Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Eigil Knutsen, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen, Freddy
de Ruiter og Karianne O. Tung, fra Høyre, Kjartan Berland, Kristin
Ørmen Johnsen, Elisabeth Røbekk Nørve, Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet, lederen
Kari Kjønaas Kjos, Harald T. Nesvik og Tone Heimdal Brataas, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, fra
Venstre, Ingjerd Thon Hagaseth, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, viser til at legemiddelassistert rehabilitering
(LAR) ble innført i Norge i 1998. Ordningens formål var å gi personer
med opioidmisbruk økt livskvalitet og å redusere skadene av opioidmisbruk,
samt bidra til å redusere tallet på overdosedødsfall.
Komiteen viser til at 7 000 pasienter
omfattes av dagens LAR-ordning. Ordningen omfatter i stor grad heroinavhengige. Komiteen merker seg
at rapporten fra Senter for rus- og avhengighetsforskning (SERAF
2014) viser at antallet i behandling i LAR ikke lenger øker slik
det gjorde fram til og med 2011. Utviklingen har gått mot at det
er enklere å komme inn i behandling samtidig som få blir skrevet
ut mot sin vilje. SERAF-rapporten viser at LAR evner å holde pasientene
i behandling.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti, merker seg at LAR-behandling har bidratt til
økt livskvalitet og til et mer verdig liv uten illegale rusmidler
for svært mange. Flertallet viser også til at ifølge
ledende fagmiljø er LAR den mest effektive behandlingen av opiatavhengighet
og gjør rusavhengige mottakelige for behandling og videre helsehjelp.
Komiteens medlem fra Senterpartiet er derfor
bekymret for de mange tilbakemeldingene om at LAR-ordningen ikke
fungerer godt nok for ruspasienter, samt problemer med lekkasje
og overdose med LAR-medisin, og mener det er behov for en bred evaluering
av ordningen.
Komiteen påpeker at
kunnskapsoppsummeringer viser at LAR reduserer mortalitet, kriminalitet
og morbiditet, og at flere typer sykdommer får bedre behandling
når heroinbrukere kommer inn i LAR-behandling. Samtidig merker komiteen seg
også at målsettingen for behandling har utviklet seg vekk fra rusfrihet
og til større aksept for skadereduksjon som mål. LAR er som før
vellykket med tanke på sosial stabilisering når det gjelder bosituasjon
og en mer stabil økonomisk situasjon. Komiteen viser
til at spesialisthelsetjenesten har ansvar for vurdering av inntak
av pasienter i ordningen, mens kommunene har ansvar for rehabiliteringen.
På landsbasis får 66 prosent medikamentet forskrevet av fastlegen.
Fastlegen har altså en sentral plass i LAR.
Komiteen merker seg at flere
høringsinstanser melder at de er gjort kjent med flere tilfeller
hvor fastlegen ikke ønsker / fraskriver seg ansvar for LAR-pasienter. Komiteen viser
til at det i undersøkelser utført av SERAF fremkommer at fastlegene
mente at spesialisthelsetjenesten burde styrke kvaliteten av oppfølgingen,
og at de savnet spesielt kompetente leger.
Komiteen viser til at regjeringen
har besluttet å opprette en egen legespesialitet innen rus- og avhengighetsmedisin,
som et godt tiltak i møte med denne utfordringen.
Komiteen viser til at dette arbeidet
nå er i full gang.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til at fagmiljøene, andre samfunnsaktører
som f.eks. justissektoren, brukere og pårørende, i sum påpeker mange
sider ved LAR-ordningen som myndighetene bør vurdere å endre, og
at behovet for kunnskapsinnhenting fra flere uavhengige miljøer
er stort. Disse medlemmer vil understreke viktigheten
av at LAR-ordningen utvikles slik at den fungerer i tråd med intensjonene
med ordningen. En gjennomgang av LAR-ordningen kan bidra til kunnskapsinnhenting
som kan danne et faglig grunnlag for et bredere ordskifte om hva
som skal til for å få en målrettet LAR-ordning som fungerer bedre
enn i dag.
Komiteen viser til
forarbeidet knyttet til opprettelsen av en egen legespesialitet
innen rus- og avhengighetsmedisin. Tilslutning fra Legeforeningen,
Nasjonalt råd for spesialistutdanning av leger og legefordeling,
Helsedirektoratet og Meld. St. 30 (2011–2012) Se meg!, gir denne spesialiseringen
bred oppslutning som er viktig for rekruttering og legitimitet.
