2.2.1 Hovedprioritering for fraksjonene – rammeområde 4
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop.
1 S
|
H,
FrP,
KrF og V
|
A
|
Sp
|
SV
|
Utgifter rammeområde
4 (i tusen kroner)
|
100
|
|
Utenriksdepartementet
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
2 250 999
|
2 244 698 (-6 301)
|
2 200 999 (-50 000)
|
2 150 999
(-100 000)
|
2 250 999
(0)
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
12 715
|
12 678
(-37)
|
12 715
(0)
|
12 715
(0)
|
12 715
(0)
|
|
71
|
Diverse
tilskudd
|
26 755
|
26 755
(0)
|
26 755
(0)
|
26 755
(0)
|
28 355 (+1 600)
|
103
|
|
Regjeringens fellesbevilgning
for representasjon
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
57 422
|
57 274
(-148)
|
55 422
(-2 000)
|
47 422
(-10 000)
|
57 422
(0)
|
104
|
|
Kongefamiliens
offisielle reiser til utlandet
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
9 748
|
9 719
(-29)
|
9 748
(0)
|
9 748
(0)
|
9 748
(0)
|
115
|
|
Næringsfremme-,
kultur- og informasjonsformål
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
7 461
|
17 410 (+9 949)
|
7 461
(0)
|
7 461
(0)
|
7 461
(0)
|
|
70
|
Tilskudd
til næringsfremme, kultur- og informasjonsformål
|
45 201
|
49 201 (+4 000)
|
61 201 (+16 000)
|
45 201
(0)
|
45 201
(0)
|
117
|
|
EØS-finansieringsordningene
|
|
|
|
|
|
|
75
|
EØS-finansieringsordningen
2009–2014
|
446 000
|
446 000
(0)
|
446 000
(0)
|
0
(-446 000)
|
446 000
(0)
|
|
76
|
Den
norske finansieringsordningen 2009–2014
|
408 000
|
408 000
(0)
|
408 000
(0)
|
0
(-408 000)
|
408 000
(0)
|
|
77
|
EØS-finansieringsordningen
2014–2021
|
185 000
|
185 000
(0)
|
185 000
(0)
|
0
(-185 000)
|
185 000
(0)
|
|
78
|
Den
norske finansieringsordningen 2014–2021
|
185 000
|
185 000
(0)
|
185 000
(0)
|
0
(-185 000)
|
185 000
(0)
|
118
|
|
Nordområdetiltak
mv.
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
32 978
|
32 882
(-96)
|
32 978
(0)
|
32 978
(0)
|
32 978
(0)
|
|
70
|
Nordområdetiltak
og prosjektsamarbeid med Russland
|
307 641
|
307 641
(0)
|
342 641 (+35 000)
|
307 641
(0)
|
307 641
(0)
|
119
|
|
Globale sikkerhetstiltak
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
2 125
|
2 119
(-6)
|
2 125
(0)
|
2 125
(0)
|
2 125
(0)
|
140
|
|
Utenriksdepartementets administrasjon
av utviklingshjelpen
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 549 249
|
1 544 954 (-4 295)
|
1 504 249 (-45 000)
|
1 519 249
(-30 000)
|
1 549 249
(0)
|
141
|
|
Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad)
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
262 467
|
266 758 (+4 291)
|
262 467
(0)
|
262 467
(0)
|
262 467
(0)
|
144
|
|
Fredskorpset
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
46 021
|
45 886
(-135)
|
46 021
(0)
|
46 021
(0)
|
46 021
(0)
|
150
|
|
Bistand til Afrika
|
|
|
|
|
|
|
78
|
Regionbevilgning
for Afrika
|
2 094 640
|
2 319 640 (+225 000)
|
2 094 640 (0)
|
2 094 640 (0)
|
2 094 640
(0)
|
151
|
|
Bistand til Asia
|
|
|
|
|
|
|
78
|
Regionbevilgning
for Asia
|
591 500
|
611 500 (+20 000)
|
591 500
(0)
|
591 500
(0)
|
591 500
(0)
|
153
|
|
Bistand til Latin-Amerika
|
|
|
|
|
|
|
78
|
Regionbevilgning
for Latin-Amerika
|
80 000
|
100 000 (+20 000)
|
80 000
(0)
|
80 000
(0)
|
80 000
(0)
|
160
|
|
Sivilt samfunn
og demokratiutvikling
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
22 110
|
22 044
(-66)
|
22 110
(0)
|
22 110
(0)
|
22 110
(0)
|
|
70
|
Sivilt
samfunn
|
1 955 471
|
2 075 471 (+120 000)
|
1 955 471 (0)
|
1 955 471 (0)
|
2 025 471 (+70 000)
|
161
|
|
Næringsutvikling
|
|
|
|
|
|
|
70
|
Næringsutvikling
|
149 000
|
169 000 (+20 000)
|
249 000 (+100 000)
|
149 000
(0)
|
149 000
(0)
|
162
|
|
Overgangsbistand/sårbare
stater og regioner
|
|
|
|
|
|
|
70
|
Overgangsbistand/sårbare stater
og regioner
|
247 500
|
202 500
(-45 000)
|
202 500
(-45 000)
|
247 500
(0)
|
247 500
(0)
|
163
|
|
Nødhjelp, humanitær
bistand og menneskerettigheter
|
|
|
|
|
|
|
70
|
Nødhjelp
og humanitær bistand
|
4 436 124
|
4 436 124 (0)
|
4 436 124 (0)
|
4 486 124 (+50 000)
