Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og
Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Amanda Godskesen, Kjell Ivar Larsen og Kari Raustein,
fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet,
Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser
til forslag om endringer i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk
(vegtrafikkloven), paragraf 36 b, der det foreslås å utvide retten
til å holde tilbake kjøretøy ved at vilkårene for bruk av tilbakeholdelse
som sikringstiltak endres.
Komiteen sier seg enig i at det
ikke lenger skal være et krav til at boten som søkes sikret, er
vedtatt eller fastsatt ved dom, og at tilbakeholdelse skal kunne
benyttes uavhengig av hvilket land føreren av kjøretøyet er bosatt
i.
Komiteen mener det er riktig
å åpne for bruk av tilbakehold for sikring av gebyr ved vegtrafikkovertredelser
og omkostninger i forbindelse med dette. Komiteen vil
også understreke behovet for at Statens vegvesens regionvegkontorer
og tollvesenet gis myndighet til å benytte denne form for tilbakeholdelse.
Videre slutter komiteen seg til
at det nå etableres særlige hjemler for bruk av mekaniske eller
elektroniske innredninger for å immobilisere kjøretøy som er holdt
tilbake, tatt i forvaring eller nektet bruk i medhold av vegtrafikkloven
paragraf 36, 36 a, 36 b og 37.
Komiteen vil særlig peke på at
ovennevnte tiltak vil bidra til økt trafikksikkerhet og likere konkurranse
i transportnæringen.
Komiteen vil understreke viktigheten
ved at informasjon om bruk av hjullås og andre sikringsmidler blir
gitt gjennom Statens vegvesens ulike informasjonstiltak, både til
norske og utenlandske tungbilsjåfører.
Komiteen vil særlig trekke frem
at utgifter knyttet til bruk av hjullåsbruken skal bæres av eier
og/eller fører av motorvognen, som har satt seg selv i den situasjonen
som gjør at sikringsmidler må benyttes.
Komiteen viser til
vedlagte svarbrev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden, datert
3. februar 2015, på spørsmål fra komiteen. Spørsmålene gjelder hvorvidt
tilsvarende hjemmel for bruk av tilbakeholdelsesrett i kjøretøy mv.
skal tas inn i yrkestransportlova, og om det vil være aktuelt å
gi Statens vegvesen myndighet til å benytte tilbakeholdelsesrett
for sikring av krav, også ved brudd på kabotasje.
Komiteen ser positivt på at regjeringen
gjør videre vurderinger knyttet til hjemmel i yrkestransportlova,
og ber om at regjeringen vurderer innskjerpende tiltak knyttet til
ulovlig kabotasje. Komiteen ønsker ikke å forsinke
de foreslåtte endringene i Prop. 45 L (2014–2015), og ber om at
regjeringen på egnet måte kommer tilbake til Stortinget med forslag
til tiltak.