Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og Anette
Trettebergstuen, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe,
Thore Vestby og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet, Hege Jensen
og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre,
Gunhild Berge Stang, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø,
viser til regjeringens lovforslag i Prop. 115 L (2014–2015).
Komiteen viser til at stønad
til enslig mor eller far er blitt endret tidligere, i takt med samfunnsutviklingen.
Den største endringen skjedde gjennom behandlingen av Ot.prp. nr.
8 (1996–1997), hvor stønadsperioden ble redusert fra ti til tre
år. Samtidig ble kravet til yrkesrettet aktivitet innskjerpet.
Komiteen merker seg rapporten
«Overgangsstønad. Hva skjedde med de som mistet retten til overgangsstønad
pga. endringer i vilkårene 1. januar 1998?» fra Rikstrygdeverkets
utredningsavdeling, 2004. Der står det blant annet, sitat:
«Vi ser at mange av de som mistet overgangsstønad
i januar 2001 er sysselsatt både før og etter at de mistet stønaden,
og at den prosentvise andel av sysselsatte øker i perioden 2000
til 2001. I tillegg er det en økning i inntekten, og det kan indikere
at langt flere blir fulltidsarbeidende eller får høyere inntekt
pga. fullført utdanning. For gruppen med marginal tilknytning til
arbeidslivet innebar det å miste overgangsstønaden at andelen sysselsatte
ble fordoblet.»
Komiteen viser til at nye tider
bringer nye utfordringer. Komiteen mener behovet
for å vurdere hvordan velferdsordninger fungerer i møte med samfunnet
man lever i og enkeltpersoners behov, alltid vil være til stede
fordi samfunnet er i kontinuerlig utvikling. Regelverk som er vanskelige
må gjøres tilgjengelige, og uheldige strukturer i velferdssystemet
må endres. Slik sikrer man at velferdssystemet er bærekraftig, har
legitimitet og fungerer til det beste for dem som har behov for
ulike ordninger.
Komiteen mener det er et viktig
demokratisk prinsipp at gjeldende regelverk er enkelt å forstå og
forholde seg til, slik at borgere er rustet til å kjenne de rettighetene
man har. Forenklinger vil dessuten gjøre forvaltningens oppgave
med å håndheve regelverket lettere og mindre byråkratisk. Samtidig
er det viktig at ulike ytelsers innretning legger til rette for
at folk så raskt som mulig kan komme tilbake i arbeid, slik at flere får
muligheten til å være selvhjulpne.
Komiteen viser til at regjeringen
på denne bakgrunn foreslår endringer i stønad til enslig mor eller
far. Komiteen påpeker at stønad til enslig mor eller
far består av fire ytelser. Overgangsstønaden er en livsoppholdsytelse,
mens stønad til barnetilsyn, utdanningsstønad og tilskott til flytting
er stønader til dekking av utgifter. Formålet med stønaden er å
gi en midlertidig hjelp til selvhjelp.
Komiteen viser videre til forslaget
til endringer i arbeidsmarkedsloven, og støtter forslaget.
Komiteen merker seg og støtter
forslagene om forenklinger i folketrygdloven kapittel 15.
Komiteens flertall,alle unntatt medlemmene fra Venstre og
Sosialistisk Venstreparti, viser til forslaget om å begrense adgangen
til utbetaling av stønad ved opphold i utlandet. Flertallet påpeker
at forslaget kun gjelder utenlandsopphold for ferier, besøk mv., og
ikke utenlandsopphold som gjelder arbeid for en norsk arbeidsgiver. Flertallet mener
det er viktig å bedre kontrollmulighetene for ytelsen, og merker
seg at utenlandsopphold gjør kontrolloppgaven mer kompleks. Flertallet presiserer at
opphold i Norge er en forutsetning for å kunne få god oppfølging
og hjelp i forbindelse med yrkesrettet aktivitet. Samtidig er det
viktig å ivareta folks ønske om å reise utenlands av private grunner. Flertallet mener
forslaget balanserer disse hensynene godt med den muligheten de aller
fleste har til å reise ut av Norge i forbindelse med ferier.
Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, støtter forslaget om
å likebehandle ekteskap og samboerforhold.
Komiteen anser det
ikke som nødvendig at en som har vært gift, må vente i seks måneder
på å få utbetalt stønaden. Komiteen mener det er den
enkeltes behov, og at man oppfyller vilkårene for å motta stønad,
som skal være gjeldende for når stønaden kan mottas, ikke tidligere sivilstand.
