3.2.1 Hovedprioritering for fraksjonene – rammeområde 8
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop
1 S
|
AP,
H,
FrP, KrF og V
|
Sp
|
SV
|
Utgifter (i tusen
kroner)
|
1700
|
|
Forsvarsdepartementet
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
772 976
|
772 976
(0)
|
742 976
(-30 000)
|
772 976
(0)
|
|
71
|
Overføringer
til andre
|
60 325
|
60 825
(+500)
|
60 325
(0)
|
60 325
(0)
|
1710
|
|
Forsvarsbygg og
nybygg og nyanlegg
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
3 631 748
|
3 641 748 (+10 000)
|
3 531 748
(-100 000)
|
3 631 748 (0)
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold
|
277 515
|
277 515
(0)
|
277 515
(0)
|
77 515
(-200 000)
|
|
47
|
Nybygg
og nyanlegg
|
1 629 700
|
1 579 700
(-50 000)
|
1 639 700 (+10 000)
|
1 629 700 (0)
|
1723
|
|
Nasjonal sikkerhetsmyndighet
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
258 716
|
258 716
(0)
|
248 716
(-10 000)
|
308 716 (+50 000)
|
1725
|
|
Fellesinstitusjoner
og -utgifter under Forsvarsstaben
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
825 403
|
825 403
(0)
|
790 403
(-35 000)
|
825 403
(0)
|
|
71
|
Overføringer
til andre
|
19 629
|
21 129 (+1 500)
|
19 629
(0)
|
19 629
(0)
|
1731
|
|
Hæren
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
5 362 228
|
5 460 228 (+98 000)
|
6 362 228 (+1 000 000)
|
5 862 228 (+500 000)
|
1732
|
|
Sjøforsvaret
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
4 191 223
|
4 236 223 (+45 000)
|
4 311 223 (+120 000)
|
4 386 223 (+195 000)
|
1734
|
|
Heimevernet
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 245 353
|
1 378 353 (+133 000)
|
1 545 353 (+300 000)
|
1 342 353 (+97 000)
|
1735
|
|
Etterretningstjenesten
|
|
|
|
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
1 714 268
|
1 714 268
(0)
|
1 714 268
(0)
|
1 749 268 (+35 000)
|
1740
|
|
Forsvarets logistikkorganisasjon
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 797 022
|
1 797 022
(0)
|
1 757 022
(-40 000)
|
1 797 022 (0)
|
1760
|
|
Forsvarsmateriell
og større
anskaffelser og vedlikehold
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 522 392
|
1 502 392
(-20 000)
|
1 472 392
(-50 000)
|
1 522 392 (0)
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold
|
4 832 916
|
4 907 916 (+75 000)
|
4 862 916 (+30 000)
|
4 832 916 (0)
|
1761
|
|
Nye kampfly med
baseløsning
|
|
|
|
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold
|
7 282 849
|
7 282 849
(0)
|
7 282 849
(0)
|
6 857 849 (-425 000)
|
1790
|
|
Kystvakten
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 094 428
|
1 094 428
(0)
|
1 094 428
(0)
|
1 244 428 (+150 000)
|
1792
|
|
Norske styrker
i utlandet
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
823 497
|
823 497
(0)
|
823 497
(0)
|
486 497
(-337 000)
|
1795
|
|
Kulturelle og
allmennyttige formål
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
245 602
|
252 602 (+7 000)
|
280 602 (+35 000)
|
315 602 (+70 000)
|
|
|
Sum utgifter
|
50 948 190
|
51 248 190 (+300 000)
|
52 178 190 (+1 230 000)
|
51 083 190 (+135 000)
|
Inntekter (i tusen
kroner)
|
|
|
Sum inntekter
|
5 050 241
|
5 050 241
(0)
|
5 050 241
(0)
|
5 050 241 (0)
|
|
|
Sum netto
|
45 897 949
|
46 197 949 (+300 000)
|
47 127 949 (+1 230 000)
|
46 032 949 (+135 000)
|
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, viser til enigheten mellom regjeringspartiene
og Arbeiderpartiet om langtidsplanen for Forsvaret, Innst. 62 S
(2016–2017), og til enigheten om forsvarsbudsjettet i budsjettforliket
mellom regjeringspartiene og Kristelig Folkeparti og Venstre, Innst.
2 S (2016–2017), og foreslår at netto ramme 8 settes til 46 197 949 000
mill. kroner.
