3.1 Sammendrag
Finansdepartementet
sendte 2. desember 2015 på høring et forslag om innføring av land-for-land-rapportering
for skatteformål. Forslaget bygger i all hovedsak på en modellovgivning
utarbeidet av landene som deltok i OECDs og G20-landenes BEPS-prosjekt.
Alle høringsinstansene
som har uttalt seg om forslaget, er positive til at det innføres
regler om land-for-land-rapportering til skattemyndighetene. Mange av
disse instansene mener det er en fordel at forslaget bygger på en
standard fra OECD.
Selv om ingen høringsinstanser
er negative til at det innføres regler om land-for-land-rapportering
til skattemyndighetene, er det mange instanser som mener at reglene
bør utformes på en annen måte enn det departementet går inn for
i høringsnotatet.
Én gruppe høringsinstanser
er av den oppfatning at den foreslåtte rapporteringsplikten vil
bli for byrdefull for næringslivet. De foreslår derfor ulike unntak
fra rapporteringsplikt, overgangsregler eller andre ordninger som
vil redusere rapporteringsbyrden.
En annen gruppe høringsinstanser
mener forslagene i høringsnotatet ikke går langt nok i å pålegge foretakene
å gi opplysninger, at opplysningene ikke gis på et tidlig nok tidspunkt
og at forslaget innebærer at opplysningene ikke vil bli publisert
for offentligheten og utenlandske skattemyndigheter på en slik måte
som de burde.
Se nærmere om høringen
og høringsinstanser syn i proposisjonens kapittel 3.
I kapittel 4 i proposisjonen
behandles spørsmålet om forholdet mellom de nye reglene om land-for-land-rapportering
til skattemyndighetene som foreslås i proposisjonen som behandles
her, og reglene i henholdsvis ligningsloven § 4-12 og regnskapsloven og
verdipapirloven. I proposisjonens kapitler som følger deretter,
gis det en mer utførlig redegjørelse for høringsinstansenes merknader.