Klima- og miljødepartementet foreslår i proposisjonen
endringer i lov 19. juni 2009 nr. 100 om forvaltning av naturens
mangfold (naturmangfoldloven) kapittel IV om fremmede organismer, §§ 29,
30 og 31. Dette kapitlet i loven har ennå ikke trådt i kraft for
annet enn utenlandske treslag til skogbruksformål og ballastvann
fra skip.
Departementet viser til at fremmede organismer utgjør
en av de største truslene mot biologisk mangfold. Det er derfor
viktig å få på plass et helhetlig regelverk for å motvirke de negative
effekter fremmede organismer har på det biologiske mangfold i Norge.
De foreslåtte endringene i §§ 29, 30 og 31 skal legge til rette for
et enklere og mer hensiktsmessig regelverk om fremmede organismer.
For å utfylle lovens kapittel om fremmede organismer
arbeides det med en tilhørende generell forskrift om fremmede organismer.
Arbeidet med en slik generell forskrift har synliggjort behovet
for et enklere og mer hensiktsmessig regelverk. Det foreslås derfor
enkelte endringer i både de materielle reglene og forskriftshjemlene i
§§ 29, 30 og 31.
Departementet foreslår i proposisjonen følgende endringer:
det gis i §§ 29 og
31 en hjemmel for at Kongen ved forskrift kan unnta også «grupper
av organismer» og ikke bare «bestemte organismer» fra kravet om
tillatelse for innførsel og utsetting
det gis i §§ 29 og 31 en klar hjemmel for
at Kongen ved forskrift kan sette krav om melding når det gis unntak
fra krav om tillatelse for innførsel og utsetting av organismer
det gis i § 30 en klar hjemmel for at Kongen
ved forskrift kan sette forbud mot utsetting av organismer og en
hjemmel for at Kongen ved forskrift kan gi forbud mot omsetning
av organismer
utsetting av planter i private hager unntas
etter § 31 bokstav c, jf. § 30 annet ledd, helt fra kravet om tillatelse
unntaket fra krav om tillatelse for utsetting
av planter i parkanlegg og andre dyrkete områder i § 31 gjøres noe
videre
det gis i § 31 hjemmel for at Kongen ved
forskrift kan unnta utsetting av organismer i «nærmere bestemte
områder» fra kravet om tillatelse
Departementet viser til at mål og prinsipper
for bærekraftig bruk i naturmangfoldloven kapittel II er relevante
for flere av de foreslåtte endringene i lovens kapittel IV.
En hjemmel for å utarbeide en forbudsliste for utsetting
og omsetning vil bidra til å unngå negativ påvirkning fra fremmede
organismer på naturtyper, økosystemer og arter i tråd med forvaltningsmålene
i naturmangfoldloven §§ 4 og 5 for naturtyper.
Prinsippene i naturmangfoldloven § 8 om kunnskapsgrunnlaget
er lagt til grunn for forslaget om å fastsette en klar hjemmel for
forbud mot utsetting av bestemte organismer og nærmere angitte organismegrupper,
og for muligheten til å gi forbud mot omsetning av organismer som
det er forbudt å sette ut. Forbud mot utsetting og omsetning anses
som et formålstjenlig virkemiddel i tilfeller der det foreligger
vitenskapelig kunnskap om at arten kan medføre vesentlige uheldige
følger for det biologiske mangfold. Forbud mot utsetting og omsetning vurderes
først og fremst for landlevende planter.
Lovendringsforslagene, og kapittel IV i sin
helhet, vil være et viktig redskap for å redusere negative effekter
av fremmede organismer i samvirke med andre store belastninger som
arealendringer, klimaendringer, overhøsting og forurensning.
I forslag til lovendringer er det ved valg av
reguleringsform foretatt avveininger mellom risiko for negativ påvirkning
av naturmangfoldet og andre viktige samfunnsinteresser, jf. naturmangfoldloven
§ 14. Det har også blitt lagt vekt på om den aktuelle aktiviteten
allerede er regulert etter annet lovverk. Hensynet til andre samfunnsinteresser
er tillagt særlig vekt når det gjelder forslaget om et generelt
unntak for private hageeiere fra å søke tillatelse for utsetting
av landlevende hageplanter. Dermed kan private hageeiere forutsette
at lovlig kjøpte planter kan settes ut i egen hage.
Hensynet til andre viktige samfunnsinteresser
er også vektlagt i forbindelse med forslaget om meldingskrav ved
innførsel og utsetting. Meldeplikt vil være en egnet regulering
der lovens utgangspunkt om et krav om tillatelse for innførsel eller
utsetting anses som unødvendig strengt, men der forvaltningen har
behov for oversikt over hvilke organismer som innføres. Meldeplikten
vil derfor være aktuell der det i forskrift gis unntak fra hovedregelen
om tillatelsesplikt for innførsel og utsetting.
Meldeplikten vil ikke gjelde for innførsel av landlevende
planter eller utsetting av planter i private hager.
Forslag til lovendring ble sendt på høring 25. november
2013. Hovedinntrykket fra høringen er at det er gjennomgående bred
tilslutning til de fleste lovendringsforslagene. Høringsinstansene
støtter i all hovedsak intensjonene bak forslagene som medfører
en forenkling av kapittel IV, og som det er redegjort for i proposisjonen.