Mindretallets merknader og forslag
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter regjeringens
understrekning av behovet for et trygt, fleksibelt og familievennlig arbeidsliv
med plass til alle, og som støtter opp under høy sysselsetting og
lav ledighet. Disse
medlemmerviser
til at regjeringens politikk så langt har gitt det motsatte resultatet:
flere midlertidige jobber, den høyeste ledigheten på over 20 år,
fallende sysselsettingsrate og lite jobbskaping.
Disse medlemmer støtter prinsippet
om at det skal lønne seg å arbeide fremfor å motta trygd, men støtter
ikke regjeringens måte å operasjonalisere dette prinsippet på, ved
å kutte i stønadene til dem som har minst. At de som har lite, skal
motiveres av å få mindre, mens de som har mye, skal motiveres av å
få mer gjennom omfattende skattekutt, er en tilnærming Arbeiderpartiet
ikke deler.
Disse medlemmer støtter prinsippet
om at aktivitetskrav kan være et virkemiddel som kan bidra til å
inkludere flere i arbeidsmarkedet, særlig blant unge, men er ikke
enige i at dette nødvendigvis skal gjelde alle. Mer myndighet på
lokalt nivå vil kunne sikre bedre tilpassede tjenester og gi den
enkelte økt innflytelse over sitt liv. Vurderingene av om det skal stilles
krav om aktivitet, bør overlates til førstelinjen, som kjenner brukerne. Disse medlemmer mener dessuten
at et aktivitetskrav bør motsvares av en tilsvarende rett til aktivitet.
Disse medlemmer støtter regjeringens understrekning
av at inntektssikringsordningene i større grad skal stimulere til
arbeid fremfor trygd, men i stedet for ensidig fokus på regelendringer
bør det legges større vekt på en myndig førstelinje, bedre samarbeid
med arbeidslivet og koordinering av tjenester fra ulike sektorer,
for eksempel helse-, men også utdanningssektoren, i samsvar med
intensjonene bak Nav-reformen, se for eksempel en enstemmig komité
i Innst. S. nr. 198 (2004–2005):
«I tillegg til god
tilgjengelighet vil komiteen legge stor vekt på at førstelinjetjenesten
må inneha et kompetansenivå og beslutningsansvar som gjør disse kontorene
til et sted der folk reelt opplever å få den veiledning og bistand
de har behov for, i størst mulig grad uten å måtte henvises til
andre kontorer, instanser og ‘dører’. Den felles førstelinjetjenesten
må oppfylle klare krav om rask avklaring, fjerning av gråsoner og
kasteballtendenser og rask igangsetting av tiltak.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til Ot. prp. nr. 47 (2005–2008)
Om lov om arbeids- og velferdsforvaltningen, jf. Innst. O. nr. 55
(2005–2006) fra arbeids- og sosialkomiteen, Odelstingsbeslutning
nr. 59 (2005–2006) og Stortingets debatt om Nav-reformen 7. juni
2006. Av dokumentene og stortingsdebatten fremgår at de overordnede
målene for reformen var å få flere i arbeid og aktivitet, færre
på stønad, tilpasse forvaltningen til brukernes behov og skape en
helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning. Virkemidlet
var en sammenslåing av tidligere A-etat og trygdeetat på statlig
nivå og etablering av lokale kontorer gjennom lokale avtaler, der deler
av de kommunale tjenestene også skulle inngå, som et minimum av
økonomisk sosialhjelp. En samlet komité pekte på behovet for kompetanseheving
i den nye etaten for å sikre brukerne en god kvalitet på tjenestene,
og at det derfor burde utarbeides konkrete planer for kompetanseheving
i samarbeid med de tilsattes organisasjoner. Behovet for samarbeid
med andre etater og kunnskap om næringslivets behov for arbeidskraft
ble understreket.
Disse medlemmer viser videre
til St. meld. nr. 9 (2006–2007) Arbeid, velferd og inkludering, som
drøftet virkemidlene som skulle stilles til disposisjon for den
nye arbeids- og velferdsetaten.
Meldingen anga fire
hovedgrep. For det første skulle stønadssystemet forenkles. Rehabiliteringspenger,
attføringspenger og tidsbegrenset uførepensjon skulle slås sammen
til én midlertidig inntektssikring. Dette ble fulgt opp gjennom
etablering av én ny ordning med arbeidsavklaringspenger basert på en
vurdering av den enkeltes ressurser, jf. Stortingets behandling
av Ot. prp. nr. 4 (2008–2009)/Innst. O. nr. 28 (2008–2009) Om lov
om endringer i folketrygdloven og i enkelte andre lover (arbeidsavklaringspenger,
arbeidsevnevurderinger og aktivitetsplaner), debattert i Odelstinget
15. desember 2008. Et viktig element var dessuten en raskere avklaring
til trygd for dem som ikke var i stand til å arbeide. Det vises
i denne forbindelse til at regjeringen har varslet at Stortinget
i inneværende sesjon (2016–2017) vil få seg forelagt en egen sak
om evaluering og behovet for justeringer i ordningen med arbeidsavklaringspenger.
For det andre skulle
alle typer tiltak åpnes for alle brukere av Nav-kontoret, tilpasset
den enkeltes behov for en skreddersydd individuell plan. Det skulle
ikke lenger være slik at stønadstypen bestemte tiltaket.
For det tredje ble
varig lønnstilskudd innført for personer som ellers ville vært henvist
til uførepensjon.
For det fjerde skulle
personer som sto i fare for å bli langtidsmottakere av sosialhjelp,
få samme mulighet til kvalifisering og stønad som dem med rettigheter
i folketrygden, gjennom innføring av et nytt kvalifiseringsprogram
i lov om sosial omsorg.
Disse medlemmer viser til
at et samlet Storting understreket at stortingsmeldingen varslet
en betydelig omlegging av arbeidsmetodene i den nye arbeids- og
velferdsetaten fra regelstyring med vekt på folks begrensninger
til søkelys på folks ressurser og muligheter, i et tett samarbeid
med helsevesen, utdanningsinstitusjoner, attføringsbedrifter, VTA-bedrifter
og arbeidsliv. Behovet for en myndig førstelinje med koordineringsansvar
ble understreket. Det ble videre forutsatt at beslutninger om midlertidige ytelser
skulle tas i førstelinjen, mens nyopprettede spesialenheter skulle
behandle søknader om varige ytelser. Stortinget ønsket også nye
måter å drive politisk styring på, med mer vekt på resultater –
flere i arbeid, færre på stønad – enn en opptelling av antall gjennomførte
tiltak.
