Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innhold

1. Innledning

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Christian Tynning Bjørnø, Martin Henriksen, Audun Otterstad, Tone Merete Sønsterud og Marianne Aasen, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet, Lill Harriet Sandaune og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti, Anders Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Venstre, fungerende leder Iselin Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, viser til at komiteen ved Stortingets vedtak 11. oktober 2016 er tildelt kapitler og poster under rammeområde 16 kirke, utdanning og forskning. Ved Stortingets vedtak under finansdebatten 5. desember 2016 ble netto utgiftsramme for dette området fastsatt til kr 73 873 153 000. Den foreliggende innstillingen behandler rammeområde 16 i henhold til Stortingets vedtak og forretningsorden § 43.

Komiteen viser til at forslaget til statsbudsjett for 2017 ble fremlagt av regjeringen Solberg 6. oktober 2016, jf. Prop. 1 S (2016–2017). Finanskomiteens innstilling ble avgitt 28. november 2016 og behandlet under finansdebatten 5. desember 2016, jf. Innst. 2 S (2016–2017). Komiteen viser til partienes respektive merknader i finansinnstillingen og til presiseringer under finansdebatten.

Det ble 3. desember 2016 inngått avtale om statsbudsjettet for 2017 mellom regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet, og Kristelig Folkeparti og Venstre. Avtalens innhold fremgår av to forslag, fremsatt til finansdebatten 5. desember 2016. Det ene, forslag nr. 99 fremsatt på vegne av Høyre og Fremskrittspartiet, gjaldt netto utgiftsrammer og ble vedtatt ved subsidiær stemmegivning fra Kristelig Folkeparti og Venstre. Det andre, forslag nr. 100, fremsatt av de nevnte fire partier, inneholdt verbale forslag i 63 punkter, ble også vedtatt. De alternative forslagene om netto utgiftsrammer ble ikke vedtatt.

Regjeringens forslag, budsjettforliket og tre av partienes primære alternative budsjettforslag er gjengitt i tabellform på slutten av denne innstillingen, jf. punkt 13.

Når det gjelder innstillingens utkast til vedtak, som fremmes av medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, er det avslutningsvis oppsummert hvilke endringer som foreslås ut over det som ligger i budsjettforliket, jf. punkt 14.

For øvrig viser komiteen til de respektive partiers merknader og forslag under de enkelte programkategorier, kapitler og poster.

Oversikt over regjeringens forslag

Nedenfor følger en samlet oversikt over regjeringen Solbergs forslag til statsbudsjett for 2017, slik det framgår av Prop. 1 S (2016–2017) og Prop. 1 S Tillegg 3 (2016–2017).

90–99-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet.

Oversikt over regjeringens forslag under rammeområde 16 Kirke, utdanning og forskning

I

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S med Tillegg 3 (2016–2017)

Utgifter

Kunnskapsdepartementet

200

Kunnskapsdepartementet

1

Driftsutgifter

348 428 000

21

Spesielle driftsutgifter

11 803 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

2 814 000

220

Utdanningsdirektoratet

1

Driftsutgifter

302 224 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 70

143 321 000

70

Tilskudd til læremidler mv., kan overføres, kan nyttes under post 21

58 685 000

221

Foreldreutvalgene for grunnopplæringen og barnehagene

1

Driftsutgifter

14 827 000

222

Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat

1

Driftsutgifter

100 805 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

1 528 000

223

Sametinget

50

Tilskudd til Sametinget

42 592 000

224

Senter for IKT i utdanningen

1

Driftsutgifter

68 817 000

21

Spesielle driftsutgifter

21 136 000

225

Tiltak i grunnopplæringen

1

Driftsutgifter

22 665 000

21

Spesielle driftsutgifter

102 533 000

60

Tilskudd til landslinjer

220 662 000

62

Tilskudd til de kommunale sameskolene i Snåsa og Målselv

24 321 000

63

Tilskudd til samisk i grunnopplæringen, kan overføres

63 806 000

64

Tilskudd til opplæring av barn og unge som søker opphold i Norge

441 618 000

65

Rentekompensasjon for skole- og svømmeanlegg, kan overføres

223 186 000

66

Tilskudd til leirskoleopplæring

49 574 000

67

Tilskudd til opplæring i finsk

7 165 000

68

Tilskudd til opplæring i kriminalomsorgen

279 396 000

69

Kompensasjon for investeringskostnader ved grunnskolereformen

124 555 000

70

Tilskudd til opplæring av lærlinger, praksisbrevkandidater og lærekandidater med spesielle behov