Videre er dette et godt tiltak i møte med utfordringene fastlegen
og spesialisthelsetjenesten står overfor.
Komiteen viser til utfordringen
med gravide kvinner i LAR-programmet. Kvinner i LAR som får barn,
har som gruppe en bakgrunn med en rekke andre utfordringer enn rusmiddelbruk,
ofte også somatisk og psykisk sykdom. Mange av de nyfødte trenger
behandling for neonatalt abstinenssyndrom med gjennomsnittlig behandlingstid
på 46 dager. Vi vet foreløpig lite om hvordan det går med barna
på lengre sikt. Norsk Sykepleierforbund påpeker viktigheten av innhenting av
ny kunnskap om langtidseffekten hos barn som er født av mor i LAR. Komiteen viser
videre til at Legeforeningen i sitt høringsinnspill tar til orde
for gratis prevensjon for LAR-pasienter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Kristelig Folkeparti fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre at det innhentes
ny kunnskap om langtidseffekten hos barn som er født av mor i LAR»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet vil påpeke at langtidsvirkende prevensjon,
slik som p-sprøyter, må være det som blir tilbudt i et slikt gratistilbud.
Komiteen slutter seg
ikke til Jordmorforeningens forslag om at prevensjon må innføres
som et kriterium for kvinner i LAR.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
helseforetakene imidlertid må pålegges å sikre at god informasjon om
gratis prevensjon og utfordringene ved graviditet i LAR alltid gis
kvinner i aktuell alder som skal nytte seg av legemiddelassistert
rehabilitering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Senterpartiet fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre en ordning med
gratis prevensjon, herunder langtidsvirkende prevensjon, for kvinner
i LAR.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil understreke viktigheten av at
kvinner får tilfredsstillende informasjon om konsekvenser og utfordringer
som bruk av LAR-medisin fører med seg ved graviditet. I Nasjonal
retningslinje for gravide i legemiddelassistert rehabilitering (LAR)
fremkommer det at norske undersøkelser viser at cirka 75 prosent
av graviditetene hos kvinner i LAR ikke er planlagte. Erfaring viser
at mange kvinner i LAR ikke tror de kan bli gravide og at graviditeter
kan komme svært overraskende. Det fremkommer i den samme retningslinjen
at mange kvinner i LAR synes det er vanskelig å ta opp prevensjon
og liknende temaer, blant annet på bakgrunn av tidligere vanskelige
erfaringer.
Disse medlemmer mener at kvinner
i LAR må få hjelp til å anskaffe egnet prevensjon, og forutsetter
at dette tydeliggjøres i forbindelse med arbeidet med opptrappingsplanen.
Komiteen påpeker at
den siste SERAF-rapporten viser at det i 2013 var 98 pasienter som døde
i LAR. Rapporten viser at gjennomsnittsalderen på LAR-pasienter
øker, og at forekomsten av alvorlig somatisk sykdom er høy. Mortaliteten
på nasjonalt nivå ligger på rundt 1 prosent av alle i behandling.
Dødsfallene skjer i størst grad hos de eldste og sykeste, og dominerende
dødsårsaker er alvorlig somatisk sykdom som leversvikt, kreft og
lungelidelser (40 prosent). Voldsom død utgjorde vel 13 prosent av
dødsfallene; særlig forekomsten av selvmord er tydelig.
