Brev fra Nærings-
og fiskeridepartementet v/statsråd Per Sandberg til næringskomiteen,
datert 12. oktober 2016
Vurdering av Dokument 8:127
S (2015–2016) - representantforslag om langsiktighet og trygghet for
turistfisket
Jeg viser til brev
av 6. oktober 2016, hvor næringskomiteen ber om Nærings- og fiskeridepartementets
vurdering av representantforslag om langsiktighet og trygghet for
turistfisket fra representantene Torgeir Knag Fylkesnes og Snorre
Serigstad Valen.
I de siste 15–20
årene har det vært en framvekst av flere reiselivsbedrifter som
tilrettelegger for såkalt turistfiske. Disse bedriftene baserer
sin næringsvirksomhet på uttak av våre felles begrensede fiskeriressurser.
Vi har ikke en god oversikt over hvor mye fisk denne næringsaktiviteten
samlet sett tar av våre fellesressurser. På denne bakgrunn satte
Fiskeri- og kystdepartementet i 2009 ned en partssammensatt arbeidsgruppe
som skulle vurdere mulige forvaltningstiltak overfor næringsvirksomhet
basert på turistfiske i sjø. Arbeidsgruppen leverte sin rapport 27. juni
2011.
Rapporten inneholdt
en rekke interessante forslag om hvordan forvaltningen bør gå fram
for å regulere denne relativt nye næringen. Det var positivt at
rapporten var enstemmig. Det gjør det lettere å utforme et forvaltningsregime
som de ulike interessentene kan samles om.
Selve rapporten
ble sendt på høringen den gangen, og et konkret forslag til lovendring
og ny forskrift om turistfiskevirksomheter som langt på vei bygger
på forslagene fra arbeidsgruppen, ble sendt på høring fra Nærings-
og fiskeridepartementet den 28. september 2016.
Det mest sentrale
i høringsforslaget at det foreslås å innføre en registreringsordning
for turistfiskebedrifter og pliktig rapportering av fangst. Men
det foreslås også andre tiltak som skal bidra til at forvaltningen
får bedre oversikt og kontroll. Høringsforslaget vil dessuten bidra
til langsiktighet og trygghet både for turistfiskenæringen og andre
aktører som berøres av aktiviteten.
Mitt inntrykk er
at store deler av kystbefolkningen, yrkesfiskerne og ikke minst
turistfiskenæringen stiller seg positive til en viss regulering
av denne næringen. I og med at havressursloven i begrenset grad
gir anledning til å stille krav til turistfiskenæringen, foreslås
det å endre lovens § 22 om sports- og rekreasjonsfiske slik at de
nødvendige hjemler etableres.
Forslag til forskrift
gir nærmere bestemmelser om gjennomføringen av registrerings- og
rapporteringsordningene. Virkeområdet er begrenset til virksomheter
som i tillegg til å drive næringsvirksomhet basert på turistfiske
i sjø, disponerer to eller flere fartøy for utleie/utlån, eller
disponerer ett eller flere fartøy som tar turister med på fiske.
Det avgrenses mot virksomheter hvor omsetningen av denne aktiviteten utgjør
mindre enn grensen for plikt til registrering i Merverdiavgiftsregisteret,
som er på 50 000 kroner. Arbeidsgruppens forslag om et fartøyregister
er i forslaget endret til at registrering av fartøy inngår som en
del av registreringen av turistfiskevirksomheten.
Det foreslås også
en oppmyking av utførselskvoten fra 15 kg til 30 kg hvis turistene
har fisket i regi av en registrert turistfiskevirksomhet. Dette
forslaget er ment å gjøre det mer attraktivt for turistene å velge turistfiskeanlegg
som rapporterer fangst. En slik endring vil også kunne tjene som
en gulrot for de bedriftene som bruker de nye registrerings- og
fangstrapporteringsordningene, og vil styrke seriøse aktører i bransjen.
Forslaget innebærer
dessuten at virksomhetene får plikt til å informere gjestene om
gjeldende regler for utøvelsen av fisket. Videre omfatter forslaget bestemmelser
om kontroll, og tilbakekall av registrering. For ytterligere å sikre
etterlevelse av regelverket er det også foreslått en bestemmelse
om overtredelsesgebyr ved overtredelse av den nye forskriften.
I høringsforslaget
legges det opp til å utforme praktiske og enkle krav som ikke påfører
næringen unødvendige kostnader og byrder. Jeg mener forslagene vil
kunne bidra til å bedre omdømmet og styrke legitimiteten til turistfiskenæringen
som regjeringen ønsker at fortsatt skal kunne drive langs kysten.
Departementets høringsforslag
har således flere fellestrekk med representantforslaget, men de
er ikke sammenfallende. For eksempel gjenfinnes ikke representantenes
forslag nr. 2 og 6 blant de foreslåtte tiltakene.
Når det gjelder
representantenes forslag nr. 2 om å innføre fiskekort for utenlandske
turister der inntektene skal brukes til kontroll med fisket, så
er jeg skeptisk til å gå videre med dette nå. I Norge har vi lang
tradisjon for et fritt fritidsfiske i sjøen, og vi krever ikke fiskekort.
Dette mener jeg er bra. Det er videre slik at innføring av fiskekort
overfor utlendinger vil innebære en helt ny form for diskriminering basert
på nasjonalitet som vil måtte vurderes nærmere i forhold til EØS-avtalen.
I første omgang mener jeg at det er bedre med tiltak som retter
seg mot de profesjonelle turistfiskebedriftene som tilrettelegger
for uttak av fisk i næringsøyemed.
I forslag nr. 6
foreslår representantene å fremme nødvendige lovendringer for å
gi kommunene rett til å forvalte profesjonelt turistfiske, for å
sikre god forvaltning basert på lokal kunnskap.
Jeg er skeptisk
til dette forslaget. Forvaltningen av våre viltlevende marine ressurser
skjer i dag på nasjonalt nivå, og det er naturlige årsaker til dette, blant
annet fordi det dreier seg om levende ressurser i havet som ikke
naturlig hører til i en bestemt kommune. Kommuneinndelingen vil
heller ikke nødvendigvis gi det nødvendige grunnlag for å se sammenhengen
mellom ulike kyst- og fjordsystemer.
Det operative ansvaret
for forvaltning av og kontroll med marine ressurser ligger i dag
hos Fiskeridirektoratet. Fiskeridirektoratet har gjennom mange år opparbeidet
seg en kompetanse og kunnskap om marin ressursforvaltning som ingen
andre besitter. Jeg mener derfor at direktoratet bør være sentrale
i forvaltningen av turistfiskenæringen. De ulike regionkontorene
langs kysten har god oversikt over marine aktiviteter, og har dialog
med aktørene. Jeg tror forslaget om å flytte denne delen av ansvaret
for lokal forvaltning av fiskeressursene ut fra fiskeriforvaltningsmyndighetene,
vil være en uheldig løsning. Jeg er ikke i tvil om at Fiskeridirektoratet
vil være best egnet til å løse kontroll- og forvaltningsoppgavene
som måtte komme overfor turistfiskenæringen.
Avslutningsvis vil
jeg påpeke at forslaget som er sendt på høring omfatter lovendringer.
Det er derfor godt mulig at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget
med en sak om endringer av havressursloven. Men først må høringen
få gå sin gang. Deretter vil regjeringen gå gjennom og vurdere alle
innspillene vi får i høringsrunden, før vi tar stilling til om det
skal sendes et forslag til lovendringer til Stortinget.
Det er imidlertid
for tidlig for meg å konkludere om dette nå, mens saken er på høring.