59 490 000

71

Tilskudd til kunst- og kulturarbeid i opplæringen

30 157 000

72

Tilskudd til internasjonale utdanningsprogram og organisasjoner

6 290 000

73

Tilskudd til studieopphold i utlandet

14 549 000

74

Tilskudd til organisasjoner

22 236 000

226

Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

924 606 000

22

Videreutdanning for lærere og skoleledere

1 325 314 000

50

Nasjonale sentre i grunnopplæringen

94 040 000

60

Tilskudd til forskning på tiltak for å øke gjennomføringen i videregående opplæring

41 934 000

62

Tilskudd for økt lærertetthet

236 882 000

63

Tidlig innsats i skolen gjennom økt lærerinnsats på 1.–4. trinn

836 303 000

70

Tilskudd til NAROM

8 379 000

71

Tilskudd til vitensentre

54 832 000

227

Tilskudd til særskilte skoler

60

Tilskudd til Murmanskskolen

2 304 000

61

Tilskudd til voksenopplæring i Andebu kommune

5 235 000

62

Tilskudd til Fjellheimen leirskole

6 237 000

70

Tilskudd til Den franske skolen i Oslo

10 442 000

71

Tilskudd til internatdriften ved Krokeide videregående skole

26 897 000

72

Tilskudd til Røde Kors Nordisk United World College

33 923 000

74

Tilskudd til Signo grunn- og videregående skole og Briskeby videregående skole

45 769 000

75

Tilskudd til opplæring i rusinstitusjoner

10 928 000

76

Tilskudd til Foreningen Norden og Norsk håndverksinstitutt

7 114 000

77

Tilskudd til Lycée International de Saint-Germain-en-Laye

2 467 000

228

Tilskudd til frittstående skoler mv.

70

Frittstående grunnskoler, overslagsbevilgning

2 074 624 000

71

Frittstående videregående skoler, overslagsbevilgning

1 602 854 000

72

Frittstående skoler godkjent etter kap. 4 i voksenopplæringsloven, overslagsbevilgning