Flertallet følger opp langtidsplanen
med forslag til en kraftig bevilgningsøkning fra 2017. Og i tråd
med innretningen i Innst. 62 S (2016-2017), jf. Prop. 151 S (2015–2016),
prioriteres det i regjeringens budsjettforslag for 2017 tiltak som
legger til rette for økt tilgjengelighet og utholdenhet. Flertallet merker
seg at utover styrkingene, foreslår regjeringen, i tråd med vedtaket
i langtidsplanen, Innst. 62 S (2016–2017), jf. Prop. 151 S (2015–2016),
en rekke kostnadsreduserende tiltak for å omdisponere midler til
høyere prioritert virksomhet i forsvarssektoren. Flertallet viser til at langtidsplanen
angir og forankrer hovedlinjene for sektorens videre utvikling,
inkludert forsvarspolitiske mål, oppgaver og ambisjonsnivå, samt
tilhørende økonomiske og strukturelle rammer. Flertallet er positivt til
at det i videreutviklingen av Forsvarets operative struktur for
perioden 2017–2020 prioriteres å øke tilgjengelighet og utholdenhet
til prioriterte avdelinger gjennom en tydelig prioritering av vedlikehold,
reservedeler og beredskapsbeholdninger i 2017.
Flertallet mener at for
å sikre økonomisk bærekraft i utviklingen av forsvarsstrukturen
må det være samsvar mellom oppgaver, struktur og økonomi. Flertallet er
opptatt av at det er avgjørende med realistisk planlegging som tar
høyde for faktiske driftsutgifter og erfart kostnadsutvikling, for
at forsvarsevnen skal kunne opprettholdes over tid, og som grunnlag
for økonomisk bærekraft.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, mener at det i regjeringens langtidsplan, og i budsjettforslaget
for 2017, for første gang er tatt høyde for en slik utvikling.
Dette flertallet er i likhet
med regjeringen opptatt av at maktbruk eller trussel om maktbruk
mot Norge ikke skal kunne gi avgjørende innflytelse på noen del
av norsk politikk, og merker seg at regjeringens budsjettforslag
tar dette på alvor.
Dette flertallet støtter
regjeringens forslag om at Hæren skal videreføre et høyt trenings-
og øvingsnivå. Dette
flertallet viser til at Hæren får markant styrket beredskap
og økt operativ evne gjennom bedring av kvaliteten og tilgjengeligheten
på lagret materiell og forsyninger samt økt treningsnivå. Dette flertallet er
positive til at 2017 vil markere oppstarten på etablering av et
jegerkompani ved Garnisonen i Sør-Varanger.
Dette flertallet merker seg
at Sjøforsvaret styrkes betydelig og vil seile mer i 2017, sammenliknet
med planlagt aktivitet i 2016, også i Nord-Norge. Dette flertallet mener det
i vesentlig grad vil styrke evnen til å understøtte Sjøforsvarets
fartøyer at Norge i 2017 overtar et nytt logistikkfartøy.
Dette flertallet noterer
seg at Luftforsvarets høye aktivitetsnivå fra 2016 vil bli videreført
i 2017. Flyging i Norge med nye kampfly og med nye redningshelikoptre
representerer en viktig milepæl, og innebærer samtidig en ny fase
i Luftforsvarets omstilling.
Dette flertallet ser positivt
på at Kystvakten vil seile mer i 2017, sammenliknet med planlagt
aktivitet i 2016, også i Nord-Norge. Dette flertallet merker seg
at NH90-helikoptrene innføres gradvis for bruk på Kystvaktens helikopterbærende
fartøyer. 334 skvadron forberedes flyttet fra Bardufoss til Haakonsvern,
og NH90 integreres for bruk på fregattene.
Dette flertallet merker seg
at aktivitetsnivået i Heimevernet videreføres i 2017 på
samme nivå som for 2016 for innsatsstyrkene og områdestrukturen.
Det høye treningsnivået på 90 pst. av innsatsstyrkene opprettholdes,
og i utvalgte tropper i innsatsstyrkene videreføres inntil 30 treningsdager
i året. Sjøheimevernet tilføres midler til aktivitet også i 2017.
Dette flertallet ser at videre
implementering av militærordningen vies vesentlig oppmerksomhet
i 2017. Målet er å sikre rekruttering av spesialister og forlenge
tiden hver enkelt står i samme stilling, slik at kompetansen og
operativ evne styrkes.
Dette flertallet slår fast
at norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk har som mål å sikre Norges
suverenitet, territorielle integritet og politiske handlefrihet.
Forsvarets grunnleggende rasjonale er å ha en avskrekkende effekt
på mulige angripere, og forsvare Norge og allierte mot eksterne
trusler, anslag og angrep. Fundamentet for Norges sikkerhet er NATO. Norge
må ha et moderne forsvar som inngår i en sterk og troverdig allianse.
