Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om bevilgninger på statsbudsjettet for 2016, kapitler under Finansdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet (rammeområde 14)
Dette dokument
- Innst. 10 S (2015–2016)
- Kildedok: Prop. 1 S (2015–2016) og Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016)
- Dato: 04.12.2015
- Utgiver: kontroll- og konstitusjonskomiteen
- Sidetall: 6
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- 1. Innledning
- 2, Regjeringens budsjettforslag
- 3. Stortingets vedtak om rammeområde 14
- 4. Det kongelige hus
- 5. Stortinget og underliggende institusjoner
- 6. Komiteens tilråding
Til Stortinget
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Tom E. B. Holthe og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Meld. St. 1 (2015–2016) Nasjonalbudsjettet 2016, Prop. 1 S (2015–2016) Statsbudsjettet som ble lagt frem 7. oktober 2015 og Prop. 1 S Tillegg 1 (2015–2016) som ble lagt frem 30. oktober 2015. Komiteen fremmer i denne innstillingen forslag til bevilgninger på statsbudsjettet for 2016 under den ramme og de kapitler som er fordelt til komiteen i Stortingets møte 13. oktober 2015, jf. Innst. 1 S (2015–2016).
Rammeområde 14 omfatter bevilgninger til Det kongelige hus, til Stortinget og Stortingets eksterne organer: Ombudsmannsnemnda for Forsvaret, Stortingets ombudsmann for forvaltningen, Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste, Nasjonal institusjon for menneskerettigheter og Riksrevisjonen.
Regjeringens budsjettforslag for rammeområde 14: Summen av regjeringens forslag til utgifter fratrukket inntekter er på 2 548 636 000 kroner, jf. Prop. 1 S (2015–2016) med Tillegg 1.
Nedenfor følger en oversikt over bevilgningsforslaget under rammeområdet 14 slik det fremgår av Prop. 1 S (2015–2016) med Tillegg 1, fordelt på kapitler og poster:
Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 14
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med Tillegg 1 (2015–2016) |
Utgifter | |||
Det kongelige hus | |||
1 | H.M. Kongen og H.M. Dronningen | ||
1 | Apanasje | 11 186 000 | |
50 | Det kongelige hoff | 173 258 000 | |
51 | Særskilte prosjekter ved Det kongelige hoff | 19 880 000 | |
2 | H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen | ||
1 | Apanasje | 9 310 000 | |
50 | H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessens stab mv. | 18 802 000 | |
Stortinget og underliggende institusjoner | |||
41 | Stortinget | ||
1 | Driftsutgifter | 935 800 000 | |
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 15 000 000 | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 565 000 000 | |
70 | Tilskudd til partigruppene | 178 000 000 | |
72 | Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek | 1 500 000 | |
73 | Kontingenter, internasjonale delegasjoner | 14 000 000 | |
74 | Reisetilskudd til skoler | 3 500 000 | |
42 | Ombudsmannsnemnda for Forsvaret | ||
1 | Driftsutgifter | 7 000 000 | |
43 | Stortingets ombudsmann for forvaltningen | ||
1 | Driftsutgifter | 74 100 000 | |
44 | Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste | ||
1 | Driftsutgifter | 14 300 000 | |
45 | Nasjonal institusjon for menneskerettigheter | ||
1 | Driftsutgifter | 9 700 000 | |
51 | Riksrevisjonen | ||
1 | Driftsutgifter | 486 200 000 | |
75 | Internasjonale organisasjoner og nettverk | 21 900 000 | |
Sum utgifter rammeområde 14 | 2 558 436 000 | ||
Inntekter | |||
Inntekter under departementene | |||
3041 | Stortinget | ||
1 | Salgsinntekter | 6 500 000 | |
3 | Leieinntekter | 900 000 | |
3051 | Riksrevisjonen | ||
1 | Refusjon innland | 1 800 000 | |
2 | Refusjon utland | 600 000 | |
Sum inntekter rammeområde 14 | 9 800 000 | ||
Netto rammeområde 14 | 2 548 636 000 |
Ved vedtak i Stortinget 3. desember 2015 er nettosum for rammeområde 14 fastsatt til 2 524 429 000 kroner, jf. Innst. 2 S (2015–2016). De fremsatte bevilgningsforslag i denne innstillingen bygger på denne rammen, jf. Stortingets forretningsorden § 43 femte ledd. Til de kapitler og poster som ikke er omtalt nedenfor, har komiteen ingen merknader og slutter seg til de fremlagte budsjettforslag.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet har ansvaret for bevilgningene til Kongehuset. Bevilgningene omfatter apanasje til kongeparet og kronprinsparet, drift av Det kongelige hoff, Kongehusets utgifter til offisielle oppgaver og mindre vedlikeholdsutgifter.
Det foreslås bevilget 232,436 mill. kroner for 2016.
I tillegg til bevilgningene over kap. 1 og 2 blir det også bevilget midler til kongelige formål under Utenriksdepartementet, Forsvarsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet (eiendommer til kongelige formål).