Nav-reformen er
den største forvaltningsreformen som noensinne er gjennomført. Stortinget
innså derfor at det kunne ta tid å få reformen til å virke fullt ut
etter hensikten, og at det kunne bli behov for nødvendige justeringer
underveis. Det ble derfor igangsatt en rekke evalueringer av reformen
parallelt med gjennomføringen. Det vises i den forbindelse til en oversikt
over disse i Meld. St. nr. 33 (2015–2016).
Disse medlemmer viser til
ekspertgruppen som har gjennomgått arbeids- og velferdsforvaltningen,
som mener at Nav og arbeidsmarkedet i for stor grad har skilt lag,
mens den «gamle» arbeidsformen knyttet til inntektssikring i for
stor grad preger måten å arbeide på. Dette viser, etter disse medlemmers oppfatning,
at den nye etaten foreløpig ikke har maktet å gjennomføre intensjonene
bak reformen fullt ut. Ekspertgruppen understreker at dersom Nav-reformen
skal lykkes, må arbeidsmarkedskompetansen styrkes og kontakten med
arbeidsgivere og tjenester tilpasses den enkelte. Disse medlemmer viser til
at dette var en av de sentrale forutsetningene da Nav-reformen ble
innført.
Ekspertgruppen peker
videre på en strategisk retning i fem hovedpunkter: 1. Rykke nærmere
arbeidsmarkedet og arbeidsgiver. 2. Større lokal frihet til å tilpasse
tjenester til brukerens behov. 3. Mindre styring og mer ledelse.
4. Økt oppmerksomhet på brukeren, ikke på system. 5. Sikre kunnskapsbaserte
tjenester og kompetanse i møte med brukerne. Disse medlemmer viser til
at dette i realiteten er en beskrivelse av Stortingets intensjoner
med Nav-reformen, og at ekspertgruppens anbefalinger viser at målet
med reformen ennå ikke er nådd. Disse medlemmer mener at dette
først og fremst handler om ledelse eller mangel på ledelse på alle
nivåer i den nye etaten. Samtidig vises det til at det er påvist
forskjeller fra kontor til kontor, og at det er gjennomført mange
lokale forsøk med til dels gode resultater, men som man ved forsøksperiodens
utløp ikke har evnet å integrere i det løpende arbeidet. Disse medlemmer mener
at regjeringen derfor snarest bør iverksette et arbeid for å kartlegge
hvilke interne mekanismer som har bremset eller hindret den forventede gjennomføringen
av reformen.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest iverksette et arbeid for å kartlegge hvilke
interne mekanismer i arbeids- og velferdsetaten som har bremset
eller hindret den forventede gjennomføringen av Nav-reformen, slik
at det nå blir fortgang i gjennomføringen.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mener
at ekspertgruppens rolle var å analysere hvorfor Nav-reformens mål
ikke var nådd, samt å fremme forslag om hvordan måloppnåelsen kunne
bli bedre. Flertallet viser
i denne forbindelse til ekspertgruppens mandat, der man blant annet
kan lese:
«Den forskningsbaserte
evalueringen viser blant annet at NAV-reformen så langt ikke har
bidratt til målet Flere i arbeid og aktivitet – færre på stønad. Videre
er det fortsatt en del brukere som opplever hjelpen de får fra NAV
som utilstrekkelig. I enkelte tilfeller der flere enheter i NAV
må samarbeide om oppfølgingen av brukeren, for eksempel NAV-kontoret
og hjelpemiddelsentralen, er det viktig at samhandlingen skjer effektivt
slik at det ikke tar for lang tid før han eller hun får nødvendig
hjelp. Særlige utfordringer kan oppstå for brukere med sammensatte
problemer som angår flere etater og tjenesteområder. Samtidig er
arbeids- og velferdsforvaltningen tilført betydelig administrative
ressurser etter NAV-reformen.
Blant annet på denne
bakgrunn er det viktig å vurdere mulige endringer som kan gjøre
organisasjonen bedre i stand til å nå hovedmålene for NAV-reformen:
-
Flere i arbeid og
aktivitet – færre på stønad
-
Enklere for brukerne
tilpasset brukernes behov
-
En helhetlig og
mer effektiv arbeids- og velferdsforvaltning.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til Stortingets høring
om Meld. St. nr. 33 (2015–2016), der det fremkom en rekke synspunkter
på forbedringspunkter i måten Nav arbeider på, herunder samhandling
med eksterne aktører, og at dette er viktigere enn nye regler.
Av innspill i høringen
kan nevnes et styrket samarbeid og en tydeligere avklaring av rollen
til arbeidslivssentra, karrieresentra og vekst- og attføringsbedrifter,
der det foretas en tydeligere grenseoppgang mellom tiltak i egen
regi og tiltak som heller bør kjøpes av andre. ASVL understreket
at Nav lokalt må oppfylle inngåtte avtaler om kjøp av tiltaksplasser,
men at dette ikke alltid skjer i dag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen avstå fra forsøk med overføring av varig tilrettelagt
arbeid (VTA) til kommunene og sørge for at VTA beholdes som en del
av den statlige arbeidsmarkedspolitikken.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at vekst- og attføringsbedriftene får
større ansvar for å følge opp brukere på varig tilrettelagt arbeid
i ordinær bedrift (VTO).»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet er skeptiske til sentrale føringer
når det gjelder hvordan personer med behov for varig tilrettelagt
arbeid i ordinær virksomhet (VTO) best kan følges opp, og mener
dette kan løses best lokalt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem forskrift/retningslinjer som trekker
opp grensene for hva Nav selv skal kunne utføre i egenregi, og hva
arbeids- og inkluderingsbedriftene skal utføre.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, merker
seg den viktige rollen vekst- og attføringsbedriftene har som leverandør
av tiltak til Nav. Gjennom mange år har denne sektoren utviklet
gode tradisjoner og metodikk for å hjelpe personer med nedsatt arbeidsevne
i aktivitet og tilbake i arbeid. Samtidig vil flertallet peke på viktigheten
av at Nav får tettere kontakt med, og mer kompetanse om, arbeidsmarkedet.