Komiteen viser til problemstillingen
om lekkasje av medikamenter, som et resultat av LAR. Flere av høringsinstansene,
blant annet Actis og Blå Kors, peker på at økt grad av individuell
tilpasning og regulering av doser av LAR-medikamentene kan forebygge
lekkasjer til det illegale markedet. Av pasientene som døde i LAR,
var 24 av 98 dødsfall i 2013 oppfattet som overdose. Ifølge Statens
institutt for rusmiddelforskning (SIRUS) har det etter 2009 vært
en halvering av dødsfall med heroinbruk som dødsårsak. Samtidig
har tallet på metadonrelaterte overdosedødsfall økt markant siden
2010. Dødsfallene skyldes, ifølge SIRUS sin statistikk, inntak av heroin
(26 prosent), naturlige opiater fra legemiddel (21 prosent) og metadon
(24 prosent). SERAF rapporterer at rundt 40 personer dør årlig av metadonrelaterte
overdoser. Det er altså like mange som dør av overdose med LAR-medisin som
av heroindoser. Under høringen påpekte SERAF at overdosedødsfall
med LAR-medikamenter kommer fra lekkasje fra LAR, og ikke først
og fremt fra pasientene i LAR-programmet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til Apotekforeningens høringssvar
der det tas til orde for at kontrollen med LAR-utlevering må strammes
betydelig inn. Apotekforeningen tar til orde for å følge hovedregelen
om at alt inntak av LAR-legemidler skal overvåkes av helsepersonell
og at overvåkning av inntaket til flere LAR-brukere fra apotekenes
side kan innføres raskt. Disse medlemmer merker seg
at Apotekforeningen understreker at: «En slik innsats gjør at det
også blir viktigere at LAR-utlevering får en offentlig takst, slik
at man unngår usikkerhet og store forskjeller».
Komiteen viser til
at flere høringsinstanser advarer mot tiltak som vil gjøre LAR mindre tilgjengelig,
og understreker behovet for bedre oppfølging, større medvirkning
og mer individuelt tilpasset medisinering. Høringsinstansene mener
det vil bidra til å forebygge og forhindre overdosedødsfall. Komiteen viser
også til RIOs høringsinnspill som peker på at mangel på oppfølging
i form av bolig og aktivitet i tillegg til den psykiske og sosiale
tilstanden er viktige årsaker til frafall.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har merket seg
at flere høringsinstanser etterlyser sterkere brukermedvirkning
i LAR-behandlingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at dagens hente-
og kontrollsystem har så strenge kriterier at rusavhengige med store
behov for et helsetilbud blir utelukket. Disse medlemmer har
merket seg at pasienter har klaget til pasient- og brukerombudene
på at behandlingen ikke bygger på individuelle vurderinger, men
preges av standardisering.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener brukerperspektivet er et helt
sentralt element for kvalitet i tjenestene og er glade for at regjeringen
prioriterer arbeidet med å styrke brukerrollen i rus- og psykisk
helsetjenester for å skape brukerens og pasientens helsetjeneste.
Dette er et område som ikke har fått tilfredsstillende oppmerksomhet
de siste årene, men som regjeringen nå tar tak i.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til Legeforeningen som
mener at utleveringskontrollen må styrkes, og at overdosedødsfallene
ofte er knyttet til pasienter som får metadon uten å ha tilstrekkelig
kontroll på eget liv.
Disse medlemmer merker seg at
Legeforeningen og SERAF viser til at det er få områder som blir
fulgt opp så tett som LAR. Fremfor en full gjennomgang av hele ordningen, bør
det brukes ressurser på å gjennomgå enkeltdeler, som for eksempel
rehabilitering, gratis prevensjon til kvinner i LAR, helsetilbudet
i fengslene, valg av medikamenter, kontroll med utlevering av metadon
og konflikter om økonomi mellom kommuner og helseforetak.
Disse medlemmer noterer at SERAF
viser til at kontrolltiltakene er med på å umyndiggjøre ruspasientene.
Tiltakene bør graderes ut fra den enkelte pasient og hensynta både
individets frihet og samfunnsmessige behov, spesielt med henblikk
på rehabiliteringsprosessen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet viser til at det i høringen kom frem viktig
støtte til forslaget om en helhetlig gjennomgang av LAR-ordningen. Disse
medlemmer viser til at statsråden i brev datert 13. november
2014 skriver at dagens system for utlevering av LAR-legemidler kan forbedres
og at Helsedirektoratet i 2015 starter arbeidet med å revidere retningslinjene
for LAR, der også utleveringsproblematikken vil bli inkludert. Disse
medlemmer støtter og er glad for statsrådens initiativ om
en revidering av retningslinjene for LAR, som vil være en viktig
del av en gjennomgang av LAR-ordningen. Disse medlemmer mener
imidlertid at en revidering av forskrift, veiledere og retningslinjer
ikke er tilstrekkelig for å sikre en grundig evaluering og styrking
av dagens LAR-program. Disse medlemmer mener det
trengs en helhetlig gjennomgang av LAR-programmet, som også sikrer
at kommunene har de nødvendige ressurser og kompetanse til rådighet
for å kunne gi pasienten et fullverdig tilbud og god oppfølging,
slik de har krav på. SERAFs rapport viser til at en tredjedel av
LAR-pasientene har svært alvorlige fysiske plager. Mange har også
psykiske plager, og særlig mange har angst og depressive lidelser. Det
er derfor alvorlig når rapporter påviser svak samhandling med den
kommunale omsorgstjenesten. Det er heller ingen tegn til at organisering av
LAR i spesialisthelsetjenesten har ført til økt samhandling med
psykiatrisk helsetjeneste.
