Komiteens merknader
Komiteen viser til de initiativene
presidentskapet tok allerede i 2011 med sikte på å utrede behovet
for oppussing og rehabilitering av Stortingets bygg. Etter en større
byggeteknisk utredning i 2011 ble det klart at både stortingsbygningen,
Prinsens gate 26 og tilbygget mot Akersgata hadde behov for omfattende
oppgradering og rehabilitering. Administrasjonens forslag til plan
for rehabilitering ble presentert for presidentskapet i dets møte
7. april 2011. Prosjektet i april 2011 omfattet kun en renovering
av Prinsens gate 26. Nytt post- og varemottak ble inkludert i prosjektet
i januar 2013.
Komiteen viser til at 22. juli-terroren
avdekket behov for en ny gjennomgang av sikkerhetsbehovet, også
for Stortinget. Våren 2012 ble det igangsatt et omfattende arbeid
med en risikovurdering av hele Stortingets bygningsmasse. Det ble
etablert en sikkerhetsgruppe med deltakere fra Stortingets administrasjon,
Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM), Politiets sikkerhetstjeneste
(PST), Oslo politidistrikt (OPD), Statsbygg, Forsvarsbygg og Departementenes
servicesenter (DSS). Sikkerhetsgruppen leverte sin endelige rapport
2. april 2013 med en rekke anbefalte tiltak.
Komiteen viser til at det
den 28. november 2012 ble utlyst en tilbudskonkurranse om prosjekteringsoppdraget
for byggeprosjektet. Multiconsult innga tilbud og fikk oppdraget
sammen med Link Arkitektur AS. Henholdsvis den 8. og 13. mars 2013 ble
det inngått avtale mellom partene (prosjekteringsavtalen).
I januar 2013 ble
det, før sikkerhetsgruppen leverte sin endelige rapport, vedtatt
å inkludere et nytt post- og varemottak i prosjektet for rehabilitering
av Prinsens gate 26. Det ble utredet ulike alternative løsninger
for tilkomst til post- og varemottaket. Da presidentskapet i sitt
møte 10. januar 2013 vedtok å inkludere et nytt post- og varemottak
i forprosjektet for rehabilitering av Prinsens gate 26, var det
ikke avklart hvor den nye garasjenedkjøringen skulle legges. Alternativet
med nedkjøring fra Rådhusgaten ble presentert som en mulighet for
presidentskapet første gang i møte 5. desember 2013. Forprosjekt
for innkjøringstunnelen ble utarbeidet vinteren/våren 2014. Forprosjektet
ble fremlagt for presidentskapets godkjennelse 8. mai 2014 og 15. mai
2014. Kontrakt om entreprisen med entreprenør KF Entreprenør AS
for innkjøringstunnelen ble inngått i juni 2015.
Komiteen vil på prinsipielt
grunnlag uttrykke forståelse for at det ble arbeidet med planer
om rehabilitering av Prinsens gate 26, vurdering av nytt post- og
varemottak og ny innkjøring. Premissene for arbeidet med sikkerhet
knyttet til Stortingets bygninger endret seg vesentlig etter 22. juli
2011, og sikkerhetshensyn utløste en rekke sikringstiltak i og rundt
Stortingsbygningen.
Komiteen viser til at sikkerhet
mot anslag ikke var et fremtredende hensyn bak rehabiliteringen
av P 26, men at nytt post- og varemottak derimot var et tiltak som
ble begrunnet ut fra slike hensyn.
Høsten 2013 ble
konkurransegrunnlaget for entreprisen utarbeidet. Tilbud på arbeidene
ble mottatt våren 2014.
I mai 2014 ble en
kostnadsramme på 1 137 mill. kroner (2014-priser) for Prinsens gate
26, post- og varemottaket og innkjøringstunnelen godkjent. På dette
grunnlaget ble det inngått kontrakt 5. juni 2014 med entreprenør
Veidekke Entreprenør AS for Prinsens gate 26 og post- og varemottak.
Stortinget v/presidentskapet startet byggearbeidene sommeren 2014.