I tillegg er det relevant at flere brukere som har behov for det,
får tiltak i ordinært arbeidsliv. Forsøk med tiltak i egenregi har
bidratt til dette. Flertallet understreker
at det er Stortinget som bestemmer hvor mye av tiltaksbudsjettet
som kan overføres til drift, og at en slik omdisponering gir klare
rammer for hvor mye Nav kan utføre i egenregi.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
videre til at tiltak i skjermet sektor tidligere ikke var gjenstand
for konkurranseutsetting, men ble foretatt gjennom direkte kjøp. Disse medlemmer ber
regjeringen evaluere resultatene av denne konkurranseutsettingen
med tanke på brukermedvirkning og oppnådde resultater.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til kommersialiseringen
av tiltak. Det er allerede alvorlige tendenser til monopolisering
i kommersiell regi, med de åpenbare problemene det medfører.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen så snart som mulig komme tilbake til Stortinget
med resultatene av evalueringen av konkurranseutsettingen av arbeidsmarkedstiltak
i skjermet sektor med tanke på brukermedvirkning og oppnådde resultater
og foreslå eventuelle endringer i anbudspraksis for bedre måloppnåelse.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, er opptatt
av å sikre mangfold i tilbudet til personer som har behov for tiltak
i skjermet sektor. Dette, og fordi flertallet mener konkurranse
kan være et godt virkemiddel for å oppnå bedre resultater, var årsakene til
den delvise konkurranseutsettingen av arbeidsmarkedstiltak i skjermet
sektor. Flertallet viser
til at Arbeids- og sosialdepartementet har gitt Proba Samfunnsanalyse
A/S i oppdrag å evaluere iverksettingen av nye anbudsbaserte avklarings-
og oppfølgingstiltak. Hensikten er å undersøke om disse bidrar til
økt mangfold av leverandører, et bedre og variert tjenestetilbud
for brukerne og forenkling av tiltakssystemet. Sluttrapport skal
etter planen foreligge våren 2018.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det i Stortingets høring også ble etterlyst en tettere oppfølging
av unge uten videregående skole, for å hindre at de blir kasteballer mellom
opplæringstjenesten og Nav, og en tettere oppfølging av personer
på arbeidsavklaringspenger når de er på avklaring ute i bedrifter.
Styrket kompetanse på arbeidsavklaring og karriereveiledning ble etterlyst.
Det ble videre pekt på mye ventetid mellom tiltak, motsatt av det
Stortinget forutsatte ved innføring av reformen. Behovet for kjeding
av tiltak ble fremhevet. Det ble advart mot å prioritere dem som står
nærmest arbeidsmarkedet fremfor dem med mer sammensatte behov. Tettere
samarbeid med bedriftshelsetjenesten ble etterlyst. Flere høringsinstanser viste
til at tiden ikke er inne for å kutte i ressursene til Nav og etterlyste
en mer bevisst holdning til antall brukere pr. saksbehandler når
det gjelder mulighetene for tettere individuell oppfølging.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at noen høringsinstanser
ønsket økt bruk av bemanningsbyråer i arbeidsformidlingen, mens
andre advarte mot dette fordi det i stor grad ville føre til formidling
til midlertidig arbeid. Disse medlemmer viser til
at Nav allerede i dag har frihet til å samarbeide med bemanningsbyråer
etter en lokal vurdering av hva som er hensiktsmessig for den enkelte
bruker. Disse
medlemmer ser ikke behov for at Storting og regjering skal
styre på et så detaljert nivå som det vil innebære å pålegge etaten
å utvide et samarbeid som allerede pågår.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen unnlate å detaljstyre Nav gjennom et sentralt pålegg
om å utvide det eksisterende samarbeidet med bemanningsbransjen,
men overlate dette til de vurderingene som allerede gjøres lokalt.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, merker
seg at det mange steder samarbeides godt med bemanningsbransjen.
Enkelte større Nav-kontor har også formelle samarbeidsavtaler. Flertallet anser
det ikke som aktuelt sentralt å pålegge etaten å samarbeide med
bemanningsbransjen, men støtter meldingens intensjon om å legge
til rette for et godt samarbeid for å hjelpe personer som står utenfor arbeidslivet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at de fleste høringsinstansene etterlyste større lokal handlefrihet,
økt kompetanse i etaten og større rom for individuelle tilpasninger,
både når det gjaldt tiltak, samarbeid med eksterne, tidsforløp og
hensynet til den enkelte brukers behov. Blant annet ble det fremhevet
manglende fleksibilitet i regelverk og individuelle planer for pasientgrupper
med lange sykdoms- og behandlingsløp. Det ble også advart mot at
digitaliseringen av Nav skulle gå på bekostning av behovet for personlig
veiledning for personer i livskrise.
Representanter for
de funksjonshemmedes organisasjoner viste til at utviklingen har
gått i riktig retning på noen felt, men at sysselsettingen av personer med
funksjonsnedsettelser har stått på stedet hvil. Ungdomsgarantiene
ble ikke oppfattet som å ta nok hensyn til unge med funksjonsnedsettelser.
Digitaliseringen av Nav kunne blitt til nytte for disse brukergruppene,
men oppfattes foreløpig som nok en hindring. Manglende iverksetting
av Jobbstrategien fra 2012 og delmål 2 i IA-avtalen ble fremhevet. Disse medlemmer mener
det er behov for en helthetlig plan for bedre å inkludere mennesker
med funksjonshemminger i arbeidslivet.
En styrking av tilbudet
til personer med psykiske lidelser ble etterlyst. Det ble i den
forbindelse vist til gode erfaringer med en del forsøk med individuell jobbstøtte
og viktigheten av at disse tiltakene ble videreført etter forsøksperioden.
Også viktigheten av tett oppfølging av ungdom som skrives ut av
barnevernet, ble understreket.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at Navs tilbud til personer med psykiske
lidelser styrkes. De gode erfaringene fra forsøk med individuell
jobbstøtte må tas vare på ved at arbeidsmetodikken som er utviklet,
videreføres og videreformidles i etaten etter utløpet av forsøksperiodene.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at på det organisatoriske plan pekte KS på at Nav-reformens forutsetning
om et likeverdig partnerskap mellom stat og kommune ennå ikke fungerer
tilfredsstillende.
Disse medlemmer mener at synspunktene som
kom frem i Stortingets høring, viser at det fortsatt kreves en betydelig
innsats for å realisere intensjonene bak Nav-reformen, både når
det gjelder arbeidsretting, individuell oppfølging/plan, kompetanseoppbygging
i etaten og evnen til å utnytte samarbeid med andre instanser på
en målrettet måte.
Disse medlemmer viser til
regjeringens oppsummering av hovedpunktene i Meld. St. 33 (2015–2016),
der de foreslåtte tiltakene skal ha som mål å styrke og videreutvikle
de arbeidsrettede tjenestene både for arbeidsgivere og arbeidssøkere, sikre
utvikling av mer brukerrettede tjenester som er effektive, målrettede
og bidrar til gode opplevelser for brukerne av Nav-kontoret, og
gi Nav-kontorene økt myndighet og handlefrihet. Disse medlemmer støtter disse
målene, men ser ikke at de representerer noe nytt. Tvert imot beskriver
disse målene selve kjernen i Nav-reformen. At det er nødvendig å gjenta
disse ti år etter, viser at det fortsatt er behov for vekt på gjennomføring,
og at en betydelig innsats må legges på utvikling av god og endringsvillig
ledelse på alle nivåer. Det bør trekkes veksler på erfaringer fra
de mange kontorene som har gode resultater å vise til overfor ulike
brukergrupper, og sikres at slike erfaringer formidles og tas i
bruk i hele etaten, samtidig som det tas høyde for lokale variasjoner
i behov.
