Stortingets presidentskap fremmer
i denne innstillingen forslag om ny stortingsgodtgjørelseslov til
erstatning for lov 16. desember 2011 nr. 61 om godtgjørelse for
stortingsrepresentanter (stortingsgodtgjørelsesloven). Presidentskapet fremmer
samtidig forslag om at forskrift 8. desember 2011 nr. 1265 om godtgjørelse
for stortingsrepresentanter (stortingsgodtgjørelsesforskriften,
heretter forskriften) oppheves, og at reglene som i dag er gitt
i forskriften, videreføres i loven. Forslaget innebærer relativt
omfattende endringer i lovens struktur, noen språklige endringer
og enkelte innholdsmessige endringer og presiseringer.
Presidentskapet fremmer forslaget
av flere årsaker. Reglene knyttet til stortingsrepresentantenes godtgjørelser
fremkommer i dag både av lov, forskrift og ulike retningslinjer.
Regelverket som regulerer stortingsrepresentanters godtgjørelse
mv., er ikke så omfattende at det er hensiktsmessig at reglene både
skal finnes i lov og forskrift, og det kan i dag være krevende å
finne frem til hvilke regler som gjelder.
Vanligvis er endringer av forskrift
en enklere prosess enn lovendringer, da myndigheten til å endre forskrifter
enten er lagt til Kongen eller departementet. Endringer i stortingsgodtgjørelsesforskriften
må imidlertid i likhet med lovendringer behandles i Stortinget og
prosessen med endringer er derfor ikke enklere for forskriften
enn for loven. Presidentskapet ser
derfor ingen vektige grunner til at reglene både skal være gitt
i lov og forskrift.
Presidentskapet anser det som
et viktig hensyn at gjeldende rett skal være lett tilgjengelig.
Det vil forenkle tilgjengeligheten at reglene slås sammen og i sin
helhet inntas i loven. Presidentskapet mener
også at det vil gi en mer oversiktlig og pedagogisk utforming av
regelverket, og at dette vil sikre at det blir enklere for brukerne
av regelverket å orientere seg i loven.
Videre mener presidentskapet at en del av reglene
i forskrift og retningslinjer er så sentrale at de bør være vedtatt
i lovs form. De av bestemmelsene som i dag er gitt i forskrift eller
retningslinjer og som foreslås flyttet til lov, er redegjort nærmere
for under omtalen av de enkelte temaene.
Presidentskapet foreslår at
det videreføres en adgang for presidentskapet til å kunne gi retningslinjer
innenfor enkelte områder. Dette er nærmere omtalt under de aktuelle
bestemmelsene. Presidentskapet vil,
for enkelhets skyld, i det følgende bruke begrepene «nåværende»
og «ny» lov for å betegne de to lovene.