Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirin Sund, fra Høyre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Peter N. Myhre
og lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Marie
Ljones Brekke, fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André
N. Skjelstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
er positiv til intensjonen i representantforslaget og ser behovet
for å sikre mest mulig treffsikre metoder for alderstesting av barn
som søker asyl. Dette er også nedfelt i integreringsforliket fra
desember 2015.
Komiteen mener det er viktig
at utlendingsmyndighetene til enhver tid har gode rutiner for aldersvurderinger.
Feilvurderinger kan få store konsekvenser for den det gjelder. Dette
gjelder spesielt enslige mindreårige asylsøkere som har særlige
rettigheter i kraft av å være barn. Samtidig er det viktig at utlendingsmyndighetene
til enhver tid er i stand til både å avdekke og forhindre at voksne
oppgir å være under 18 år for å oppnå fordeler som barn får i asylprosessen.
Komiteen understreker at det
kun er om lag 2 pst. av de enslige mindreårige asylsøkerne som har med
seg id-dokumenter. Det er også en utfordring at dokumentsikkerheten
er lav, noe som gjør hele id-avklaringsprosessen krevende for norske
myndigheter.
Komiteen viser til departementets
brev datert 3. juni 2016, hvor departementet redegjør for sine vurderinger
av representantforslaget om treffsikre metoder for alderstesting
av barn som søker asyl. Departementet har tiltro til at UDIs praksis
er i henhold til § 88 i utlendingsloven, og anser det ikke som nødvendig
å instruere UDI om tolkningen av lovparagrafen.
Komiteen noterer seg at medisinske
aldersundersøkelser er omstridte i flere fagmiljøer.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser
til uttalelse fra Legeforeningen i 2010 hvor det fremgår at leger
ikke bør delta i røntgenundersøkelser av hånd for å fastsette alder,
på grunn av metodens svakheter.
Disse medlemmer viser til høringsuttalelse fra
Norsk barnelegeforening, hvor det fremgår at både den norske og
europeiske barnelegeforening har frarådet sine medlemmer å delta
i aldersundersøkelser slik de gjennomføres i dag. Barnelegeforeningen
er videre bekymret over at prinsipper om frivillighet og informert
samtykke ikke er ivaretatt, at helseopplysninger ikke er innhentet
på tilfredsstillende måte, og at forståelse for metodens uegnethet ikke
er god nok. Barnelegeforeningen viser også til at Folkehelseinstituttet,
som har fått tildelt oppgaven med aldersbestemmelse, ikke vurderer
dagens undersøkelser og metode og kategorier for medisinske aldersvurderinger
til å være tilstrekkelig vitenskapelig bevist til at de kan overta
den gjeldende praksis.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser samtidig til at
disse undersøkelsene ifølge UDI er de mest objektive og faglig begrunnede
vurderingene de har når alder skal fastsettes i tvilstilfeller.
Komiteen viser
til at det for tiden tas røntgen av hånd og håndrot på alle som
oppgir å være enslig mindreårig mellom 15 og 18 år. På bakgrunn
av det resultatet som foreligger, gjør UDI en vurdering av hvorvidt
det skal tilbys en tannundersøkelse. Denne ordningen trådte i kraft
i november 2015.
Komiteen har merket seg at
UDI har fått kritikk for nåværende praksis, og det hevdes at den
ikke er i tråd med FNs retningslinjer og utlendingsloven § 88. FNs
retningslinjer samt utlendingsloven er tydelige på at aldersundersøkelser
skal foretas når det ikke kan fastslås med rimelig sikkerhet om
asylsøkeren er over eller under 18 år.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, vil samtidig påpeke
at det er betydelige kostnader knyttet til medisinske aldersundersøkelser.
I 2015 ble det brukt ca. 13 mill. kroner på slike undersøkelser.
Det er viktig at offentlig tildelte midler forvaltes på en forsvarlig
måte, og at undersøkelsene kun foretas når det er nødvendig.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Venstre og Sosialistisk Venstreparti mener
på denne bakgrunn at UDIs praksis knyttet til aldersvurderinger
i medhold av utlendingsloven § 88 må endres. Aldersundersøkelser
skal bare benyttes der det er konkrete grunner til å tvile på alderen
asylsøkeren har oppgitt. Det er særlig viktig når metodene er omstridte
og resultatene usikre. Disse
medlemmer viser også til at aldersundersøkelsene er kostbare,
og at det er mer hensiktsmessig å prioritere grundige aldersundersøkelser
i saker hvor det er grunnlag for tvil, enn enkle undersøkelser i
alle saker.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser til høringsuttalelse
fra Vergeforeningen Følgesvennen, hvor det fremgår at barn blir
undersøkt selv om det ikke er tvil om at oppgitt alder er riktig:
«Vi ser
at barn blir sendt til aldersundersøkelse også når både representanten
og ansatte hos PU og UDI mener at det ikke er tvil om alder.»