Komiteen viser til forslaget
om å oppheve bestemmelsen om å kunne få stønad etter ett års faktisk
separasjon der spesielle forhold har gjort det vanskelig å reise
sak. Komiteen merker seg at den eneste situasjonen
der det å reise sak er vanskelig, er når tilknytningen til Norge
er så svak at man mangler søksmålskompetanse om ekteskapet. Komiteen deler
regjeringens vurdering om at dette grunnlaget ikke er tilstrekkelig
for å videreføre en unntaksregel.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at det i forbindelse med
innføringen av tidligere skolestart ble etablert skolefritidsordning
med heldags tilsynsordning for de yngste barna. Disse medlemmer mener
det styrker standpunktet om at skolestart er et godt skjæringspunkt. Disse medlemmer presiserer
også at målet med stønaden er å hjelpe mottakere inn, eller tilbake
i arbeid, så raskt som mulig, og viser til at tidligere justeringer
i varighet og vilkår har hatt positive effekter.
Disse medlemmer merker seg og
støtter forslaget om å gjøre regelverket mer oversiktlig, ved at
vilkårene om barnets alder fremgår av en ny § 15-5.
Disse medlemmer er enig i at
unntaksregelen om barnets alder ved samlivsbrudd gjør at regelverket
blir for komplisert, og dermed vanskelig å praktisere. Disse
medlemmer støtter derfor forslaget om å fjerne denne unntaksregelen.
Komiteen støtter forslaget
om å avvikle ordningen med brukerkontakt som yrkesrettet aktivitet. Komiteen mener
Nav-reformen har gjort denne ordningen unødvendig, og stiller seg tvilende
til om dette er en ordning som hjelper folk tilbake til arbeidslivet.
Komiteen viser til forslaget
om en tydeligere bestemmelse om arbeids- og velferdsetatens ansvar
for å følge opp stønadsmottakere og sette i verk tiltak der det
er behov for det.
Komiteen mener det er avgjørende
at stønadsmottakere blir fulgt opp på en tilfredsstillende måte,
og støtter derfor forslaget.
Komiteen viser til forslaget
om at utdanningen må anses som nødvendig og hensiktsmessig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
påpeker at det vil føre til en likebehandling mellom arbeidssøkere
som får utdanning som tiltak, personer med arbeidsavklaringspenger
og personer som mottar stønad til enslig mor eller far. Flertallet mener
det er viktig at utdanningen vurderes opp mot arbeidsmarkedets behov,
for å sikre at utdanningen øker muligheten til å komme i jobb, og
støtter derfor forslaget.
Komiteen viser til
og støtter forslaget om å flytte bestemmelsene om stønadens varighet
i en egen bestemmelse, for å gjøre informasjonen om hvor lenge man
kan motta overgangsstønad tydeligere.
Komiteen støtter forslaget om
å presisere kravet til årsakssammenheng mellom barnets tilstand
og den enslige morens eller farens mulighet til å være i arbeid.
Komiteen viser til forslaget
om å samle de ulike stønader som gis til dekning av utgifter i forbindelse
med at man deltar på arbeidsrettede tiltak og utdanning i en felles
forskrift og harmonisere vilkårene for stønadene. Komiteen presiserer
at målgruppen og formålet for de ulike stønadene ikke endres.
Komiteen viser videre til forslaget
om å endre bestemmelsen for stønad til barnetilsyn for enslig mor
eller far som tar utdanning eller er registrert som reell arbeidssøker,
slik at stønaden kan gis etter faste satser fastsatt av departementet. Komiteen påpeker
at fast sats er regelen for andre grupper som får slik stønad, og
mener dette er en positiv administrativ forenkling.
Komiteen merker seg forslaget
om innføring av sanksjonsregler. Komiteen viser til
at folketrygdloven kapittel 15 ikke har sanksjoner mot passivitet,
slik andre trygdeytelser har. Komiteen mener det
må være konsekvenser for misbruk av ordningen for å sikre legitimitet,
og støtter forslaget. Komiteen påpeker at forslaget
må ses i sammenheng med at arbeids- og velferdsetaten skal følge
opp mottakere av stønaden, med sikte på deltagelse i yrkesrettet
aktivitet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
viser til Navs egne tall for anmeldt trygdesvindel mellom januar
og april 2015. I denne perioden ble det anmeldt for 123 mill. kroner,
23 mill. kroner mer enn i samme tidsrom i fjor. Det anmeldte jukset
for overgangsstønaden beløper seg til 14 mill. kroner. Flertallet påpeker
viktigheten av et regelverk som gjør kontrolloppgaven enklere, samtidig
som det er lettere å forholde seg til både for forvaltning og mottager.