Komiteen har festet seg ved
det faktum at de beregnede kostnadene for prosjektet var nær fordoblet
fra mai 2013 til mai 2014, uten at det av det fremlagte materialet
fremgår om dette ble gjenstand for nærmere vurdering av prosjektet,
eller hvorvidt det skulle informeres videre til Stortinget som bevilgende
myndighet.
Komiteen viser til at det
også siden mai 2014 har kommet store avvik i kostnadene. I juni
2015 ble det vedtatt å arbeide etter en ny kostnadsramme for prosjektet
på 1 442 mill. kroner (2015-priser). Denne kostnadsrammen ble lagt
frem i budsjettproposisjonen for 2016.
Komiteen viser videre til
at det under arbeidet med budsjettet for 2017 er utarbeidet nye
kostnadsrammer for prosjektet, jf. vedlegg 1 til Prop. 1 S (2016–2017)
FIN, der det fremgår at det er behov for å øke kostnadsrammen til
inntil 1 800 mill. kroner (2016-priser).
Komiteen har etter anmodning
til presidentskapet fått oversendt kopi av «Krav om erstatning og søksmålsvarsel,
jf. tvisteloven § 5-2», som den 4. oktober 2016 ble sendt til Multiconsult
ASA.
Komiteen har også fått overlevert
bilagene i saken. Søksmålsvarselet med bilag er på anmodning fra
presidentskapet behandlet konfidensielt av komiteens medlemmer,
jf. regler om rett til innsyn i Stortingets dokumenter § 1 første
ledd, jf. offentleglova § 18.
Komiteen viser til at kravet
gjelder erstatning for det presidentskapet mener er prosjekteringsfeil begått
av Multiconsult ASA i forbindelse med at selskapet har hatt i oppdrag
å prosjektere og følge opp byggeprosjektet Prinsens gate 26 på vegne
av Stortinget. Stortinget som byggherre for prosjektet er etter
presidentskapets oppfatning påført betydelig tap som følge av (1)
uteglemte poster og beskrivelser i konkurransegrunnlaget for byggeprosjektet,
(2) prosjekteringsfeil knyttet til både konkurransegrunnlaget for
byggeprosjektet og løpende prosjektering under utførelsen samt (3)
forsinkede leveranser, dårlig kvalitetssikring, for lav ressurstilgang
og manglende oppfølging fra Multiconsults side under utførelsen.
Komiteen viser for øvrig til
brev av 27. oktober 2016 og notat av 17. november 2016 fra Stortingets
presidentskap til kontroll- og konstitusjonskomiteen hva gjelder
gjennomføringen av prosjektet og problemer knyttet til leveransene,
jf. vedlegg 2–3.
Komiteen tar til foreløpig
orientering at uenighet om byggeprosjektet kan resultere i en rettslig
prosess mellom byggherre (Stortinget ved presidentskapet) og konsulent
(Multiconsult ASA).
Komiteen ser meget alvorlig
på utviklingen i kostnadsrammene for prosjektet.
Komiteen viser til informasjon
i de årlige budsjettproposisjonene vedrørende gjennomføringen av byggeprosjektet
og utviklingen i kostnadsrammene. I budsjettproposisjonen for statsbudsjettet
2014, Prop. 1 S (2013–2014) FIN, opplyses det at det er satt i gang
flere større rehabiliteringsprosjekter for bygningsmassen i Akersgata
og Prinsens gate 26 i 2012 og at utviklingsplanene til prosjektene
strekker seg frem til 2019.
I budsjettproposisjonen
for statsbudsjettet 2015, Prop. 1 S (2014–2015) FIN, gis det følgende
beskrivelse av byggeprosjektet Prinsens gate 26:
«Prosjektet med
rehabilitering av Prinsens gate 26 omfatter både rehabilitering
av sjølve Prinsens gate 26 og bygging av eit nytt post- og varemottak under
Wessels plass med ein tilkomstkulvert frå Rådhusgata. I mai 2013
blei det levert eit forprosjekt for rehabiliteringa av Prinsens
gate 26 og nytt post- og varemottak. Parallelt med prosjektering
av P26 og post- og varemottak har ein jobba med plassering av innkøyringa
til det nye post- og varemottaket. Etter ein lengre prosess med
naboar, byantikvar og bymiljøetaten arbeidde ein fram eit alternativ
som ein er einige om, med innkøyring frå Rådhusgata. Kostnadsramma
for dette er 1,14 mrd. kroner per april 2014.