Disse medlemmer viser til
regjeringens forslag i kapittel 3 i meldingen knyttet til den arbeidsrettede
oppfølgingen ved Nav-kontorene, som skal gi en tettere, enklere
og bedre individtilpasset oppfølging av de brukerne som har behov
for det, men minner også om målet om raskere avklaring til trygd
for dem det er det rette for. Disse medlemmer støtter at
arbeidet med forenkling av behovs- og arbeidsevnevurderingene som
ble igangsatt under regjeringen Stoltenberg II, videreføres, men
understreker at dette i tråd med Nav-reformen må være en kontinuerlig
prosess. Disse
medlemmer viser videre til at aktivitetskrav må følges av
en tilsvarende rett til aktivitet med god, individrettet kvalitet
på tiltakene, slik Nav-reformen forutsetter, og at dette arbeidet
er viktigere enn å innføre nye sanksjonsmidler.
Disse medlemmer mener det
er behov for en forsterket innsats for å få ungdom i arbeid og viser
til det løpende arbeidet under regjeringen Stoltenberg II med å
garantere ungdom tett og prioritert oppfølging i arbeids- og velferdsetaten.
Ny forskning, som regjeringen viser til i stortingsmeldingen, viser
at de tre nåværende ungdomsgarantiene har et forbedringspotensial. Disse medlemmer vil
poengtere at slike garantiordninger må følges tett opp og jevnlig
forsterkes dersom de skal fungere som noe mer enn å være rene styringssignal
om at ungdom må prioriteres. Når regjeringen ikke prioriterer slik
oppfølging av garantiordningene, må det påregnes at måloppnåelsen
blir svakere. Regjeringen varsler nå at den vil avvikle og erstatte
ungdomsgarantiene med en såkalt ungdomsinnsats. Disse medlemmer støtter ikke dette
politiske grepet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til behovet for en arbeids- og velferdsetat med særskilt kompetanse
på ungdom sine behov og utfordringer på arbeidsmarkedet, og mener
ungdom må få en enda tydeligere prioritering i hele Nav-systemet.
Både oppfølgingen, arbeidsmarkedstiltakene og arbeidsformidlingen
må styrkes og bli skreddersydd for å få ungdom ut i arbeid. FAFO-rapporten
stortingsmeldingen viser til i sin omtale av ungdomsgarantiene,
har tydelige råd om både bedre og flere tiltak rettet mot arbeidsledig
ungdom, og om at organisering og ledelse, samt systematisk tilrettelegging
særskilt for unge, er avgjørende om dette skal fungere.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å styrke ungdomsgarantiene, i stedet for å avvikle
dem slik regjeringen nå legger opp til.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om å styrke ungdomsgarantien.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at det i kapittel 4 listes opp
en rekke tiltak for videreutvikling av arbeidsmarkedsinnsatsen. Disse medlemmer støtter
intensjonen i forslagene, men mener at et bedre samarbeid med bemanningsbransjen
ikke skal føre til et sentralt pålegg om utvidet bruk. Når det gjelder
forholdet mellom tiltak i egenregi/kjøp fra eksterne tiltaksarrangører,
mener disse medlemmer at
slike vurderinger må bygge på en forutsetning om forutsigbarhet
og ivaretakelse av den kompetansen som er bygd opp hos eksterne
leverandører av arbeidsmarkedstiltak. Disse medlemmer mener det
bør lages retningslinjer som trekker opp grensene for hva Nav selv
skal utføre i egenregi, og hva arbeids- og inkluderingsbedriftene
skal utføre.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at den kommersielle bemanningsbransjens kortsiktige profittmaksimering
står i direkte motstrid til å gi folk trygg og langsiktig tilknytning
til arbeidslivet. Disse
medlemmer vil advare mot en utvikling der denne bransjen får
større plass i arbeidet til Nav.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
videre at mindre vekt på telling av gjennomførte aktiviteter og
mer vekt på resultater var et helt sentralt punkt i Stortingets forutsetninger
da Nav-reformen ble innført, og at det at denne forutsetningen ennå
ikke er gjennomført, er en viktig årsak til at helt sentrale deler
av reformen ennå ikke er gjennomført.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen, som et viktig tiltak for økt handlefrihet og myndighet
til det enkelte Nav-kontor, å gjennomgå tildelingsbrevet til etaten
med et kritisk blikk og erstatte detaljstyring på virkemidler med
mer vekt på styring gjennom oppnådde resultater.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, støtter
meldingens intensjon om at det enkelte Nav-kontor må få økt handlefrihet
og myndighet. Arbeidet med økt vekt på styring gjennom oppnådde
resultater og mindre detaljstyring av virkemidler og aktiviteter
bør forsterkes.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det enkelte Nav-kontor får økt handlefrihet
og myndighet, og at man forsterker arbeidet med økt vekt på styring
gjennom oppnådde resultater og mindre detaljstyring av virkemidler
og aktiviteter.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter
ikke forutsetningen om at Nav-kontorene ikke skal drive ordinær
arbeidsformidling. Tvert imot vil slik arbeidsformidling styrke arbeidslivskompetansen
i det enkelte Nav-kontor og føre til et tettere samarbeid med arbeidsgivere
i privat og offentlig sektor, slik Nav-reformen forutsetter.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at Nav-kontorene fortsatt skal drive ordinær
arbeidsformidling, som et virkemiddel for å bygge opp, styrke og beholde
arbeidslivskompetansen i det enkelte Nav-kontor og utvikle et tettere
samarbeid med arbeidsgivere i privat og offentlig sektor, i tråd
med Nav-reformens forutsetninger.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mener
at det i meldingen ikke ligger en forutsetning om at Nav-kontorene
ikke skal drive ordinær arbeidsformidling. Flertallet viser til meldingen s.
54, der man blant annet kan lese:
«En hovedoppgave
for Arbeids- og velferdsetaten er å bidra til å få flere i arbeid
og færre på stønad gjennom kvalitativt god arbeidsrettet bistand
og tjenester til jobbsøkere og arbeidsgivere. Rekrutteringsbistand
til arbeidsgivere er sentralt for å lykkes med Arbeids- og velferdsetatens
oppfølgingsarbeid overfor arbeidssøkere. Samtidig er det flere forhold
som tyder på at dette området ikke har vært tilstrekkelig dimensjonert.