Det må være et mål at det ikke er vanskelig verken å følge, eller
følge opp, et regelverk.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener regjeringens forslag til endringer
understøtter dette målet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, påpeker at samboerskap
er blitt en vanlig samlivsform. Flertallet mener
en naturlig konsekvens av å likebehandle samboerskap og ekteskap
i regelverket for øvrig, er at samboerskap uansett lengde fører
til bortfall av stønaden. Flertallet mener man ikke
lenger kan anses som enslig hvis man etablerer seg som samboer.
Flertallet viser også til Navs
krevende oppgave med å kontrollere stønadsmottakeres rett til ytelsen,
og påpeker at det foreslåtte regelverket vil være enklere å forholde
seg til både for Nav og mottaker.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener målet med overgangsstønaden
er å hjelpe folk inn eller tilbake til arbeid så raskt som mulig,
og viser til innlåsingsrisikoer i stønaden. Disse medlemmer vil derfor
også understreke viktigheten av at mottagere som oppfyller aktivitetskravet
gjennom å jobbe 50 pst., har incentiver til å opparbeide høyere
stillingsbrøk. Disse medlemmer viser til at tidligere
justeringer av både vilkår og varighet av stønaden har hatt positive
effekter. Den beste løsningen for familier er å kunne forsørge seg gjennom
egen inntekt. Arbeid er den mest effektive måten å bekjempe fattigdom
på. Disse medlemmer mener dette, i tillegg til godt
utbygget skolefritidsordning, er gode argumenter for å endre vilkåret
i barnets alder.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,peker
på at rett til stønad etter folketrygdloven kapittel 15 er avhengig
av at søkeren enten er ugift, separert eller skilt, og at vedkommende
ikke er samboer. Flertallet mener partnere av ektefelle
eller samboer som sitter i fengsel, ikke er i målgruppen for stønaden.
Stønaden er til for å hjelpe enslige foreldre i en overgangsfase. Flertallet mener at
en som ikke ønsker å oppløse sitt ekteskap eller samboerskap, ikke
kan anses å være enslig.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at forslaget om at utdanning
skal være nødvendig og hensiktsmessig ikke vil ha tilbakevirkende
kraft, og at nytt regelverk om at utdanning må være nødvendig og
hensiktsmessig ikke vil gjelde for dem som er i utdanning når nytt
regelverk trer i kraft.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti peker på at overgangsstønaden og
stønad til barnetilsyn sikrer enslige forsørgere, i en vanskelig
situasjon, inntekt til livsopphold og tilsyn av barn mens de samtidig kvalifiserer
seg til arbeid og selvforsørgelse. Overgangsstønaden og stønad til
barnetilsyn treffer mange av de familiene som lever på lav inntekt.
Disse stønadene er derfor med på å forebygge og hindre fattigdom.
Disse medlemmer viser til at
det under den rød-grønne regjeringen ble gjort flere endringer i
innretningen på overgangsstønaden, deriblant skjerpet inn aktivitetskravene
knyttet til stønaden, for bedre å sikre at mottakere av stønaden
får muligheter og forplikter seg til å kvalifisere seg til selvforsørgende
arbeid etter endt stønadsløp. Slik ble overgangsstønaden en mer
treffsikker kvalifiseringsstønad som gir eneforsørgere muligheter
til å komme i arbeid.
Disse medlemmer mener det er
avgjørende i kampen mot fattigdom at folk gis rett til oppfølging
og muligheter fra myndighetenes side, samt en plikt til å gjøre
det de kan for å bli selvforsørgende. Overgangsstønaden og stønaden
til barnetilsyn er, etter disse medlemmers mening, i
utgangspunktet godt innrettet etter disse prinsippene.
