Innstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om endringar i statsbudsjettet 2012 under Forsvarsdepartementet
Dette dokument
- Innst. 157 S (2012–2013)
- Kildedok: Prop. 28 S (2012–2013)
- Dato: 12.12.2012
- Utgiver: utenriks- og forsvarskomiteen
- Sidetall: 21
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- 1. Sammendrag
- 1.1 Tilleggsløyvingar
- 1.2 Grunnlaget for omgrupperinga
- 1.2 Forslag til utgifts- og inntektsendringar på kapittelnivå
- Kap. 1700 Forsvarsdepartementet
- Kap. 1710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg
- Kap. 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg
- Kap. 1719 Fellesutgifter og tilskott til føretak under Forsvarsdepartementet
- Kap. 4719 Fellesutgifter og tilskott til føretak under Forsvarsdepartementet
- Kap. 1720 Felles leiing og kommandoapparat
- Kap. 4720 Felles leiing og kommandoapparat
- Kap. 1723 Nasjonalt tryggingsorgan
- Kap. 4723 Nasjonalt tryggingsorgan
- Kap. 1725 Fellesinstitusjonar og -utgifter under Forsvarsstaben
- Kap. 4725 Fellesinstitusjonar og -utgifter under Forsvarsstaben
- Kap. 1731 Hæren
- Kap. 4731 Hæren
- Kap. 1732 Sjøforsvaret
- Kap. 4732 Sjøforsvaret
- Kap. 1733 Luftforsvaret
- Kap. 4733 Luftforsvaret
- Kap. 1734 Heimevernet
- Kap. 1735 Etterretningstenesta
- Kap. 1740 Forsvarets logistikkorganisasjon
- Kap. 4740 Forsvarets logistikkorganisasjon
- Kap. 1760 Nyskaffingar av materiell og nybygg og nyanlegg
- Post 1 Driftsutgifter
- Post 44 Fellesfinansierte byggje- og anleggsarbeid, nasjonalfinansiert del
- Post 45 Større utstyrsskaffingar og vedlikehald
- Post 48 Fellesfinansierte byggje- og anleggsarbeid, fellesfinansiert del
- Post 75 Fellesfinansierte byggje- og anleggsarbeid, Noregs tilskott til NATO sitt investeringsprogram for tryggleik
- Kap. 4760 Nyskaffingar av materiell og nybygg og nyanlegg
- Kap. 1761 Nye kampfly med baseløysing
- Kap. 1790 Kystvakta
- Kap. 1791 Redningshelikoptertenesta
- Kap. 4791 Redningshelikoptertenesta
- Kap. 1792 Norske styrkar i utlandet
- Kap. 4792 Norske styrkar i utlandet
- Kap. 1795 Kulturelle og allmennyttige føremål
- 1.3 Bestillingsfullmakter
- 2. Komiteens merknader
- 3. Komiteens tilråding
- VEDLEGG 1
- VEDLEGG 2
Til Stortinget
Omgrupperingsproposisjonen for 2012 tek føre seg budsjettekniske endringar. I tillegg vert meirinntekter for 2012 føreslått formaliserte, samt at regjeringa føreslår ei tilleggsløyving. Totalt utgjer omgrupperinga ein auke i løyvinga til Forsvarsdepartementet på 230,923 mill. kroner. I tillegg føreslår regjeringa å auke enkelte bestillingsfullmakter, samt å halde tilbake midlar på posten frå føremål omtala i Prop. 1 S (2011–2012) under kap. 1760 post 45. Desse midlane vil verte omdisponerte til kampflyinvesteringar for etterfølgjande år.
I etterkant av den tragiske flyulykka med eit C-130J militært transportfly er Forsvaret påført ekstraordinære meirutgifter knytte til søk og kommisjonsarbeid. Forsvarsbudsjettet for 2012 er difor føreslått auka med 18,938 mill. kroner for å dekkje dei ekstraordinære kostnadane.
Grunnlaget for omgrupperinga er vedteke budsjett for 2012, midlar førte over frå 2011 og dei seinare endringane gjort av Stortinget. Det er òg teke omsyn til forsvarssektoren sin del av lønskompensasjonen for 2012.