En helhetlig gjennomgang av LAR-ordningen må
belyse om inntakskriteriene er blitt for lite restriktive, og om
LAR tilbys som løsning der andre tiltak burde vært iverksatt i stedet
eller før man tilbyr LAR. Alle LAR-pasienter må få mulighet til
å prøve nedtrapping eller medikamentfrihet dersom de er motivert
for det. Rehabiliteringsdelen må styrkes vesentlig. Aktivitetstilbud,
bolighjelp og arbeidstrening må være en naturlig del av rehabiliteringstilbudet.
Disse medlemmer er bekymret for
utviklingen med høye tall på metadon- overdosedødsfall. En viktig
del av en gjennomgang av LAR-ordningen må være hvordan man kan forebygge overdoser
og lekkasjer av LAR-medikamenter til det illegale markedet. Disse
medlemmer ser at dette berører balansegangen mellom kontroll
og tillit til brukerne. Disse medlemmer er opptatt
av at en gjennomgang av LAR-ordningen må vurdere hvordan individuell
tilpasning og regulering av doser kan forebygge lekkasjer. Gjennomgangen
må også se på blandingsmisbruk og alternativ behandling for angst
og depresjon, slik at ikke LAR-pasienter «bytter» LAR-medisin mot
benzo-preparater.
Disse medlemmer viser til høringsuttalelse fra
Legeforeningen om at utbygging av rehabiliteringsmuligheter og helsetjeneste
i fengsel må intensiveres. Det vises til flere rapporter om at medikamentutlevering
og helseoppfølging i fengsel er utilstrekkelig, og at medikamentene utleveres
av fengselsbetjenter med utilstrekkelig skolering. Legeforeningen
påpeker at den reelle kunnskapen om bruken av LAR-medikamenter i fengslet,
herunder salg eller videreformidling, er utilstrekkelig. Disse
medlemmer legger til grunn at LAR i fengsel blir en del
av en helthetlig gjennomgang av LAR-ordningen.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå LAR-ordningen
i Norge og fremme tiltak som sikrer kvaliteten i tilbudet og reduserer
overdoser og dødsfall med LAR-medisin.»
«Stortinget ber regjeringen innføre egen takst
for utlevering av LAR-medisin fra apotek, og sette krav til innholdet
i tilbudet.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
i tillegg følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme tiltak som sikrer
kvalitet i LAR-tilbudet i fengsel.»
«Stortinget ber regjeringen presisere regelverk for
samhandlingen mellom statlig og kommunalt ansvar for LAR-pasienter.»
«Stortinget ber regjeringen sikre bruk av individuell
plan for pasienter i LAR.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser
til at det i undersøkelser fremkommer at kun 34 prosent av LAR-pasientene
har en utarbeidet individuell plan.
Disse medlemmer viser til at
pasient- og brukerombudene i sitt høringsinnspill understreket at
individuell plan må ses i sammenheng med fritt behandlingsvalg. Disse
medlemmer mener det er viktig at retten til individuell
plan også ivaretas dersom en pasient velger behandling innen rus
og avhengighet levert av privat helseaktør.
Komiteen viser til
at pasient- og brukerombudene ber komiteen finne løsninger som sørger for
at LAR-pasienter sikres god oppfølging uavhengig av hvilke tjenestetilbud
den enkelte benytter.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at Fritt behandlingsvalg
(FBV) er en reform som skal styrke pasientens rettigheter, og er
opptatt av at ordningen utformes på en måte som ivaretar dette på
en tydelig måte.