|
5 436 124 (+1 000 000)
|
|
72
|
Menneskerettigheter
|
298 300
|
298 300
(0)
|
298 300
(0)
|
298 300
(0)
|
368 300 (+70 000)
|
164
|
|
Fred, forsoning
og demokrati
|
|
|
|
|
|
|
70
|
Fred,
forsoning og demokratitiltak
|
390 900
|
415 900 (+25 000)
|
540 900 (+150 000)
|
390 900
(0)
|
470 900 (+80 000)
|
|
72
|
Global
sikkerhet, utvikling og nedrustning
|
154 700
|
179 700 (+25 000)
|
154 700
(0)
|
154 700
(0)
|
64 700
(-90 000)
|
165
|
|
Forskning, kompetanseheving
og evaluering
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
92 280
|
91 918
(-362)
|
92 280
(0)
|
92 280
(0)
|
92 280
(0)
|
|
70
|
Forskning
|
148 000
|
156 000 (+8 000)
|
148 000
(0)
|
148 000
(0)
|
148 000
(0)
|
|
71
|
Faglig
samarbeid
|
355 900
|
355 900
(0)
|
355 900
(0)
|
355 900
(0)
|
405 900 (+50 000)
|
166
|
|
Klima, miljø og
fornybar energi
|
|
|
|
|
|
|
72
|
Klima
og miljø
|
767 200
|
767 200
(0)
|
767 200
(0)
|
767 200
(0)
|
1 017 200 (+250 000)
|
|
74
|
Fornybar
energi
|
470 000
|
495 000 (+25 000)
|
570 000 (+100 000)
|
470 000
(0)
|
670 000 (+200 000)
|
167
|
|
Flyktningtiltak
i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA)
|
|
|
|
|
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
3 742 766
|
2 949 375 (-793 391)
|
2 967 583 (-775 183)
|
2 967 583
(-775 183)
|
3 083 733
(-659 033)
|
168
|
|
Kvinners rettigheter
og
likestilling
|
|
|
|
|
|
|
70
|
Kvinners
rettigheter og likestilling
|
306 700
|
316 700 (+10 000)
|
357 283 (+50 583)
|
306 700
(0)
|
356 700 (+50 000)
|
169
|
|
Global helse og
utdanning
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
17 325
|
17 277
(-48)
|
17 325
(0)
|
17 325
(0)
|
17 325
(0)
|
170
|
|
FN-organisasjoner
mv.
|
|
|
|
|
|
|
70
|
FNs
utviklingsprogram (UNDP)
|
565 000
|
585 000 (+20 000)
|
565 000
(0)
|
565 000
(0)
|
655 000 (+90 000)
|
|
71
|
FNs
befolkningsfond
(UNFPA)
|
401 000
|
401 000
(0)
|
401 000
(0)
|
401 000
(0)
|
421 000 (+20 000)
|
|
72
|
FNs
barnefond (UNICEF)
|
430 000
|
480 000 (+50 000)
|
505 000 (+75 000)
|
430 000
(0)
|
470 000 (+40 000)
|
|
73
|
Verdens
matvareprogram (WFP)
|
237 000
|
277 000 (+40 000)
|
237 000
(0)
|
247 000 (+10 000)
|
237 000
(0)
|
|
74
|
FNs
Høykommissær for flyktninger (UNHCR)
|
350 000
|
350 000
(0)
|
350 000
(0)
|
365 000 (+15 000)
|
380 000 (+30 000)
|
|
75
|
FNs
organisasjon for palestinske flyktninger
(UNRWA)
|
125 000
|
125 000
(0)
|
125 000
(0)
|
125 000
(0)
|
150 000 (+25 000)
|
|
76
|
FN
og globale utfordringer
|
223 300
|
233 300 (+10 000)
|
223 300
(0)
|
223 300
(0)
|
263 300 (+40 000)
|
|
77
|
FNs
aidsprogram (UNAIDS)
|
120 000
|
130 000 (+10 000)
|
120 000
(0)
|
120 000
(0)
|
120 000
(0)
|
|
81
|
Matsikkerhet
og klimatilpasset landbruk
|
105 000
|
205 000 (+100 000)
|
150 000 (+45 000)
|
120 000 (+15 000)
|
105 000
(0)
|
|
82
|
FNs
organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women)
|
75 000
|
75 000
(0)
|
95 000 (+20 000)
|
85 000 (+10 000)
|
105 000 (+30 000)
|
|
83
|
Verdens
helseorganisasjon (WHO)
|
183 500
|
183 500
(0)
|
183 500
(0)
|
183 500
(0)
|
243 500 (+60 000)
|
171
|
|
Multilaterale
finansinstitusjoner
|
|
|
|
|
|
|
70
|
Verdensbanken
|
916 000
|
916 000
(0)
|
916 000
(0)
|
916 000
(0)
|
816 000
(-100 000)
|
|
71
|
Regionale
banker og fond
|
770 500
|
770 500
(0)
|
770 500
(0)
|
770 500
(0)
|
716 500
(-54 000)
|
480
|
|
Svalbardbudsjettet
|
|
|
|
|
|
|
50
|
Tilskudd
|
318 968
|
320 938 (+1 970)
|
318 968
(0)
|
318 968
(0)
|
318 968
(0)
|
|
|
Sum utgifter
rammeområde 4
|
35 914 704
|
35 813 000 (-101 704)
|
35 589 104 (-325 600)
|
33 875 521
(-2 039 183)
|
37 118 271 (+1 203 567)
|
Inntekter rammeområde
4 (i tusen kroner)
|
3100
|
|
Utenriksdepartementet
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Diverse
gebyrer ved utenriksstasjonene
|
16 550
|
16 501
(-49)
|
16 550
(0)
|
16 550
(0)
|
16 550
(0)
|
|
2
|
Gebyrer
for utlendingssaker ved utenriksstasjonene
|
178 919
|
178 418
(-501)
|
178 919
(0)
|
178 919
(0)
|
178 919
(0)
|
|
5
|
Refusjon
spesialutsendinger mv.
