Innstilling fra helse- og omsorgskomiteen om endringer i statsbudsjettet 2015 under Helse- og omsorgsdepartementet
Dette dokument
- Innst. 125 S (2015–2016)
- Kildedok: Prop. 27 S (2015–2016)
- Dato: 07.12.2015
- Utgiver: helse- og omsorgskomiteen
- Sidetall: 8
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- Sammendrag
- Forslag til endringer av bevilgningene under enkelte
kapitler
- Kap. 701 IKT i helse- og omsorgssektoren
- Kap. 703 Internasjonalt samarbeid
- Kap. 720 Helsedirektoratet
- Kap. 722 Norsk pasientskadeerstatning
- Kap. 723 Pasientskadenemnda
- Kap. 724 Statens autorisasjonskontor for helsepersonell
- Kap. 726 Statens helsepersonellnemnd mv.
- Kap. 732 Regionale helseforetak
- Kap. 733 Habilitering og rehabilitering
- Kap. 734 Særskilte tilskudd til psykisk helse og rustiltak
- Kap. 761 Omsorgstjeneste
- Kap. 762 Primærhelsetjeneste
- Kap. 765 Psykisk helse og rusarbeid
- Kap. 781 Forsøk og utvikling mv.
- Kap. 783 Personell
- Kap. 2711 Spesialisthelsetjeneste mv.
- Kap. 2751 Legemidler mv.
- Kap. 2752 Refusjon av egenbetaling
- Kap. 2755 Helsetjenester i kommunene mv.
- Kap. 2756 Andre helsetjenester
- Kap. 2790 Andre helsetiltak
- Kap. 3720 Helsedirektoratet
- Kap. 3732 Regionale helseforetak
- Forslag til endringer av bevilgningene under enkelte
kapitler
- Komiteens merknader
- Komiteens tilråding
Til Stortinget
Helse- og omsorgsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om endringer av bevilgningene under enkelte kapitler på statsbudsjettet for 2015. Under programområde 10 Helse og omsorg fremmes det forslag om å øke utgiftene med 585,4 mill. kroner. Inntektene foreslås økt med 2 320,7 mill. kroner. Under programområde 30 Stønad ved helsetjenester fremmes det, på grunnlag av nye anslag per 30. september og takstoppgjøret per 1. juli 2015, forslag om å øke utgiftene med netto 621,7 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås redusert med 16,852 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 17 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås redusert med 4,5 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 12,3 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås redusert med 17 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 5,4 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 1 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 0,15 mill. kroner.
Det foreslås å øke bevilgningen med 40,2 mill. kroner.
Det foreslås å øke bevilgningen med 562 mill. kroner.
Det foreslås at bevilgningen forhøyes med 135 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås redusert med 23,5 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås redusert med 1,5 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås redusert med 3 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 3 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås redusert med 3 mill. kroner.
Det foreslås å øke bevilgningen med 9 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 3 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås redusert med 25 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 15,7 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 17,2 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 15 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås redusert med 1,8 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 23,5 mill. kroner.
Det foreslås at posten tilføyes stikkordet «kan overføres».
Bevilgningen foreslås redusert med 109 mill. kroner.
Samlet foreslås bevilgningen redusert med 58,5 mill. kroner.
Bevilgningen på posten foreslås økt med 4,5 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås redusert med 11,7 mill. kroner.
Det foreslås å øke bevilgningen med 1,7 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon av bevilgningen på post 79.
Bevilgningen foreslås redusert med 1,7 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås redusert med 0,15 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås redusert med 3 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås redusert med 10 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 1 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 35 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås redusert med 9,8 mill. kroner.
Samlet foreslås bevilgningen økt med 169,6 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås redusert med 2 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 72,6 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 160,4 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 9 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås redusert med 4 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 45,2 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 20 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 2,9 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 10 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 7 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 85 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 25 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 4,8 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 20 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås redusert med 73,7 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås redusert med 5,6 mill. kroner.
Driftskredittrammen foreslås redusert med 2 380 mill. kroner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen og Line Kysnes Vennesland, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, fra Venstre, Ketil Kjenseth, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, viser til proposisjonen og til forslagene om endring av bevilgningene under enkelte kapitler på statsbudsjettet for 2015 under Helse- og omsorgsdepartementet. Komiteen har merket seg de begrunnelser som er gitt, og gir sin tilslutning til forslagene.