Faktisk løyving på utgiftssida, før omgruppering 2012, kjem fram slik | (i 1 000 kroner) |
Saldert budsjett 2012 | 40 526 060 |
Innst. 375 S (2011–2012) til Prop. 111 S (2011–2012) – Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2012 (RNB) | 1 398 144 |
Prop. 151 S (2011–2012) Endringar i «Regulativ for tillegg mv. til utskrivne vernepliktige mannskap» («soldatproposisjonen») | 22 163 |
Budsjettmessige verknader av lønsoppgjeret i det statlege tariffområdet i 2012 | 438 424 |
= Faktisk løyving før omgruppering | 42 384 791 |
+ Midlar ført over frå 2011 | 2 045 705 |
= Disponible midlar i 2012 før omgrupperinga | 44 430 496 |
Disponibel løyving på inntektssida, før omgruppering 2012, kjem fram slik | (i 1 000 kroner) |
Saldert budsjett 2012 | 4 874 769 |
Innst. 375 S (2011–2012) til Prop. 111 S (2011–2012) – Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2012 (RNB) | 541 640 |
= Løyvingar før omgruppering | 5 416 409 |
I høve til saldert budsjett for 2012, med dei seinare endringane gjort av Stortinget, vert det ei meirinntekt på 230,768 mill. kroner der 226,338 mill. kroner vert føreslått lagt til utgiftssida.
Tala i tabellane nedanfor syner løyvingsbehov knytt til omgrupperinga for 2012.
Løyvingsbehov på utgiftssida i samband med omgrupperingsproposisjonen vert slik | (i 1 000 kroner) |
Auke på utgiftssida grunna meirinntekter førde til utgiftssida | 226 338 |
Tilleggsløyving | 18 938 |
Reduksjon på utgiftssida knytt til «Støttefond for oppbygging av den afghanske hæren» (ANA Trust Fund) | -6 640 |
Rammeoverføring til Justis- og beredskapsdepartementet | -7 713 |
= Sum behov ved omgrupperinga | 230 923 |
+ Løyvingar før omgrupperinga | 42 384 791 |
= Samla løyvingar etter omgrupperinga | 42 615 714 |
+ Midlar ført over frå 2011 | 2 045 705 |
= Samla disponible midlar i 2012 etter omgrupperinga | 44 661 419 |
Løyvingsbehovet på inntektssida i samband med omgrupperingsproposisjonen vert slik | (i 1 000 kroner): |
Løyvingar før omgrupperinga | 5 416 409 |
Meirinntekter | 230 768 |
= Løyvingar etter omgrupperinga | 5 647 177 |
På bakgrunn av dette føreslår regjeringa under forslag til vedtak at utgiftsramma vert auka med 230,923 mill. kroner, og at inntektsramma vert auka med 230,768 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsutgifter | 330 821 | 358 184 | 363 184 |
Løyvinga på posten vert føreslått auka med netto 5,000 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsutgifter | 2 860 870 | 3 192 111 | 3 050 475 |
47 | Nybygg og nyanlegg | 1 715 950 | 1 847 950 | 1 533 950 |
Løyvinga på posten vert føreslått redusert med 141,636 mill. kroner grunna mindreinntekter.
Løyvinga på posten vert føreslått redusert med 314,000 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsinntekter | 3 667 457 | 3 984 257 | 3 868 341 |
Løyvinga på posten vert føreslått redusert med netto 115,916 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsutgifter | 232 746 | 226 100 | 217 313 |
43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet | 18 000 | 13 300 | 0 |
78 | Noregs tilskott til NATO sitt driftsbudsjett | 240 000 | 164 000 | 159 000 |
Løyvinga på posten vert føreslått redusert med netto 8,787 mill. kroner.
Løyvinga på posten vert føreslått redusert med 13,300 mill. kroner.
Løyvinga på posten vert føreslått redusert med 5,000 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsinntekter | 0 | 0 | 700 |
Posten er ny og vert føreslått løyvd med 0,700 mill. kroner. Løyvinga gjeld i hovudsak sal av kjørety.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsutgifter | 2 914 228 | 2 732 038 | 2 747 740 |
Løyvinga på posten vert føreslått auka med netto 15,702 mill. kroner
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsinntekter | 71 465 | 71 465 | 121 228 |
Løyvinga på posten vert føreslått auka med 49,763 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsutgifter | 129 617 | 136 035 | 141 235 |
Løyvinga på posten vert føreslått auka med 5,200 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsinntekter | 2 682 | 2 682 | 7 882 |
Løyvinga på posten vert føreslått auka med 5,200 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsutgifter | 1 985 053 | 1 858 375 | 1 929 631 |
50 | Overføring Statens pensjonskasse | 19 393 | 15 847 | 26 647 |
Løyvinga på posten vert føreslått auka med netto 71,256 mill. kroner.