|
46 464
|
46 324
(-140)
|
46 464
(0)
|
46 464
(0)
|
46 464
(0)
|
|
|
Sum inntekter
rammeområde 4
|
241 933
|
241 243
(-690)
|
241 933
(0)
|
241 933
(0)
|
241 933
(0)
|
|
|
Sum netto
rammeområde 4
|
35 672 771
|
35 571 757 (-101 014)
|
35 347 171 (-325 600)
|
33 633 588
(-2 039 183)
|
36 876 338 (+1 203 567)
|
|
|
Avvik fra rammevedtak
|
101 014
|
0
|
-224 586
|
-1 938 169
|
1 304 581
|
Komiteen mener en sterkere
konsentrasjon av Norges bistandsinnsats vil bidra til større resultater og
vil spesielt framheve betydningen av langsiktig bistandsinnsats
innen utdanning, helse og næringsutvikling inkludert et mer klimarobust
landbruk og klima, miljø og ren energi. Komiteen vil også understreke
betydningen av en målrettet, men mer fleksibel norsk innsats for
å bidra til stabilitet og utvikling i sårbare stater og områder,
for å forebygge ulike former for humanitære kriser. Komiteen vil
dessuten understreke betydningen av at Norge fortsatt viser internasjonalt
lederskap innen nødhjelp og humanitær bistand i akutte krisesituasjoner.
Komiteen mener det er viktig
å sikre økt effekt av bistanden, blant annet gjennom konsentrasjon,
resultatorientering, tilstrekkelig forvaltningskapasitet i Norad
og en systematisk evaluerings- og forbedringsvirksomhet.
Komiteen viser til at Stortinget
har godtatt at norsk bilateral bistand skal konsentreres geografisk om
12 fokusland og en liste over 73 andre samarbeidsland, i alt 85
land. Komiteen viser
til at Stortinget har godkjent to unntak fra denne geografiske konsentrasjon:
Det gjelder bevilgningene til sivilt samfunn og til humanitær bistand. Komiteen vil ikke
foreta endringer i disse retningslinjene før Stortinget har behandlet
den varslede stortingsmeldingen om utviklingspolitikken våren 2017.
Det skal i meldingen redegjøres for konsekvenser av eventuelle endringer
som måtte foreslås i retningslinjene for geografisk konsentrasjon.
Komiteen forutsetter at fattigdomsorienteringen
videreføres, og at andelen av norsk bistand som går til de fattigste
landene (MUL-gruppen) og til landene i Afrika sør for Sahara, ikke
reduseres i 2017.
Komiteen konstaterer at opptrappingen
av norsk bistand til utdanning og helse fortsetter i 2017 og støtter
dette.
Komiteen viser
til at finansministeren 17. november 2016 orienterte Stortinget
om at nye og lavere anslag på innvandrings- og integreringsområdet
medfører at visse volumstyrte budsjettposter for 2017 nedjusteres
med i alt 1,8 mrd. kroner. Herunder reduseres kap. 167 Flyktningtiltak
i Norge med 775 183 000 kroner.
Komiteen mener
at norsk utenriks- og utviklingspolitikk skal være bygget på tydelige
prioriteringer, forankret i liberale verdier og ha som hovedformål
å sikre sentrale nasjonale interesser. Norge skal være en troverdig
og tillitsskapende aktør i arbeidet for mer demokratisk solidaritet.
En utenrikspolitikk bygget på et forpliktende internasjonalt samarbeid
sikrer at hovedlinjene i norsk utenriks- og utviklingspolitikk befestes.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener at i
samsvar med OECDs krav skal all bruk av norske bistandsmidler ha
fremme av økonomisk utvikling og velferd i utviklingsland som sitt
overordnede mål. Utviklingspolitikken – og utviklingsbistand i særdeleshet
– skal utformes, gjennomføres og evalueres med effektiv realisering
av dette overordnede mål som utgangspunkt.
Komiteen vil
for øvrig vise til betydningen av at Norge på dette grunnlag systematisk
arbeider for en mer samstemt utviklingspolitikk.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener at Norge skal være en aktiv bidragsyter i FN, NATO og andre
internasjonale organisasjoner, samt føre en offensiv europapolitikk
med mål om økt medvirkning og påvirkning gjennom EØS-avtalen og Norges
øvrige avtaler med EU.
Dette flertallet understreker
at Norge, Europa og Europas nærområder står overfor et nytt, sammensatt
og komplekst sikkerhetspolitisk bilde. Det skjer en urovekkende
utvikling av ustabilitet og væpnet konflikt i Europas sørlige nærområder,
særlig Syria og Irak. Russlands folkerettsbrudd og illegale handlinger
i Ukraina utfordrer euroatlantiske sikkerhetsstrukturer. Det er
nødvendig at Norge prioriterer og viser solidaritet med våre allierte
i NATO og koordinerer oss med våre partnere i EU.
Dette flertallet mener at
Norge, i tett samarbeid med andre land, skal ta et større ansvar
for å oppnå varige resultater i utviklingspolitikken.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til budsjettavtalen mellom disse partier og
viser for øvrig til de merknader og budsjettendringer som dette flertallet stiller
seg bak. Dette
flertallet vil spesielt fremheve at norsk støtte til klimarobust
landbruk i 2017 samlet vil bli økt med over en kvart milliard utover
regjeringens forslag. I tillegg kommer økt støtte til matsikkerhet
gjennom Verdens matvareprogram. Dette flertallet vil også
fremheve at endringene innebærer at bevilgningene til fornybar energi
og klima- og skogsatsingen økes i forhold til budsjettproposisjonen.
