Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen,
og Eirik Sivertsen, fra Høyre, Bjørn Erik Hollevik, Frank J. Jenssen,
Mudassar Kapur og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar
Keshvari og lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti,
Geir S. Toskedal, fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André
N. Skjelstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
viser til at staten Norge er etablert på territoriet til to folk,
samer og nordmenn, og at begge folkene har samme rett til og det
samme kravet på å kunne utvikle sin kultur og sitt språk. Samene
er et urfolk som har folkerettslig krav på et særlig kulturvern.
Dette er nedfelt i Grunnloven § 108 som pålegger «statens myndigheter å
legge til rette for at den samiske folkegruppe kan sikre og utvikle
sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv.»
Komiteen mener Sametingets årsmelding
for 2013 viser en bred og målrettet aktivitet for å hevde samiske
interesser og kultur. Sametingsvalget 2013 ble gjennomført med god
valgdeltakelse, og komiteen deler årsmeldingens uttrykte
tilfredshet med at Sametinget har tilnærmet like mange kvinner som
menn blant sine 39 medlemmer.
Komiteen merker seg regjeringens
understreking av at Sametinget som folkevalgt organ har stor frihet,
og at regjeringen derfor ikke er ansvarlig for Sametingets politiske
virksomhet eller vedtakene Sametinget gjør som politisk organ. Dette
er en viktig understreking av Sametingets rolle som ivaretaker av
den samiske folkegruppens sjølstendige ansvar for å utvikle sitt
språk, sin kultur og sitt samfunnsliv.
Komiteen viser til at Sametinget
i 2013 ble tildelt 400 763 mill. kroner og at Sametingets driftskostnader
utgjorde 124 mill. kroner av dette. Sametinget skriver i sin årsmelding
at dagens budsjettordning med tildelinger fra flere departementer
ikke oppfyller målsettingen om en helhetlig samepolitikk. Det vises
i regjeringens melding til at dette er drøftet i møte mellom Sametinget
og kommunal- og moderniseringsministeren, og at departementet vil
vurdere spørsmålet i samarbeid med Sametinget og de aktuelle fagdepartementene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, ber om
at oppfølging av dette arbeidet blir omtalt i stortingsmeldingen
om Sametingets virksomhet for inneværende år.
Komiteen merker seg
årsmeldingens omtale av konsultasjonsprosedyrene mellom Sametinget og
statlige myndigheter. Det uttrykkes tilfredshet med at regjeringen
har slått fast at konsultasjonsordningen skal bevares, men det sies samtidig
at det er på dette området en ser de største utfordringene i samhandlingen
mellom Sametinget og statlige myndigheter. I Sametingets årsmelding
vises det til at konsultasjonsplikten etter folkeretten også omfatter
Stortinget, men at Stortinget i liten eller ingen grad har praktisert
dette. I årsmeldingen heter det at store deler av samepolitikken
blir utformet gjennom konsultasjonene. Sametinget vil i større grad
legge til rette for offentlighet om prosess og tema for konsultasjoner.
Komiteen understreker regjeringens
og Stortingets ansvar for at konsultasjonsavtalene mellom statlige
myndigheter og Sametinget blir etterlevd. Når det gjelder Stortingets
spesielle ansvar, vises det til stortingspresidentens brev til fagkomiteene
av 13. mai 2013. Men henvisning til sameloven §§ 2-1 og 2-2, ILO-konvensjonen nr.
169 og utkast til nordisk samekonvensjon, understreker Stortingets
president at Sametinget har særlig adgang til å uttale seg før det
treffes avgjørelser som har betydning for samiske interesser. Med
denne bakgrunn ber presidenten om at Stortingets fagkomiteer vektlegger
å høre Sametinget og at det i spesielle tilfeller avholdes konsultasjoner
mellom Stortinget og Sametinget.