Arbeidsgivere bør bli en viktigere målgruppe for etatens innsats.
Det er behov for å øke omfanget av arbeidsgiverkontakten ytterligere
for å styrke arbeidsmarkedskompetansen og rekrutterings- og formidlingsarbeidet
i Arbeids- og velferdsetaten. Arbeids- og velferdsetaten skal også
ha god beredskap for å bistå bedrifter som melder om permitteringer
eller nedbemanning. Etaten må kunne tilby både arbeidssøkere og
arbeidsgivere oppfølging som er behovstilpasset og målrettet mot
et ansettelsesforhold. Dette forutsetter tilstrekkelige ressurser til
å drive god oppfølging og at fokuset på formidling og rekruttering
gjenspeiles i aktiviteter, organisering og samarbeid både innad
og med eksterne aktører.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at regjeringen
i kapittel 5 drøfter hvordan partnerskapet mellom stat og kommune
kan forbedres. Disse
medlemmer støtter dette og viser til at et sentralt element
i den organisatoriske delen av Nav-reformen var et likeverdig partnerskap,
der den statlige delen av etaten skulle legge mer vekt på å tilegne
seg kompetanse fra det sosialfaglige arbeidet i kommunene. Mye tyder
på at dette foreløpig ikke er fulgt godt nok opp lokalt, men at
det er store variasjoner fra kontor til kontor. Disse medlemmer viser til
de vurderingene som ble gjort ved innføring av reformen, og som
endte i en lokal valgfrihet mellom delt eller enhetlig ledelse.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet har forståelse for at et
pålegg om enhetlig ledelse på det tidspunktet kunne oppfattes som
en for stor endring å håndtere sammen med alle andre organisatoriske
endringer, men mener at tiden nå er inne til å gjennomføre enhetlig
ledelse ved alle kontorer, og at Nav-lederen lokalt også bør tiltre
rådmannens ledergruppe.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener at forslaget om å stimulere til større
og færre Nav-kontorer bør være gjenstand for lokale vurderinger
og beslutninger.
Disse medlemmer viser til
regjeringens forslag om å avvikle den statlige bemanningsnormen, men
understreker at også eventuelle endringer i dagens bemanning må
bygge på den samme lokale enigheten. Eventuelle sammenslåinger av
fylkeskontor i forbindelse med regionreformen må baseres på den
samme forutsetningen om regionale vurderinger og beslutninger, samt
at det i begge tilfeller, både lokalt og regionalt, må tas hensyn
til behovet for samiskspråklige tjenester i de fylker og kommuner der
dette er relevant.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om at eventuelle endringer i bemanningen ved det
enkelte Nav-kontor som følge av opphevelse av den statlige bemanningsgarantien,
baseres på lokal enighet.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at en sammenslåing til færre og større
Nav-kontor kun skjer som et resultat av lokale vurderinger og beslutninger. Det
samme gjelder eventuelle sammenslåinger av fylkeskontor i forbindelse
med regionreformen. På begge nivåer skal det tas hensyn til behovet
for samiskspråklige tjenester i de fylker og kommuner der dette
er relevant.»
«Stortinget
ber regjeringen legge frem sak om enhetlig ledelse ved alle Nav-kontor,
og at lederen også tiltrer rådmannens ledergruppe i kommunene.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem sak om enhetlig ledelse ved alle Nav-kontor,
og at lederen også bør tiltre rådmannens ledergruppe i kommunene.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, viser
til Arbeiderpartiets forslag om enhetlig ledelse og at lederen tiltrer
rådmannens ledergruppe. Flertallet påpeker at en gjennomføring
av dette blant annet krever en pålegging av hvordan rådmannens ledergruppe
skal se ut. Flertallet mener
slike spørsmål best løses lokalt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter
stortingsmeldingens intensjon om at Nav-kontoret skal gis økt myndighet
og handlefrihet, og at en utvikling av mer brukerrettede tjenester
skal bidra til gode opplevelser for brukere av Nav-kontoret.
Disse medlemmer ser imidlertid
at utviklingen av Nav har gått i motsatt retning av det som var intensjonen,
og ser ikke at regjeringens forslag til tiltak vil motvirke dette.
Til tross for intensjonen om «en dør inn», er situasjonen nå at
en rekke oppgaver og beslutningsmyndighet er systematisk løftet
ut av Nav-kontorene. Disse
medlemmer mener at tanken om et generalistprinsipp i førstelinjen
er utviklet til en forvaltningsmessig spesialistpraksis i spesialenhetene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser i den
forbindelse til St. meld. nr. 9 (2006–2007), og det kapittel som
omhandlet oppgaveorganisering og styringsprinsipper i arbeids- og
velferdsetaten, punkt 5.1.6:
«Såfremt ikke andre
viktige hensyn taler imot, er utgangspunktet for organiseringen
at ansvaret skal legges på lavest mulige nivå. Ansatte i den statlige Arbeids-
og velferdsetaten som har den daglige dialogen medbrukere, skal
ha stor myndighet til å fatte avgjørelser.»
Og videre:
«Den nye arbeids-
og velferdsforvaltningen vil ha et betydelig innslag av forvaltningsoppgaver. Mesteparten
er oppgaver innenfor statlig ansvarsområde. De fleste statlige forvaltningsoppgavene
forutsetter i liten grad direkte brukerkontakt.»
Meldingen understreket,
slik disse medlemmer ser
det, imidlertid forutsetningen om at:
«(…) brukerne skal
kunne få den nødvendige bistand og de aktuelle tjenester ved kontakt
med sitt lokale arbeids- og velferdskontor. Det er NAV-kontoret
og ikke den enkelte bruker som skal være ansvarlig for å samordne
den interne oppgaveløsning i arbeids- og velferdsforvaltningen samlet
sett. Dette er nødvendig for at oppgaveløsningen skal kunne framstå
som helhetlig for brukeren.»
Disse medlemmer vil også vise
til at denne meldingen la opp til å etablere:
«kompetente spesialenheter
som skal støtte og avlaste lokal oppgaveløsning, og som ikke, eller
i begrenset grad, vil ha direkte brukerkontakt.»