Dette flertallet viser til
at det i budsjettavtalen er en forutsetning at bevilgningene til
bistand (ODA) på 2017-budsjettet utgjør 1 pst. av BNI, og vil sikre
at de samlede overføringer til bistandsformål (ODA) over Utenriksdepartementets
og Klima- og miljødepartementets budsjetter til sammen oppfyller dette
kravet.
Dette flertallet viser til
at de fire samarbeidspartiene gjennom budsjettavtalen øker bevilgningene
både til Utenriksdepartementets bistandskapitler og klima- og skogsatsingen
på Klima- og miljødepartementets budsjett.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet merker seg at regjeringen foreslår
et bistandsbudsjett på 1 pst. av Norges samlede inntekter (BNI). Disse medlemmer viser
til regjeringens samarbeidsavtale og støtter på dette grunnlag satsingen
på fem områder: utdanning, helse, humanitær bistand, næringsutvikling
og jobbskaping, og klima, miljø og ren energi.
Disse medlemmer viser til
regjeringens samarbeidsavtale, og støtter på dette grunnlag regjeringens
mål om å opprettholde et høyt nivå på internasjonal bistand og ser
på bistandspolitikken som et viktig fundament for å bekjempe fattigdom
og fremme utvikling. Bistand innrettet mot konkrete felt som utdanning,
helse og næringsutvikling sikrer en målrettet utvikling og legger
fundamentet for en moderne og fremtidsrettet politikk på området.
Gjennom tilgang til gode utdanningsinstitusjoner, helsevesen og
arbeidsplasser kan mennesker på sikt arbeide seg varig ut av fattigdom.
Disse medlemmer støtter regjeringens
løft for at Norge går i bresjen internasjonalt i arbeidet med utdanning
for utvikling, især jenters rett til utdanning. Regjeringen viser
lederskap ved den store økningen i støtten til utdanning i fattige
land hvert år siden 2013, som med en økning fra 1,7 mrd. kroner
i 2013 til 3,4 mrd. kroner i 2017 for Prop. 1 S (2016–2017) har
oppfylt løftet om en dobling av satsingen på utdanning i stortingsperioden.
Utdanning for alle er ikke bare en menneskerett, det er en betingelse
for vekst og utvikling.
Disse medlemmer støtter regjeringens
satsing på global helse. Med økningen settes det av over tre mrd.
kroner til blant annet bedret mødre- og barnehelse samt bekjempelse
av aids, tuberkulose og malaria. Med dette vil innsatsen for global
helse øke med en halv milliard kroner i løpet av regjeringsperioden.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av å se satsingen på utdanning i sammenheng med satsingen
på helse.
Disse medlemmer støtter regjeringens
satsing på handelspolitikk og næringsutvikling i utviklingsland
for å sikre gode vilkår for investeringer og jobbskaping i de fattigste
landene. Tiltak som bekjemper korrupsjon, etablerer et godt investeringsklima
og sikrer skatteinntekter til felles velferd, bidrar til å skape
en varig vei ut av fattigdom. Gjennom økte bevilgninger til prosjekter
i regi av Norfund øker den målrettede satsingen på prosjekter innen
fornybar energi, og bidrar med det til et bærekraftig grunnlag for
fremtidig vekst og utvikling.
Disse medlemmer understreker
at globale trusler rammer Norge, vår sikkerhet og våre interesser,
og merker seg at regjeringen intensiverer arbeidet med å forebygge
radikalisering, all voldelig ekstremisme, også religiøs, samt terrorisme
i land og områder preget av konflikt og sårbarhet.
Disse medlemmer ser positivt
på regjeringens signaler i regjeringsplattformen om en mer forenklet
administrasjon av og kontroll knyttet til norske bistandsmidler.
En større åpenhet omkring bistandsmidlene representerer en mer oppdatert utviklingspolitisk
linje og er en viktig forutsetning for nasjonalt eierskap og kontroll,
i tråd med utviklingen i mange andre giverland.
Disse medlemmer er glad for
retningsendringen mot systematiske evalueringer og mer åpenhet om
omfanget, gjennomføringen og effektene av norsk utviklingspolitikk
og mener det representerer en moderne og fremtidsrettet utviklingspolitikk.
Disse medlemmer mener Prop.
1 S (2016–2017) gjenspeiler regjeringsplattformens målsetinger på
en god måte og slutter seg til de prioriteringer som er gjort.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er
tilfreds med at bistandsprosenten regjeringen foreslår, er på én
pst. av BNI. Disse medlemmer viser
til at regjeringen i tidligere budsjetter har foreslått en lavere
andel av BNI, og vil foreslå at Stortinget nå samler seg om et slikt
nivå på bistandsbevilgningene. På dette grunnlag fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen avsette 1 pst. av BNI til bistand i de årlige budsjetter.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til de alvorlige utfordringene vi
står overfor med økt spenning i Europa, borgerkriger og uløste konflikter
i Midtøsten og Nord-Afrika med sammenbrutte stater, flyktningestrømmer
og klimatrusselen, utfordringer som bare kan møtes gjennom dialog
og et sterkere forpliktende internasjonalt samarbeid.
Disse medlemmer ser nordområdene
som vårt viktigste strategiske satsingsområde. Her møtes grunnleggende
nasjonale interesser og sikkerhetspolitiske hensyn. Disse medlemmer etterlyser
en sterkere prioritering av nordområdepolitikken fra regjeringens
side.
Disse medlemmer viser til
sitt alternative budsjett jf. Innst. 2 S (2016–2017), hvor det foreslås å
styrke bevilgningen til nordområdesatsingen med 35 mill. kroner,
og vil særlig trekke fram behovet for å satse sterkere på forskningssamarbeid
og atomsikkerhetsarbeidet mellom Norge og Russland.