Komiteen merker seg at bevilgningen til dagaktivitetstilbud til personer med demens foreslås redusert med 25 mill. kroner. Det er i 2015 lagt til rette for etablering av 1 070 nye plasser. Kommunene har benyttet tilskuddsordningen i mindre grad enn forutsatt, og mindreforbruket anslås å utgjøre om lag 25 mill. kroner. Komiteen viser til at et samlet storting i Innst. 221 S (2014–2015) har bedt regjeringen lovfeste kommunenes plikt til å tilby dagaktivitetsplasser innen 2020.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at helse- og omsorgsministeren i september 2014 la til grunn at om lag 75 prosent av alle personer med demens ønsker et tilbud, og at dette tilsvarer et behov for dagaktivitetstilbud til om lag 23 000 flere personer, omgjort til om lag 9 200 dagaktivitetsplasser.
Disse medlemmer viser til at tilskuddsordningen til dagaktivitetsplasser over år ikke er blitt brukt opp, og at dette kan skyldes at kommunene får dekket en for liten andel av utgiftene. I Innst. 477 S (2012–2013) ga en samlet komité uttrykk for behovet for å utvikle ordningen, slik at alle personer med demens skal få et tilbud om dagaktivtetsplass, jf. følgende merknad:
«Komiteen ønsker velkommen innsatsen for at alle demente skal få et dagtilbud, og mener dagtilbud for mange av gruppene som mottar omsorgstjenester, er avgjørende som avlastning for familiene. Komiteen støtter målet om å gjøre dagtilbud til en lovfestet plikt for kommunene å tilby. Komiteen ber regjeringen følge utviklingen i tilskuddsordningen nøye og vurdere behovet for endringer fortløpende.»
Disse medlemmer mener utbyggingen av dagaktivitetsplasser går for sakte og vanskeliggjør oppfyllelse av Stortingets vedtak om at dette skal bli et tilbud til alle personer med demens fra 2020.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener tilskuddet derfor bør økes til 50 prosent.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at tilskuddsordningen er relativt ny, siden den ble opprettet først i 2012. Disse medlemmer mener det er gledelig at resultater fra den nasjonale kartleggingen av tjenestetilbudet til personer med demens viser at det har skjedd store endringer i tilbudet de siste fire årene. Dette kommer frem i Demensplan 2020 som regjeringen lanserte 1. desember 2015. Disse medlemmer viser til at ved kartleggingen i 2010/2011 hadde om lag 44 prosent av kommunene et tilrettelagt dagaktivitetstilbud til hjemmeboende personer med demens. I den nasjonale kartleggingen i oktober 2014 rapporterte 71 prosent av kommunene at de hadde et slikt tilbud. Tall fra 2014 viser at om lag 17 prosent av de hjemmeboende med demens har et dagaktivitetstilbud, mot kun om lag 9 prosent av hjemmeboende i 2010. Disse medlemmer er allikevel opptatt av at det fortsatt er mange som mangler et aktivitetstilbud, men er positive til at kommunene nå ser ut til å være i gang med dette arbeidet. Når kommunene nå vet at tilbudet skal lovfestes fra 2020, er det grunn til å tro at veksten vil øke ytterligere.
Disse medlemmer viser til at hver plass koster om lag 230 000 kroner (2016-kroner). Av dette dekker det øremerkede tilskuddet om lag 30 prosent, og de øvrige kostnadene finansieres gjennom veksten i de frie inntektene til kommunene.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at utgiftene på posten Helsetjenester i annet EØS-land i september 2015 var 20,9 prosent høyere enn på samme tidspunkt i 2014, at utgiftene på posten Helsetjenester i utlandet var 33,8 prosent høyere og at utgiftene på posten Helsetjenester til utenlandsboende var 21 prosent høyere. Disse medlemmer mener dette er en utvikling som skaper en rekke utfordringer både for helsetjenesten og for samfunnet som helhet. Oppfølging av pasienter med tilhørighet i den norske helsetjenesten som mottar behandling i utlandet, planleggingsmuligheter, finansiering, utdanning, kvalitet og forutsigbarhet, er noen områder som berøres. Disse medlemmer viser også til de betydelige utfordringene pasientmobilitet gir med hensyn til infeksjoner, smittespredning og antibiotikaresistens. Disse medlemmer mener derfor at det er behov for en helhetlig tilnærming til disse spørsmålene og er bekymret for manglende debatt og kunnskapsgrunnlag i Stortinget utover de årlige meldingene om at andelen av pengene som bevilges helsetjenesten, brukes utenfor landegrensene.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner | |
Utgifter | ||||
701 | IKT i helse- og omsorgssektoren | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med | 16 852 000 | ||
fra kr 280 317 000 til kr 263 465 000 | ||||
703 | Internasjonalt samarbeid | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med | 17 000 000 | ||
fra kr 65 596 000 til kr 82 596 000 | ||||
720 | Helsedirektoratet | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, nedsettes med | 4 500 000 | ||
fra kr 28 592 000 til kr 24 092 000 | ||||
722 | Norsk pasientskadeerstatning | |||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 12 300 000 | ||
fra kr 161 237 000 til kr 173 537 000 | ||||
71 | Særskilte tilskudd, nedsettes med | 17 000 000 | ||
fra kr 86 654 000 til kr 69 654 000 | ||||
723 | Pasientskadenemnda | |||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 5 400 000 | ||
fra kr 75 946 000 til kr 81 346 000 | ||||
724 | Statens autorisasjonskontor for helsepersonell | |||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 1 000 000 | ||
fra kr 37 532 000 til kr 38 532 000 | ||||
726 | Statens helsepersonellnemnd mv. | |||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 150 000 | ||
fra kr 13 280 000 til kr 13 430 000 | ||||
732 | Regionale helseforetak | |||
70 | Særskilte tilskudd, kan overføres, kan nyttes under postene 72,73,74,75, forhøyes med | 40 200 000 | ||
fra kr 477 349 000 til kr 517 549 000 | ||||
76 | Innsatsstyrt finansiering, overslagsbevilgning, forhøyes med | 562 000 000 | ||
fra kr 29 690 870 000 til kr 30 252 870 000 | ||||
77 | Poliklinisk virksomhet mv., overslagsbevilgning, forhøyes med | 135 000 000 | ||
fra kr 3 669 904 000 til kr 3 804 904 000 | ||||
83 | Opptrekksrenter for lån f.o.m. 2008, overslagsbevilgning, nedsettes med | 23 500 000 | ||
fra kr 97 000 000 til kr 73 500 000 | ||||
733 | Habilitering og rehabilitering | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 79, nedsettes med | 1 500 000 | ||
fra kr 13 395 000 til kr 11 895 000 | ||||
72 | Kjøp av opptrening mv., kan overføres, nedsettes med | 3 000 000 | ||
fra kr 5 097 000 til kr 2 097 000 | ||||
79 | Andre tilskudd, kan nyttes under post 21, forhøyes med | 3 000 000 | ||
fra kr 15 795 000 til kr 18 795 000 | ||||
734 | Særskilte tilskudd til psykisk helse- og rustiltak | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, nedsettes med | 3 000 000 | ||
fra kr 14 136 000 til kr 11 136 000 | ||||
70 | Tvungent psykisk helsevern for pasienter som ikke har bosted i riket, forhøyes med | 9 000 000 | ||
fra kr 6 491 000 til kr 15 491 000 | ||||
72 | Utviklingsområder innen psykisk helsevern og rus, forhøyes med | 3 000 000 | ||
fra kr 19 041 000 til kr 22 041 000 | ||||
761 | Omsorgstjeneste | |||
62 | Dagaktivitetstilbud, kan overføres, nedsettes med | 25 000 000 | ||
fra kr 210 608 000 til kr 185 608 000 | ||||
64 | Kompensasjon renter og avdrag, forhøyes med | 15 700 000 | ||
fra kr 984 700 000 til kr 1 000 400 000 | ||||
67 | Utviklingstiltak, forhøyes med | 17 200 000 | ||
fra kr 71 277 000 til kr 88 477 000 | ||||
68 | Kompetanse og innovasjon, forhøyes med | 15 000 000 | ||
fra kr 243 154 000 til kr 258 154 000 | ||||
73 | Særlige omsorgsbehov, nedsettes med | 1 800 000 | ||
fra kr 22 206 000 til kr 20 406 000 | ||||
762 | Primærhelsetjeneste | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, forhøyes med | 23 500 000 | ||
fra kr 50 284 000 til kr 73 784 000 | ||||
62 | Øyeblikkelig hjelp, kan overføres, kan nyttes under kap. 732 postene 70 og 76, nedsettes med | 109 000 000 | ||