Prosjektet har forventa
byggjestart i juli 2014 og blir gjennomført i samarbeid med bymiljøetaten.»
I budsjettproposisjonen
for statsbudsjettet 2016, Prop. 1 S (2015–2016) FIN gis det følgende
forklaring på den første økningen i kostnadsrammen:
«I mai skreiv Stortingets
administrasjon under kontrakt med entreprenør for å rehabilitere
Prinsens gate 26 og etablere nytt post- og varemottak under Wessels
plass. Sommaren 2014 starta byggjearbeida knytte til prosjektet.
Wessels plass er no byggjeplass, noko som vil prege bybiletet i
fleire år framover. Det er gjort tiltak for å pynte området, og
det er etablert god dialog og informasjonsflyt med naboane for å prøve
å redusere dei ulempene som prosjektet påfører dei.
Nytt post- og varemottak
vil stå ferdig samtidig med Prinsens gate 26. I 2014 er det gjort
førebuande arbeid knytt til denne delen av prosjektet. Sjølve utgravinga
starter i 2015. […] Ombyggingsarbeida i Prinsensgate 26, nytt post-
og varemottak og ny underjordisk innkøyringstrasé (kulvert) har
ei estimert total kostnadsramme på ca. 1,45 mrd. kroner per 1. januar
2015, og er planlagde ferdigstilt i 2018. «Byggjekostnadsindeks
for bustader» til Statistisk sentralbyrå blir lagt til grunn for
indeksjustering i perioden 2015–2018. Auken frå Prop. 1 S (2014–2015)
er knytt til utfordringar når det gjeld ferdigstilling av arbeidsunderlag
frå prosjekterande, uventa forhold i grunnen i tillegg til nødvendig
omprosjektering. Fordi det kan trengast avtalar som går utover budsjettåret,
ber ein om fullmakt til å inngå slike avtaler innanfor kostnadsramme,
jf. framlegg til romartalsvedtak V.1.
Med basis i risikovurderingar
blei det i 2015 sett i gang sikringstiltak både utvendig og innvendig. Arbeid
med å betre sikringa av eigedommane til Stortinget held fram i 2016.
Det er også eit mål å utvikle og styrkje eigen kompetanse innan
planlegging, analyse og forvaltning innan sikring.»
Komiteen viser
videre til sine merknader i Innst. 10 S (2015–2016) der det fremgår
at komiteen vil gå dypere inn i prosjektet uten å avvente neste
års rapportering i budsjettet.
Komiteen viser også til at
Stortingets president Olemic Thommessen under debatten om saken 11. desember
2015 uttalte:
«Presidentskapet
vil selvsagt fortsette å følge dette prosjektet tett og løpende
vurdere behov for tiltak som skal sikre effektiv gjennomføring og
god kostnadskontroll, og vi vil selvsagt kunne fordype oss nærmere
i disse punktene i en annen sammenheng – med hensyn til hva komiteen
har etterspurt.»
Komiteen viser
for øvrig til brev av 14. desember 2015 fra Stortingets presidentskap
til de parlamentariske ledere der det fremgår at presidentskapet
ønsker å orientere de parlamentariske ledere nærmere om prosjektet
i 2016. Det ble gitt informasjon om prosjektet til de parlamentariske
ledere på et særskilt møte om saken 9. februar 2016. Det ble også
gitt en orientering til de parlamentariske ledere og kontroll- og
konstitusjonskomiteen på et møte som ble avholdt 30. september 2016.
Komiteen viser
til vedlegg 1 til Prop. 1 S (2016–2017) FIN hva gjelder bakgrunnen
for den siste økningen i kostnadsrammen til inntil 1 800 mill. kroner
(2016-priser) der det bl.a. fremgår:
«Hovudårsaka til
auken er at det stadig er omfattande manglar i framstillinga som
prosjekteringsgruppa utarbeidde før ein inngjekk kontrakt med entreprenøren,
og manglar ved leveransane til prosjekteringsgruppa som følgje av
det.»
