Sammendrag
I tråd med Stortingets vedtak i forbindelse
med behandlingen av Meld. St. 4 (2015–2016) foreslår regjeringen
at det innføres en finansskatt fra 2017, se Innst. 273 S (2015–2016).
Finansiell tjenesteyting er unntatt
fra merverdiavgift. Skatteutgiften ved dette unntaket er på usikkert
grunnlag anslått til 8,85 mrd. kroner i 2016. Unntaket for finansiell
tjenesteyting bryter med nøytralitetsprinsippet som ligger bak utformingen
av merverdiavgiften. Formålet med en finansskatt er delvis å bøte
på svakhetene ved merverdiavgiftsunntaket, herunder vridninger i
produksjon og forbruk mot finansielle tjenester og insentiv til
egenproduksjon i finansforetak.
Ideelt sett burde finansskatten utformes
slik at den ivaretar alle merverdiavgiftens nøytralitetsegenskaper.
Det har ikke vært mulig å få på plass en slik skatt fra 2017. For
å kompensere for manglende skattlegging av finansielle tjenester,
foreslår regjeringen derfor at det innføres en enklere form for
finansskatt. Det foreslås at finansskatten gjennomføres gjennom
to elementer. Det innføres en skatt på lønnsgrunnlaget i finanssektoren.
I tillegg videreføres overskuddsbeskatningen i sektoren på 2016-nivå. Dermed
skattlegges de to elementene som utgjør merverdien som skapes i
næringen.
Finansskatten skal i utgangspunktet
omfatte alle foretak som i hovedsak driver med aktivitet innen finansierings-
og forsikringsområdet, jf. Statistisk sentralbyrås Standard for
næringsgruppering SN2007, næringshovedområde K. For å avgrense mot
foretak som i liten grad driver finansiell aktivitet, foreslås en nedre
grense på 30 pst. finansiell aktivitet for å bli finansskattepliktig.
Andelen finansiell aktivitet skal beregnes på grunnlag av andelen
lønnskostnader mv. knyttet til finansielle aktiviteter i forhold
til foretakets samlede lønnskostnader mv. (arbeidsgiveravgiftsgrunnlaget)
for foregående inntektsår. Foretak uten lønnskostnader vil ikke
bli finansskattepliktige. For 2017 og for foretak etablert etter
31. januar 2017 foreslås en adgang til å beregne andelen finansielle lønnskostnader
på grunnlag av den første hele kalendermåned foretaket har opplysningsplikt
for.
Det foreslås videre et unntak fra
finansskatteplikten for foretak med høy grad av finansielle aktiviteter som
er merverdiavgiftspliktige, eksempelvis skadeoppgjør og rådgivningstjenester.
Dette unntaket foreslås utformet slik at foretak med mer enn 70
pst. finansiell, merverdiavgiftspliktig aktivitet ikke skal være
finansskattepliktig. Andelen finansiell, merverdiavgiftspliktig
aktivitet skal beregnes på tilsvarende måte som nevnt overfor.
Visse virksomheter som anses finansskattepliktige
etter ovennevnte regler, kan ha større eller mindre innslag av ikke-økonomisk
aktivitet i EØS-rettslig forstand. Slik ikke-økonomisk aktivitet
er gjennomgående av en samfunnsmessig viktig karakter. Det er derfor
ønskelig å skjerme slike aktiviteter fra finansskatten. For slike
virksomheter foreslås det en adgang til å begrense finansskatten
til den delen av lønnskostnadene som er knyttet til den økonomiske aktiviteten.
En slik begrensning forutsetter at virksomheten etablerer et klart
regnskapsmessig skille mellom lønn mv. knyttet til hhv. de økonomiske
og de ikke-økonomiske aktivitetene.
Finansskatt på lønnsgrunnlaget beregnes
i pst. med utgangspunkt i grunnlaget for arbeidsgiveravgift for
de finansskattepliktige virksomhetene. Det foreslås at finansskatten
på lønn skal følge samme regler for beregning, saksbehandling
og innkreving mv. som for arbeidsgiveravgiften. Skattesatsen foreslås
satt til 5 pst. Finansskatten på lønn kommer til fradrag ved beregningen
av alminnelig inntekt.
Det andre elementet gjennomføres
ved at skatten på alminnelig inntekt for finansforetakene videreføres
på 2016-nivå (25 pst.).
Det vises til forslag til ny § 23-2
a i folketrygdloven, forslag til endring i skatteforvaltningsloven §§ 1-1,
2-1, 8-6, 9-1, 9-2, 9-4, 13-3 og § 16-3 nr. 32 som endrer skattebetalingsloven
kapittel 10 annen deloverskrift, skattebetalingsloven § 1-1 annet
ledd bokstav l) og skattebetalingsloven § 16-51, samt forslag til
endringer i skattebetalingsloven §§ 2-1 og 10-10 og a-opplysningsloven
§ 8 annet ledd. Det foreslås at endringene i skatteforvaltningsloven
trer i kraft straks, at endringer i folketrygdloven og a-opplysningsloven
trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2017, og
at endringene i skattebetalingsloven trer i kraft 1. januar 2017.
Forslag til stortingsvedtak om fastsetting
av finansskatt på lønn for 2017 og stortingets skattevedtak § 3-3
annet ledd behandles i Innst. 3 S (2016–2017).