3. Godtgjørelse

3.1 Gjeldende regler om godtgjørelse, tilleggsgodtgjørelse, forskudd og godtgjørelse under permisjoner

Stortingsrepresentantenes godtgjørelse er i dag regulert i § 3. Denne bestemmelsen omfatter godtgjørelsen til valgte stortingsrepresentanter, faste og innkalte vararepresentanter og Stortingets president. Stortinget er i nåværende § 3 fjerde ledd gitt myndighet til å gi nærmere bestemmelser om at innkalte vararepresentanter kan gis rett til å beholde godtgjørelsen i perioder der det ikke er møter i plenum, f.eks. om sommeren. Nærmere regler om dette er gitt i forskriften § 2.

Tilleggsgodtgjørelse til visepresidenter og ledere for fagkomiteer er regulert i nåværende lov § 4.

Regler om forskudd på godtgjørelse er i dag regulert i forskriften § 8 om forskudd på godtgjørelse eller utgiftsdekning. Her gis vilkårene for forskudd og myndigheten til å innvilge slikt forskudd.

Nåværende lov § 5 regulerer stortingsrepresentanters rett til å beholde godtgjørelse under permisjoner. Det gis regler om retten til å beholde godtgjørelsen under permisjoner med varighet under og over 14 dager, lovfestede permisjoner, permisjoner av velferdsgrunner og permisjon på grunn av sykdom.

3.2 Presidentskapets forslag til endringer

Presidentskapet foreslår at nåværende lov § 3 deles opp i forslag til ny §§ 3 og 4. Forslaget til ny § 3 regulerer godtgjørelsen til Stortingets president, valgte stortingsrepresentanter og fast møtende vararepresentanter. I forslaget til ny § 3 er det tatt inn en henvisning til forslag til ny § 5 om tilleggsgodtgjørelse. I andre ledd andre punktum er det presisert at utbetalingen av godtgjørelse til fast møtende vararepresentanter skjer i den perioden de er møtende, da formuleringen i nåværende § 3 femte ledd er noe utydelig. Nåværende lov § 3 første ledd andre punktum er flyttet til bestemmelsen om Stortingets lønnskommisjon i forslag til ny § 2. Ellers er bestemmelsen innholdsmessig uendret.

Presidentskapet fremmer videre forslag om at innkalte vararepresentanters godtgjørelse reguleres i en egen bestemmelse i forslag til ny § 4. Dette begrunnes både i at reglene om innkalte vararepresentanter, som i dag er gitt i forskriften § 2, foreslås flyttet til lov, og at det finnes en del særregler om denne gruppens rett til å beholde godtgjørelsen i perioder de ikke er innkalt. Det er gjort mindre språklige endringer i bestemmelsen samt at siste ledd i bestemmelsen er tatt bort, da det ikke lenger er behov for en forskriftshjemmel. Forslag til andre ledd definerer når innkalte vararepresentanter etter søknad kan gis rett til å beholde godtgjørelsen ut over perioden de er innkalt. Forskriftens § 2 andre ledd om hvem som avgjør søknader om permisjon, omtales kun i merknadene til bestemmelsen. Forslag til ny § 4 er en videreføring av gjeldende rett.

Presidentskapet foreslår også å videreføre innholdet i nåværende lov § 4 om tilleggsgodtgjørelse i forslag til ny § 5. Det er fjernet henvisninger til andre bestemmelser i loven, da disse synes unødvendige. I tillegg er presiseringen om komitélederes permisjon fra Stortinget flyttet til merknad, da denne ikke trenger å fremgå av lov.

Presidentskapet foreslår å flytte forskriften § 8 første ledd om forskudd på godtgjørelse til egen bestemmelse i forslag til ny § 6. Henvisningen til Hovedtariffavtalen i staten foreslås flyttet til merknadene. Det gjøres mindre språklige endringer i bestemmelsens siste setning. Hvem som kan gis myndighet til å avgjøre søknader etter bestemmelsen, flyttes til merknader. Gjeldende rett videreføres. Forskriften § 8 andre ledd om forskudd på utgiftsdekning foreslås videreført i loven og omtales nærmere under punkt 4 om dekning av utgifter.

Nåværende lov § 3 fjerde ledd, som gir hjemmel til å gi forskrift, foreslås fjernet. Presidentskapet mener at utfyllende regler kan gis i retningslinjer, og at det ikke er behov for noen forskrift.

Presidentskapet foreslår at nåværende lov § 5 om godtgjørelse under permisjoner videreføres i forslag til ny § 7. Det er gjort noen mindre språklige og strukturelle endringer for å oppnå en bedre systematikk i bestemmelsen og for å tydeliggjøre i hvilke tilfeller man kan beholde godtgjørelsen ut over 14 dager.

Presidentskapet foreslår at innholdet i nåværende § 5 første ledd videreføres uendret i forslag til ny § 7. I bestemmelsens andre ledd foreslår presidentskapet å samle alle tilfeller av permisjoner hvor en representant må søke presidentskapet om å beholde godtgjørelsen under permisjoner ut over 14 dager. Tilfellene listes opp i bokstav a til d. Vilkårene for å kunne innvilges godtgjørelser under velferdspermisjoner etter bokstav d over 14 dager som fremgår av nåværende § 5 fjerde ledd, flyttes til merknadene. Presidentskapet presiserer at godtgjørelse under velferdspermisjon kun kan innvilges for en tidsavgrenset periode, selv om permisjonen er innvilget «inntil videre». Nåværende lov § 5 femte ledd om søknad om permisjon på grunn av sykdom foreslås videreført i forslag til ny § 7 tredje ledd, med en presisering om at kravet til sykemelding også gjelder ved skade. For å tydeliggjøre at det gjelder et krav om at sykemelding skal fremlegges for å beholde godtgjørelsen under permisjon ut over 14 dager på grunn av sykdom eller skade, foreslås det å tilføye ordet «enten» før de alternative leveringsfristene. Presidentskapet understreker at dette ikke er noen endring av gjeldende regler. Nåværende lov § 5 andre ledd om permisjoner knyttet til svangerskap, barn og omsorg for barn foreslås flyttet til siste ledd i forslag til ny § 7 fjerde ledd. Omtalen av de ulike permisjonene i leddet er noe forenklet.