Disse medlemmer viser til pasient-
og brukerrettighetsloven § 5-2 som sier følgende:
«Pasient og bruker som har behov for langvarige og
koordinerte helse- og omsorgstjenester, har rett til å få utarbeidet
individuell plan i samsvar med bestemmelsene i helse- og omsorgstjenesteloven,
spesialisthelsetjenesteloven og lov om etablering og gjennomføring
av psykisk helsevern.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har gjentatte
ganger advart mot reformen Fritt behandlingsvalg og konsekvensene
denne vil ha for pasienter i en spesielt sårbar situasjon.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at individuell plan
er særlig viktig for nettopp grupper innen rusbehandling og psykisk helsevern.
Komiteen merker seg
at mange av høringsinstansene også påpeker viktigheten av å styrke
rehabiliteringsdelen av LAR-programmet. Pasient- og brukerombudene
er kjent med at noen pasienter i LAR ikke har fått andre tilbud enn
legemiddelet. Også høringsinstanser som Rusfeltets hovedorganisasjon,
Legeforeningen, Actis og Føniks, understreket viktigheten av å bedre
rehabiliteringen i LAR-programmet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen i sin politiske
plattform har sagt at det skal utarbeides en opptrappingsplan for
rusfeltet. Disse medlemmer viser til helse- og omsorgsministerens
uttalelse til saken, der han bekrefter at arbeidet med denne planen
er godt i gang, og at planen skal legges frem i løpet av 2015. Opptrappingsplanen
vil omfatte en rekke tiltak og vil bidra til å styrke tjenestene
og tilbudene til rusavhengige. LAR vil være et viktig tema i denne opptrappingsplanen
for rusfeltet, og dette er en god mulighet til å kvalitetssikre
tilbudet i LAR.
Disse medlemmer mener LAR er
et godt tilbud for personer med opiatavhengighet, og er glad for
at flere rapporter viser at flertallet i LAR får god hjelp. Mange
lever gode liv i LAR, og ordningen gir økt livskvalitet og bedret
helse til brukerne. Likevel har det lenge vært tydelig at rehabiliteringen
i LAR har vært manglende for noen av brukerne. Disse medlemmer er
derfor glad for at opptrappingsplanen kommer og vil innbefatte en
større gjennomgang av rusavhengiges tilbud og tjenester, inkludert
LAR-ordningen.
Disse medlemmer viser til helse-
og omsorgsministerens uttalelse til dette representantforslaget,
der han påpeker at dagens system for utlevering av LAR-legemidler
kan forbedres. Helsedirektoratet har derfor fått i oppgave å starte
arbeidet med å revidere retningslinjen for LAR i 2015, der også
utleveringstematikken vil bli inkludert.
Disse medlemmer oppfatter at
det forslagsstillerne ønsker, allerede er under arbeid.
Disse medlemmer viser til at
helse- og omsorgsministeren i april 2014 lanserte en nasjonal overdosestrategi.
Denne strategien inneholder en rekke tiltak for å få ned antall
overdosedødsfall. Også rutinene for utlevering av LAR er en del
av strategien. Disse medlemmer viser til at regjeringen
og samarbeidspartiene har styrket rustjenestene betydelig i statsbudsjettet
for 2015. Kommunale tjenester til personer med rus- og/eller psykiske
problemer ble styrket med 200 mill. kroner, hvorav 100 mill. kroner
som del av veksten i kommunenes frie inntekter og 100 mill. kroner
som øremerkede midler. Dette er midler utover de øremerkede 348,8
mill. kroner og er et tydelig signal om at samarbeidspartene har
et mål om å forsterke kommunenes innsats i tjenester som ytes til
personer med rusavhengighet. Formålet er å øke kapasiteten i det
kommunale rusarbeidet, slik at mennesker med rusproblemer får et
helhetlig, tilgjengelig og individuelt tilpasset tjenestetilbud.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
prinsipielt at tjenester til personer med rusproblemer skal skje
gjennom de ordinære helse- og omsorgstjenestene. Disse medlemmer viser
til at når 100 mill. kroner av kommunenes frie inntekter skal gå
til å styrke tjenester til personer med rusproblemer og/eller psykiske
problemer, så innebærer ikke det noen reell økning av kommunenes
inntekter, snarere binder det opp midler kommunene har til disposisjon.
