Nærmere
om forslagene
Lovbrytere straffes i henhold til
rettskraftig forelegg eller dom. Det er et tiltagende samfunnsproblem at
kriminaliteten har blitt mer grenseoverskridende, og at personer
unndrar seg straffeforfølgning ved å utebli når domstolen skal behandle
saken. Vi har i dag ikke tilstrekkelige virkemidler til å motvirke unndragelse
i saker hvor alvorlighetsgraden ikke gir grunnlag for varetektsfengsling.
Det er etter departementets mening uheldig med en utvikling hvor
Norge blir et «fristed» for lovbrytere som mangler tilknytning til
landet, så vel som norske borgere som ikke møter til behandlingen
av straffesaken, og ikke kan treffes på en kjent bopel eller arbeidssted.
Samfunnet er tjent med at alle lovbrytere kan stilles til ansvar
for straffbare handlinger.
Denne utviklingen skaper særlig problemer
for iretteføring av straffesaker i de større byene. Spesielt i Oslo
er det store utfordringer knyttet til kriminelle handlinger som
begås av norske og utenlandske borgere uten kjent oppholdssted.
Etter sommeren 2016 startes et toårig
prosjekt i Oslo med hurtigbehandling av straffesaker med et klart
og oversiktlig bevisbilde hvor det foreligger unndragelsesfare,
jf. Prop. 1 S (2016–2017). Politiet, påtalemyndigheten og domstolene
vil arbeide målrettet for å oppnå rask dom mens siktede er pågrepet eller
varetektsfengslet. Målet er at det kan avsies dom i tingretten etter
få dager, og allerede i løpet av første fengslingsperiode. Prosjektet
vil omfatte saker hvor det antas å bli idømt ubetinget fengselsstraff.
Lovendringsforslagene i proposisjonen
er et supplerende tiltak til prosjektet for også å bidra til hurtigbehandling
av saker hvor siktede må løslates før hovedforhandling. På den måten
kan det også oppnås en rettskraftig dom i de mindre alvorlige sakene
der siktede ikke møter til domstolsbehandling eller forkynnelse
av dom. Også i saker der siktede unndrar seg fra ankeforhandlingen
etter en ubetinget dom i tingretten, vil det kunne oppnås rettskraftige
dommer i større grad enn tidligere. Forslaget til lovendringer gjelder
imidlertid generelt og kan benyttes i alle saker hvor forholdene
ligger til rette for det.
Departementet drøfter i proposisjonen
forholdet til de konstitusjonelle og menneskerettslige skranker. Forslagene
er utarbeidet slik at de tilfredsstiller kravene i EMK og SP.
Bruken av den nye ordningen vil antakelig
av praktiske grunner bli begrenset, all den tid den forutsetter
at både domstolen og påtalemyndigheten tilpasser seg en forhåndsfastsatt
hovedforhandling innen kort tid for at den ønskede rettskraftvirkningen skal
være i behold i fraværssaker. Departementet antar derfor at tid
og sted for forkynnelse av dom fortsatt som oftest vil bli fastsatt
i retten når saken tas opp til doms. Siktede som faktisk møter,
vil herunder bli innkalt på vanlig måte i retten.
Departementet legger til grunn at
ordningen kan dekkes innenfor gjeldende økonomiske rammer for domstolene
og politiet.