Løyvinga på posten vert føreslått auka med netto 10,800 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsinntekter | 52 383 | 52 383 | 46 061 |
Løyvinga på posten vert føreslått redusert med 6,322 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsutgifter | 5 540 610 | 5 843 689 | 5 840 455 |
Løyvinga på posten vert føreslått redusert med netto 3,234 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsinntekter | 49 651 | 60 500 | 75 500 |
Løyvinga på posten vert føreslått auka med 15,000 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsutgifter | 3 417 958 | 3 501 835 | 3 512 407 |
Løyvinga på posten vert føreslått auka med netto 10,572 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsinntekter | 38 031 | 38 031 | 46 931 |
Løyvinga på posten vert føreslått auka med 8,900 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsutgifter | 4 133 922 | 4 304 603 | 4 364 148 |
Løyvinga på posten vert føreslått auka med netto 59,545 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsinntekter | 165 030 | 205 830 | 220 830 |
Løyvinga på posten vert føreslått auka med 15,000 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsutgifter | 1 109 252 | 1 114 710 | 1 119 839 |
Løyvinga på posten vert føreslått auka med 5,129 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
21 | Spesielle driftsutgifter | 998 104 | 1 021 459 | 1 019 677 |
Løyvinga på posten vert føreslått redusert med 1,782 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsutgifter | 2 317 090 | 2 425 399 | 2 659 518 |
Løyvinga på posten vert føreslått auka med netto 234,119 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsinntekter | 90 277 | 127 277 | 331 431 |
Løyvinga på posten vert føreslått auka med 204,154 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsutgifter | 922 061 | 979 255 | 923 883 |
44 | Fellesfinansierte byggje- og anleggsarbeid, nasjonalfinansiert del | 40 137 | 40 137 | 31 037 |
45 | Større utstyrsskaffingar og vedlikehald | 8 092 324 | 8 152 342 | 8 558 698 |
48 | Fellesfinansierte byggje- og anleggsarbeid, fellesfinansiert del | 81 000 | 81 000 | 66 000 |
75 | Fellesfinansierte byggje- og anleggsarbeid, Noregs tilskott til NATO sitt investeringsprogram for tryggleik | 95 000 | 95 000 | 68 745 |
Løyvinga på posten vert føreslått redusert med 55,372 mill. kroner.
Løyvinga på posten vert føreslått redusert med 9,100 mill. kroner.
Løyvinga på posten vert føreslått auka med 406,356 mill. kroner.
Kjøp av kampfly med baseløysing inneber ei særskilt utfordring knytt til å fordele dei samla utbetalingane slik at dei er tilpassa forsvarsramma for det enkelte budsjettår. Det er naudsynt med tilpassingar i resten av investeringsporteføljen. For å auke fleksibiliteten i disponeringa av dei samla investeringsløyvingane til Forsvaret i 2012, er det som eit eingongstiltak behov for å halde tilbake midlar på posten frå føremål under kap. 1760 post 45. Desse midlane vil verte omdisponerte til kampflyinvesteringar for etterfølgjande år.
Formålstabell (ref. Prop. 1 S (2011–2012) side 81)(i mill. kr) | |||
Område | Planlagt utbetalt i 2012 i samsvar med Prop. 1 S (2011–2012) | Ny prognose for utbetaling i 2012 | Netto endring som vert omdisponert til kampfly |
Landsystem | 1 513 | 1 122 | -391 |
Sjøsystem | 2 370 | 2 056 | -314 |
Luftsystem | 1 332 | 994 | -338 |
Nettverksbasert forsvar (NBF) | 1 240 | 468 | -772 |
Logistikksystem | 865 | 561 | -304 |
Spesialoperasjonar og soldatsystem | 674 | 669 | -5 |
LOS-programmet i Forsvaret | 193 | 207 | +14 |
Kampflyprogrammet | -108 | 0 | 0 |
Avsetting til kampflyanskaffinga | 0 | 0 | +2 110 |
Totalt | 8 079 | 6 077 | 0 |
I tillegg til summen som er sett i formålstabellen for 2012, som tilsvarer tildelinga for i år, er det overført 1 380,000 mill. kroner frå 2011. Desse pengane er nytta i 2012, men har medført større mindreforbruk på den ordinære tildelinga. Det vert difor føreslått å disponere 669,000 mill. kroner meir til avsetjing til kampflyutbetaling i framtida. Beløpet kan stort sett verte tilskrive mindreforbruket som følgje av forseinka levering av NH90-helikopter. Vidare føreslår regjeringa å tilføre posten 406,356 mill. kroner i denne proposisjonen som skal avsettast til det same føremålet. Regjeringa føreslår dermed å halde tilbake totalt 3,185 mrd. kroner i 2012 til kampflyinvesteringar for etterfølgjande år.