Dette vil ha en avskrekkende effekt og reduserer sannsynligheten
for at vi kommer i en situasjon hvor Norges eller alliertes sikkerhet
utfordres og må forsvares med militærmakt. Dette flertallet mener det
er viktig at Forsvaret også skal kunne bidra substansielt og effektivt
til styrket sikkerhet i samarbeid med andre sentrale aktører som FN,
EU, de nordiske landene og Den afrikanske union. Dette flertallet vil
understreke at Forsvaret spiller en viktig rolle i samfunnets samlede
beredskap.
Dette flertallet ser at skifter
i det sikkerhetspolitiske bildet kan endres raskt, og at det derfor
også i fremtiden må påregnes endringer i dette bildet. Det er derfor
viktig å bygge opp et forsvar som er fleksibelt og fremtidsrettet.
Dette flertallet viser til
at Stortinget behandlet Prop. 151 S (2015–2016) Langtidsplan for forsvarssektoren
høsten 2016 og viser til Innst. 62 S (2016–2017).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til sitt budsjettopplegg i Innst.
2 S (2016–2017) hvor det framgår at Arbeiderpartiet foreslår at
rammeområde 8 (forsvarsbudsjettet) settes til 46 197 949 000 kroner,
en økning på 300 mill. kroner sammenliknet med regjeringens forslag.
Økningen sikrer en videreføring av Kystjegerkommandoen og en styrking
av Hæren og Heimevernet, særlig i Nord-Norge.
Disse medlemmer viser videre
til behandlingen av langtidsplanen for forsvarssektoren for perioden
2017–2020 gjennom Innst. 62 S (2016–2017), jf. Prop. 151 S (2015–2016),
og den tilknyttede politiske avtalen om forsvarsbudsjettet for 2017. Disse medlemmer er
opptatt av å ta ansvar for å styrke forsvarsevnen og sikre forutsigbarhet
for Forsvaret i en krevende sikkerhetspolitisk situasjon.
Disse medlemmer vil understreke
behovet for å oppnå en balanse mellom Forsvarets oppgaver, struktur
og økonomi. Langtidsplanproposisjonen legger opp til en økning av
forsvarsbudsjettets ramme med 7,42 mrd. 2017-kroner i 2020. Ifølge
Prop. 1 S (2016–2017) tilsvarer imidlertid den såkalte varige LTP-styrkingen
på 1,14 mrd. kun en resultatgrad på 15,4 pst. i det første av langtidsplanproposisjonens fire
budsjettår. Disse
medlemmer er derfor tilfreds med at det gjennom behandlingen
av langtidsplanproposisjonen også ble oppnådd enighet om å styrke
forsvarsrammen i 2017 med 300 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til
omtalen i Innst. 62 S (2016–2017), jf. Prop. 151 S (2015–2016),
av nedleggingen av Andøya flystasjon. Når nye maritime overvåkningsfly
innfases på Evenes, som er det tiltaket i langtidsplanproposisjonen
med størst negative konsekvenser for det berørte lokalsamfunnet,
«må det legges
til rette for ekstraordinær statlig innsats og bevilges midler til
gode og effektive omstillingsprogrammer».
Disse medlemmer viser til
Innst. 16 S (2016–2017), hvor Arbeiderpartiet går inn for allerede
i 2017 å bevilge 75 mill. kroner til omstillingsmidler for Andøy
kommune.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til Innst. 2 S (2016–2017),
hvor det fremgår at Kristelig Folkeparti i sitt alternative statsbudsjett
foreslår at ramme 8 settes til 46 197 949 000 kroner, som er en
økning på 300 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.
Dette medlem viser til at
Kristelig Folkeparti i arbeidet med ny langtidsplan for Forsvaret
og forsvarsbudsjettet for 2017 har vært spesielt opptatt av å styrke
Hæren og Heimevernet i forhold til regjeringens forslag. I forsvarsbudsjettet
for 2017 er bevilgningene til Hæren styrket med om lag 100 mill.
kroner og bevilgningene til Heimevernet styrket med over 130 mill.
kroner i forhold til regjeringens forslag i budsjettproposisjonen.
I dette beløpet inngår bl.a. at HV-11/Setnesmoen videreføres i 2017
og fortsatt drift i Sjøheimevernet. Dette medlem viser videre
til at det i arbeidet med langtidsplanen også er oppnådd gjennomslag
for å videreføre Kystjegerkommandoen i Nord-Norge, og nødvendige
midler til dette er satt av i 2017-budsjettet.