Disse medlemmer mener at det
haster med å få på plass kvalitetsindikatorer innen rusbehandling,
samt systematisk oppfølging og kontroll med at ruspasienter får
god behandling. Disse medlemmer ber regjeringen få
fortgang i dette arbeidet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet merker seg at regjeringen ikke går inn
for å kompensere helårseffekten av de 200 behandlingsplassene som
ble anskaffet i 2014, etter forslag fra den rød-grønne regjeringen. Disse
medlemmer mener dette kan svekke satsingen, og foreslo derfor
i sitt alternative statsbudsjett for 2015 å øke bevilgningen til
helseregionene med 160 mill. kroner, for å bidra til fortsatt styrking
av rusbehandlingen. Regjeringen på sin side har ikke bevilget midler
særskilt til dette, men mener dette skal dekkes av de midlene som
er bevilget sykehusenes aktivitetsvekst.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet er glad for at de regionale helseforetakene
har gjennomført anskaffelser på rusfeltet i tråd med regjeringens
politiske plattform. Det er inngått kjøp av i alt 200 flere behandlingsplasser
fra private institusjoner.
Disse medlemmer viser til at
sykehusenes økonomi ble styrket med 2 mrd. kroner i statsbudsjettet
for 2015, noe som legger opp til en vekst i pasientbehandlingen
på 2,15 prosent. Innenfor denne veksten ligger blant annet en videreføring
av de 200 tilleggsplassene som ble etablert i forbindelse med budsjettet
for 2014, samt en videreføring av kravet om at samlet vekst innen
rus og psykisk helse skal være høyere enn for somatikk.
Komiteen merker seg
at Actis etterlyser større mulighet til nedtrapping eller medikamentfrihet for
motiverte LAR-pasienter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti peker
på innspillet fra proLAR om at økonomi og gjeld bør få økt oppmerksomhet
i pasientforløpet og rehabiliteringen. Å få kontroll på egen økonomi
er avgjørende for ruspasientenes evne til å mobilisere egne krefter.
Disse medlemmer er opptatt av
å styrke LAR-pasientenes rettigheter og viser til blant annet Actis
som fremhever behovet for å forenkle klageprosessen, og til at det
er store regionale forskjeller i ufrivillige utskrivinger. Disse medlemmer merker
seg at pasient- og brukerombudene mener at det ikke er behov for
flere rettigheter, men at det profesjonelle apparatet må ta et større
ansvar for å veilede om pasientrettigheter.
Disse medlemmer viser til innspill
fra Apotekforeningen om å etablere en nasjonal takst for utlevering
og overvåking av LAR, for å sikre likebehandling av pasientene og
gi større forutsigbarhet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at spørsmål om nasjonal
takst gjennomgås som en del av arbeidet med opptrappingsplan for
rusfeltet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at det
må settes av mer midler til rusforskning.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til regjeringsplattformen, der
regjeringen er tydelig på at kunnskap er avgjørende for å styrke
norsk kompetansekraft og bygge landet for fremtiden. Derfor ønsker
denne regjeringen en satsing på forskning, utvikling og innovasjon,
både gjennom offentlig og privat sektor. Disse medlemmer viser
til at det er god satsing og mye aktivitet på forskningsfeltet innenfor
rusavhengighet og psykisk helse. SIRUS, SERAF og FHI er helt sentrale
miljøer innen rusmiddelforskning. I tillegg har også de regionale
helseforetakene etablert egne forskningsmiljøer innen TSB.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet mener rusfrihet må gjeninnføres som hovedmålsetting
i LAR, og at LAR-programmet først skal benyttes når annen behandling
over lengre tid ikke har vist ønsket effekt.
Disse medlemmer påpeker at hensikten
for behandling i LAR har utviklet seg vekk fra rusfrihet og til
større aksept for skadereduksjon som mål. LAR oppsto som et tilbud
til de tyngste rusmisbrukerne, som ikke hadde nyttiggjort seg medikamentfri
behandling tross flere forsøk. Terskelen for innpass i LAR er betraktelig
senket. Disse medlemmer mener det er nødvendig å
se på inntakskriteriene til LAR.
Disse medlemmer mener det bør
vurderes om kriteriet om at pasienter skal ha forsøkt rusfrie behandlingstilbud
før de tas inn i LAR, med fordel kan gjeninnføres, noe også rusfeltets
samarbeidsorgan Actis tok til orde for i sitt høringsinnspill.