Disse medlemmer viser til
slutt i denne sammenheng til arbeids- og sosialkomiteens behandling
av St. meld. nr. 9 (2006–2007), jf. Innst. S nr. 148 (2006–2007),
der en enstemmig komité uttalte:
«Komiteen viser
til det pågående arbeidet med intern organisering av den nye Arbeids-
og velferdsetaten, og ber om at behovet for beslutningsmyndighet i
førstelinjen og behovet for god kompetanse i møte med brukeren gis
høyeste prioritet. Etter komiteens mening er dette avgjørende for
en vellykket reform. Komiteen viser til den brede politiske enigheten
om hva som er formålet med Nav-reformen, en førstelinje som er god
på individuell veiledning og oppfølging. Komiteen understreker at
det å samle visse forvaltningsoppgaver skal bygge opp under målene
med Nav-reformen.»
Det er disse medlemmers mening
at komiteens merknad om behovet for beslutningsmyndighet og kompetanse
i førstelinjen er forbigått og uthulet i arbeidet med den videre
utviklingen av Nav. Videre vil disse medlemmer påpeke at
det å samle forvaltningsoppgaver skulle bygge opp under målene med
Nav-reformen, noe dagens oppgaveorganisasjon og styringsprinsipper
i Nav ikke gjenspeiler.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser videre til den tverrpolitiske enighet
det ser ut til å være om behovet for å gjenreise A-en i Nav, og
at man ikke har lykkes tilstrekkelig med arbeidslinjen og «arbeid
først» etter etableringen av Nav-reformen. Dette medlemmet vil imidlertid
påpeke at A-en i Nav står i nær sammenheng med V-en i Nav, og at
Navs helhetlige ansvar for både arbeid og velferd tilsier en tilstrekkelig
balanse mellom disse hensynene. Det er dette medlems vurdering at meldingen
ikke i tilstrekkelig grad reiser og behandler problemstillinger
knyttet til dette komplekset som Nav står oppe i.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
i arbeidet med oppfølgingen av Nav og behovet for reell myndighet
i førstelinjen vises det til Stortingets behandling av Prop. 67
S (2015–2016), jf. Innst. 291 S (2015–2016) der en enstemmig komité
uttalte:
«Komiteen vil påpeke
at ut fra erfaring vil de brukerne som har rett på individbaserte
ytelser, ha relativt større behov for hjelp enn gjennomsnittet av brukerne.
Departementet må derfor påse at NAV-kontorene i hver kommune har
nødvendig tid og personell til å bistå folk som trenger praktisk
hjelp med utfylling av søknader for å få sine rettmessige ytelser. Dette
er spesielt viktig for å kvalitetssikre og effektivisere søknadene
i den avgjørende fasen for å unngå andre feil som av erfaring tar
lang tid og skaper mye byråkrati.»
Disse medlemmer viser til
at dagens situasjon i Nav ifølge «Et Nav med muligheter», sluttrapport
av april 2015 fra Ekspertgruppen oppnevnt av Arbeids- og sosialdepartementet
20. mars 2014, er som følger:
«Det er på flere
områder betydelige kvalitetsutfordringer i saksbehandlingen. Informasjonen
fra NAV til bruker er ikke tilstrekkelig relevant eller forståelig
for bruker NAV ser ikke ut til å ha tilstrekkelig utviklingskapasitet
til forbedringer av eksisterende tjenester eller for å imøtekomme
nye krav fra omverden. For liten oppmerksomhet om brukerorientering og
vektlegging av brukeropplevelser.»
Dette
går frem av den ene av Ekspertutvalgets to delrapporter, som omhandlet
brukeropplevelser knyttet til ytelser.
Disse medlemmer merker seg
at Nav ikke er i stand til å levere kjerneoppgaver som saksbehandling
og informasjon på et helt grunnleggende nivå, ni år etter at Stortinget
vedtok Nav-reformen. Disse medlemmer mener
at den organisasjonsstruktur og styringskultur som har vokst frem
i Nav, er hovedårsaken til dette, og at utviklingen er et klart brudd
med intensjonen bak etableringen av Nav.
Disse medlemmer viser til
SINTEF-rapporten «Omgjøring av vedtak i Nav og Trygderetten – omfang
og årsaker» der det fremgår at hele 42 pst. av vedtakene Nav Forvaltning
(nå Nav Arbeid og ytelser) omgjøres etter klage, og at Nav fatter
vedtak på mangelfullt grunnlag i strid med forvaltningsloven. Rapporten
forklarer den høye omgjøringsprosenten med et høyt press for å få
opp «produksjonen» og en konkurransekultur der enhetene konkurrerer seg
imellom på antall fattede vedtak – tilsynelatende uten henblikk
på kvaliteten på vedtakene.
Disse medlemmer mener problemene
med dagens detaljorienterte mål- og resultatstyring nå må erkjennes,
og at denne utviklingen må snus. Det er positivt at mål- og resultatstyringen
får økt kritisk oppmerksomhet, men det er uklart hva som ligger
i meldingens formulering om at
«... både styring
og rapportering må i større grad legge vekt på resultater for brukerne
og mindre telling av gjennomførte aktiviteter.»
Disse medlemmer ser ikke at
meldingen belyser hva dagens mål- og resultatstyring skal erstattes
med, eller at den overhodet belyser rettssikkerhetshensyn eller
har fokus på kvalitet i Navs vedtak. Disse medlemmer finner ikke
at man på et grunnleggende nivå erkjenner disse problemene, og at
man kan vise til konkrete tiltak som vil avhjelpe situasjonen.
I tråd med regjeringserklæringens
ambisjon om at det er helt nødvendig med konkurranse blir et gjennomgående
element i offentlig virksomhet, er det ingen grunn til å tro at
det blir et oppgjør med konkurransementaliteten i dagens Nav – uten
at dette tematiseres i meldingen. Kjernepunktet for styringen, nemlig
hva regjeringen ser for seg at enhetene skal måles på og konkurrere
om, konkretiseres ikke.
Disse medlemmer er grunnleggende
kritiske til en styringstankegang i offentlig sektor der man ikke
ser forskjell på forretning og forvaltning, og der markedets konkurranselogikk
brukes som styringsverktøy i offentlig sektor.
Disse medlemmer deler også
LOs bekymring for formuleringene fra Ekspertgruppens sluttrapport
om at «Nav-lederen bør være sterkere på utfordrende og autoritativ
ledelse».
Disse medlemmer mener at lederutvikling og
styringsprinsipper i offentlig sektor må ta utgangspunkt i forvaltningens
formål om å oppfylle sentrale samfunnsmål og ikke presse forvaltningen inn
i en styringsideologi hentet fra det private næringsliv.
