Søk

Innhold

Merknad

KLIKK HER for vedlegg i pdf

4. Det kongelige hus

Kommunal- og moderniseringsdepartementet har ansvaret for bevilgningene til kongehuset. I tillegg til bevilgningene over kap. 1 og 2 blir det også bevilget midler til kongelige formål under Utenriksdepartementet, Forsvarsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet (eiendommer til kongelige formål).

4.1 Kap. 1 H.M. Kongen og H.M. Dronningen

Bevilgningene på dette kapitlet omfatter apanasje til kongeparet, drift av Det kongelige hoff, kongehusets utgifter til offisielle oppgaver, mindre vedlikeholdsutgifter og særskilte prosjekter ved Det kongelige hoff.

Post 1 Apanasje

Sammendrag

Bevilgningen dekker personlige utgifter for H.M. Kongen og H.M. Dronningen, samt utgifter til drift, vedlikehold og utvikling av private eiendommer. Regjeringen foreslår at det bevilges 11,466 mill. kroner for 2017.

Komiteens merknader

Komiteen viser til forslag til budsjett for Det kongelige hus for 2017 og merker seg at apanasjen kap. 1 post 1 H.M. Kongen og H.M. Dronningen samt kap. 2 post 1 H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen skal dekke kongefamiliens personlige utgifter, inklusive utgifter knyttet til diverse offisielle oppdrag, og til drift, vedlikehold og utvikling av private eiendommer. Budsjettforslaget er for kap. 1 post 1 på 11,466 mill. kroner. Komiteen gir sin tilslutning til dette.

Post 50 Det kongelige hoff

Sammendrag

Det kongelige hoff er H.M. Kongens organisasjon, som skal understøtte H.M. Kongen og kongefamilien. Det kongelige hoff forbereder og legger til rette for kongefamiliens offisielle virksomhet, og utfører andre nødvendige støttefunksjoner. Bevilgningen dekker kongehusets utgifter til offisielle oppgaver og drift av organisasjonen, herunder dekning av lønnsmidler for alle ansatte ved Det kongelige hoff, inkludert lønnsmidler til ansatte som utfører drift og mindre vedlikeholdsoppgaver på H.M. Kongen og H.M. Dronningens og H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessens private eiendommer. Bevilgningen skal også dekke utgifter til indre vedlikehold, mindre vedlikeholdsprosjekter og utvikling av de statlige kongelige eiendommene Det kongelige slott, Bygdø Kongsgård (hovedhuset med sidebygning og park) og Oscarshall slott. Regjeringen foreslår at det bevilges 195,259 mill. kroner for 2017. I avtale om statsbudsjettet for 2017 som ble inngått mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre 3. desember 2016, foreslås det en reduksjon på bevilgningen under kap. 1 post 50 på 575 000 kroner.

Etter en omorganisering er H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessens stab blitt inkludert i Det kongelige hoff. Bevilgningen på kap. 2 post 50 H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessens stab foreslås derfor overført til denne budsjettposten.

Komiteens merknader

Komiteen viser til at kap. 1 post 50 Det kongelige hoff for 2017 også skal omfatte H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessens stab. Bevilgninger på kap. 2 post 50 overføres derfor til kap. 1 post 50. Regjeringen foreslår en samlet bevilgning på 195,259 mill. kroner for 2017.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene økte prosentsatsen i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen med 0,3 pst.

Disse medlemmer viser til at bevilgningen på denne posten ble redusert som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til budsjettforliket hvor den såkalte effektiviseringsreformen økes med 0,3 pst. Disse medlemmer støtter forslaget, men har teknisk valgt å legge kuttene i sin helhet på kap. 2309 post 1 under finanskomiteens rammeområde.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at budsjettforliket mellom regjeringen, Kristelig Folkeparti og Venstre økte prosentsatsen i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen med 0,3 pst.

Disse medlemmer er uenige i dette forslaget og viser til sine alternative statsbudsjetter og partienes merknader i Innst. 2 S (2016–2017).

Komiteens medlemmer fra Miljøpartiet De Grønne viser til at budsjettforliket mellom regjeringen, Kristelig Folkeparti og Venstre økte prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen med 0,3 pst.

Dette medlem er uenig i dette forslaget og viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett.

Komiteen viser til at det lenge var et ønske om å skape mer oversiktlige pengestrømmer, og klarere ansvarsforhold mellom staten og kongehuset. Derfor nedsatte regjeringen Utvalget for statens kongelige eiendommer (Slottsutvalget) i 1998. Målene var å skape en mer ryddig og åpen forvaltning. Forslagene som utvalget leverte i 2001, innebar at overføring til Det kongelige hoff og de kongeliges apanasjer skulle bevilges hver for seg. De kongelige skulle dekke drift av egne eiendommer over apanasjen. Fra 2002 til og med 2016 har det stått i statsbudsjettene at apanasjen skal dekke utgifter til drift og vedlikehold av private eiendommer. Lønnsutgifter for arbeider på de kongeliges private eiendommer er omfattet av begrepet drift i Slottsutvalgets arbeid. Apanasjer skal dermed også dekke lønnskostnadene for arbeidet. Kort oppsummert skal kongefamiliens apanasje dekke de private eiendommene og statens bevilgninger til Det kongelige hoff dekke statens eiendommer.