Dette medlem viser for øvrig
til at Kristelig Folkeparti også har lagt inn 10 mill. kroner ekstra
til uniformer og forlegningstiltak slik at Forsvaret er bedre rustet
til å ta inn en større andel kvinner. Dessuten har Kristelig Folkeparti
foreslått å øke tilskuddet til Det frivillige skyttervesen.
Dette medlem mener det er
viktig å opprettholde samtlige korps i Forsvarets musikk, både ut
fra Forsvarets behov og den betydningen disse profesjonelle korpsene
har for musikklivet i sine regioner. Dette medlem har derfor ikke
støttet regjeringens forslag om nedleggelse av to av Forsvarets
musikkkorps og følgelig lagt inn midler til videre drift
av samtlige korps.
Medlemen i komiteen
frå Senterpartiet viser til at den mest grunnleggjande oppgåva
til landet sine folkevalde er å sikre tryggleiken til Noreg sine
borgarar. Senterpartiet sitt mål med det norske forsvaret er å sikre
eit forsvar som evnar å forsvare norsk territorium, sikre nasjonale
interesser saman med våre allierte i NATO og sikre NATO-landa sin tryggleik. Denne medlemen viser
til at Noreg, som dei fleste andre NATO-land, er avhengig av støtte
frå NATO gjennom artikkel 5. Samstundes må me syte for å ha eit
nasjonalt forsvar som er sterkt nok til å utgjere ein nasjonal krigsforebyggjande
terskel.
Denne medlemen viser til
at Senterpartiet gjennom sitt alternative budsjett vil gje Forsvaret
eit historisk løft, i tråd med tilrådingane frå forsvarssjefen sitt
fagmilitære råd. I sitt alternative statsbudsjett føreslår Senterpartiet
å styrkje løyvingane til Forsvaret med 1,32 mrd. kroner, samanlikna
med Prop. 1 S (2016–2017). Samstundes prioriterer Senterpartiet
å bruke ein større del av forsvarsbudsjettet til investeringar,
trening og operativ aktivitet i Forsvaret, og mindre til departementet
og etatar som Forsvarsbygg og Forsvarsmateriell.
Denne medlemen viser til
at Senterpartiet i sitt alternative budsjett ynskjer å styrkje alle
dei tre våpengreinene og dermed gjere Forsvaret i stand til å forsvare
landet gjennom god samhandling mellom våpengreinene. Noreg vil i
åra framover kunne stå ovanfor eit breitt spekter av sikkerheitstrugslar,
til dømes press mot norsk territorium, hybridkrigføring, press mot
vår suverenitet over norske naturresursar eller omfattande og koordinert
terror. Felles for alle desse trugsmåla er at om dei blir omfattande
nok, treng me eit forsvar med eit breitt spekter av kapasitetar
og, ikkje minst, eit forsvar av norske menn og kvinner med forsvarskompetanse.
Denne medlemen viser til
at Senterpartiet under landsmøtet i 2015 vedtok at Noreg må auke løyvingane
til Forsvaret gradvis opp mot eit nivå tilsvarande 2 pst. av BNP,
i tråd med våre forpliktingar vedteke under NATO sitt toppmøte i
2014. I ei uroleg verd må løyvingane styrkjast og dei må brukast
på tiltak som styrkjer nasjonal forsvarsevne. Denne medlemen understreker
at forsvarsbudsjettet må aukast vesentleg allereie for 2017, og
viser til at Senterpartiet gjer nettopp dette i sitt alternative
budsjett for 2017.
Denne medlemen slår fast
at Noregs tryggleik avheng av forsvarsvilja og kompetansen til det
norske folk. Å styrkje vernepliktinstituttet og dei strukturane
i Forsvaret som held opptaket av vernepliktige oppe, er avgjerande
for Senterpartiet. For at Noreg skal bestå som ein sjølvstendig
nasjonalstat, må det norske terskelforsvaret basere seg på norske soldatar.
Denne medlemen vil peike
på at Senterpartiet heilt frå langtidsplanen for Forsvaret vart
lagt fram, åtvara sterkt mot regjeringa sitt forslag om å skyve
Hæren og Heimevernet ut i ei eiga «landmaktutgreiing».
Mellom anna lekkasjar i Klassekampen har peika på at det i forslaget
til langtidsplan ikkje er økonomisk handlingsrom til naudsynte investeringar i
Hæren og Heimevernet. Senterpartiet har bede om å sjå dei underliggjande
årlege investeringsplanane for kvar forsvarsgrein, men er nekta
slikt innsyn.