156 504 000

73

Frittstående grunnskoler i utlandet, overslagsbevilgning

125 072 000

74

Frittstående videregående skoler i utlandet, overslagsbevilgning

18 671 000

75

Frittstående skoler for funksjonshemmede elever, overslagsbevilgning

273 231 000

76

Andre frittstående skoler, overslagsbevilgning

49 065 000

77

Den tyske skolen i Oslo, overslagsbevilgning

17 844 000

78

Kompletterende undervisning

11 964 000

79

Toppidrett

44 979 000

80

Friskoleorganisasjoner

756 000

81

Elevutveksling til utlandet

1 945 000

82

Kapitaltilskudd til friskoler, kapital- og husleietilskudd

21 506 000

229

Norges grønne fagskole - Vea

1

Driftsutgifter

26 052 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

1 187 000

230

Statlig spesialpedagogisk støttesystem

1

Driftsutgifter

705 979 000

21

Spesielle driftsutgifter

45 625 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

9 099 000

252

EUs utdannings- og ungdomsprogram

70

Tilskudd

512 112 000

253

Folkehøyskoler

70

Tilskudd til folkehøyskoler

823 259 000

71

Tilskudd til Folkehøgskolerådet

4 954 000

72

Tilskudd til Nordiska folkhögskolan

632 000

254

Tilskudd til voksenopplæring

70

Tilskudd til studieforbund

208 374 000

73

Tilskudd til voksenopplæringsorganisasjoner

13 119 000

255

Tilskudd til freds- og menneskerettssentre

70

Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter

32 968 000

71

Falstadsenteret

19 158 000

72

Stiftelsen Arkivet

11 434 000

73

Nansen Fredssenter

6 209 000

74

Narviksenteret

6 898 000

75

Det europeiske Wergelandsenteret

8 976 000

76

Raftostiftelsen

5 127 000

256

Kompetanse Norge

1

Driftsutgifter

61 640 000

21

Spesielle driftsutgifter

11 544 000

257

Kompetansepluss

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70

5 760 000

70

Tilskudd, kan overføres

162 237 000

258

Tiltak for livslang læring

1

Driftsutgifter

4 994 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 1

97 639 000

60

Tilskudd til karriereveiledning

32 734 000

260

Universiteter og høyskoler

50

Statlige universiteter og høyskoler

33 073 857 000

70

Private høyskoler

1 342 194 000

270

Internasjonal mobilitet og sosiale formål for studenter

71

Tilrettelegging for internasjonal mobilitet

17 674 000

74

Tilskudd til velferdsarbeid

84 756 000

75

Tilskudd til bygging av studentboliger, kan overføres

644 556 000

276

Fagskoleutdanning

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70

32 854 000

70

Andre overføringer, kan nyttes under post 1

5 000 000

72

Annen fagskoleutdanning

70 606 000

280

Felles enheter

1

Driftsutgifter

139 799 000

21

Spesielle driftsutgifter

10 000

50

Senter for internasjonalisering av utdanning

83 368 000

51

Drift av nasjonale fellesoppgaver

180 303 000

71

Tilskudd til UNIS

128 870 000

72

Tilskudd til UNINETT

27 503 000

73

Tilskudd til NORDUnet, kan overføres

38 628 000

281

Felles tiltak for universiteter og høyskoler

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 70

249 498 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

13 421 000

50

Tilskudd til Norges forskningsråd

191 938 000

70

Andre overføringer, kan nyttes under post 1

58 226 000

73

Tilskudd til internasjonale programmer

64 103 000

78

Tilskudd til Universitets- og høgskolerådet

17 730 000

283

Meteorologiformål

50

Meteorologisk institutt

297 669 000

72

Internasjonale samarbeidsprosjekter

154 119 000

284

De nasjonale forskningsetiske komiteene

1

Driftsutgifter

18 449 000

285

Norges forskningsråd

52

Langsiktig, grunnleggende forskning

1 666 085 000

53

Strategiske satsinger

1 431 423 000

54

Forskningsinfrastruktur av nasjonal, strategisk interesse

308 395 000

55

Administrasjon

265 510 000

287

Forskningsinstitutter og andre tiltak

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 71

15 927 000

53

NUPI

4 823 000

56

Ludvig Holbergs minnepris

11 864 000

57

Basisbevilgning til samfunnsvitenskapelige forskningsinstitutter

182 845 000

60

Regionale forskningsfond, tilskudd til forskning

250 264 000

71

Tilskudd til andre private institusjoner

42 909 000

73

Niels Henrik Abels matematikkpris

14 935 000

288

Internasjonale samarbeidstiltak

21

Spesielle driftsutgifter

44 004 000

72

Internasjonale grunnforskningsorganisasjoner

321 841 000

73

EUs rammeprogram for forskning, kan overføres

2 194 592 000

75

UNESCO-kontingent

23 933 000

76

UNESCO-formål

3 598 000

Kulturdepartementet

340

Den norske kirke

70

Rammetilskudd til Den norske kirke, kan nyttes under post 1

1 913 042 000

71

Tilskudd til Sjømannskirken – Norsk kirke i utlandet

89 750 000

72

Tilskudd til egenkapital for Den norske kirke

100 000 000

73

Tilskudd til Den norske kirke – oppgjør av feriepengeforpliktelser

125 000 000

341

Tilskudd til trossamfunn m.m.

70

Tilskudd til tros- og livssynssamfunn, overslagsbevilgning

322 094 000

78

Ymse faste tiltak

11 990 000

342

Kirkebygg og gravplasser

1

Driftsutgifter

66 317 000

60

Rentekompensasjon – kirkebygg, kan overføres

33 385 000

70

Tilskudd til sentrale tiltak for kirkebygg og gravplasser

44 560 000

71

Tilskudd til regionale pilegrimssentre

5 682 000

Nærings- og fiskeridepartementet

920

Norges forskningsråd

50

Tilskudd til forskning

2 298 700 000

925

Havforskningsinstituttet

1

Driftsutgifter

484 600 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

323 400 000

22

Fiskeriforskning og -overvåking, kan overføres

139 200 000

926

Forskningsfartøy

1

Driftsutgifter

161 400 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

82 300 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

1 047 100 000

927

NIFES

1

Driftsutgifter

98 900 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

66 300 000

22

Fiskeriforskning og -overvåking, kan overføres

6 900 000

928

Annen marin forskning og utvikling

50

Tilskudd til Veterinærinstituttet

56 800 000

72

Tilskudd til Nofima

101 800 000

Landbruks- og matdepartementet

1137

Forskning og innovasjon

50

Forskningsaktivitet, Norges forskningsråd

261 323 000

51

Basisbevilgninger m.m., Norges forskningsråd

185 277 000

53

Omstillingsmidler instituttsektoren mv.

3 545 000

54

Næringsrettet matforskning mv.