Disse medlemmer viser til
ettersendt høringssvar fra KS på spørsmål stilt av disse medlemmer i komitéhøring
7. oktober 2016 om hvordan KS ser på forholdet mellom regionale
spesialenheter/forvaltningsenheter og lokalkontorene i Nav:
«Hovedgrepet var
sentralisering og spesialisering. Beslutningsmyndighet vedtak om
statlige ytelser ble flyttet ut fra NAV-kontorene, sammen med flere
tusen statlig ansatte til regionale forvaltnings-enheter i 2008.
Kursen for NAV ble lagt om fra innbygger- og brukerreform til byråkratireform.
Forventningene og løftet fra statlig side var at spesialiseringen
og sentraliseringen skulle gi høyere produktivitet, raskere og mer
effektiv saksbehandling, bedre saksbehandlingskvalitet og økt rettssikkerhet
for søkere på statlige ytelser i NAV. Da Riksrevisjonen i dokument
3:10 (2011-2012) «Effektiv ressursutnyttelse i NAV» foretok en realitetssjekk
på løftene som de regionale spesialenhetene skulle innfri, gjorde
den funn som var nedslående. Det meste hadde gått i feil retning.
Produktivitet og effektivitet hadde gått sterkt ned, saksbehandlingstidene
hadde gått opp. Også saksbehandlingskvaliteten og brukernes rettssikkerhet
hadde fått lide gjennom denne omorganisering.»
Spesialiseringen
av ytelsesforvaltningen, hvor kompetanse er flyttet ut av Nav-kontor
og oppgavefordelingen innad stadig er gjenstand for omorganisering,
ser ikke ut til å ha vært vellykket. At en stor del av beslutninger
om ytelser fattes av spesialenheter som ikke har kontakt med dem
som har rett på tjenester, og som arbeider på et smalt saksfelt
uten kunnskap om tilgrensende områder, bærer preg av en uhjemlet
myndighetslinje som undergraver prinsippet om myndighet i førstelinjen.
Disse medlemmer mener at en
politisk prioritering hvor flere beslutninger fattes i førstelinjen og
færre i spesialenheter, vil bidra til å snu utviklingen. Det er
først når Nav-kontoret får overført beslutningsmyndighet man vil
se økt kompetanse på regelverk og at rett informasjon blir gitt
til rett person – ut fra den enkeltes situasjon. Disse medlemmer mener at retten
til egen saksbehandler må gjeninnføres, og at det interne fordelingsprinsippet
av saker med «en nasjonal kø» er til hinder for dette.
Det er disse medlemmers mening
at folks direkte kontakt med saksbehandler vil være med på å bygge
ned byråkratiet i etaten. Disse medlemmer mener videre
at en slik dreining vil lette samarbeidet mellom Nav og andre aktører
fordi veileder i førstelinjen kan svare konkret og riktig på spørsmål om
regelverk, ytelser og ordninger. Det er videre avgjørende for en
myndig førstelinje at Nav-kontoret selv kan gjøre sine prioriteringer
ut fra lokalkunnskap og konkret kjennskap til hvilket bistandsbehov den
enkelte har.
Disse medlemmer er uenig i
regjeringens plan om å stimulere til større og mer robuste Nav-kontor
både gjennom kommunesammenslåing og interkommunalt samarbeid.
Disse medlemmer mener at en
forutsetning for å yte gode og forsvarlige tjenester til innbyggerne er
geografisk nærhet til Nav-kontoret, og vil understreke at Nav har
ansvar for en betydelig gruppe mennesker som er avhengig av tett
oppfølging og kort vei til Nav. Mange av disse menneskene kan ikke
nyttiggjøre seg de generelle elektroniske tjenestene Nav tilbyr
og får dårligere rettssikkerhet enn andre. Disse medlemmer vil understreke
at disse menneskene har like stor rett til tjenester som andre,
og at det er en klar svakhet ved meldingen at denne gruppen, med
deres forutsetninger og behov, ikke er gitt større oppmerksomhet. Disse medlemmer er
derfor skeptiske til en utvikling der Nav tvinger flere brukere
over til digitale brukerløsninger, samtidig som man ønsker å bygge
ned Nav-kontorenes rolle som veileder for brukerne. Digitalisering må
kombineres med god tilgang på bistand og veiledning for at brukernes
rettssikkerhet ivaretas.
Disse medlemmer deler ikke
synspunktet om at større kontorer yter bedre tjenester. Det foreligger
ikke kunnskapsbaserte holdepunkter for å slå fast at de største
Nav-kontorene leverer bedre tjenester enn små og mellomstore kontorer.
Av rapporten «Nav- reformen: Støvet legger seg» går det derimot frem
at
«(…) det er kun
ved de store kontorene at NAV-reformen har signifikant negativ effekt
på overgang til jobb. At det går bedre i de små kontorene, gjelder både
på kort sikt (de første to årene etter at NAV-kontoret ble etablert)
og på lengre sikt (mer enn to år etter opprettelse av NAV-kontor).»
Disse medlemmer vil særlig
understreke at det går frem av samme rapport at Nav ikke lykkes med
å følge opp unge mennesker med hjelpebehov, spesielt ikke unge med
helseutfordringer:
«De minst oppløftende
resultatene finner vi i gruppen som starter med en helserelatert
ytelse og som er under 35 år ved start på forløp, ved at det er færre
som gjør overgang til jobb etter innføring av NAV-reformen. I denne
gruppen ser det heller ikke ut til å være noen bedring i sikte;
mer enn to år etter at NAV-reformen ble innført er det mindre sannsynlig at
disse kommer i jobb.»
Disse medlemmer ser at ungdom
som gruppe krever nærhet til tjenester og at alle involverte parter
samarbeider, noe som i stor grad også gjelder mottakere av økonomisk
stønad etter sosialtjenesteloven og andre med sammensatte behov. Disse medlemmer mener
at en forventning om at disse menneskene skal reise langt for samtale
med veileder eller delta i arbeidsrettet tiltak ikke har rot i virkeligheten,
og at en slik organisering ikke kan fungere i praksis.
Disse medlemmer vil understreke
behovet for at unge som trenger bistand og oppfølging fra Nav, ikke
sluses inn i langvarige stønadsløp, men får nær, adekvat og tilpasset
hjelp til å komme tilbake i arbeid eller utdanning.
Disse medlemmer vil understreke
at intensjonen med Nav-reformen var «en dør inn», og mener at det
er veiledere ved de lokale Nav-kontorene som skal ha hele oppfølgingen
av mennesker med behov for hjelp. Disse medlemmer mener at færre
brukere per veileder, flere ansatte på lokalkontorene, mindre sentralt
byråkrati og mer nærhet mellom folk og Nav er nøkkelen til å oppfylle
denne intensjonen.