Denne medlemen viser til
at Hæren i dag er underfinansiert. Naudsynte investeringar som Stortinget
vedtok for fire år sidan er framleis ikkje gjennomførte, og blir
heller ikkje sikra finansiering gjennom korkje neste års statsbudsjett
eller regjeringa sitt forslag til ny langtidsplan. Ei rekkje utgreiingar
dei siste åra har peika på at Forsvaret treng ei mekanisert brigade.
Hæren manglar i dag naudsynte kapasitetar som luftvern, fungerande
stridsvogner og artilleri. I tillegg tilrår forsvarssjefens fagmilitære
råd at det vert oppretta ei stridsgruppe på Porsangmoen og eitt jegerkompani
ved Garnisonen i Sør-Varanger.
Denne medlemen viser til
at forsvarssjefen i sitt fagmilitære råd frå i fjor haust gjorde
det klårt at risikoen knytt til reduksjonar i landmakta
«i liten grad kompenseres
av NATO, med mindre det stasjoneres styrker på norsk jord til daglig,
(..)»
Forsvarssjefen
stadfesta at
«uten evne til
å yte motstand på bakken, er det en betydelig risiko for at en motpart
kan nå sine territorielle mål uten at vårt nasjonale forsvar kan
påvirke situasjonen.»
Denne medlemen understrekar
at Senterpartiet gjennom sitt alternative forsvarsbudsjett vil gjere det
som er naudsynt for å sikre ein sterk hær. Det trengs store investeringar,
noko Senterpartiet tek konsekvensen av. Senterpartiet føreslår å
løyve 1 mrd. kroner meir til Hæren enn det regjeringa føreslo i
sitt forsvarsbudsjett. Med desse midlane kan Hæren gå i gang med
investeringar til kampluftvern, artilleri, stridsvogner og kommando-
og kontrollsystem. Samstundes går me i gang med investeringane som trengs
for å etablere ei mekanisert stridsgruppe på Porsangmoen, i tråd
med forsvarssjefen si tilråding.
Denne medlemen viser til
at Senterpartiet også vil finansiere eit historisk løft for Heimevernet. I
dag er Heimevernet underfinansiert. Regjeringa har ikkje klart å
fylle opp områdestrukturen i HV. Det er behov for meir trening i
Heimevernet, samt oppgradering av våpen og utstyr. I Forsvarets
langtidsplan vil regjeringa leggje ned sjøheimevernet, og i 2017 har
ikkje regjeringa satt av noko midlar til trening. Senterpartiet
vil behalde Sjøheimevernet, og vil gjennom vårt budsjett sikre full
trening også for Sjøheimevernet, samstundes som Sjøheimevernets
basar på Grunden 22 og Nærøysund vert vidareførte. Senterpartiet
aukar løyvingane til Heimevernet med 320 mill. kroner.
Denne medlemen viser til
at Senterpartiet vil sikre Kyst-Noreg eit sterkt forsvar, og vil
styrkje beredskapen og forsvarsevna langs kysten. Senterpartiet
vil gjennom sitt alternative budsjett sikre full finansiering av
Kystjegerkommandoen, som vert oppretthalde som ein del av Sjøforsvaret
og held fram på Trondenes. Senterpartiet vil òg vidareføre drifta
av Sjøforsvarets sine korvettar.
Denne medlemen slår fast
at Senterpartiet ynskjer eit folkeforsvar – eit forsvar av folket
for folket. Gjennom verneplikta sikrar vi ei breiast mogleg rekruttering
til Forsvaret. Eit folkeforsvar må vere sett saman av heile folket.
Dei best eigna og motiverte kan då velje å halde fram si militære
karriere etter avtent verneplikt. Senterpartiet vil styrkje, ikkje svekkje
avdelingane i Forsvaret som tek imot vernepliktige. Å styrkje Hæren,
HV-strukturen, Sjøheimevernet og Kystjegerkommandoen bidreg til
at Noreg kan ta i mot fleire vernepliktige. Forsvarsviljen i det norske
folk er høg, norske folkevalde må sikre eit forsvar som nyttegjer
denne heilt avgjerande ressursen.
Denne medlemen viser til
at Forsvarets musikkorps representerer over 200 år med nasjonal
kulturarv. Forsvarets musikk har òg ei viktig rolle som brubyggjar
mellom Forsvaret og det sivile samfunn. Senterpartiet vil bevare
musikkorpsa, og aukar løyvingane til musikkorps med 40 mill. kroner.
Samstundes ynskjer Senterpartiet at delar av budsjettet for musikkorpsa
vert finansiert av Kulturdepartementet.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at Venstre i sitt alternative statsbudsjett
for 2017 foreslår at ramme 8 settes til 45 819 449 000 kroner, som
er en reduksjon i forhold til regjeringens forslag på 78 500 000
kroner.