Løyvinga på posten vert føreslått redusert med 15,000 mill. kroner.
Løyvinga på posten vert føreslått redusert med 26,255 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsinntekter | 0 | 0 | 2 022 |
45 | Store nyskaffingar | 0 | 60 900 | 70 672 |
48 | Fellesfinansierte byggje- og anleggsinntekter | 81 000 | 81 000 | 66 000 |
Posten er ny og vert føreslått løyvd med 2,022 mill. kroner.
Løyvinga gjeld tilbakebetaling av utlegg i samband med helikopterprosjektet.
Løyvinga på posten vert føreslått auka med 9,772 mill. kroner.
Løyvinga på posten vert føreslått redusert med 15,000 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsutgifter | 0 | 0 | 48 000 |
47 | Nybygg og nyanlegg | 0 | 0 | 14 000 |
Posten er ny og vert føreslått oppretta for å synleggjere driftsutgifter knytte til kampflykjøp med baseløysing. Det vert føreslått ei løyving på 48,000 mill. kroner i 2012.
Posten er ny og vert føreslått oppretta for å synleggjere EBA-utgifter knytte til kampflykjøp med baseløysing. Det vert føreslått ei løyving på 14,000 mill. kroner i 2012.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsutgifter | 993 385 | 1 011 128 | 959 009 |
Løyvinga på posten vert føreslått redusert med netto 52,119 mill. kroner.
Reduksjonen på posten gjeld m.a. teknisk omdisponering av midlar til kap. 1733 post 1, knytt til operativ testing og evaluering av helikoptra NH90 (45,000 mill. kroner).
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsutgifter | 524 137 | 589 368 | 585 271 |
Løyvinga på posten vert føreslått redusert med netto 4,097 kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsinntekter | 480 071 | 523 511 | 531 006 |
Løyvinga på posten vert føreslått auka med netto 7,495 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsutgifter | 1 234 320 | 1 211 058 | 1 199 622 |
Løyvinga på posten vert føreslått redusert med 11,436 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsinntekter | 10 368 | 30 368 | 80 368 |
Løyvinga på posten vert føreslått auka med 50,000 mill. kroner.
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Kategori | Saldert budsjett 2012 | Løyving før omgruppering | Løyving etter omgruppering |
1 | Driftsutgifter | 246 271 | 264 494 | 270 956 |
60 | Tilskott til kommunar | 1 696 | 1 696 | 1 596 |
Løyvinga på posten vert føreslått auka med 6,462 mill. kroner.
Løyvinga på posten vert føreslått redusert med 0,100 mill. kroner og er omdisponert til prioritert verksemd på forsvarsbudsjettet.
Regjeringa foreslår ein auke av bestillingsfullmakter i 2012:
Bestillingsfullmakter under kap. 1720 Felles leiing og kommandoapparat, post 1 Driftsutgifter, vert føreslått auka med 420,000 mill. kroner, frå 30,000 til 450,000 mill. kroner.
Bestillingsfullmakter under kap. 1731 Hæren, post 1 Driftsutgifter, vert føreslått reduserte med 200,000 mill. kroner, frå 600,000 til 400,000 mill. kroner.
Bestillingsfullmakter under kap. 1732 Sjøforsvaret, post 1 Driftsutgifter, vert føreslått auka med 860,000 mill. kroner, frå 100,000 mill. kroner til 960,000 mill. kroner.
Bestillingsfullmakter under kap. 1733 Luftforsvaret, post 1 Driftsutgifter, vert føreslått auka med 450,000 mill. kroner, frå 600,000 mill. kroner til 1 050,000 mill. kroner.