I en situasjon
hvor det sikkerhetspolitiske klima er preget av ny spenning, ser disse medlemmer det
som viktig at dialogen og samarbeidet med Russland i nord opprettholdes,
både folk-til-folk-samarbeidet og samarbeidet om fiskeriforvaltning,
miljø, søk og redning. Det er også viktig å arbeide for et bedre
samarbeidsklima mellom NATO og Russland.
Disse medlemmer viser til
at FN er den viktigste internasjonale organisasjon for internasjonalt samarbeid,
og vil prioritere å sikre organisasjonen forutsigbare rammer.
Disse medlemmer viser til
sitt alternative budsjett, jf. Innst. 2 S (2016–2017), hvor det
foreslås å reversere regjeringens kutt på 75 mill. kroner i bevilgningen
til UNICEF og øke bevilgningen til UN Women med 20 mill. kroner.
Disse medlemmer støtter en
prioritering av bistand til de minst utviklede landenes arbeid med
å takle klima- og miljøutfordringene, utdanningsløftet særlig for
jenter og funksjonshemmede og utdanning i konfliktområder.
Disse medlemmer vil særlig
understreke behovet for humanitær nødhjelp på grunn av de prekære
humanitære katastrofene verden står overfor, og vil videreføre den
globale satsingen på vaksiner og seksuell og reproduktiv helse.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen de siste årene har foreslått og gjennomført betydelige kutt
i bevilgningene til næringsutvikling i utviklingspolitikken. Disse medlemmer vil
framheve at jobbskaping og trygge arbeidsplasser er en forutsetning
både for økonomisk og demokratisk utvikling. Denne vektleggingen
må også reflekteres i budsjettprioriteringene og viser til sitt
alternative budsjett, jf. Innst. 2 S (2016–2017), hvor det foreslås
å styrke bevilgningen til næringsutvikling med 100 mill. kroner.
Disse medlemmer vil særlig
trekke fram betydningen av å støtte utbyggingen av ren energi i utviklingsland.
Tilgang til energi er en nødvendig forutsetning for økonomisk utvikling,
norsk næringsliv har naturlige fortrinn innen fornybar energi og
klimaeffekten er åpenbart positiv. Disse medlemmer viser til
at bevilgningene til fornybar energi de siste årene har blitt drastisk
redusert. Disse
medlemmer viser til sitt alternative budsjett, jf. Innst.
2 S (2016–2017), hvor det foreslås å styrke bevilgningen til fornybar
energi (post 74) med 100 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til
at Norge i mange sammenhenger har vært engasjert i freds- og forsoningsprosesser,
både som tilrettelegger og støttespiller bl.a. for FN. Over flere
år har Norge bygd opp særskilt kompetanse og erfaring med denne
typen arbeid. Norsk utviklingspolitikk bør innrettes mot områder
hvor vi har naturlige fortrinn og kompetanse, og disse medlemmer viser til
at regjeringen de siste årene har kuttet i bevilgningene til fred og
forsoning.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av norsk innsats for fred og forsoning og viser til sitt
alternative budsjett, jf. Innst. 2 S (2016–2017), hvor det foreslås
å øke bevilgningen til fred, forsoning og demokratitiltak (post
70) med 150 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til
at det er tverrpolitisk enighet om at satsing på kvinner og likestilling er
en av grunnpilarene i norsk utenriks- og utviklingspolitikk. Norsk
støtte er nødvendig i en tid hvor dette arbeidet settes tilbake
i mange deler av verden. Disse medlemmer viser til
sitt alternative budsjett, jf. Innst. 2 S (2016–2017), hvor det
foreslås å øke bevilgningen til kvinners rettigheter og likestilling
med 50,583 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen for tredje år på rad foreslår kutt i bevilgningene
til næringsfremme, kultur, norgesfremme og informasjonsspørsmål. Disse medlemmer er
enig i at dette er en viktig del av det fotavtrykk Norge setter, og
mener kuttet i bevilgningene svekker dette arbeidet.
Disse medlemmer viser til
sitt alternative budsjett, jf. Innst. 2 S (2016–2017), hvor posten
foreslås økt med 16 mill. kroner utover regjeringens forslag for
å styrke arbeidet med kultur og norgesfremme i utenrikspolitikken.
Disse medlemmer viser til
budsjettforliket, hvor den såkalte effektiviseringsreformen økes
med 0,3 pst. Disse
medlemmer støtter forslaget, men har teknisk valgt å legge
kuttene i sin helhet på kap. 2309 post 1 under finanskomiteens rammeområde.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti
i sitt alternative statsbudsjett foreslår at ramme 4 settes til 36 727 771 000
kroner, som er en økning i forhold til regjeringens forslag på 1 055 000 000
kroner.
Dette medlem viser til at
ekstrem fattigdom, klimaendringer og det enorme inntektsgapet mellom verdens
rikeste og fattigste land er blant de største utfordringer verden
står overfor. Norge må gjennom en helhetlig utviklingspolitikk bidra
til større internasjonal rettferdighet.
Dette medlem viser til at
regjeringen baserte budsjettforslagene i Prop. 1 S (2016–2017) på
for høye prognoser om antall asylsøkere og flyktninger i 2017. Disse
prognosene er siden nedjustert, og finansministeren har orientert
Stortinget om at den volumstyrte bevilgningen til flyktningtiltak
i Norge (ODA-godkjent) nedsettes med vel 775 mill. kroner. Dette medlem viser
til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett forutså
denne situasjonen og derfor la inn økninger på mer enn én mrd. kroner
på kapitler for bistandstiltak i utviklingsland.