Disse medlemmer støtter regjeringens
harmonisering av regelverket for samboende og gifte, men mener det
er behov for en viss fleksibilitet slik at en kortere periode med
samboerskap ikke gjør at mottaker mister støtten fra det tidspunkt
samboerskapet inngås. Disse medlemmer peker på at
flere av høringsinstansene mener regjeringens forslag på dette punkt
vil medføre at påbegynte utdannings- og kvalifiseringsløp ikke vil
kunne avsluttes. En slik regel vil gjøre det vanskelig for mange
å forsøke å formalisere nye forhold.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet støtter regjeringen i at det er nødvendig
med en innstramming i dagens muligheter til å inngå samboerskap,
men mener det er behov for en overgangsperiode før mottaker fratas
retten til overgangsstønad grunnet samboerskap. Disse medlemmer mener derfor
at retten til overgangsstønad skal bortfalle etter samboerskap med
6 måneders varighet, og at stønad kun kan mottas under ett samboerskap en
gang i løpet av stønadsperioden.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti peker på regjeringens
forslag om å stramme inn aldersgrensen for mottak av stønad fra
barnet er fylt 8 år i dagens regler til 6 år i regjeringens forslag
er en innstramming og en svekkelse av overgangsstønaden. Det er,
etter disse medlemmers mening, ikke et godt argument
at overgangsstønad blir overflødig det året et barn går over fra
barnehage til skole. Tvert imot er disse medlemmer enige
med flere av høringsinstansene som påpeker at overgang fra barnehage
til skole en sårbar fase i et barns liv, og at det å benytte skolestart
som grense kan føre til en dobbel belastning for mange familier
og barn i en sårbar fase. Det er, etter disse medlemmers mening,
ingen logikk i at tilgang til SFO fører til et redusert behov for
overgangsstønad. Dette forslaget er, etter disse medlemmers mening,
et angrep på overgangsstønaden og et reelt ønske om å kutte i ordningen
og minke den potensielle mottakergruppen. Disse medlemmer viser
til at regjeringen fremmet forslag om betydelige svekkelser i overgangsstønaden
i forbindelse med statsbudsjettet for 2015, noe den ikke fikk flertall for
i Stortinget. Disse medlemmer anser dette forslaget
om innstramming i aldersgrense som et nytt angrep på ordningen,
og en svekkelse av virkemidlene for å hindre og forebygge fattigdom. Disse
medlemmer er derfor imot innstrammingen i aldersgrense,
og ønsker å beholde dagens aldersgrense på 8 år, samt 10 år i spesielle
unntakstilfeller som kvalifiserer for utvidelse etter dagens regler.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti støtter ikke regjeringens forslag
om å fjerne unntaksregelen om barnets alder ved samlivsbrudd og
ønsker å opprettholde denne.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet peker
på at endringen som innebærer at utdanning og aktivitet skal vurderes
relevant for å kunne kvalifisere seg til arbeid senere, samt tydeligere
krav til at Nav skal følge opp stønadsmottakerne, må iverksettes
slik at det reelt sett gir søkere relevant kvalifisering med økt
sjanse til arbeid, samt bedre kvalitativ oppfølging i kvalifiseringsløpet. Disse
medlemmer peker på at dersom en ønsket utdanning ikke anses
relevant for senere å kunne få arbeid, vil søker likevel kunne kvalifisere
for overgangsstønad ved å være reell arbeidssøker, motta ordinært
arbeidsmarkedstiltak eller opprette egen virksomhet. Disse
medlemmer understreker at det nye kravet til vurdering av
aktiviteten som relevant må gjelde nye tilfeller inn i ordningen, og
ikke slik at mottakere som i dag er i et utdanningsløp, mister innvilget
stønad samt retten til å fullføre det påbegynte kvalifiseringsløpet.
Disse medlemmer ber regjeringen
vurdere å la partnere av ektefelle eller samboer i fengsel bli berettiget
overgangsstønad, og komme tilbake til Stortinget med saken i egnet
form.
Komiteens medlem fra Venstre mener
det er viktig å bedre kontrollmulighetene for overgangsstønaden,
og er enig i at langvarige utenlandsopphold kan gjøre dette vanskelig.
Likevel fremstår forslaget om en avgrensing på seks uker som svært
strengt sammenlignet med andre ytelser, eksempelvis kontantstøtte.
For mange mottakere av ytelsen vil dette kunne oppleves som unødvendig
begrensende, særlig i tiden før aktivitetskravet inntreffer, eller
i påvente av barnehageplass. Dette medlem viser til høringssvaret
fra Nav, der en tremåneders periode blir foreslått som en hensiktsmessig
balanse mellom de ulike hensyn.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
Ǥ 15-3 andre ledd bokstav a) skal lyde:
Dette medlem viser til forslaget
om å stramme inn aldersgrensen for mottak av stønad. Forslaget om
at aldersgrensen skal inntreffe allerede ved skolestart, synes ikke
godt begrunnet fra departementets side. Riktig nok er alminnelig
skolestart fremskyndet med ett år siden aldersgrensen på åtte år
ble satt, men etter dette medlems oppfatning endrer
ikke dette på det faktum at seks år er en ung og sårbar alder for barnet.