Komiteen viser til at det i årets budsjettforslag under kap. 1 post 50 Det kongelige hoff heter:

«… dekning av lønnsmidler for alle ansatte ved Det kongelige hoff, inkludert lønnsmidler til ansatte som utfører drift og mindre vedlikeholdsoppgaver på H.M. Kongen og H.M. Dronningens og H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessens private eiendommer.»

Komiteen viser til Slottsutvalgets intensjon om mer ryddighet og åpenhet i forvaltningen av private eiendommer som Stortinget sluttet seg til, jf. Budsjett-innst. S. nr. 2 (2001–2002) og St.prp. nr. 1 (2001–2002) fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Dette førte til at overføring til Det kongelige hoff og apanasjene skulle bevilges hver for seg. Komiteen mener det er viktig å holde på dette skillet i formål mellom bevilgninger til hoffet og bevilgninger til apanasje. Når de private kongelige eiendommene brukes til arrangementer som er knyttet til de kongeliges offisielle oppgaver, er det utgifter som belastes Det kongelige hoff. Dette bør det rapporteres om i årsberetningen for Det kongelige hoff i etterkant.

Komiteen ber om at det i årsrapporten for Det kongelige hoff rapporteres mer utførlig om bruken av midler til vedlikehold over post 50. Komiteen mener at det så langt som mulig bør utvises åpenhet i tråd med offentleglova om dette. Komiteen konstaterer samtidig at lovgiver har tatt det standpunkt at offentleglova ikke gjelder for Det kongelige hoff.

Komiteen legger til grunn at dersom departementet vil at lønnsmidler for ansatte ved Det kongelige hoff skal kunne brukes til å utføre drift og mindre vedlikeholdsoppgaver på kongefamiliens private eiendommer, kan dette gjøres på to prinsipielt forskjellige måter:

  1. Utgifter til forvaltning, drift inkl. lønn, vedlikehold og eventuell utvikling av kongefamiliens private eiendommer rapporteres i årsberetningen for Det kongelige hoff.

  2. Apanasjen økes slik at kongefamilien kan betale for forvaltning, drift inkl. lønn, vedlikehold og eventuell utvikling av private eiendommer til Det kongelige hoff.

Komiteen ber om at departementet kommer tilbake til Stortinget i neste års budsjett dersom en ønsker å endre premissene for bruk av penger over kap. 1 post 50 Det kongelige hoff.

Post 51 Særskilte prosjekter ved Det kongelige hoff

Sammendrag

På oppdrag fra Justis- og beredskapsdepartementet har Politidirektoratet utarbeidet en rapport om sikkerheten ved de kongelige eiendommene. Prosjektet ble første gang omtalt i revidert nasjonalbudsjett for 2014. Det kongelige hoff har påtatt seg ansvaret for å gjennomføre anbefalte sikringstiltak på eiendommene. Det tas sikte på å legge frem forslag til kostnadsramme i revidert nasjonalbudsjett for 2017. For 2017 foreslår regjeringen 31,901 mill. kroner til prosjektering og etablering av diverse sikkerhetstiltak. I avtale om statsbudsjettet for 2017 som ble inngått mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre 3. desember 2016, foreslås det en reduksjon på bevilgningen under kap. 1 post 51 på 60 000 kroner.

Komiteens merknader

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene økte prosentsatsen i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen med 0,3 pst.

Disse medlemmer viser til at bevilgningen på denne posten ble redusert som følge av dette.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til budsjettforliket hvor den såkalte effektiviseringsreformen økes med 0,3 pst. Disse medlemmer støtter forslaget, men har teknisk valgt å legge kuttene i sin helhet på kap. 2309 post 1 under finanskomiteens rammeområde).

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at budsjettforliket mellom regjeringen, Kristelig Folkeparti og Venstre økte prosentsatsen i avbyråkratiserings- og effektiviseringsreformen med 0,3 pst.

Disse medlemmer er uenige i dette forslaget og viser til sine alternative statsbudsjetter og partienes merknader til Innst. 2 S (2016–2017).

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til at budsjettforliket mellom regjeringen, Kristelig Folkeparti og Venstre økte prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen med 0,3 pst.

Dette medlem er uenig i dette forslaget og viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett.

4.2 Kap. 2 H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen

Post 1 Apanasje

Sammendrag

Bevilgningen på posten skal dekke kronprinsparets personlige utgifter, inkludert utgifter knyttet til diverse offisielle oppdrag, og til drift, vedlikehold og utvikling av private eiendommer. Regjeringen foreslår at det bevilges 9,543 mill. kroner for 2017.

Komiteens merknader

Komiteen viser til forslag til budsjett for Det kongelige hus for 2017 og merker seg at apanasjen kap. 1 post 1 H.M. Kongen og H.M. Dronningen, samt kap. 2 post 1 H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen skal dekke kongefamiliens personlige utgifter, inklusive utgifter knyttet til diverse offisielle oppdrag, og til drift vedlikehold og utvikling av private eiendommer. Budsjettforslaget er for kap. 2 post 1 på 9,543 mill. kroner. Komiteen gir sin tilslutning til dette.

Post 50 H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessens stab mv.

Sammendrag

Etter en omorganisering er H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessens stab inkludert i Det kongelige hoff. Regjeringen foreslår derfor at bevilgningen på posten overføres til kap. 1 post 50 Det kongelige hoff.

Komiteens merknader

Komiteen har ingen kommentar og gir sin tilslutning til dette.