Dette medlem viser til at
Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett bl.a. la inn en
økning i regionbevilgningen til Afrika på 300 mill. kroner,
en økning av bevilgningen til sivilt samfunn på 150 mill. kroner
og en økning i støtten til utdanningstiltak på 100 mill. kroner.
Forvaltningskapasiteten i Norad ble foreslått bygd ut vesentlig
og budsjettposten for dette økt med 25 mill. kroner. Siden forslaget
fra regjeringen innebar realverdinedgang for en lang rekke bistandskapitler,
foreslo Kristelig Folkeparti i sitt alternative bistandsbudsjett
påplussinger på mange kapitler for å opprettholde omfanget av norsk
innsats for fattigdomsbekjempelse, for menneskerettigheter og likestilling,
for freds- og forsoningsarbeid.
Dette medlem viser for øvrig
til at Kristelig Folkeparti i sitt alternative budsjett la inn en
økning på 5 mill. kroner under Utenriksdepartementets budsjett (programområde
2 Utenriksforvaltning). Denne bevilgningsøkningen var øremerket
tilskudd til fremme av norsk kultur i utlandet.
Medlemen i komiteen
frå Senterpartiet viser til Senterpartiet sitt alternative
statsbudsjett med same ramme som regjeringa sitt forslag til bistandsbudsjett. Denne medlemen viser
til at Senterpartiet ønskjer å føre ein utanrikspolitikk med mål
om å styrkje folkestyret, sikre rettferdig fordeling, styrkje menneskerettane
og medverke til ansvarleg fordeling og bruk av naturressursar. Senterpartiet
ønskjer å leggje til rette for eit samfunn med mindre ulikskapar,
både nasjonalt og globalt.
Denne medlemen understreker
at Noreg må tenkje langsiktig i bistandspolitikken. Gjennom bistandspolitikken
må me syte for at alle menneske får dekt sine mest grunnleggjande
behov. Samstundes må me leggje til rette for berekraftig økonomisk
utvikling. Senterpartiet meiner FNs berekraftsmål peiker ein riktig
veg. Medan mål ein seier at ein skal utrydde fattigdom i verda,
er mål to klårt og tydeleg på at ein skal utrydde svolt, oppnå matsikkerheit,
betre ernæring og fremje berekraftig landbruk.
Denne medlemen meiner Noreg
må nytte meir ressursar på å gje fleire menneske sikker tilgang på
trygg mat. Ei styrka satsing på landbruksbistand går som ein grøn
tråd gjennom Senterpartiet sitt alternative bistandsbudsjett. Studiar
har vist at den mest effektive måten å redusere fattigdom på er
å støtte småbønder i utviklingsland. Det finst ingen andre næringar
som kan måle seg med landbruket når det gjeld å skape sysselsetting
og økonomiske ringverknader for dei aller fattigaste i verda. Noreg
må nytte bistand der Noreg kan gjere ein forskjell. Noreg har høg
kompetanse innan landbruket. Eit landbruk som gjev auka produktivitet
basert på ei berekraftig forvalting av jorda og naturressursane,
er avgjerande for å løfte fleire menneske ut av fattigdom.
Denne medlemen viser til
at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett føreslår å øyremerke meir
av norsk bistand til landbruksbistand. Senterpartiet ynskjer at
minst 20 pst. av all bilateral bistand vert øyremerka til dette
føremålet. Samstundes ynskjer Senterpartiet at 70 mill. kroner meir
av bistanden til sivilt samfunn vert gitt til organisasjonar som arbeider
for å sikre folk trygg tilgang til mat og vatn. Senterpartiet føreslår
òg 10 mill. kroner meir til Verdas matvareprogram, og 15 mill. kroner
meir til matsikkerheit og klimatilpassa landbruk.
Denne medlemen viser til
at Senterpartiet gjennom sin bistandspolitikk arbeider for å styrkje kvinner
sine rettar. Å styrkje kvinner sine rettar og betre likestillinga
i fleire mottaksland er eit mål i seg sjølv. Samstundes er det naudsynt
for å sikre økonomisk utvikling og rettvis fordeling av ressursane.
Det er godt dokumentert, mellom anna frå Verdas handelsorganisasjon,
at å styrkje kvinner sin økonomiske, politiske og sosiale situasjon
styrkjer demokratiet og legg til rette for betre økonomisk utvikling.
Senterpartiet føreslår i sitt alternative statsbudsjett å auke løyvingane
til FN-programmet for kvinner sine rettar og likestilling med 10
mill. kroner. Senterpartiet vil òg øyremerke 30 mill. kroner meir
av løyvingane til sivilt samfunn til organisasjonar som arbeider
for likestilling.
Denne medlemen viser til
at Senterpartiet ynskjer internasjonalt samarbeid mellom suverene demokratiske
nasjonalstatar og eit sterkt FN for å løyse globale utfordringar
i fellesskap. Det er både i Noreg og verda si interesse å sikre
eit sterkt FN som evnar å løyse globale utfordringar gjennom eit
internasjonalt samarbeid mellom suverene demokratiske nasjonalstatar.
Senterpartiet prioriterer å auke løyvingane til fleire FN organisasjonar.
Denne medlemen viser til
ein har sett store humanitære katastrofe utspele seg dei siste åra.
Dei tre verste pågår no ifølgje FN i Syria, Irak og Jemen. Det er
eit sterkt behov for hjelp til fleire menneske som ikkje har nok
mat, vatn, medisinar eller helsehjelp i Syria, Jemen og deira nærområde.