Komiteen viser til forslag til budsjett for Det kongelig hus for 2016.
Komiteen viser til at budsjettforliket mellom de fire samarbeidspartiene endret prosentsatsen i avbyråkratiseringsreformen fra 0,6 prosent til 0,7 prosent. Komiteen foreslår på denne bakgrunn at bevilgningen under kap. 1 post 50 reduseres med 169 000 kroner og bevilges med 173 089 000 kroner. Komiteen foreslår videre at bevilgningen under kap. 1 post 51 om prosjektering og etablering av sikkerhetsinstallasjoner reduseres med 20 000 kroner og bevilges med 19 860 000 kroner. Under kap. 2 post 50 foreslår komiteen at bevilgningen reduseres med 18 000 kroner og bevilges med 18 784 000 kroner. Komiteen viser til at Det kongelige hoff er ansvarlig for å gjennomføre sikringstiltak på eiendommene.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne vil bemerke, med henblikk på budsjettåret 2015, viktigheten av at man også innenfor kap. 2 post 1 må vise moderasjon, uavhengighet og åpenhet slik at det ikke kan stilles spørsmål ved deler av kongefamiliens bindinger, herunder hvem man mottar ytelser fra.
Komiteen har ingen ytterligere merknader og slutter seg til forslaget.
På dette kapitlet bevilges midler til den parlamentariske virksomheten, godtgjøring til stortingsrepresentantene, drift av Stortingets administrasjon og vedlikehold av Stortingets bygningsmasse mv.
Det foreslås bevilget 1 712,8 mill. kroner for 2016. I budsjettforliket for 2016 som ble inngått mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre 23. november 2015, ble det foreslått en reduksjon på bevilgningen under kap. 41 post 45 på 24 mill. kroner.
Komiteen viser til forslaget til budsjett for Stortinget for 2016.
Komiteen viser til at ombygningsarbeidet i Prinsens gate 26, inkludert nytt post- og varemottak og underjordisk innkjøringstrasé, har en total kostnadsramme på ca. 1,45 mrd. kroner. Arbeidene er planlagt ferdigstilt i 2018. Kostnadsrammen på prosjektet er økt med ca. 305 mill. kroner fra 2014 til 2015 på grunn av uventede grunnforhold i tillegg til nødvendig omprosjektering.
Komiteen viser til at det som følge av budsjettforliket er foreslått å redusere bevilgningen under kap. 41 post 45. Komiteen foreslår på denne bakgrunn at bevilgningen under kap. 41 post 45 reduseres med 24 mill. kroner og bevilges med 541 mill. kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at kostnadsrammen på prosjektet har økt med 305 mill. kroner. Stortinget skal administrativt ledes på en solid måte. Her har det tilsynelatende skjedd svikt ved planlegging og/eller gjennomføring. Flertallet vil gå dypere inn i prosjektet uten å avvente neste års rapportering i budsjettet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at kostnadsrammen på prosjektet har økt med 305 mill. kroner. Stortinget skal administrativt ledes på en solid måte. Her har det skjedd svikt ved planlegging og/eller gjennomføring. Dette medlem forutsetter at ansvaret for dette plasseres tydelig.
Komiteen har ingen ytterligere merknader og slutter seg til forslaget.
På dette kapitlet bevilges midler til drift av Ombudsmannsnemnda for Forsvaret, Ombudsmannen for Forsvaret og hans administrasjon. Ombudsmannsnemnda skal bidra til å sikre rettighetene til personellet i Forsvaret, og medvirke til å effektivisere Forsvaret.
Det foreslås bevilget 7 mill. kroner for 2016.
Komiteen viser til forslaget til budsjett for Ombudsmannsnemnda for Forsvaret for 2016. Komiteen har ingen ytterligere merknader og slutter seg til forslaget.
På dette kapitlet bevilges midler til drift av Stortingets ombudsmann for forvaltningen, Sivilombudsmannen. Sivilombudsmannen skal føre kontroll med at det i den offentlige forvaltningen ikke blir gjort urett eller feil mot den enkelte borger i den offentlige forvaltningen.
Det foreslås bevilget 74,1 mill. kroner for 2016.
Komiteen viser til forslaget til budsjett for Stortingets ombudsmann for forvaltningen (Sivilombudsmannen) for 2016.
Komiteen viser til at Sivilombudsmannen skal føre kontroll med at det ikke blir begått feil eller urett mot den enkelte borger av den offentlige forvaltningen. Årlig behandler Sivilombudsmannen ca. 3 000 klager. I tillegg har Sivilombudsmannen funksjon som nasjonal forebyggende mekanisme mot tortur og umenneskelig behandling. Budsjettveksten for Sivilombudsmannen i 2016 er i hovedsak knyttet til en styrking av ressursene til forebygging av tortur og umenneskelig behandling.
Komiteen har ingen ytterligere merknader og slutter seg til forslaget.
På dette kapitlet bevilges midler til drift av EOS-utvalget, som er gitt i oppgave å føre løpende kontroll med etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjenestene (EOS-tjenestene).