Vergeforeningen
uttaler videre at:
«…aldersundersøkelse
er et inngripende tiltak overfor et sårbart barn. Det kan være psykisk
belastende å bli mistenkeliggjort, og de langt fleste bærer allerede
på traumer. Mindreårige som åpenbart er svært unge og som det i
utgangspunktet ikke finnes noen grunn til å tvile på har oppgitt
riktig alder, kan ta alvorlig skade av nettopp denne mistenkeliggjøringen.»
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Venstre og Sosialistisk Venstreparti mener
det er viktig at man ved tvil om alder gjør nærmere aldersundersøkelser.
At det gjennomføres aldersundersøkelser der det ikke foreligger
tvil, fremstår imidlertid som ufornuftig bruk av offentlige ressurser.
Når undersøkelsene i tillegg er belastende for barna, fremstår praksisen
som enda mer uforståelig.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge fram endringer i bruken av aldersundersøkelser
i utlendingssaker som klargjør at slike undersøkelser bare skal
brukes i saker der det er konkrete grunner til tvil om asylsøkers oppgitte
alder.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti, merker seg at NOAS og
Redd Barna i sin rapport påpeker at det er problematisk at medisinske
aldersundersøkelser veier tungt i UDIs vurderinger når flere fagmiljøer
er kritiske til disse undersøkelsene. UDI kritiseres blant annet
for å vektlegge utseende i altfor stor grad, mens den psykososiale
utvikling/modenhet er lite vektlagt.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser til at Vergeforeningen
i sin høringsuttalelse illustrerer svakhetene ved rene medisinske
aldersundersøkelser gjennom et konkret eksempel:
«I en
rapport fra Barnesak AS, datert november 2015, kommer det odontologiske
fakultet og Unilabs frem til to svært forskjellige resultater etter
sine undersøkelser av en enslig mindreårig asylsøker med oppgitt
alder 15 år og 7 måneder. Det odontologiske fakultet konkluderer
etter tannundersøkelsen med en alder på ca. 16 år. Etter røntgen
av hånd og håndrot konkluderer Unilabs med en alder på ca. 19 år.
Det odontologiske fakultet kommenterer at oppgitt alder, 15 år og
7 måneder, kan passe bra – Unilabs, derimot, mener at søkeren er
19 år eller eldre.»
Komiteen registrerer at psykososiale
undersøkelser støttes av blant andre UNICEF Norge og fagpersoner
ved Regionsenter for barn og unges psykiske helse og Nasjonalt kunnskapssenter
om vold og traumatisk stress. UDI er også åpne for det, men det
finnes ingen godt utviklede metoder for den type undersøkelser i
dag. Komiteen mener
at dersom psykososiale undersøkelser bidrar til å styrke kvaliteten
på aldersvurderinger, bør det utredes hvordan slike undersøkelser
kan anvendes.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser til avtalen «Et
felles løft for god integrering. Tiltak for å møte flyktningkrisen,
del II og III», som ble inngått mellom Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre 16. desember 2015,
hvor partiene ble enige om å utrede nye og mer treffsikre metoder
for alderstesting av barn. Det vises også til Representantforslag
37 S (2015–2016), vedtak 435 likelydende punkt 7 som ble enstemmig
vedtatt. En utvidelse av aldersundersøkelsene til å inkludere psykososiale
forhold vil gi en mer treffsikker metode, og disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for etablering av et forskningsprosjekt
for utvikling av en metode for psykososiale aldersundersøkelser.»
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser til høringsuttalelse
fra Norsk barnelegeforening:
«En kartlegging
av en asylsøkers mentale modenhet og sosiale funksjoner vil sammen
med fysisk utvikling gi et bredere grunnlag for aldersbestemmelser.
Her vil også uttalelser fra omsorgsenter og asylmottak være av stor
verdi. Ingen enkeltmetoder vil være presise, men til sammen vil
resultatet bli sikrere.»
Komiteen forutsetter
at UDI til enhver tid benytter de mest kvalitative og treffsikre
metoder for alderstesting.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen i Prop.
104 L (2013–2014) fremmet forslag om at utlendingsmyndighetene skulle
kunne be mottaksansatte eller ansatte i omsorgssentre for mindreårige
og barnevernsinstitusjoner om nærmere bestemte opplysninger vedrørende
enslige mindreårige asylsøkere. Aktuelle opplysninger var informasjon
om en beboers opprinnelsesland, identitet, omsorgspersoner, alder
og opplysninger om eventuell særlig sårbarhet.