Disse medlemmer understreker
at det er en selvfølge at pasienter i LAR får gode rehabiliteringstiltak
med målet om rusfrihet i sikte.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, mener at gode
rehabiliteringstiltak for pasienter som ønsker å gå av LAR, må ses
på i forbindelse med den ventede opptrappingsplanen for rusfeltet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti påpeker
at selv om rapporter fra Senter for rus og avhengighetsforskning
(SERAF) viser at LAR er vellykket med tanke på sosial stabilisering
når det gjelder bosituasjon og økonomisk situasjon, peker flere
av de store høringsinstansene på at R-en i LAR er svak, og at kommunene
ikke evner å følge opp med tiltak som kan få den enkelte pasient
ut av LAR. At majoriteten av høringsinstansene som jobber på rusfeltet,
melder om svikt og mangelfulle rehabiliteringstiltak, er alvorlig.
Undersøkelser viser at kun 34 prosent av LAR-pasientene har en utarbeidet
individuell plan, til tross for at dette er en lovfestet rettighet. Det
er av avgjørende viktighet at denne rettigheten blir reell for LAR-pasienter
for å sikre at den enkelte får individuell tilrettelegging og hjelp. Disse
medlemmer understreker at personer som tas med i LAR-programmet,
må tilbys et reelt behandlingstilbud, egnet bolig og en form for
aktivitet med bakgrunn i egne ressurser og interesser.
Komiteen mener at
gravide kvinner med rusproblemer skal få en styrket mulighet til
å få behandling med rusfrihet som mål når graviditeten oppdages,
og ber om at dette ses på i opptrappingsplanen for rusfeltet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet deler bekymringen for barn født i LAR.
Vi vet at mange av de nyfødte trenger behandling for neonatalt abstinenssyndrom
(NAS), men vi vet foreløpig lite om langtidseffekten for barn som
er født i LAR. Norsk Sykepleierforbund påpeker viktigheten av innhenting
av ny kunnskap om langtidseffekten hos barn som er født av mor i
LAR. Disse medlemmer viser til at det er faglig enighet
om at LAR-behandling er en risikofaktor for fosteret og den nyfødte,
men at behandlingen fortsettes for å motvirke at pasienten får tilbakefall.
Blå Kors tar imot gravide rusmisbrukere som er i LAR.
Disse medlemmer viser til at
følgende fremheves i høringsinnspillet fra Blå Kors:
«Internasjonale studier viser at ukontrollert heroinbruk
i graviditet er mer skadelig for fosteret og enn regulert metadoneksponering.
Men i Norge står ikke valget mellom metadon eller heroinbruk. Norge
er i en særstilling med et godt allment helsevesen og skreddersydde
tiltak for gravide med rusrelaterte vansker. Vi har mange års erfaring
med medikamentfri behandling av gravide med tungt rusmisbruk. For
gravide som trenger sterk beskyttelse mot fortsatt rusmisbruk har
vi familieavdelinger som ivaretar kvinnen gjennom hele svangerskapet.
De spesialiserte tiltakene kan også ivareta gravide i LAR. Vår erfaring
er at det er de færreste som greier å trappe ned slik at de slutter
med LAR under graviditeten. Det er mulig å tilby en forsvarlig
og overvåket nedtrapping av metadon i svangerskapet.»
Disse medlemmer mener forslaget
om overvåket nedtrapping hos gravide må vurderes som en del av en
helhetlig gjennomgang. Disse medlemmer viser til
at Actis understreker viktigheten av å gjennomgå rutinene for oppfølging av
LAR-barna både i oppvekst og skole:
«Det er viktig at det er tilstrekkelig fagkompetanse
hos dem som skal følge opp barna, siden LAR-barna fødes med risiko
for skader som ikke nødvendigvis er synlige eller kjent.»
Disse medlemmer mener forslaget
til Legeforeningen om gratis prevensjon til kvinner i LAR-ordningen
er et godt tiltak, men er kritisk til Jordmorforeningens forslag
om langtidsvirkende prevensjon som en forutsetning for å gå inn i
LAR.
Disse medlemmer viser til at
det i 2013 var 98 pasienter som døde i LAR, noe som utgjør rundt
1 prosent av alle som er i behandling. Dødsfallene skjer i stor
grad hos de eldste og sykeste, men voldsom død utgjorde vel 13 prosent
av dødsfallene, og selvmordsraten er betydelig. Disse medlemmer er
bekymret for om det ikke gjøres nok for disse pasientene. Disse
medlemmer viser videre til at antall heroinoverdoser har
blitt kraftig redusert som et resultat av LAR, men deler forslagsstillernes bekymring
over at det i dag skjer like mange overdoser med LAR-medisin som
med heroin.
Disse medlemmer mener forslagsstillerne påpeker
mange utfordrende sider ved LAR-ordningen, og mener en helhetlig
gjennomgang er hensiktsmessig.
Disse medlemmer viser til at
en helhetlig gjennomgang må ha som formål å få til forbedringer
i LAR-ordningen. Disse medlemmer mener det er behov
for endringer som kan føre til at flere klarer å bli rusfrie, at
flere kan få riktig helsehjelp for tilleggslidelser til rusen, at
færre dør under behandling, og at mindre av stoffene kommer på avveie.
Høringsinstansene dokumenterer også et stort behov for økt kunnskap om
gravide i LAR og barn av LAR-pasienter. Disse medlemmer registrerer
også at det er unison enighet om at LAR-ordningens rehabiliteringsdel
fungerer veldig lite tilfredsstillende. Disse medlemmer vil
understreke at dette er alvorlig og undergraver målsettinger om
rusfrihet. Disse medlemmer er også bekymret over at
mange LAR-brukere som ønsker å bli rusfrie, melder om at de anbefales
å fortsette i LAR. Disse medlemmer mener at tilbakemeldingene
tyder på at LAR-ordningen gis rusmisbrukere som kunne blitt rusfrie
med en annen og bedre oppfølging.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at det er positivt at LAR følges tett av SERAF. Dette
medlem mener likevel at fagmiljøene, andre samfunnsaktører
som for eksempel justissektoren, brukere og pårørende, i sum påpeker
så mange sider ved LAR-ordningen som myndighetene bør vurdere å
endre, at behovet for kunnskapsinnhenting fra flere uavhengige miljøer
er stort. En gjennomgang av LAR-ordningen kan bidra til kunnskapsinnhenting som
kan danne et faglig grunnlag for et bredere ordskifte om hva som
skal til for å få en målrettet LAR-ordning som fungerer bedre enn
i dag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Sosialistisk
Venstreparti viser til at LAR-ordningen er godt dokumentert
både nasjonalt og internasjonalt. Senter for rus og avhengighetsforskning
(Seraf) uttalte i høringsrunden at det er få (om noen) behandlingstiltak
i norsk helsevesen som følges så tett med forskningsbaserte nasjonale
statusrapporteringer som LAR. Flertallet mener på denne
bakgrunn at det ikke er grunnlag for en gjennomgang av hele ordningen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti mener imidlertid at
det er behov for å tydeliggjøre arbeidsdelingen mellom kommunene
og spesialisthelsetjenesten. Kommunenes innsats innenfor områdene
oppfølging, aktivitet og bolig må styrkes. Samtidig må spesialisthelsetjenesten
styrke innsatsen innenfor utredning og behandling. Disse
medlemmer mener videre at det er behov for et forsterket
samarbeid mellom tverrfaglig spesialisert behandling, psykisk helsevern
og somatikk.
Disse medlemmer viser til at
tilgang på døgnplasser er viktig for LAR-pasientene, og mener det
er behov for å styrke tilgang på fleksible krisesenger og brukerstyrte
senger.
Disse medlemmer mener videre
at det er behov for en gjennomgang av hvordan gravide og familier
med barn følges opp i LAR, for å sikre barna gode oppvekstvilkår.
Disse medlemmer viser til at
lavterskeltilbud om substitusjonsbehandling varierer utenfor de to
største byene, og mener at det er viktig å sørge for reell tilgang
på slike lavterskeltilbud over hele landet.
Disse medlemmer viser til at
det fortsatt er behov for kontroll med utdeling av medikamenter
for å hindre lekkasjer, skade på tredjeperson og overdoser. Disse
medlemmer mener at en forhåndskontroll i forbindelse med
utdeling er bedre enn at pasientene kontrolleres i etterkant. Disse
medlemmer vil imidlertid understreke at for omfattende kontrolltiltak
kan umyndiggjøre LAR-pasientene og vanskeliggjøre rehabiliteringsprosessen.
Disse medlemmer mener at en trenger
mer kunnskap om hvordan det går med pasienter i tiden etter at LAR-behandlingen
er avsluttet, og mener at det på dette området er behov for mer forskning.