Gjennom å hjelpe landa som har teke i mot tusenvis av flykningar,
kan vi gje heilt naudsynt hjelp til dei menneska som kan hjelpast
i flyktningeleirar og i Syria, Irak og Jemen sine nærområde. Difor
føreslår Senterpartiet å auke støtta til naudhjelp og humanitær
bistand med 50 mill. kroner i det alternative statsbudsjettet.
Denne medlemen viser til
at informasjonsstønaden frå Norad har vore ein viktig mekanisme
for å sikre ein informert opinion og kritisk debatt. Stønaden har
tidlegare hatt ei eiga øyremerking i budsjetta, medan han no er
lagt inn i kapittelet om sivilt samfunn. Denne medlemen viser til
at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett vil øyremerke
minimum 70 mill. kroner til informasjonsstønaden. Senterpartiet
vil heller ikkje støtte den føreslåtte eigendelen på denne type
arbeid.
Denne medlemen viser til
at Senterpartiet i sitt alternative statsbudsjett kuttar løyvingane
til EØS-midlar. Senterpartiet meiner Noreg kan motverke fattigdom
meir effektivt på andre måtar enn gjennom å gje løyvingar til EØS-midlar. Denne medlemen viser
til at både Europameldinga og Riksrevisjonen har sett spørreteikn
ved om og eventuelt i kor stor grad EØS-midlane faktisk bidreg til
utjamning i levekår i Europa.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at Venstre i sitt alternative statsbudsjett
for 2017 foreslår at ramme 4 settes til 36 096 704 000 kroner, som
er en økning i forhold til regjeringens forslag på 182 mill. kroner.
Dette medlem viser til at
utgangspunktet for Venstres utenrikspolitikk bygger på sosialliberale mål
for mangfold, toleranse og frihet for alle, uavhengig av geografisk
opprinnelse. Venstre mener dette målet nås best gjennom å styrke
og videreutvikle internasjonale institusjoner som fremmer menneskerettigheter,
demokrati, bærekraftig økonomisk vekst, god fordelingspolitikk,
miljø og respekt for internasjonal lov og rett. For Venstre er det
viktig at Norge yter bistand for å bekjempe fattigdom, og at vi
respekterer demokratiske lands rett til å bestemme over egen utvikling.
Men Venstre mener det er legitimt å stille krav om demokrati, respekt
for grunnleggende menneskerettigheter og miljø, slik at vi kan stimulere til
en positiv og bærekraftig global utvikling.
Dette medlem mener FNs bærekraftsmål
må legge føringer for de prioriteringer verden må ta i årene framover.
Dette må også gjenspeiles i norsk utenriks- og utviklingspolitikk.
Dette medlem ser en uheldig
blanding i regjeringens forslag til budsjett av hva som er utenrikspolitikk
og hva som er utviklingspolitikk. Disse to områdene har ulike målsettinger
og virkemidler. Målet for utenrikspolitikken er å fremme norske
interesser ute, mens utviklingspolitikkens mål er å fremme andre
samfunns framgang. Dette kan tidvis være mål som står i motsetning
til hverandre, og det vil kreves ulike politiske tiltak. Dette medlem viser
til at disposisjonene i Venstres alternative statsbudsjett blant
annet innebærer å reversere og styrke regjeringens forslag under
tilskudd til kultur og informasjonsformål, gjennomgå forvaltningspraksis
i Utenriksdepartementet og Norad og redusere administrasjonsutgifter
til konsulentbistand, styrke nødhjelp og humanitær bistand, styrke
arbeidet med biomangfold, klima og miljø og bekjempe av naturkriminalitet.
Dette medlem vil understreke
at globalisering og en sunn markedsøkonomi har løftet flere mennesker
ut av fattigdom de siste tiårene enn noen gang tidligere i verdenshistorien.
Denne utviklingen skyldes blant annet velfungerende nasjonale og
internasjonale markeder, sterkere forpliktelser overfor sivile og
politiske menneskerettigheter i de fleste stater, og fungerende
internasjonalt samarbeid på en rekke områder. Det er, etter dette medlems mening,
viktig å legge til rette for næringsutvikling i utviklingsland.
Dette medlem vil imidlertid
understreke at det er viktig å opprettholde et høyt nivå på norske
bistands- og utviklingsbidrag for å nå globale mål om fattigdomsbekjempelse
og viktige miljø- og klimamål.
Dette medlem ser positivt
på regjeringens satsningsområder; utdanning, helse, humanitær bistand,
næringsutvikling og jobbskaping, og klima, miljø og ren energi.
De fleste barn i grunnskolealder går på skole, men det er fortsatt
mange millioner barn som ikke har tilgang til grunnskoleutdanning. Dette medlem støtter
regjeringens satsing på utdanning, og vil særskilt understreke viktigheten
av utdanning og inkludering av funksjonshemmede.
Dette medlem vil påpeke at
innenfor frivillige og ideelle organisasjoner vil det være kompetanse og
kapasitet som går ut over de land norske myndigheter prioriterer,
og denne kompetansen og kapasiteten må sikres støtte uavhengig av
norske myndigheters prioritering av samarbeidsland for offentlig
bistand. Land-til-land-bistand og multilateral bistand kan aldri
erstatte den innsatsen som blir gjort på grasrotplan av sivilt samfunn. Dette medlem støtter derfor
regjeringens forslag til nivå på bevilgninger til sivilt samfunn. Dette medlem vil
imidlertid understreke at økt satsing på utdanning ikke må gå ut over
eksisterende arbeid innen sivilt samfunn, men må da heller komme
i tillegg.
Dette medlem vil i denne
forbindelse også gjenta sin skepsis til praksisen med at flyktningtiltak i
Norge godkjennes som utviklingshjelp (ODA). Dette medlem er kjent med
at dette er i tråd med OECDs retningslinjer og en innarbeidet budsjetteknikk,
men vil advare mot en utvikling der Norge fremstår som ledende i
å utgiftsføre innenlands flyktningtiltak som bistand.
