Søk

Innhold

3. Høring

3.1 Sammendrag

Finansdepartementet sendte 2. desember 2015 på høring et forslag om innføring av land-for-land-rapportering for skatteformål. Forslaget bygger i all hovedsak på en modellovgivning utarbeidet av landene som deltok i OECDs og G20-landenes BEPS-prosjekt.

Alle høringsinstansene som har uttalt seg om forslaget, er positive til at det innføres regler om land-for-land-rapportering til skattemyndighetene. Mange av disse instansene mener det er en fordel at forslaget bygger på en standard fra OECD.

Selv om ingen høringsinstanser er negative til at det innføres regler om land-for-land-rapportering til skattemyndighetene, er det mange instanser som mener at reglene bør utformes på en annen måte enn det departementet går inn for i høringsnotatet.

Én gruppe høringsinstanser er av den oppfatning at den foreslåtte rapporteringsplikten vil bli for byrdefull for næringslivet. De foreslår derfor ulike unntak fra rapporteringsplikt, overgangsregler eller andre ordninger som vil redusere rapporteringsbyrden.

En annen gruppe høringsinstanser mener forslagene i høringsnotatet ikke går langt nok i å pålegge foretakene å gi opplysninger, at opplysningene ikke gis på et tidlig nok tidspunkt og at forslaget innebærer at opplysningene ikke vil bli publisert for offentligheten og utenlandske skattemyndigheter på en slik måte som de burde.

Se nærmere om høringen og høringsinstanser syn i proposisjonens kapittel 3.

I kapittel 4 i proposisjonen behandles spørsmålet om forholdet mellom de nye reglene om land-for-land-rapportering til skattemyndighetene som foreslås i proposisjonen som behandles her, og reglene i henholdsvis ligningsloven § 4-12 og regnskapsloven og verdipapirloven. I proposisjonens kapitler som følger deretter, gis det en mer utførlig redegjørelse for høringsinstansenes merknader.

3.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til oppsummeringen av den skriftlige høringen i proposisjonen, og at finanskomiteen i forbindelse med behandlingen av saken avholdt muntlig høring i Stortinget 14. juni 2016. Under komiteens høring kom det fram at det var et sterkt ønske at det også burde rapporteres offentlig på hele eller deler av den informasjonen som forslaget legger opp til at kun skal være tilegnelig for skattemyndighetene. En instans, NHO, var sterkt kritisk til dette, og mente det ville gi en ulempe for norske bedrifter og representere ekstra kostnader.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at det framkom i komiteens høring et forslag fra Transparency International og Tax Justice Network om at det skulle rapporteres offentlig på bare deler av opplysningene. Arbeiderpartiet har i den forbindelse bedt Finansdepartementet om lovteknisk bistand til utforming av lovtekst som vil fange opp dette.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til sine merknader om åpenhet og offentlighet i innstillingens kapittel 9.2.