Bestillingsfullmakter under kap. 1760 Nyskaffingar av materiell og nybygg og nyanlegg, post 45 Større utstyrsskaffingar og vedlikehald, vert føreslått reduserte med 3 500,000 mill. kroner, frå 18 500,000 mill. kroner til 15 000,000 mill.
Det vert føreslått bestillingsfullmakter under kap. 1761 Nye kampfly med baseløysing, post 45 Større utstyrsskaffingar og vedlikehald på 3 500,000 mill. kroner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Anita Orlund, Helga Pedersen og Laila Thorsen, fra Fremskrittspartiet, Siv Jensen, Peter N. Myhre, Knut Tønnes Steenersen, Kari Storstrand og Torkil Åmland, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Jonni Helge Solsvik og lederen Ine M. Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, fra Senterpartiet, Lars Peder Brekk, og fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten, viser til at regjeringen gjennom proposisjonen legger frem forslag om endringer i bevilgninger i forsvarsbudsjettet for 2012 med det siktemål å fange opp endringer i budsjettforutsetningene i løpet av året. Komiteen viser videre til at det legges opp til omgrupperinger som totalt utgjør en økning i bevilgningene til Forsvarsdepartementet på 230,923 mill. kroner. Komiteen merker seg at regjeringen mener at omfanget av omgrupperinger bør holdes på et lavest mulig nivå, og støtter dette prinsippet.
Komiteen viser videre til spørsmål til, og svar fra departementet (vedlagt).
Komiteen viser til departementets svar på spørsmål 5A–5D, hvor det gjøres rede for omfattende omdisponeringer fra både vedtatt og planlagte investeringsportefølje til kampflyinvesteringer frem til 2021. Komiteen merker seg at justeringene i investeringsporteføljen for 2012 vil få operative konsekvenser i det lange tidsperspektiv, men ikke skal berøre de høyest prioriterte operative kapasiteter, svekke personellsikkerheten eller redusere muligheten for å nå de operative ambisjonene som er trukket opp i Prop. 73 (2011–2012). Komiteen forutsetter at Stortinget holdes grundig og løpende orientert om de operative konsekvensene av omdisponeringene på egnet vis.
Komiteen har videre merket seg at den planlagte fremtidige porteføljen på 190 materiellprosjekter er gjennomgått, og at det skal frigjøres 11,7 mrd. kroner i perioden 2013–2021, med bakgrunn i en konkret risikovurdering og prioritering av disse tilpasningene. Komiteen legger også her til grunn Forsvarsdepartementets svar om at tilpasningene, i henhold til kriteriene; konsekvenser for operative leveranser, betydning for personellets sikkerhet, forholdet til prioriterte strukturelementer, forholdet til effektivisering og gevinstpotensial, samt forholdet til NATO styrkemål og internasjonale forpliktelser, i liten grad skal påvirke den samlende operative evnen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til Forsvarsdepartementets svar om at de ovenstående tilpasningene i liten grad skal påvirke den samlende operative evnen. Flertallet vurderer en slik gjennomføring som svært krevende.
Flertallet anser det som naturlig at kampflyanskaffelsen prioriteres på materiellsiden i årene som kommer, men vil likevel uttrykke en bekymring for konsekvensene for Forsvarets øvrige struktur og operative evne i denne fasen. Flertallet vil i den forbindelse særlig vise til sine merknader i Innst. 388 S (2011–2012) til Prop. 73 (2011–2012) om at regjeringens finansieringsmodell for kampflyanskaffelsen, hvor tilleggsbevilgningene for anskaffelsene vil bli fra 9,5 til 15,5 mrd. kroner lavere enn de 37,5 mrd. kroner som forsvarssjefen forutsatte i Fagmilitært råd, får usikre og til dels bekymringsfulle konsekvenser for den øvrige forsvarsstrukturen.
