bringes
inn for domstolene mens den er til behandling i Forbrukerrådet.
Dette bør gjelde uansett om saken kan bringes inn for Forbrukertvistutvalget
eller ikke etter behandlingen i Forbrukerrådet.
Tvisteloven § 18-2
tredje ledd begrenser litispendensvirkningen til seks måneder.
Etter departementets
syn bør seksmånedersbegrensningen i tvisteloven i adgangen til å
anlegge søksmål også gjelde når saken er til behandling i meklingsorgan.
Departementet foreslår derfor at tvisteloven § 18-2 tredje ledd
endres til også å omfatte meklingsorgan.
Etter gjeldende
rett inntrer litispendensvirkningen fra begjæring (om behandling
i Forbrukertvistutvalget) er sendt Forbrukerrådet. Dermed kan det
ikke reises sak for domstolene i perioden mellom Forbrukerrådets
mekling og begjæringen om å bringe saken inn for Forbrukertvistutvalget.
Departementet foreslår at bestemmelsen videreføres, likevel slik
at virkningen inntrer når Forbrukerrådet mottar klagen. Tidspunktet
når saken blir mottatt, blir dermed det samme som nå er nedfelt
i lov om klageorganer for forbrukersaker § 26 første ledd for nemnder.
Dermed unngår man at en part som foretrekker domstolsbehandling
fremfor behandling i Forbrukertvistutvalget, reiser sak for domstolene
i denne perioden. Denne perioden, som i dag er fire uker, foreslås
satt til én måned.
Litispendensvirkning,
dvs. at en tvist ikke kan behandles samtidig i klageorgan og domstolene,
fordrer at kravet det strides om, ikke foreldes mens tvisten er
til behandling i klageorganet. Etter foreldelsesloven § 16 nr. 1
avbrytes foreldelsesfristen når en sak er brakt inn for organ som
forbereder sak for et organ som har myndighet til å avgjøre en tvist.
Siden Forbrukerrådet foreslås ikke lenger å være saksforberedende
organ for Forbrukertvistutvalget, vil bestemmelsen ikke lenger gjelde
fra en sak bringes inn for Forbrukerrådet. Dersom man ønsker at
mekling i Forbrukerrådet likevel skal avbryte fristen for foreldelse
av krav, må det lovfestes.
Forbrukeren har
liten innvirkning på hvor lang tid Forbrukerrådet bruker på å behandle
saken. Både direktivet artikkel 12 nr. 1 og EUs meklingsdirektiv har
som utgangspunkt at foreldelsesfrist ikke skal utløpe mens en sak
behandles av et meklingsorgan. Departementet foreslår at mekling
i Forbrukerrådet skal avbryte foreldelse av krav. Forslaget viderefører
ordningen av i dag og kan bidra til at en tvist løses utenfor domstolene.
Enhetlige løsninger
hos de utenrettslige tvisteløsningsorganene gir klarere regler og
større forutberegnelighet. Derfor bør foreldelse av krav avbrytes
også når en sak mekles av eventuelle andre meklingsorganer som har
oppnådd godkjennelse etter lov om klageorganer for forbrukersaker
og skal meldes inn til EU-kommisjonens liste over slike organer.
Departementet foreslår
at bestemmelse om brudd på foreldelse også ved behandling av krav
av meklingsorganer inntas i foreldelsesloven (lov om foreldelse
av fordringer).
Se forslag til endringer
i lov om klageorganer for forbrukersaker § 26, forslag til endringer
i tvisteloven § 18-2 tredje ledd og forslag til endringer i foreldelsesloven
§ 16.