150 000 000

70

Innovasjonsaktivitet mv., kan overføres

10 073 000

Statsbankene

2410

Statens lånekasse for utdanning

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 45

378 270 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 1

5 600 000

50

Avsetning til utdanningsstipend, overslagsbevilgning

6 574 149 000

70

Utdanningsstipend, overslagsbevilgning

2 725 294 000

71

Andre stipend, overslagsbevilgning

830 404 000

72

Rentestøtte, overslagsbevilgning

906 005 000

73

Avskrivninger, overslagsbevilgning

614 766 000

74

Tap på utlån

368 100 000

Sum utgifter rammeområde 16

78 009 619 000

Inntekter

Inntekter under departementene

3220

Utdanningsdirektoratet

1

Inntekter ved oppdrag

4 126 000

2

Salgsinntekter mv.

1 211 000

3222

Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat

2

Salgsinntekter mv.

5 257 000

3224

Senter for IKT i utdanningen

1

Inntekter fra oppdrag mv.

1 665 000

3225

Tiltak i grunnopplæringen

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter

218 601 000

3229

Norges grønne fagskole – Vea

2

Salgsinntekter mv.

1 757 000

61

Refusjon fra fylkeskommuner

1 166 000

3230

Statlig spesialpedagogisk støttesystem

1

Inntekter ved oppdrag

45 625 000

2

Salgsinntekter mv.

10 092 000

3256

Kompetanse Norge

1

Inntekter ved oppdrag

11 482 000

2

Salgsinntekter mv.

354 000

3280

Felles enheter

1

Eksterne inntekter NOKUT

10 000

2

Salgsinntekter mv.

1 347 000

3281

Felles tiltak for universiteter og høyskoler

2

Salgsinntekter mv.

10 000

3288

Internasjonale samarbeidstiltak

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter

5 918 000

3342

Kirkebygg og gravplasser

1

Ymse inntekter

19 086 000

2

Leieinntekter m.m.

3 781 000

3925

Havforskningsinstituttet

3

Oppdragsinntekter

332 300 000

3926

Forskningsfartøy

1

Oppdragsinntekter

82 400 000

3927

NIFES

1

Oppdragsinntekter

70 300 000

5310

Statens lånekasse for utdanning

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter

22 350 000

29

Termingebyr

23 811 000

89

Purregebyrer

105 417 000

Renter og utbytte mv.

5617

Renter fra Statens lånekasse for utdanning

80

Renter

3 728 910 000

Sum inntekter rammeområde 16

4 696 976 000

Netto rammeområde 16

73 312 643 000

II

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kunnskapsdepartementet i 2017 kan:

  • 1.

    overskride bevilgningen under

    mot tilsvarende merinntekter under

    Kap. 200 post 1

    Kap. 3200 post 2

    Kap. 220 post 1

    Kap. 3220 post 2

    Kap. 222 post 1

    Kap. 3222 post 2

    Kap. 224 post 1

    Kap. 3224 post 1

    Kap. 229 post 1

    Kap. 3229 postene 2 og 61

    Kap. 230 post 1

    Kap. 3230 post 2

    Kap. 256 post 1

    Kap. 3256 post 2

    Kap. 280 post 1

    Kap. 3280 post 2

    Kap. 281 post 1

    Kap. 3281 post 2

    Kap. 2410 post 1

    Kap. 5310 post 3

Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen og påvirker derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

Merinntekter og eventuelle mindreinntekter skal tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

  • 2. overskride bevilgningene til oppdragsvirksomhet på postene 21 mot tilsvarende merinntekter.

  • 3. bruke inntekter fra salg av eiendommer ved universitetene til kjøp, vedlikehold og bygging av andre lokaler til undervisnings- og forskningsformål ved den samme virksomheten.

  • 4. gi Norges forskningsråd fullmakt til å kjøpe og avhende eiendommer. Salgsinntekter blir ført til eiendomsfondet til Forskningsrådet.

III

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kunnskapsdepartementet i 2017 kan:

  • 1. gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

    Kap.

    Post

    Betegnelse

    Samlet ramme

    220

    Utdanningsdirektoratet

    70

    Tilskudd til læremidler mv.

    30 mill. kroner

    226

    Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen

    21

    Spesielle driftsutgifter

    20 mill. kroner

    226

    Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen

    22

    Videreutdanning for lærere og skoleledere

    249,2 mill. kroner

    270

    Internasjonal mobilitet og sosiale formål for studenter

    75

    Tilskudd til bygging av studentboliger

    412,7 mill. kroner

  • 2. gi tilsagn om å utbetale 20 pst. av tilskudd til opplæring i kriminalomsorgen over kap. 225 Tiltak i grunnopplæringen post 68 Tilskudd til opplæring i kriminalomsorgen påfølgende budsjettår, når endelig regnskap foreligger.