fra kr 586 319 000 til kr 477 319 000 | ||||
63 | Allmennlegetjenester, nedsettes med | 58 500 000 | ||
fra kr 120 611 000 til kr 62 111 000 | ||||
73 | Forebygging uønskede svangerskap og abort, kan overføres, forhøyes med | 4 500 000 | ||
fra kr 32 177 000 til kr 36 677 000 | ||||
765 | Psykisk helse og rusarbeid | |||
60 | Kommunale tjenester, kan overføres, nedsettes med | 11 700 000 | ||
fra kr 319 308 000 til kr 307 608 000 | ||||
781 | Forsøk og utvikling mv. | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 79, forhøyes med | 1 700 000 | ||
fra kr 85 549 000 til kr 87 249 000 | ||||
79 | Tilskudd, kan nyttes under post 21, nedsettes med | 1 700 000 | ||
fra kr 52 160 000 til kr 50 460 000 | ||||
783 | Personell | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 79, nedsettes med | 150 000 | ||
fra kr 38 691 000 til kr 38 541 000 | ||||
61 | Turnustjeneste, nedsettes med | 3 000 000 | ||
fra kr 137 669 000 til kr 134 669 000 | ||||
2711 | Spesialisthelsetjeneste mv. | |||
70 | Spesialisthjelp, nedsettes med | 10 000 000 | ||
fra kr 1 810 000 000 til kr 1 800 000 000 | ||||
71 | Psykologhjelp, forhøyes med | 1 000 000 | ||
fra kr 255 000 000 til kr 256 000 000 | ||||
72 | Tannbehandling, forhøyes med | 35 000 000 | ||
fra kr 2 320 000 000 til kr 2 355 000 000 | ||||
76 | Private laboratorier og røntgeninstutt, nedsettes med | 9 751 000 | ||
fra kr 804 751 000 til kr 795 000 000 | ||||
2751 | Legemidler mv. | |||
70 | Legemidler, forhøyes med | 169 600 000 | ||
fra kr 9 911 500 000 til kr 10 081 100 000 | ||||
71 | Legeerklæringer, nedsettes med | 2 000 000 | ||
fra kr 7 000 000 til kr 5 000 000 | ||||
72 | Medisinsk forbruksmateriell, forhøyes med | 72 600 000 | ||
fra kr 1 827 400 000 til kr 1 900 000 000 | ||||
2752 | Refusjon av egenbetaling | |||
70 | Egenandelstak 1, forhøyes med | 160 410 000 | ||
fra kr 3 989 590 000 til kr 4 150 000 000 | ||||
71 | Egenandelstak 2, forhøyes med | 9 000 000 | ||
fra kr 168 000 000 til kr 177 000 000 | ||||
2755 | Helsetjenester i kommunene mv. | |||
62 | Fastlønnsordning fysioterapeuter, kan nyttes under post 71, nedsettes med | 4 000 000 | ||
fra kr 324 000 000 til kr 320 000 000 | ||||
70 | Allmennlegehjelp, forhøyes med | 45 200 000 | ||
fra kr 4 489 800 000 til kr 4 535 000 000 | ||||
71 | Fysioterapi, kan nyttes under post 62, forhøyes med | 20 000 000 | ||
fra kr 1 910 000 000 til kr 1 930 000 000 | ||||
72 | Jordmorhjelp, forhøyes med | 2 890 000 | ||
fra kr 52 110 000 til kr 55 000 000 | ||||
75 | Logopedisk og ortoptisk behandling, forhøyes med | 10 000 000 | ||
fra kr 111 000 000 til kr 121 000 000 | ||||
2756 | Andre helsetjenester | |||
70 | Helsetjenester i annet EØS-land, forhøyes med | 7 000 000 | ||
fra kr 12 000 000 til kr 19 000 000 | ||||
71 | Helsetjenester i utlandet mv., forhøyes med | 85 000 000 | ||
fra kr 350 000 000 til kr 435 000 000 | ||||
72 | Helsetjenester til utenlandsboende mv., forhøyes med | 25 000 000 | ||
fra kr 180 000 000 til kr 205 000 000 | ||||
2790 | Andre helsetiltak | |||
70 | Bidrag, forhøyes med | 4 800 000 | ||
fra kr 180 200 000 til kr 185 000 000 | ||||
Inntekter | ||||
3720 | Helsedirektoratet | |||
5 | Helsetjenester til utenlandsboende mv., forhøyes med | 20 000 000 | ||
fra kr 55 000 000 til kr 75 000 000 | ||||
3732 | Regionale helseforetak | |||
80 | Renter på investeringslån, nedsettes med | 73 700 000 | ||
fra kr 383 000 000 til kr 309 300 000 | ||||
85 | Avdrag på investeringslån f.o.m. 2008, nedsettes med | 5 600 000 | ||
fra kr 257 000 000 til kr 251 400 000 | ||||
86 | Driftskreditter, forhøyes med | 2 380 000 000 | ||
fra kr 4 150 000 000 til kr 6 530 000 000 |
II
Tilføyelse av stikkord
Stortinget samtykker i at stikkordet «kan overføres» tilføyes bevilgningen under kapittel 762 Primærhelsetjeneste, post 21 Spesielle driftsutgifter, i statsbudsjettet for 2015.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 7. desember 2015
Kari Kjønaas Kjos |
leder og ordfører |