Flertallet mener for øvrig at detaljnivået i saksfremstillingen, både i proposisjonen og i de skriftlige svar, ikke er på det nivået som må kunne forventes i en sak med dette økonomiske omfanget.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2012 vert det gjort følgjande endringar:
Kap. | Post | Føremål | Kroner |
Utgifter | |||
1700 | Forsvarsdepartementet | ||
1 | Driftsutgifter, vert auka med | 5 000 000 | |
frå kr 358 184 000 til kr 363 184 000 | |||
1710 | Forsvarsbygg og nye bygg og anlegg | ||
1 | Driftsutgifter, vert redusert med | 141 636 000 | |
frå kr 3 192 111 000 til kr 3 050 475 000 | |||
47 | Nye bygg og anlegg, kan overførast, vert redusert med | 314 000 000 | |
frå kr 1 847 950 000 til kr 1 533 950 000 | |||
1719 | Fellesutgifter og tilskott til føretak under Forsvarsdepartementet | ||
1 | Driftsutgifter, vert redusert med | 8 787 000 | |
frå kr 226 100 000 til kr 217 313 000 | |||
43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overførast, vert redusert med | 13 300 000 | |
frå kr 13 300 000 til kr 0 | |||
78 | Noregs tilskott til NATO sitt driftsbudsjett, kan overførast, vert redusert med | 5 000 000 | |
frå kr 164 000 000 til kr 159 000 000 | |||
1720 | Felles leiings- og kommandoapparat | ||
1 | Driftsutgifter, vert auka med | 15 702 000 | |
frå kr 2 732 038 000 til kr 2 747 740 000 | |||
1723 | Nasjonalt tryggingsorgan | ||
1 | Driftsutgifter, vert auka med | 5 200 000 | |
frå kr 136 035 000 til kr 141 235 000 | |||
1725 | Fellesinstitusjonar og -utgifter under Forsvarsstaben | ||
1 | Driftsutgifter, vert auka med | 71 256 000 | |
frå kr 1 858 375 000 til kr 1 929 631 000 | |||
50 | Overføring til Statens Pensjonskasse, kan overførast, vert auka med | 10 800 000 | |
frå kr 15 847 000 til kr 26 647 000 | |||
1731 | Hæren | ||
1 | Driftsutgifter, vert redusert med | 3 234 000 | |
frå kr 5 843 689 000 til kr 5 840 455 000 | |||
1732 | Sjøforsvaret | ||
1 | Driftsutgifter, vert auka med | 10 572 000 | |
frå kr 3 501 835 000 til kr 3 512 407 000 | |||
1733 | Luftforsvaret | ||
1 | Driftsutgifter, vert auka med | 59 545 000 | |
frå kr 4 304 603 000 til kr 4 364 148 000 | |||
1734 | Heimevernet | ||
1 | Driftsutgifter, vert auka med | 5 129 000 | |
frå kr 1 114 710 000 til kr 1 119 839 000 | |||
1735 | Etterretningstenesta | ||
21 | Spesielle driftsutgifter, vert redusert med | 1 782 000 | |
frå kr 1 021 459 000 til kr 1 019 677 000 | |||
1740 | Forsvarets logistikkorganisasjon | ||
1 | Driftsutgifter, vert auka med | 234 119 000 | |
frå kr 2 425 399 000 til kr 2 659 518 000 | |||
1760 | Nyskaffing av materiell og nye bygg og anlegg | ||
1 | Driftsutgifter, kan nyttast under kap. 1760 post 45, vert redusert med | 55 372 000 | |
frå kr 979 255 000 til kr 923 883 000 | |||
44 | Fellesfinansierte byggje- og anleggsarbeid, nasjonalfinansiert del, kan overførast, vert redusert med | 9 100 000 | |
frå kr 40 137 000 til kr 31 037 000 | |||
45 | Større utstyrsanskaffingar og vedlikehald, kan overførast, kan nyttast under kap. 1761 post 45, vert auka med | 406 356 000 | |
frå kr 8 152 342 000 til kr 8 558 698 000 | |||
48 | Fellesfinansierte byggje- og anleggsarbeid, fellesfinansiert del, kan overførast, vert redusert med | 15 000 000 | |
frå kr 81 000 000 til kr 66 000 000 | |||
75 | Fellesfinansierte byggje- og anleggsarbeid, Noregs tilskott til NATO sitt investeringsprogram for tryggleik, kan overførast, kan nyttast under kap. 1760 post 44, vert redusert med | 26 255 000 | |
frå kr 95 000 000 til kr 68 745 000 | |||
1761 | Nye kampfly med baseløysing | ||