Disse medlemmer vil påpeke
at dette forslaget ble nedstemt.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser til fellesmerknad
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti i Innst. 103 L (2014–2015)
om at saken den gang handlet om å oppheve mottaksansattes taushetsplikt angående
barn. Det er langt mer inngripende enn å innhente aldersuttalelser
fra mottaksansatte, der en vurdering av alder er hensikten. En slik
mulighet handler ikke om generelt å skulle samle inn og videreformidle
taushetsbelagt informasjon om asylsøkere til UDI. Sammenligningen
er ikke relevant, og forslaget ble heller ikke vedtatt fordi det
gikk altfor langt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at fagområder for aldersundersøkelser
er i stadig utvikling. Nettopp for å styrke arbeidet med aldersvurderinger
har Folkehelseinstituttet fått ansvar for å utvikle kunnskap og metoder
på området. Instituttet vil gradvis bygge opp et kompetansemiljø
i løpet av 2016 og vil i den forbindelse vurdere alternative eller
supplerende metoder i medisinsk aldersvurdering.
Disse medlemmer understreker
at det også nylig er avsluttet et forskningsprosjekt (FOU) utført av
Norsk regnesentral mfl. i regi av UDI knyttet til videreutvikling
av de medisinske undersøkelsene.
Disse medlemmer ser, ut i
fra disse hensyn, at det vil være fornuftig å vente med ytterligere forskningsprosjekter
inntil de nylig avsluttede forskningsprosjektene er vurdert eller
fulgt opp.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti støtter videre forslaget om å sikre at aldersuttalelser
fra saksbehandlere i Politiets utlendingsenhet og UDI er av god
nok kvalitet, og at grunnlaget for aldersfastsettelse i vedtak synliggjøres
i tilstrekkelig grad. Det er også viktig at saksbehandlere som fatter
vedtak, har tilstrekkelig kompetanse til å uttale seg om alder. Asylsøkerens
rettssikkerhet må ivaretas.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti stiller
seg positive til at ansatte ved omsorgssentre og i mottak involveres
i større grad når det gjelder aldersvurderinger. Disse medlemmer er enige med
forslagstillerne i at ansatte i disse institusjonene ser asylsøkeren
i ulike situasjoner og over tid og derfor kan ha et godt utgangspunkt for
å uttale seg om søkerens alder. Samtidig vil komiteen understreke
at dette ikke må komme i konflikt med § 84 b andre ledd i utlendingsloven.
Det er lovfestet at ansatte i omsorgssentre for mindreårige og i barneverninstitusjoner
ikke kan anmodes om å gi utlendingsmyndighetene opplysninger om
en beboer. Dette for å ivareta tillitsforholdet mellom ansatt og bruker.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser til høringsuttalelsen
fra Vergeforeningen, som mener det er behov for mer kompetanse rundt
aldersvurderinger hos UDI, PU, mottaksansatte og blant sine egne
representanter:
«Vi opplever
at mange uttalelser fra ansatte i PU og UDI er dårlig begrunnet,
eller ikke begrunnet i det hele tatt. En vanlig uttalelse etter
et asylintervju er at intervjueren ikke ser noen grunn til å betvile
resultatet av aldersundersøkelsen. […] Ofte kommer det heller ikke
godt nok frem hvilken konkrete holdepunkter UDI har for å justere
opp alder når aldersundersøkelsen ikke utelukker at oppgitt alder
er riktig. Vi mener altså at tvil ikke kommer søkeren til gode i tilstrekkelig
grad.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen iverksette tiltak for å sikre at aldersuttalelser
fra saksbehandlere i Politiets utlendingsenhet og UDI er av god
nok kvalitet, og at aldersfastsettelse i vedtak synliggjøres i tilstrekkelig grad.»
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser til at ansatte
i omsorgssenter og asylmottak har anledning til å skrive en aldersuttalelse
til UDI i saker der de mener søkeren er eldre enn oppgitt. Det er
imidlertid en utfordring å innhente aldersuttalelser fra mottaket der
mottaksansatte mener oppgitt alder er riktig. Disse medlemmer vil understreke
at mottaksansattes taushetsplikt må overholdes, og at det må innhentes
samtykke fra asylsøkeren.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti fremmer
med dette følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen iverksette tiltak for å sikre at aldersuttalelser
fra omsorgssenter og asylmottak foreligger i flere saker.»