Disse medlemmer merker seg
at regjeringen anerkjenner hvor komplisert det er for en Nav-ansatt å
være generalist, og finner at svaret på utfordringen er større kompetansemiljøer. Disse medlemmer legger
derimot i begrepet generalistprinsipp en arbeidsmåte i Nav sammenliknbart
med en allmennpraktiserende fastlege, en modell hvor kontoret gjennom
intern samhandling med andre enheter kan gi brukerne et fullverdig
informasjons- og veiledningstilbud. Det enkelte kontor og den enkelte
bruker må kunne ta kontakt med saksbehandlere som har vedtaksmyndighet
før saker besluttes. Dette innebærer at veileder på Nav-kontoret
ikke kan ha kunnskap om alt regelverk Nav forvalter, men vet hvor
kompetansen finnes, kan innhente informasjon og gi veiledning. Disse medlemmer mener
at en førstelinje som er organisert på denne måten, vil harmonere bedre
med intensjonen om «en dør inn» enn dagens organisasjon med et utilgjengelig
saksbehandlernivå og et system bestående av et enormt antall avdelinger av
spesialenheter.
Disse medlemmer vil vise til
Nav-loven § 13 første ledd, lov 16. juni 2006 nr. 20, som hjemler
kravet om at hver kommune skal ha et Nav-kontor. Disse medlemmer viser til
lovens forarbeider, Ot.prp.nr. 47 (2005–2006) s. 83, hvor det står følgende:
«Bestemmelsen i
første ledd krever at alle kommuner skal være dekket av et felles
lokalt kontor. Hovedmønsteret etter loven er at det skal være et kontor
i hver kommune.»
Kommunene har lagt
viktige deler av sitt sosiale og økonomiske sikkerhetsnett for sine
innbyggere til Nav-kontorene, og det er etter disse medlemmers mening et
prinsipielt og åpenbart utgangspunkt at hver kommune/bydel har et
selvstendig og faglig solid Nav-kontor.
Disse medlemmer vil understreke
at Nav består av et likeverdig samarbeid mellom stat og kommune,
og at Nav-strukturen ikke kan endres uten at det enkelte kommunestyret
er enig i det.
Det er disse medlemmers utgangspunkt
at det enkelte Nav-kontoret har tett kontakt med det lokale arbeidsmarkedet,
kommunalt tjenesteapparat og kjenner godt til folkehelseprofil og
demografisk sammensetning i sitt område.
Disse medlemmer viser til
at når meldingen ikke i større grad legger opp til et mer omfattende samspill
med kommunesektoren og den enkelte kommune, svekkes oppfatningen
om at det er et reelt partnerskap mellom stat og kommune.
Disse medlemmer ser at et
tett samarbeid med kommunene om bedre løsninger, både når det gjelder
struktur- og organisasjonsproblemet i Nav, men også for å sikre
lokal tilstedeværelse og kunnskap i hele landet, er grunnleggende
for en myndig og beslutningsdyktig førstelinje i Nav.
Disse medlemmers klare oppfatning
er at de føringer, og den retningen, regjeringen legger opp til
gjennom meldingen står i skarp motsetning til det det som er nødvendig
for å oppnå myndige Nav-kontor.
Disse medlemmer vil påpeke
at situasjonen i dag er at Navs førstelinje i praksis er tømt for
oppgaver som innebærer reell myndighet. Dette gjelder både vedtaksmyndighet,
myndighet til å prioritere lokalkontorets ressurser og myndighet
til å organisere førstelinjen ut fra lokale forhold og forutsetninger.
Det er disse medlemmers vurdering
at en slik førstelinje ikke på noen måte kan fremstå som myndig,
før en adresserer grunnleggende årsak og setter inn tiltak direkte
knyttet til å løse dette problemet. Disse medlemmer er uenig i
en organisering av ytelsesforvaltningen som medfører at det ikke lenger
vil finnes kompetanse på flere ytelser i deler av landet. Det må
utredes hvorvidt den spesialiserte vedtaksmyndigheten bør organiseres
fylkesvis og føres over til de lokale Nav-kontorene.
Disse medlemmer mener at en
sentralisering av Nav gjennom sammenslåinger av Nav-kontor uten
annet mål enn et marginalt større handlingsrom knyttet til system
for arbeidsmarkedstiltak, fremstår som ikke annet enn tomme løfter
om myndige Nav-kontor inn i fremtiden.
Disse medlemmer viser for
øvrig til at det i en grundig og helhetlig gjennomgang av Navs organisasjon
og styringsprinsipper er en rekke konkrete ordninger og ytelser
som kunne vært tematisert og behandlet gjennom en stortingsmelding,
og som byr på utfordringer knyttet til brukervennlighet og myndighet
i førstelinja. Imidlertid ser disse medlemmer at meldingen
ikke berører disse temaene, men i hovedsak omhandler rammen for
Navs virksomhet og forvaltning. Disse medlemmer går derfor ikke
nærmere inn i problemstillinger knyttet til nevnte tema.
Disse medlemmer mener at regjeringen med
denne meldingen legger opp til mer av det samme, og ikke legger
inn nødvendige strukturelle grep for å snu en alvorlig, økende byråkratisk
og negativ utvikling. Disse
medlemmer mener at uten dette er det ikke mulig å sikre mer
brukerrettede tjenester og gode opplevelser for brukere gjennom reelt
myndige Nav-kontor.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen realisere prinsippet om «en dør inn», ved at det
lokale Nav-kontoret styrkes med folk fra spesialenhetene slik at
folk erfarer at vi får myndige Nav-kontor.»
«Stortinget
ber regjeringen realisere prinsippet om «en dør inn» i Nav ved at
lokalkontorene styrkes. Styrkingen må skje ved en overføring av
betydelige ressurser og stillinger fra spesialenheter til førstelinje,
og må være av et slikt omfang at det innebærer en reell og faktisk
maktforskyvning.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser for øvrig til at stortingsmeldinga
i en grundig og helhetlig gjennomgang av Navs organisasjon og styringsprinsipper
burde tematisert og behandlet alle ordninger og ytelser, med utgangspunkt
i brukervennlighet og hvilken myndighet som bør ligge i førstelinjen.
Uten en slik gjennomgang er det ikke mulig å sikre mer brukerrettede
tjenester og gode opplevelser for brukerne gjennom reelt myndige
Nav-kontor.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen realisere prinsippet om «en dør inn», ved at det
lokale Nav-kontoret styrkes ved at myndighet på områder som nå er
lagt til spesialenhetene i strid med Stortingets forutsetninger da
Nav-reformen ble innført, tilbakeføres til førstelinjen på en måte
som styrker lokalkontorene gjennom overføring av ressurser, myndighet
og kompetanse.»