Plan-
og bygningsloven § 3-17
Disse medlemmer viser til høringsuttalelsen fra
klima- og miljødepartementet, hvor departementet mener at forslaget
til endringer i § 3-7 er upresis. Klima- og miljødepartementet peker
på at selskapets ansvar for planprogram og kommunedelplan er en forsøksordning
som er begrenset til prosjektene E 18 Dørdal–Tvedestrand og E 18
Arendal–Grimstad. Disse
medlemmer viser til at Samferdselsdepartementet anerkjenner
dette i proposisjonen, og vil understreke at før denne myndigheten
eventuelt kan gjøres gjeldende for andre strekninger, forutsetter
det Stortingets tilslutning.
Disse medlemmer har merket
seg at Kommunal- og moderniseringsdepartementet har bedt om en tydeligere
beskrivelse av selskapets ansvar for kommunedelplan og reguleringsplan
i proposisjonen. Disse
medlemmer kan ikke se at dette er gjort på en tilstrekkelig
måte. Disse medlemmer forventer
at regjeringen vil tydeliggjøre dette ved et eventuelt forslag om
å videreføre ordningen etter forsøket.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at regjeringens og samarbeidspartienes
mål er å bygge ut infrastrukturen raskere og mer helhetlig enn tidligere,
og at Nye Veier AS er det fremste virkemiddelet for å få til det. Flertallet vil
peke på at Nye Veier AS bygger opp en slank byggherreorganisasjon
som skal sikre effektiv gjennomføring av prosjektene og minst mulig
byråkrati. Nye Veier AS har et avgrenset oppdrag knyttet til å gjennomføre
utbygging av vegstrekninger som de har overtatt fra Statens vegvesen.
Dermed erstattes behovet for byggherreorganisasjon for disse strekningene
for Statens vegvesen, og Nye Veiers organisasjon kommer i stedet
for, ikke i tillegg til, Statens vegvesens organisasjon. Dette vil
etter flertallets mening
bidra til at Statens vegvesen får en benchmark på hvordan veibyggingen
utføres, noe som kan bidra til en sunn konkurranse mellom to offentlige
veibyggere. Flertallet vil
videre peke på at det er en klar målsetting om at veiselskapet skal sørge
for mer vei for pengene, blant annet ved å utfordre standarder og
arbeidsmetoder for å kunne redusere kostnader, byråkrati og prosjekt-
og anleggsperioden. En totalt sett mer effektiv, sammenhengende
og helhetlig veiutbygging er veldig viktig når kostnadsutviklingen
i vegsektoren tas i betraktning.
Flertallet er svært tilfreds
med de initiativene Nye Veier AS har tatt til nå, ved å utfordre
krav som stilles i veinormalene, antallet kryss som planlegges på
motorveier og en rekke særnorske standardkrav. Flertallet viser til at Nye
Veier AS på transport og logistikk-konferansen 17. oktober 2016
viste til at de har kartlagt at dagens veinormaler og håndbøker
til sammen inneholder nær 8 000 «skal»-krav og over 2 000 «bør»-krav,
og poengterte at de ønsker en utvikling i retning funksjonskrav. Flertallet mener denne
graden av detaljert kravspesifikasjon er svært byråkratiserende,
og at Nye Veier AS i så måte vil kunne avbyråkratisere veibygging. Flertallet mener
derfor at alle påstander om et økt byråkrati på grunn av selskapet
er tilbakevist, og at selskapet tvert imot viser tegn på det motsatte.