Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren
og Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Tina Bru, Odd Henriksen
og Eirik Milde, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Oskar J. Grimstad, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til fremlagte forslag til
endringer i naturmangfoldloven og stiller seg positiv til målsetningen
om å forenkle praktiseringen av loven, samtidig som lovens formål
ikke svekkes.
Komiteen slutter seg til at det
gis mulighet for å forskriftsfeste unntak for grupper av organismer
i tillegg til enkeltorganismer, samt muligheten til å stille krav
om melding.
Komiteen ber regjeringen foreta
en gjennomgang av om lovendringen har virket i tråd med intensjonen
fem år etter at den er trådt i kraft.
Komiteen slutter seg til at det
innføres en eksplisitt forskriftshjemmel for å forby utsetting og en
ny forskriftshjemmel for å forby omsetning av bestemte organismer
for å unngå vesentlige uheldige følger for det biologiske mangfold.
Komiteen viser til endringene
foreslått i § 31, og slutter seg til disse.
Komiteen ber regjeringen sørge
for at de tilhørende forskrifter vedtas snarest mulig, senest 1. januar
2015, slik at lovbestemmelsene om fremmede arter kan tre i kraft.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, merker
seg innvendinger fra høringsinstanser som setter spørsmålstegn ved
om endringene faktisk vil føre til forenkling, likeså en bekymring
for om en unntaksbestemmelse for grupper av organismer kan slippe
skadelige arter inn til landet.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønne påpeker at begrepet «grupper av organismer» er
diffust og mangelfullt faglig fundert. Skal man inkludere flere
arter i en gruppe, må gruppa avgrenses tydelig og som et minimum skille
mellom de arter som klarer seg i norsk natur og ikke.
Dette medlem merker seg at endringsforslagene
til § 29 innebærer at hageeiere fortsatt vil kunne importere, kjøpe
eller på annen måte skaffe seg og sette ut alle arter som ikke står
på en egen forbudsliste. Dette fordi § 29 opprettholder bestemmelsen
om at det i utgangspunktet ikkekreves
tillatelse for innførsel av landlevende planter.
Dette medlem viser til at det
i eksisterende § 29 siste ledd står:
«Med mindre annet er bestemt ved forskrift gitt av
Kongen, kreves ikke tillatelse etter denne loven til innførsel av
landlevende planter.»
Dette medlem viser til at dette
blir stående i regjeringens forslag i Prop. 62 L (2013–2014). Mange
plantearter som ikke står på en egen forbudsliste fordi de ennå
ikke er etablert her i landet og dermed ikke risikovurdert av Artsdatabanken,
kan dermed importeres fritt hvis denne formuleringen opprettholdes
til tross for den potensielle risikoen for å bli en invaderende
art. Et annet problem er alle sykdommer, parasitter, skadeinsekter,
sopper og fremmede frø som følger med når planter importeres, stort sett
uten noen form for importkontroll, samt muligheten for at nye parasitter
og sykdommer følger med.
Dette medlem ønsker derfor en
mer preventiv formulering, som kan hindre potensiell spredning av
nye fremmede organismer.
Dette medlem vil fremme følgende
forslag;
«I lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning
av naturens mangfold gjøres følgende endringer:
§ 29 femte ledd skal lyde:
Med mindre annet er bestemt ved forskrift gitt
av Kongen, kreves ikke tillatelse etter denne loven til innførsel
av landlevende planter som har vært i alminnelig
salg her i landet inntil 1. januar 2014 og nærmere bestemte
husdyr. Det kreves heller ikke tillatelse for innførsel av biologiske plantevernmidler
som det er gitt tillatelse til innførsel av i eller i medhold av
annet lovverk.»