Dette medlem viser til at
Venstres helhetlige forslag til statsbudsjett for 2017 tar utgangspunkt
i budsjettforslaget fra regjeringen Solberg, jf. Prop. 1 S (2016–2017).
Konkrete endringer på rammeområde 8 i forhold til disse dokumentene
følger av omtale og tabeller under.
Dette medlem mener at norsk
sikkerhet ivaretas både gjennom egen militær evne og gjennom å bidra
til fred, frihet og demokrati i flest mulig land, kombinert med
reell vilje til en rettferdig internasjonal utvikling. Økt handel,
samarbeid og dialog er de beste virkemidlene for fred mellom ulike
stater. NATO og det transatlantiske samarbeidet skal forbli hjørnesteiner
i norsk sikkerhetspolitikk, samtidig som det forsvarspolitiske samarbeidet
i Norden og med EU videreutvikles.
Dette medlem mener at Norges
rolle som forvalter av ressurser og vår geopolitiske plassering
krever et sterkt selvstendig norsk forsvar og deltakelse i forpliktende
internasjonalt samarbeid. Det er viktig at Norge er i stand til
å hevde suverenitet og utøve myndighet i norske områder.
Dette medlem vil understreke
betydningen av at det er en balanse mellom drift og investeringer i
Forsvaret. Over flere år ser man at de avsatte driftsmidlene ikke
står i forhold til de investeringene det legges opp til.
Dette medlem kan støtte langtidsplanens
forutsetninger som legger opp til en samlet økning i pengebruken
til Forsvaret på 165 mrd. kroner (2016 kroner) over 20 år. Regjeringens
forslag til innfasing av de store investeringene i fly binder imidlertid
opp det meste av Forsvarets drifts- og investeringsmidler uten at
forsvaret av kysten og landforsvarets rolle er klarlagt. Et forsvar
uten en relevant og moderne landmakt er etter dette medlems vurdering et
forsvar ute av balanse, og som dermed kan utmanøvreres.
Dette medlem har etterlyst
en klar prioritering av Hæren og Heimevernet i langtidsplanen. Det er
knyttet stor usikkerhet til om vi i det hele tatt vil være i stand
til å finansiere et høyteknologisk forsvar slik regjeringen legger
opp til, og det er uklart hvordan de økonomiske rammene for Forsvaret
vil være de nærmeste årene.
For dette medlem er
det derfor helt avgjørende at det ikke blir gjort store investeringsbeslutninger i
Stortinget som svekker det økonomiske handlingsrommet som er nødvendig
for å styrke Hæren, Heimevernet og kystforsvaret. Det kan medføre
uopprettelig skade på Norges forsvarsevne, og vi kan i realiteten
bli oppfattet av både USA og Russland som et land uten evne til
å prioritere egne soldater på bakken.
Forsvaret trenger
forutsigbarhet i grunnstrukturen, og dette medlem vil sikre at
landforsvaret (Hæren og Heimevernet) og kystforsvaret kan opprettholdes
og moderniseres i en periode med store endringer i de overordnede
forutsetninger for Norges forsvar.
Dette medlem viser til at
langtidsplanen for Forsvaret er behandlet i Stortinget høsten 2017,
parallelt med at Stortinget behandler statsbudsjettet. Dette medlem viser
til Venstres posisjoner til denne planen. Dette medlem foreslår omfattende endringer
av budsjettopplegget for rammeområde 8 i 2017 på bakgrunn av den
ubalanse mellom foreslåtte investeringer og midler til tilfredsstillende
driftsvilkår for Forsvaret i tiden som kommer.
Dette medlem har lagt følgende
hovedprioriteringer til grunn for sitt arbeid i budsjettet for 2017 og
for Forsvarets langtidsplan:
-
Hæren styrkes ved
følgende tiltak
-
Brigaden i Nord-Norge
opprettholdes med
-
i. vedtatte investeringer
knyttet til Leopard panservogner, artilleri og kampluftvern som
gjennomføres nå, uten å igangsette en ny landmaktutredning.