Komiteen ser
svært alvorlig på at kostnadsrammen er økt med over 350 mill. kroner
siden siste budsjettbehandling uten at komiteen har blitt orientert
om dette før siste dag i sesjonen 2015–2016.
Komiteen har som følge av
dette sendt flere brev til presidentskapet med spørsmål vedrørende gjennomføringen
og oppfølgingen av byggeprosjektet. Komiteens korrespondanse med
presidentskapet følger som vedlegg til innstillingen, jf. vedlegg
1–5.
Komiteen viser til brev av
6. desember 2016 fra presidentskapet.
På bakgrunn av ovenstående
vil komiteen trekke
følgende konklusjon:
Komiteen konstaterer at bevilgningen
til Stortinget, kap. 41 byggeprosjektet Prinsensgate 26, har et
nytt, estimert sluttresultat som i budsjettet for 2017 er på 1,8
mrd. kroner. Dette er 350 mill. kroner i overskridelse sammenlignet
med hva som ble varslet i statsbudsjettet for 2016, 660 mill. kroner
over det som ble varslet i statsbudsjettet for 2015 og 1,1 mrd. over
forventet kostnad i beslutningsgrunnlaget fra mai 2013. Dette selv
om det ved de ulike milepeler forelå kostnadsanslag med innbakte
sikkerhetsmarginer.
Komiteen mener Stortinget
må ta konsekvensene ved å dekke de forpliktelser som er pådratt
Stortinget som byggherre og vil medvirke til et budsjettforslag
som kan møte disse forpliktelsene. Det forhindrer ikke at det utenom
budsjettbehandlingen fortsatt er sider ved valget av Stortinget
i stedet for Statsbygg som byggherre, beslutningsgrunnlaget, gjennomføringen,
informasjonsgangen og budsjettfullmaktene under hele saksforløpet
som må avklares nærmere.
Komiteen er av den oppfatning
at budsjettoverskridelsene er svært beklagelige og at det først
og fremst er byggherren selv som har ansvaret. De betydelige avvikene
i byggeprosjektet Prinsens gate 26 mv. skyldes alvorlige mangler
i planleggingen og gjennomføringen av prosjektet.
Presidentskapet
og administrasjonen utgjør funksjonen som byggherre og er ansvarlig
for å informere Stortinget og foreslå de årlige bevilgningene gjennom
budsjettproposisjonene.
Komiteen vil understreke at
komiteen under fjorårets budsjettbehandling reiste kritikk mot den økte
kostnadsrammen som da ble estimert til 1,45 mrd. kroner.
Komiteen var kritisk til utgiftsveksten
og mente Stortinget i større grad burde vært holdt orientert om
at det kunne komme overskridelser.
Komiteen uttrykte eksplisitt
at den fremover måtte holdes orientert om utviklingen i arbeidet
med tanke på eventuelle nye overskridelser.
Komiteen konstaterer at så
ikke har skjedd. En overskridelse på 350 mill. kroner ble først
kommunisert til komiteen som budsjettansvarlig komité, få dager
før budsjettet ble lagt frem. Dette finner komiteen kritikkverdig.
Komiteen tar ikke stilling
til hva som ligger til grunn for de store overskridelsene på nåværende tidspunkt,
men slår fast at det er presidentskapet som har ansvaret for å ta
stilling til dette.
Komiteen er på sin side kjent
med at Riksrevisjonen foretar en gjennomgang av saken, men vil uavhengig
av dette foreslå at Riksrevisjonen setter i gang en særlig undersøkelse
av saken i sin fulle bredde.
Komiteen vil ta stilling til
bakgrunn for overskridelsene og prosessen først når Riksrevisjonens grundige
gjennomgang foreligger.
Stortinget i plenum
kan pålegge Riksrevisjonen å sette i gang særlige undersøkelser,
jf. lov om Riksrevisjonen § 9 sjuende ledd første punktum. På bakgrunn
av de store avvikene i kostnader i forbindelse med byggeprosjektet
fremmer komiteen følgende forslag:
«Stortinget
ber Riksrevisjonen om å gjennomgå hele byggeprosjektet Prinsens
gate 26 mv.»