At SFO-tilbudet er bygget ut de senere år er positivt, men kan vanskelig
sees som et tungtveiende argument for å stramme inn reglene for overgangsstønad.
SFO er dessuten et tilbud som i de aller fleste kommuner er svært
kostbart. Dette medlem er enig med høringsinstansene som
har pekt på at overgangen fra barnehage til skole er en sårbar fase
i barnets og familiens liv. Dette medlem går derfor
imot den foreslåtte innstrammingen, og vil beholde aldersgrensen på
8 år, samt 10 år i unntakstilfeller etter dagens regler.
Dette medlem viser til forslaget
om at utdanning som aktivitet skal vere «nødvendig og hensiktsmessig»
for å få eller beholde et arbeid. Det er viktig at utdanningen er
relevant for å komme over i eller tilbake til arbeidslivet. Samtidig
vil dette medlem understreke at vilkåret slik det er foreslått kan
praktiseres for strengt, særlig der en mottaker ønsker å forbedre
sine yrkesmuligheter gjennom videreutdanning eller påbygging til
eksempelvis en mastergrad. Det bør ikke være noe i veien for at
mottaker styrker sine arbeidsmuligheter gjennom å bygge videre på
sin utdanning, og lovteksten bør ta høyde for dette. Under alle
omstendigheter bør kravet til vurdering av aktiviteten som relevant
gjelde nye tilfeller inn i ordningen, og ikke slik at mottakere
som allerede er i et utdanningsløp, mister retten til å fullføre.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«§ 15-6 første avsnitt bokstav c skal lyde:
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
enslige forsørgere har større risiko for fattigdom enn andre. Overgangsstønaden
beskytter mot fattigdom, samtidig som den bidrar til å gi barn stabilitet
og trygghet. Den gir mottakeren en mulighet til å kvalifisere seg
for arbeid. Stønaden er en vesentlig del av den økonomiske tryggheten
for foreldre som bryter ut av et forhold.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
at mye ved overgangsstønaden fungerer godt i dag. 9 av 10 mottakere
med barn over 1 år er i aktivitet. Det er grunn til å frykte at
en innstramming på flere deler av regelverket vil kunne gi aleneforsørgere
en vanskeligere økonomisk situasjon. Dette medlem viser
til høringsinnspillet fra Aleneforeldreforeningen, som skriver at
forslaget, sitat:
«vil frata de fleste aleneforeldre med små barn, muligheten
til å ta videreutdanning. Det vil gjøre det enda vanskeligere denne
gruppen å bli i stand til å forsørge seg selv og sine barn, og vil
bidra til større sosiale skiller».
Dette medlemstøtter
ikke forslaget om å endre vilkåret om barnets alder fra seks til
åtte år, fordi det vil kunne bidra til økt omfang av barnefattigdom. Dette
medlem støtter heller ikke det nye kravet der den aktuelle
utdanningen skal vurderes opp mot arbeidsmarkedets behov, på grunn
av at det vil kunne begrense muligheten til for eksempel videreutdanning.
I mange tilfeller vil aleneforsørgere som allerede er i et yrke, kunne
ha et ønske om omskolering eller videreutdanning for å kunne ha
et yrke med trygg inntekt og arbeidstider det er mulig å kombinere med
omsorgsansvaret. Den muligheten bør overgangsstønaden fortsatt kunne
gi. Dette medlem mener at dagens regelverk gir tillit
til hver enkelt til å finne de løsningene som er best for seg, og
slik bør det fortsatt være.
Dette medlem viser til forslaget
om å stramme inn regelverket for utenlandsopphold for mottakere
av overgangsstønad. Dette medlem viser til at dagens
regelverk allerede stiller krav om at man kombinerer stønaden med
aktivitet, og ser av den grunn ikke noe behov for ytterligere innstramming
av dette regelverket.
Dette medlem støtter heller ikke
regjeringens forslag om å stramme inn muligheten til å inngå samboerskap.
Sosialistisk Venstreparti ønsker å beholde dagens regel der overgangsstønaden ikke
bortfaller før samboerskapet har hatt en varighet på 12 måneder.