-
ii. ekstra mobilt
luftvern som tilføres brigaden for å kunne disponeres ved flyplasser
-
iii. en jegerbataljon
etableres på Garnisonen i Porsanger (GP) som en fjerde bataljon
i brigaden
-
Grensevakten (GSV)
utvides med ett jegerkompani
-
Hans Majestet Kongens
Garde (HMKG) videreføres
-
Det etableres en
hærreserve (Brig S) hvor Telemark bataljon på Rena bidrar med personell
-
Heimevernet utvikles
videre og styrkes
-
Heimevernet utvides
til 45 000 mann inkl. 5 000 i en innsatsstyrke
-
Økt bevæpning og
utstyr tilføres Heimevernet, særlig i Nord-Norge
-
Antall HV-distrikt
og de fleste HV-områder opprettholdes
-
Kystforsvaret opprettholdes
-
Kystjegerkommandoen
videreføres og videreutvikles
-
Kystkorvettene
videreføres inntil videre og inngår i kystforsvaret
-
Sjøheimevernet
videreføres
-
Maritim luftovervåkning
videreføres
-
P3 Orion beholdes
og driftes fra Andøya
-
Evenes beholdes
som fremskutt base (QRA) for F-35
-
Helikopterdriften
fortsetter i hovedsak som i dag
-
Hovedbase for helikoptre
videreføres på Bardufoss
-
339 skvadron (Bell
412) videreføres på Bardufoss, flyttes ikke til Rygge
-
334 skvadron (NH90,
Marinen) videreføres på Bardufoss, flyttes ikke til Haakonsvern
-
337 skvadron (NH90,
Kystvakta) forblir på Bardufoss
-
330 skvadron (AW101
redningshelikoptre) ledes fra Sola, fordeles på seks ulike baser
-
Kampfly F-35 kjøpes
inn, over tid
-
Bestillingen av
de første 28 flyene fastholdes
-
Bestillingen av
de neste 18 flyene utsettes i fem år
-
Tidspunktet for
bestillingen av de siste seks flyene vurderes senere
-
Ørlandet bygges
ut som base for F-35
-
Utbyggingen på
Evenes utsettes inntil videre
-
Forsvarets skoler
gis en ny samlet vurdering
-
Luftforsvarets
skoler på Kjevik flyttes ikke til Værnes
-
Marinens fartøyer
seiler mer enn i dag, men mindre enn regjeringens opplegg
-
Fem fregatter videreføres
og seiler mer enn i dag
-
Nye ubåter kjøpes
i samarbeid med andre nasjoner og helst slik at «ekstra» ubåter
kan lånes fra allierte i en krisesituasjon
-
Kutt i stab og
støttefunksjoner
-
Generalinspektøren
for Luftforsvaret forblir på Rygge
-
Forsvarsbygg reduseres
kraftig, gitt færre flytteprosesser og investeringsprosjekter enn i
forsvarssjefens fagmilitære råd (FMR) og regjeringens opplegg
-
Nedbemanning i
stab og støttefunksjoner gjennomføres i tråd med reglene i arbeidsmiljøloven,
men ikke ved bruk av omfattende sluttpakker
-
En rekke leire
legges ned eller moderniseres ikke, herunder
-
Kjeller flyplass
legges ned
-
Åsegarden overføres
til Harstad kommune og drives videre i et offentlig-privat samarbeid
-
Det oppmuntres
til alliert trening ved leirene i Nord-Norge
Dersom
det skal være mulig å frigjøre midler til nødvendige investeringer
i hær, heimevern og kystforsvaret i perioden 2018–2022, finnes det
ikke andre løsninger enn å faseforskyve bestillingene av de neste
18 F-35 flyene. Dette
medlem har lagt en slik fem års faseforskyvning til grunn
for sitt alternative forslag til langtidsplan for Forsvaret.
Dette medlem vil legge opp
til et kutt på 300 mill. kroner i investeringer i nye kampfly og
Joint Strike Missile (JSM)-programmet. Dette medlem viser til at
budsjettet slik det er lagt opp, ikke bygger opp nødvendige driftsmidler
og personell til å ta i bruk de nye jagerflyene i den takten som
regjeringen legger opp til, noe som vil bety en betydelig feilinvestering
de kommende årene. Venstre er av den klare oppfatning, ut fra erfaring
med fregattkjøpene, at det er bedre å fase inn jagerflykjøpene i
et lavere tempo enn regjeringen legger opp til, slik at man parallelt
kan bygge opp en driftsorganisasjon rundt jagerflykapasiteten. Dette medlem viser
i så måte til forslag i Forsvarsdepartementets budsjettproposisjon,
romertallsvedtak III om bestillingsfullmakter og varsler at Venstre
i innstillingen fra utenriks- og forsvarskomiteen vil foreslå å
endre regjeringens bestillingsfullmakt fra 6+6 nye kampfly til 3+3 med
leveranse i hhv. 2021 og 2022.