Det foreslås bevilget 14,3 mill. kroner for 2016.
Komiteen viser til forslag til budsjett for EOS-utvalget for 2016. Komiteen har ingen ytterligere merknader og slutter seg til forslaget.
På dette kapitlet bevilges midler til drift av nasjonal institusjon for menneskerettigheter, som er gitt i oppgave å styrke gjennomføringen av menneskerettighetene i Norge. Institusjonen er organisatorisk lagt under Stortinget og er administrativt knyttet til og samlokalisert med Sivilombudsmannen. På kap. 45 er det foreslått midler til drift av institusjonen. Det foreslås bevilget 9,7 mill. kroner for 2016.
Komiteen viser til forslag til budsjett for Nasjonal institusjon for menneskerettigheter for 2016.
Komiteen viser til at Nasjonal institusjon for menneskerettigheter som er underlagt Stortinget, men administrativt knyttet til og samlokalisert med Sivilombudsmannen, ble opprettet i 2015. Hovedoppgaven er å følge opp menneskerettighetene i Norge. Budsjettforslaget for 2016 er på 9,7 mill. kroner.
Komiteen har ingen ytterligere merknader og slutter seg til forslaget.
På dette kapitlet bevilges midler til drift av Riksrevisjonen, som gjennom revisjon, kontroll og veiledning skal bidra til at statens inntekter blir innbetalt som forutsatt og at statens midler og verdier blir forvaltet på en økonomisk forsvarlig måte og i overensstemmelse med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Det foreslås bevilget 508,1 mill. kroner for 2016.
Komiteen viser til forslag til budsjett for Riksrevisjonen for 2016.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, viser til at Riksrevisjonen planlegger å redusere antall årsverk med ca. 30 i perioden 2014 til 2016. Riksrevisjonen skal flytte til nye lokaler sentralt i Oslo høsten 2016, og dette vil medføre en engangskostnad på over 25 mill. kroner til selve flyttingen og investeringer i inventar og nytt utstyr.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative forslag til statsbudsjett for 2016 hvor det foreslås å redusere bevilgningen til Riksrevisjonen med 5 mill. kroner.
Komiteen har ingen ytterligere merknader og slutter seg til forslaget.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Rammeområde 14
(Konstitusjonelle institusjoner)
I
På statsbudsjettet for 2016 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | ||
Utgifter | ||||||
1 | H.M. Kongen og H.M. Dronningen | |||||
1 | Apanasje | 11 186 000 | ||||
50 | Det kongelige hoff | 173 089 000 | ||||
51 | Særskilte prosjekter ved Det kongelige hoff | 19 860 000 | ||||
2 | H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen | |||||
1 | Apanasje | 9 310 000 | ||||
50 | H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessens stab mv. | 18 784 000 | ||||
41 | Stortinget | |||||
1 | Driftsutgifter | 935 800 000 | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 15 000 000 | ||||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 541 000 000 | ||||
70 | Tilskudd til partigruppene | 178 000 000 | ||||
72 | Tilskudd til Det Norske Nobelinstitutts bibliotek | 1 500 000 | ||||
73 | Kontingenter, internasjonale delegasjoner | 14 000 000 | ||||
74 | Reisetilskudd til skoler | 3 500 000 | ||||
42 | Ombudsmannsnemnda for Forsvaret | |||||
1 | Driftsutgifter | 7 000 000 | ||||
43 | Stortingets ombudsmann for forvaltningen | |||||
1 | Driftsutgifter | 74 100 000 | ||||
44 | Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste | |||||
1 | Driftsutgifter | 14 300 000 | ||||
45 | Nasjonal institusjon for menneskerettigheter | |||||
1 | Driftsutgifter | 9 700 000 | ||||
51 | Riksrevisjonen | |||||
1 | Driftsutgifter | 486 200 000 | ||||
75 | Internasjonale organisasjoner og nettverk | 21 900 000 | ||||
Totale utgifter | 2 534 229 000 | |||||
Inntekter | ||||||
3041 | Stortinget | |||||
1 | Salgsinntekter | 6 500 000 | ||||
3 | Leieinntekter | 900 000 | ||||
3051 | Riksrevisjonen | |||||
1 | Refusjon innland | 1 800 000 | ||||
2 | Refusjon utland | 600 000 | ||||
Totale inntekter | 9 800 000 |
II
Fullmakt til å inngå avtaler om investeringsprosjekter
Stortinget samtykker i at en i 2016 kan inngå avtaler for oppgaver som blir avsluttet i 2016 og senere under kap. 41 Stortinget, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, innenfor den kostnadsrammen som er nevnt i Prop. 1 S (2015–2016).
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 4. desember 2015
Martin Kolberg | ||
leder og ordf. for kap. 41, 3041, 51 og 3051 | ||
Per Olaf Lundteigen | Helge Thorheim | Bård Vegar Solhjell |
ordf. for kap. 1 og 2 | ordf. for kap. 42 | ordf. for kap. 43 og 45 |
Jette F. Christensen | ||
ordf. for kap. 44 |