  • 3. gi tilsagn om å utbetale utdanningsstøtte for første halvår 2018 (andre halvdelen av undervisningsåret 2017–18) etter de satsene som blir fastsatt andre halvår 2017 (første halvdelen av undervisningsåret 2017–18), jf. kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning postene 70 Utdanningsstipend, 71 Andre stipend, 72 Rentestøtte og 90 Økt lån og rentegjeld, samt kap. 5617 Renter fra Statens lånekasse for utdanning, post 80 Renter.

  • 4. gi tilsagn om å omgjøre lån til stipend første halvår 2018 (andre halvdelen av undervisningsåret 2017–18) etter de satsene som blir fastsatt for andre halvår 2017 (første halvdelen av undervisningsåret 2017–18), jf. kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning, post 50 Avsetning til utdanningsstipend.

IV

Diverse fullmakter

Stortinget samtykker i at:

  • 1. privatister som melder seg opp til eksamen, og kandidater som melder seg opp til fag-/svenneprøver etter opplæringsloven § 3-5, skal betale et gebyr per prøve. Gebyret skal betales til fylkeskommunen. Privatister som melder seg opp til eksamen, skal betale 1 057 kroner dersom privatisten ikke har prøvd seg i faget tidligere som privatist eller elev, og 2 115 kroner ved forbedringsprøver. Kandidater som melder seg opp til fag-/svenneprøver etter opplæringsloven § 3-5, skal betale 902 kroner per prøve dersom kandidaten ikke har gått opp tidligere, og 1 806 kroner ved senere forsøk.

  • 2. Kunnskapsdepartementet i 2017 kan gi universiteter og høyskoler fullmakt til å

    • a. opprette nye selskap og delta i selskap som er av faglig interesse for virksomheten.

    • b. bruke overskudd av oppdragsvirksomhet til kapitalinnskudd ved oppretting av nye selskap eller ved deltagelse i selskap som er av faglig interesse for virksomheten.

    • c. bruke utbytte fra selskap som virksomheten har kjøpt aksjer i eller etter fullmakt forvalter, til drift av virksomheten eller til kapitalinnskudd.

    • d. bruke inntekt fra salg av aksjer i selskap som virksomheten har ervervet med overskudd fra oppdragsvirksomhet eller etter fullmakt forvalter, til drift av virksomheten eller til kapitalinnskudd.

  • 3. de statlige fondene Tøyenfondet og Observatoriefondet avvikles. Kapitalen blir overført til konsernkontoen til Universitetet i Oslo og regnskapsført i universitetets virksomhetsregnskap.

  • 4. Kunnskapsdepartementet i 2017 kan ta på seg forpliktelser innenfor en ramme på 20 mill. kroner til forberedelse og gjennomføring av den internasjonale matematikkolympiaden i Oslo i 2020. Det er en forutsetning at Norge blir tildelt arrangementet.

V

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Kulturdepartementet i 2017 kan:

overskride bevilgningen under

mot tilsvarende merinntekt under

kap. 342 post 1

kap. 3342 postene 1 og 2

Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

VI

Opphevelse av tidligere vedtak

Stortingsvedtak 13. desember 1956 om Den norske kirkes landsfond oppheves. Stortinget samtykker i at Kulturdepartementet overfører midlene i fondet til rettssubjektet Den norske kirke.

VII

Opprettelse av post uten bevilgning

Stortinget samtykker i at post 1 Driftsutgifter under kap. 340 Den norske kirke opprettes i statsregnskapet for 2017 uten bevilgning, og at posten kan nyttes til å utgiftsføre lønn for embetsmenn som motsetter seg overføring til det nye rettssubjektet Den norske kirke, mot tilsvarende innsparing under kap. 340 post 70.

VIII

Merinntektsfullmakter

Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet i 2017 kan:

  • 1.

    overskride bevilgningen under

    mot tilsvarende merinntekter under

    kap. 925 post 21

    kap. 3925 post 3

    kap. 926 post 21

    kap. 3926 post 1

    kap. 927 post 21

    kap. 3927 post 1

Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

  • 2. overskride bevilgningen under kap. 925 post 22 og kap. 927 post 22 slik at summen av overskridelser under kap. 917 post 22, kap. 919 post 76, kap. 925 post 22 og kap. 927 post 22 tilsvarer merinntekter under kap. 5574 post 74.

IV

Tilsagnsfullmakter

Stortinget samtykker i at Landbruks- og matdepartementet i 2017 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Betegnelse

Samlet ramme

1137

Forskning og innovasjon

70

Innovasjonsaktivitet mv.

6,0 mill. kroner