Dette medlem mener at satsingen
på likestilling fortsatt må ha høy prioritet. Norges rolle i det
internasjonale arbeidet for likestilling mellom kjønn har vært viktig,
og vi blir sett på som et foregangsland. Denne rollen må forvaltes
aktivt og godt framover, både gjennom land-til-land-støtte og gjennom innsats
på grasrotplan. I Verdensbankens Development Report 2012 ble det
slått fast at mangel på likestilling mellom kjønn er et av de største
hindrene for økonomisk vekst i mange fattige land. Det heter videre
at i mange deler av verden gjenstår det stor avstand mellom løfter
om likestilling og den hverdagen kvinner opplever. Kvinners rettigheter
er under press, og Norge har etter dette medlems mening et spesielt
ansvar for å følge opp det internasjonale likestillingsarbeidet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2017
der rammeområde 4 foreslås økt med 1,262 mrd. kroner utover regjeringens
opprinnelige forslag. Økt innsats for klimatilpasning og bekjempelse
av klimaendringene i fattige land, økt humanitær bistand, et løft
for fred og demokratitiltak i tillegg til en styrking av flere sentrale
FN-organisasjoner utgjør de viktigste satsingene i Sosialistisk
Venstrepartis alternative budsjett.
Dette medlem viser til at
internasjonal solidaritet og bekjempelse av klimaendringene er bærebjelkene
i Sosialistisk Venstrepartis utenriks- og utviklingspolitikk. For
å oppnå målene om en rettferdig og fredelig verden trengs en radikal
omfordeling av makt og ressurser, både internasjonalt og på landnivå.
Sosialistisk Venstreparti ønsker en ny kurs i utenriks- og utviklingspolitikken
som fokuserer på rettferdig fordeling og reduserte klimagassutslipp
og som styrker tiltak for fred og demokratiutvikling.
Dette medlem understreker
at behovet for humanitærhjelp er økende. Behovet er særlig akutt
i Syria, men også i andre land som Jemen, hvor over 80 pst. av befolkningen
har behov for humanitær bistand, ifølge FN. Hjelpeorganisasjonene
og FN rapporterer at de mangler penger til å gi basal humanitær hjelp
i noen av verdens mest alvorlige kriser. Her er det avgjørende at
Norge stiller opp. Dette
medlem ber derfor regjeringen øke bevilgningene til humanitær
bistand, og viser til Sosialistisk Venstrepartis merknader i finansinnstillingen
under rammeområde 4 og Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett
for 2017 som går inn for en økning på 1 000 mill. kroner til humanitær
bistand utover det regjeringen foreslår.
Dette medlem understreker
viktigheten av en utviklingspolitikk innrettet mot omfordeling av
økonomisk og politisk makt, både innad og mellom land. Et hovedmål
for bistanden må være å bygge opp gode institusjoner så land blir
uavhengige av norsk bistand på sikt. Samtidig understreker dette medlem viktigheten
av å bygge opp sterke sivilsamfunn og fagforeninger som er grunnleggende
forutsetninger for å styrke fredsarbeid, demokrati og respekt for menneskerettigheter.
I lys av dette er dette
medlem svært kritisk til denne regjeringens nedprioritering
av støtten til ulike freds- og demokratitiltak gjennom denne stortingsperioden. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett for 2017
og ber regjeringen øke bevilgningene til fred og demokrati, inkludert
sivilsamfunn, med 330 mill. kroner.
Dette medlem viser til at
regjeringen i løpet av de siste årene har kuttet kraftig i kjernebevilgningene
til ulike FN-organisasjoner. Helt sentrale FN-organisasjoner som
UNDP og UNICEF i tillegg til mindre organisasjoner som UN Women
og UNRWA har fått redusert kjernebidragene fra den norske regjeringen
i denne stortingsperioden. Dette medlem er svært kritisk
til denne utviklingen, da kjernebidragene er avgjørende både for
at organisasjonene skal kunne ha mulighet til å forfølge prosjekter
og initiativer de ser nødvendige, i tillegg til å drive prosesser
knyttet til en FN-reform fremover. Dette medlem viser til Sosialistisk
Venstrepartis alternative budsjett der bidragene til ulike FN organisasjoner
under kap. 170 foreslås økt med totalt 295 mill. kroner.
Dette medlem understreker
viktigheten av å bruke bistandsbudsjettet til å styrke den internasjonale
innsatsen mot klimaendringene. Mennesker i fattige land rammes aller
hardest av klimaendringene, selv om de har bidratt minst til problemet.
Dersom klimagassutslippene skal ned, må veksten i utviklingsland
foregå uten at den fører til store utslippsøkninger. Dette
er kun mulig dersom rike land bistår fattige land i arbeidet med
å gjøre denne veksten grønn. Dette medlem er derfor kritisk
til at regjeringen, selv etter forhandlinger med støttepartiene, opprettholder
betydelige kutt i bistand til fornybar energi og klimatiltak i fattige
land så vel som midlene til regnskogsfondet, kort tid etter at Parisavtalen har
trådt i kraft. Dette
medlem er bekymret over den faktiske effekten denne nedprioriteringen
har, og ikke minst hvilke signaler det sender om at klimainnsats
i fattige land ikke er et prioritert felt for Norge. Dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis alternative statsbudsjett hvor vi
øker midlene til fornybar energi-investeringer og klima- og miljøtiltak med
490 mill. kroner over rammeområde 4, i tillegg til 200 mill. kroner
til regnskogsfondet over rammeområde 13.