Komiteens medlemmer fra Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
det er tilstrekkelig at det er uakseptabel risiko for uheldige følger
for det biologiske mangfoldet, i tråd med føre-var-prinsippet, og
at loven derfor må lyde:
Ǥ 30 annet ledd skal lyde:
Kongen kan gi forskrift om krav om tillatelse
for utsetting av organismer som ikke fra før naturlig finnes på
stedet, med unntak for utsetting av planter i private hager. Kongen
kan også gi forskrift om forbud mot utsetting og omsetning av bestemte
organismer hvis det anses nødvendig for å unngå risiko
for vesentlige uheldige følger for det biologiske mangfold.»
Disse medlemmer viser til brev
til komiteen fra klima- og miljøministeren 16. mai 2014, der hun
sier følgende om forslaget:
«Forslaget innebærer at terskelen for å kunne gi forskrift
om forbud mot utsetting og omsetning av bestemte organismer settes
noe lavere enn regjeringens forslag. Med komitémedlemmenes forslag
vil det ikke stilles samme krav til sannsynlighet for at vesentlige
uheldige følger for det biologiske mangfold vil inntreffe for å kunne
gi et forbud mot utsetting og omsetning. En større vektlegging av
risiko-aspektet vil kunne innebære at det blir mer aktuelt å vurdere forbud
mot såkalte 'dørstokkarter'. Dette er arter som ennå ikke er etablert
i Norge, men som med stor sannsynlighet vil kunne etablere seg her.»
Disse medlemmer slutter seg til
dette og vil fremme forslaget.
Disse medlemmer vil understreke
at en organisme som hører naturlig hjemme i en del av Norge, ikke
automatisk hører hjemme i en annen – og dermed vil kunne utgjøre
en trussel mot det biologiske mangfoldet hvis satt ut på feil sted.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag:
Ǥ 31 b) skal lyde:
Disse medlemmer viser til brev
til komiteen fra klima- og miljøministeren 16. mai 2014, der hun
sier følgende om forslaget:
«Forslaget vil innebære at det vil kreves tillatelse for
utsetting av alle norske treslag som ikke finnes naturlig på stedet.
Begrepet 'naturlig på stedet' er et snevrere begrep enn 'distriktet'
i § 30 første ledd bokstav b, og omfatter det området hvor utsettingen
skjer, jf. Ot.prp. nr. 52 (2008–2009) s. 402. Det er der videre
presisert at hvor stor omkrets som skal medregnes må vurderes konkret,
og vil blant annet avhenge av i hvilket område organismene antas
å ville spre seg.
Med dette vil det kreves tillatelse
for utsetting av alle norske treslag utenfor artens naturlige utbredelsesområde.
Forslaget vil særlig omfatte bruken av norsk gran utenfor artens
naturlige utbredelsesområde. Norsk gran har vært plantet ut i slike
områder i et betydelig omfang over lang tid. Disse utplantingene
kan ha betydelige negative effekter på stedegne arter, naturtyper
og landskap, og et krav om tillatelse er derfor ønskelig ut fra
hensynet til det biologiske mangfold.
En endring
som foreslått av komitémedlemmene vil kreve økte ressurser til saksbehandling
hos miljømyndighetene.»
Disse medlemmer slutter seg til
dette og vil fremme forslaget.
Komiteen påpeker nødvendigheten
av å ha tilstrekkelig tilgang til friske og effektive humler for
bruk til pollinering i veksthus. Begrunnelsen er at humlenes pollinering
er avgjørende for å få god avling og kvalitet, og det er viktig
at humlebolene har stabil kvalitet og at tilgangen er tilstrekkelig.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet mener at bruk av humler i lukkede veksthus
ikke er det samme som utsetting i natur, og at naturmangfoldlovens bestemmelser
ikke må forhindre bruk av mørk jordhumle til pollinering i veksthus.
Bruk av humler er underlagt aktsomhetsplikten som
er knyttet til naturmangfoldloven, og har strenge retningslinjer
for håndtering og bruk av humlebol slik at rømning forhindres. Disse medlemmer mener
at bruk av mørk jordhumle til pollinering i veksthus kan underlegges
krav om melding.