Komiteen viser til Sametingets
målsetting om å øke og styrke bruken av samisk språk. Det skal være
mulig å bruke samisk, og samisk skal være synlig i det offentlige
rom, heter det i årsmeldingen. Regjeringen viser til at Kommunal-
og moderniseringsdepartementet har satt ned et offentlig utvalg
for å se nærmere på både lovverk om samisk språk og overordnede
spørsmål om ansvarsdeling og videre arbeid med språkene. Sametinget
har foreslått medlemmer til utvalget.
Komiteen vil peke på at endringer
i kommunestruktur kan føre til særlige utfordringer i kommuner med
ulike vedtak om tospråklighet. Komiteen merker seg
regjeringens understreking av at samiske språkbrukere ikke skal
komme dårligere ut som følge av endringer i kommuneinndelingen,
og mener dette må følges opp.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, mener det
om nødvendig må følges opp med særlige økonomiske bidrag.
Komiteen understreker
betydningen av arbeidet med å styrke de samiske språkene. Dette gjelder
generelt, men har spesielt stor betydning for de små språkgruppene
som sørsamisk og lulesamisk.
Komiteen viser til at Sametingets
årsmelding understreker at en likeverdig helsetjeneste for den samiske
befolkning med den øvrige befolkning, forutsetter en tilpassing
til den samiske befolknings behov, og må ta utgangspunkt i samiske
pasienters språk og kultur. Det uttrykkes tilfredshet med at Helse
Nord får i oppdrag å finansiere første trinn i oppbyggingen av samisk tolketjeneste
i 2014. Sametinget er derimot bekymret for utviklingen innenfor
den psykiske helsetjenesten gjennom Samisk nasjonalt kompetansesenter
for psykisk helse (SANKS), som økonomisk og administrativt er underlagt
Helse Finnmark. Komiteen ber om at Stortinget holdes
orientert om utviklingen i tilrettelagte helsetjenester til den
samiske befolkningen.
Komiteen viser til at Sametinget
prioriterer kultur høyt og at en har som målsetting å få flere arbeidsplasser
i samiske kultur- og kulturbaserte næringer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til
at i sin omtale av kulturfeltet i Stortingets behandling av Sametingets
årsmelding for 2012, framhevet et flertall i komiteen betydningen
av at det nye museumsbygget for Saemien Sijte blir realisert. Realisering
av dette prosjektet vil framstå som et fyrtårn for den sørsamiske kulturen. Flertallet konstaterer
at det heller ikke for 2015 er avsatt midler til Saemien Sijte i regjeringens
budsjettforslag, og beklager dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at eventuelt omfang av bygging
av museumsbygg for Saemien Sijte blir å komme tilbake til i den
ordinære budsjettbehandlingen.
Komiteen viser til
at Sametinget prioriterte fire innsatsområder innenfor næringspolitikken
i 2013. Disse er rammebetingelser for primærnæringene, attraktive
lokalsamfunn, kulturnæringer og verdiskaping og nyetableringer. Komiteen deler
Sametingets bekymring for en negativ utvikling i samiske områder
med befolkningsnedgang og lave fødselstall, og mener næringspolitikken
må gis økt oppmerksomhet i samhandlingen mellom statlige myndigheter
og Sametinget.
Komiteen uttrykker bekymring
over årsmeldingens henvisning til at effekten av forebyggende tiltak
innen rovdyrforvaltningen har vist seg å være til liten nytte innen
reindriftsnæringen. Det vises til at reindriftsnæringen er utsatt
for rovdyr året rundt, og at rovdyrtap representerer en stor belastning
for næringen. Denne utfordringen er en trussel mot bevaring av særlig
sørsamisk reindrift og kultur.
Komiteen registrerer at Sametinget
i sin årsmelding uttrykker at en grunnleggende forutsetning for
at Sametinget skal kunne vurdere mineralvirksomhet i samiske områder,
er at det skjer gjennom en etterleving av folkeretten. Komiteen mener
det er viktig at det oppnås en gjensidig forståelse for hvordan
mineralressursene i de samiske områdene skal forvaltes på en måte
som kan forenes med reindriftsnæringen, og at dette må ivaretas
gjennom myndighetenes dialog med Sametinget.