Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Tor Arne Bell Ljunggren, Sverre Myrli, Magne Rommetveit
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til proposisjonens formål
som er å sørge for at Vegtilsynet fristilles fra myndigheter som
tilsynet har som oppgave å kontrollere. Komiteen mener at den foreslåtte
organiseringen vil gi et mer uavhengig Vegtilsyn enn hva dagens
regulering gir grunnlag for. Komiteen vil fremheve at Vegtilsynets
oppgave skal være å føre tilsyn med Statens vegvesen og Nye Veier
AS når det gjelder sikkerhet knyttet til veiinfrastrukturen. Komiteen mener
at kvaliteten på veiene er helt avgjørende for trafikksikkerheten,
og at nødvendig vedlikehold og god veimerking er det viktigste grepet
som kan gjøres for å bedre trafikksikkerheten. Et uavhengig Vegtilsyn
vil bidra til økt oppmerksomhet rundt veikvalitet, og komiteen vil
bemerke at samtlige høringsinstanser støtter den nye organiseringen
av Vegtilsynet.
Medlemene i komiteen
frå Arbeidarpartiet og Senterpartiet meiner det er viktig at
ein sikrar moglegheit for tilsyn med Nye Veier AS. Desse medlemene vil likevel
påpeike at endringa er naudsynt då ein har valt å opprette eit sidestilt
selskap til Statens vegvesen, noko Senterpartiet og Arbeidarpartiet
var imot. Desse medlemene vil
vise til at denne politikken medfører auka byråkrati, og det er
ein politikk desse medlemene ikkje
støttar.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at regjeringens og samarbeidspartienes
mål er å bygge ut infrastrukturen raskere og mer helhetlig enn tidligere,
og at Nye Veier AS er det fremste virkemiddelet for å få til det. Flertallet vil
peke på at Nye Veier AS ikke er et byråkratiserende element, men
tvert imot bygger opp en slank byggherreorganisasjon. Det er heller ikke
riktig at dette medfører mer byråkrati, slik Senterpartiet og Arbeiderpartiet
skriver i sin merknad. Nye Veier AS har et avgrenset oppdrag knyttet
til å gjennomføre utbygging av vegstrekninger som de har overtatt
fra Statens vegvesen. Dermed erstattes behovet for byggherreorganisasjon
for disse strekningene for Statens Vegvesen, og Nye Veiers organisasjon
kommer i stedet for, ikke i tillegg til, Statens vegvesens organisasjon.
Dette vil etter flertallets mening
bidra til at Statens vegvesen får en benchmark på hvordan veibyggingen
utføres, noe som kan bidra til en sunn konkurranse mellom to offentlige veibyggere. Flertallet vil
videre peke på at det er en klar målsetting om at veiselskapet skal
sørge for mer vei for pengene, blant annet ved å utfordre, standarder
og arbeidsmetoder for å kunne redusere kostnader, byråkrati og prosjekt-
og anleggsperioden. En totalt sett mer effektiv, sammenhengende
og helhetlig veiutbygging er veldig viktig, når kostnadsutviklingen
i vegsektoren tas i betraktning.
Flertallet er svært tilfreds
med de initiativene Nye Veier AS har tatt til nå, ved å utfordre
krav som stilles i veinormalene, antallet kryss som planlegges på
motorveier og en rekke særnorske standardkrav. Flertallet viser til at Nye
Veier AS på transport- og logistikk-konferansen 17. oktober 2016
viste til at de har kartlagt at dagens veinormaler og håndbøker til
sammen inneholder nær 8 000 «skal»-krav og over 2 000 «bør»-krav,
og poengterte at de ønsker en utvikling i retning funksjonskrav. Flertallet mener
denne graden av detaljert kravspesifikasjon er svært byråkratiserende,
og at Nye Veier AS i så måte vil kunne avbyråkratisere veibygging. Flertallet mener
derfor at alle påstander om et økt byråkrati på grunn av selskapet
er tilbakevist, og at selskapet tvert imot viser tegn på det motsatte.