Dette medlem mener det vil
det være naturlig med en tilsvarende faseforskyvning av investeringene
i nye anlegg på Evenes og på Ørlandet. Disse faseforskyvningene
kunne skaffe finansielt rom for de nødvendige investeringer i Hæren,
som da kan finne sted raskt, og reduserer disse postene med 400
mill. kroner.
Dette medlem vil ikke nedlegge
Kystjegerkommandoen, men videreføre den som et viktig element i
en ny kystforsvarsstruktur, med korvetter og et oppgradert sjøheimevern. Dette medlem vil
legge forholdene til rette for å kunne prioritere et mobilt kystforsvar
med flere mobile missilbærende plattformer. Det vil i denne oppbyggingsperioden
være uhensiktsmessig å flytte Kystjegerkommandoen til Ramsund, slik
at avdelingen videreføres på Trondenes. Dette medlem vil derfor prioritere
videreføring av Kystjegerkommandoen med en økning på 150 mill. kroner.
Dette medlem viser til at
heller ikke Forsvaret er unntatt miljøkrav. Dette medlem viser til at regjeringen
foreslår å kutte miljøopprydding i Forsvaret med 20 mill. kroner
for etter eget utsagn å styrke andre deler av Forsvaret. Dette medlem mener det
er svært tvilsom praksis å unnlate å rydde opp etter gamle miljøsynder
for heller å kjøpe mer kuler og krutt. Dette medlem vil derfor reversere
regjeringens forslag til kutt. På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fase ut fossil oppvarming i alle forsvarsbygg innen
2018.»
Dette medlem viser
til sitt alternative budsjett der Venstre har følgende forslag til
konkrete endringer under rammeområde 8, Forsvar:
Kap.post
|
Tekst
|
Bokført
(mill. kr)
|
1710.01
|
Miljøopprydning
|
20,0
|
1731.01
|
Hæren
|
250,0
|
1732.01
|
Sjøforsvaret
|
50,0
|
1734.01
|
Heimevernet
|
250,0
|
1760.45
|
Utstyr,
Hæren og Heimevernet
|
400,0
|
1790.01
|
Kystvakten
|
50,0
|
1795.01
|
Videreføre
fem forsvarskorps
|
6,5
|
1710.01
|
Forsvarsbygg,
drift
|
-74,0
|
1710.45
|
Forsvarsbygg,
større utstyrsanskaffelser og vedl.
|
-50,0
|
1710.47
|
Forsvarsbygg, nybygg og anlegg
|
-150,0
|
1720.01
|
Felles
ledelse og kommandoapparat
|
-76,9
|
1725.01
|
Forsvarsstaben
|
-50,0
|
1733.01
|
Luftforsvaret
|
-144,4
|
1740.01
|
Forsvarets
logistikkorganisasjon
|
-31,7
|
1760.01
|
Forsvarsmateriell,
drift
|
-28,0
|
1761.45
|
Nye kampfly med baseløsning,
større utstyrsanskaffelser og vedl.
|
-300,0
|
1761.47
|
Nye
kampfly med baseløsning, nybygg og anlegg
|
-200,0
|
Sum ramme 8: forsvar
|
-78,5
|
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Innst. 2 S (2016–2017) og Sosialistisk Venstrepartis alternative
statsbudsjett for 2017 der Sosialistisk Venstreparti foreslår å
styrke Hæren, Heimevernet, Sjøforsvaret og Cyberforsvaret med totalt
1 130 mill. kroner i forhold til regjeringens opprinnelige forslag
til statsbudsjett, jf. Prop. 1 S (2016–2017). Etter inndekninger
og omdisponeringer foreslås rammeområde 8 økt med 135 mill. kroner
i Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett.
Dette medlem understreker
betydningen av å prioritere et sterkt nasjonalt forsvar. Investeringene
i 52 F-35 kampfly vil legge beslag på så store deler av fremtidige
forsvarsbudsjett at det vil gå ut over bevilgningene til landmakt
og sjøforsvar. Hær og heimevern, sjøforsvar og cyberforsvar må styrkes.
Dette kan oppnås innenfor en økonomisk forsvarlig ramme, med en
reduksjon i antallet F-35 kampfly. Dette medlem ser det som
åpenbart at Norges geostrategiske posisjon generelt, og den endrede
sikkerhetspolitiske situasjonen spesielt, tydeliggjør nødvendigheten
av at Norge bygger opp et sterkt nasjonalt forsvar som er i stand
til å løse et bredt sett av oppgaver, også uten alliert hjelp. Dette medlem viser
for øvrig til merknader fra Sosialistisk Venstreparti i Innst. 62
S (2016–2017), der dette
medlem redegjør utførlig for Sosialistisk Venstrepartis hovedprioriteringer
i norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk.