Vurdering
av representantforslag om bedre sjøsikkerhet for fritidsbåtbrukere
Det vises til Næringskomiteens
brev av 6. oktober 2016 om behandlingen av Dokument 8:107 S (2015-2016)
Representantforslag frå stortingsrepresentantane Magne Rommetveit,
Kjell-Idar Juvik, Else May Botten, Kari Henriksen og Gunvor Eldegard
om betre sjøtryggleik for fritidsbåtfolk.
Komiteen ber om Nærings-
og fiskeridepartementets vurdering av forslaget.
Vurdering
I forslaget som er
lagt frem bes regjeringen styrke og samle den totale ressursinnsatsen
innen sjøsikkerhet (for fritidsbåter) i en egen strategi, med hovedformål
å få ned antallet omkomne og hardt skadde i fritidsbåter. I tillegg
foreslås at regjeringen følger opp med konkrete tiltak i arbeidet
med sikkerhet på fritidsbåter.
Jeg ser nå ikke behovet
for at det utarbeides en egen strategi fordi det allerede er stor
oppmerksomhet fra både myndigheter og andre aktører for å få ned
ulykkestallene på fritidsbåter. Sjøfartsdirektoratet og Kystverket
arbeider kontinuerlig for å bedre sikkerheten for fritidsbåtbrukere.
At flere departement har ansvarsoppgaver av betydning for sjøsikkerheten,
vurderes ikke å svekke denne innsatsen.
Regjeringen er opptatt
av å øke sikkerheten ved bruk av fritidsbåter, og ønsker å treffe
tiltak som kan få ned antall dødsulykker. Stortingets flertall vedtok i
2015 et påbud om bruk av flyteutstyr på fritidsbåter. Påbudet har,
utover å øke sikkerheten til den enkelte båtbruker, til hensikt
å bidra til å skape bedre holdninger til sjøs.
Det har over flere
år skjedd mye for å øke sikkerheten ved bruk av fritidsbåter. Økt
kunnskap om båtliv gjennom arbeid med gode holdninger og godt sjømannskap,
innføring av obligatorisk båtførerprøve og informasjonskampanjer
rettet mot fisketurister er blant tiltakene som har blitt gjennomført.
I fjor ble pensum til båtførerprøven revidert, for å øke fokus på godt
sjømannskap, sjøvettreglene og farene forbundet med høy fart. Sjøfartsdirektoratet
jobber aktivt for å formidle viktigheten av å tenke sikkerhet på sjøen.
Det er også etablert en egen tilskuddsordning, der frivillige organisasjoner
årlig kan søke om midler til sjøvettaktiviteter for barn og unge.
I representantforslaget
vises til anbefalinger fra Kystverkets sjøsikkerhetsanalyse 2014.
Flere av anbefalingene er omtalt i Regjeringens stortingsmelding
om forebyggende sjøsikkerhet og beredskap mot akutt forurensning,
samt delvis fulgt opp i regjeringens budsjettforslag for 2017. Analysen
er også et viktig grunnlag i arbeidet med kommende Nasjonal transportplan.
I denne sammenheng
fremheves særlig at det i regjeringens budsjettforslag for 2017
er foreslått bevilget 72,1 mill. kr. til Statens havarikommisjon for
transport, som er en økning på 8,7 mill. kr fra saldert budsjett
2016. Økningen skal blant annet gi havarikommisjonen muligheten
til å undersøke flere sjøulykker som ikke har undersøkelsesplikt,
herunder alvorlige ulykker med fritidsbåt. I budsjettforslaget fremholdes
videre at Kystverket vil utrede tiltak for å styrke sikkerheten
for fritidsfartøyer, herunder merke egne seilingsleder, bedre navigasjonsstøtten
og styrke kunnskapsgrunnlaget knyttet til årsaksforhold ved fritidsbåtulykker.
En av Sjøfartsdirektoratets
hovedoppgaver er å arbeide for høy sikkerhet for liv og helse, miljø
og materielle verdier på sjøen. Dette innbefatter forebyggende arbeid
for å redusere antall ulykker i både fritids- så vel som næringsflåten.
Under forrige regjering utarbeidet en arbeidsgruppe nedsatt av Sjøfartsdirektoratet
en rapport (2012) om sikkerheten ved bruk av fritidsbåter. I rapporten
ble det fremhevet at det viktigste tiltaket for å øke sikkerheten
ved bruk av fritidsbåt er en fortsatt satsning på holdningsskapende
arbeid. Rapporten viser blant annet til at dødsulykker på fritidsbåter
har sunket markant fra midten av 70-tallet, til tross for en sterk
vekst i fritidsbåtflåten og økt hastighet til sjøs. Forrige regjering
foreslo for øvrig ingen tiltak i oppfølging til rapporten.
Når det gjelder
involvering av bransjeorganisasjoner og Redningsselskapet i arbeidet
med sjøsikkerhet på fritidsfartøy, vises til at Sakkyndig råd for fritidsfartøy
er et slikt samarbeid i regi av Sjøfartsdirektoratet. Videre har
Sjøfartsdirektoratet etablert en fritidsbåtkonferanse, som avholdes
årlig. Dette er en møteplass for politikere, offentlige aktører,
kompetansemiljøer, frivillige organisasjoner og næringen. Målet
er å bidra til bedre sikkerhet for fritidsbåtbrukere, gjennom dialog,
erfaringsutveksling og idémyldring.
Redningsselskapet
har en viktig rolle i arbeidet for å redde liv og berge verdier
på sjøen. I budsjettforslaget for 2017 er det foreslått et tilskudd
til organisasjonen på 83,5 mill. kr., blant annet for å opprettholde
det ulykkesforebyggende arbeidet.
Jeg har videre enkelte
kommentarer til de ulike tiltakene som representantene foreslår:
1) Etablere en
egen ulykkesgruppe som undersøker ulykker og branner der fritidsbåter
er involvert.
Jeg mener det ikke
er hensiktsmessig å etablere en egen ulykkesgruppe, i regi av Sjøfartsdirektoratet eller
andre, da denne oppgaven naturlig hører innunder Statens havarikommisjon
for transport. Det vises til at det i regjeringens budsjettforslag
for 2017 er foreslått økte bevilgninger til havarikommisjonen, for
å sikre at alvorlige ulykker med fritidsbåt kan undersøkes. Jeg
viser også til mitt svar på spørsmål til spørretimen 11. mai 2016.
Departementet er
for øvrig ikke kjent med at branner er en alvorlig ulykkesårsak
på fritidsbåter, og viser til at Sjøfartsdirektoratet ikke har registrert noen
omkomne i brannhendelser på fritidsfartøy de siste fem årene (ikke
undersøkt for tidligere år).
2) Vurdere om
andre enn politiet skal være meldeinstans med formål at flere rapporterer
uønskede hendelser og ulykker med fritidsbåter.
Jeg er usikker på
hensikten med dette tiltaket. I utgangspunkter er Sjøfartsdirektoratet
meldeinstans ved sjøulykker, men i forskrift av 27. juni 2008 nr. 744
om melde- og rapporteringsplikt ved sjøulykker og andre hendelser
til sjøs § 4 nr. 3 gjøres det unntak for fritidsbåter, slik at det
her er tilstrekkelig å melde fra til politiet eller hovedredningssentralen.
Ved fritidsbåtulykker, som ved andre ulykker, er det naturlig for
privatpersoner å ta kontakt med nødetatene.
Departementet har
merket seg at det for næringsfartøy fra enkelte har blitt etterlyst
en anonym meldeinstans, fordi man tror at noen av frykt for tilsyn eller
overtredelsesgebyr kan velge ikke å melde fra om ulykker. Jeg kan
imidlertid ikke se at dette hensynet gjør seg gjeldende for fritidsfartøy.
3) Vurdere tiltak
for fartsreduksjon i ulykkesutsatte farvann.
Tiltak for fartsreduksjon
i ulykkesutsatte farvann, samt navigasjonsstøtte for fritidsbåter
under, er sammenfallende med forslag i transportetatenes grunnlagsdokument
for Nasjonal Transportplan (NTP 2018-2029). Disse forslagene er
nå til vurdering i Samferdselsdepartementet.
4) Vurdere (tiltak)
som kan sikre at påbudet om flytevester gir resultat.
Jeg ser alvorlig
på at det er mange som omkommer i fritidsfartøy, og er opptatt av
at vi finner effektive tiltak for å redusere antallet ulykker. Dette
forslaget forstår jeg dithen at det ønskes en vurdering av om påbudet
som ble innført i 2015 bør endres. Hensikten med innføringen av
påbudet var i første rekke å øke sikkerheten for fritidsbåtbrukere,
men også å bidra til å skape bedre holdninger blant båtbrukere.
Departementet har
gjennomført en ekstern evaluering av påbudet, som i likhet med representantenes syn,
fastslår at det er for tidlig å si om påbudet har hatt en effekt
på antall dødsulykker. Rapporten viser til at det er utfordrende
å utforme et treffsikkert påbud fordi kunnskapsgrunnlaget knyttet
til dødsulykkenes årsak er mangelfull. På tross av dette anbefales
en utvidelse av påbudet.
Det er for tidlig
å foreslå endringer i påbudet på det nåværende tidspunkt fordi påbudet
har virket for kort tid til å fastslå om det har en effekt på antall dødsulykker
på fritidsbåt. Jeg vil følge ulykkesstatistikken nøye, og arbeide
for at et bedre kunnskapsgrunnlag etableres.
Jeg merker meg for
øvrig at representantene omtaler påbudet om bruk av flyteutstyr
på fritidsfartøy som en "ny flytevestlov". Til dette opplyses at påbudet
som ble vedtatt i 2015 skjedde ved at det ble tilføyd en ny bestemmelse
i småbåtloven.
5) Sikre at bransjeorganisasjoner
og Redningsselskapet blir viktige medspillere i arbeidet med å utforme en
ny strategi for å øke sikkerheten knyttet til bruken av fritidsbåt.
Dette er omtalt
tidligere.
6) Utarbeide
særlig navigasjonsstøtte for fritidsbåter.
Dette er omtalt
tidligere.
Avslutningsvis
vil jeg påpeke enkelte forhold som berøres i bakgrunnen til forslaget.
Det fremgår av Kystverkets
sjøsikkerhetsanalyse at grunnstøting er en stor årsakskategori for
ulykker med fritidsbåt, og at det siden 2001 årlig har vært over
15 omkomne i snitt etter grunnstøting med fritidsbåt. Dette tallet,
som er presentert av DNV GL i utredningen til sjøsikkerhetsanalysen,
er misvisende. De aller fleste ulykker på fritidsbåt skjer ved kantring eller
fall over bord. I ovennevnte "Rapport om sikkerhet ved bruk av fritidsfartøy"
i 2012, ble det anslått at 8 prosent av dødsulykkene i en tiårsperiode kunne
tilskrives grunnstøting, dvs. omtrent 3 personer årlig.
Under henvisning
til sjøsikkerhetsanalysen, oppgis det at et økende antall fritidsbåter
vil være en utfordring for yrkestransportører og avviklingen av skipstrafikken.
Departementet kan ikke se at dette er omtalt i Kystverkets sjøsikkerhetsanalyse.