1 | (Ny) Driftsutgifter, vert løyvd med | 48 000 000 | |
47 | (Ny) Nybygg og nyanlegg, kan overførast, løyvast med | 14 000 000 | |
1790 | Kystvakta | ||
1 | Driftsutgifter, vert redusert med | 52 119 000 | |
frå kr 1 011 128 000 til kr 959 009 000 | |||
1791 | Redningshelikoptertenesta | ||
1 | Driftsutgifter, vert redusert med | 4 097 000 | |
frå kr 589 368 000 til kr 585 271 000 | |||
1792 | Norske styrkar i utlandet | ||
1 | Driftsutgifter, vert redusert med | 11 436 000 | |
frå kr 1 211 058 000 til kr 1 199 622 000 | |||
1795 | Kulturelle og allmennyttige føremål | ||
1 | Driftsutgifter, vert auka med | 6 462 000 | |
frå kr 264 494 000 til kr 270 956 000 | |||
60 | Tilskott til kommunar, kan overførast, vert redusert med | 100 000 | |
frå kr 1 696 000 til kr 1 596 000 | |||
Inntekter | |||
4710 | Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg | ||
1 | Driftsinntekter, vert redusert med | 115 916 000 | |
frå kr 3 984 257 000 til kr 3 868 341 000 | |||
4719 | Fellesutgifter og tilskott til føretak under Forsvarsdepartementet | ||
1 | (Ny) Driftsinntekter, vert løyvd med | 700 000 | |
4720 | Felles leiings- og kommandoapparat | ||
1 | Driftsinntekter, vert auka med | 49 763 000 | |
frå kr 71 465 000 til kr 121 228 000 | |||
4723 | Nasjonalt tryggingsorgan | ||
1 | Driftsinntekter, vert auka med | 5 200 000 | |
frå kr 2 682 000 til kr 7 882 000 | |||
4725 | Fellesinstitusjonar og -inntekter under Forsvarsstaben | ||
1 | Driftsinntekter, vert redusert med | 6 322 000 | |
frå kr 52 383 000 til kr 46 061 000 | |||
4731 | Hæren | ||
1 | Driftsinntekter, vert auka med | 15 000 000 | |
frå kr 60 500 000 til kr 75 500 000 | |||
4732 | Sjøforsvaret | ||
1 | Driftsinntekter, vert auka med | 8 900 000 | |
frå kr 38 031 000 til kr 46 931 000 | |||
4733 | Luftforsvaret | ||
1 | Driftsinntekter, vert auka med | 15 000 000 | |
frå kr 205 830 000 til kr 220 830 000 | |||
4740 | Forsvarets logistikkorganisasjon | ||
1 | Driftsinntekter, vert auka med | 204 154 000 | |
frå kr 127 277 000 til kr 331 431 000 | |||
4760 | Nyskaffing av materiell og nye bygg og anlegg | ||
1 | (Ny) Driftsinntekter, vert løyvd med | 2 022 000 | |
45 | Større utstyrsanskaffingar og vedlikehald, vert auka med | 9 772 000 | |
frå kr 60 900 000 til kr 70 672 000 | |||
48 | Fellesfinansierte byggje- og anleggsarbeid, fellesfinansiert del, vert redusert med | 15 000 000 | |
frå kr 81 000 000 til kr 66 000 000 | |||
4791 | Redningshelikoptertenesta | ||
1 | Driftsinntekter, vert auka med | 7 495 000 | |
frå kr 523 511 000 til kr 531 006 000 | |||
4792 | Norske styrkar i utlandet | ||
1 | Driftsinntekter, vert auka med | 50 000 000 | |
frå kr 30 368 000 til kr 80 368 000 |
II
BestillingsfullmakterStortinget samtykkjer i at Forsvarsdepartementet i 2012 kan gjere bestillingar ut over dei gjevne løyvingane. Den samla ramma for nye bestillingar og gammalt ansvar skal ikkje overstige følgjande beløp:
Kap. | Post | Samla ramme | |
1720 | Felles leiings- og kommandoapparat | ||
1 | Driftsutgifter, vert auka med | 420 000 000 | |
frå kr 30 000 000 til kr 450 000 000 | |||
1731 | Hæren | ||
1 | Driftsutgifter, vert redusert med | 200 000 000 | |
frå kr 600 000 000 til kr 400 000 000 | |||
1732 | Sjøforsvaret | ||
1 | Driftsutgifter, vert auka med | 860 000 000 | |
frå kr 100 000 000 til kr 960 000 000 | |||
1733 | Luftforsvaret | ||
1 | Driftsutgifter, vert auka med | 450 000 000 | |
frå kr 600 000 000 til kr 1 050 000 000 | |||
1760 | Nyskaffing av materiell og nye bygg og anlegg | ||
45 | Store nyskaffingar, vert redusert med | 3 500 000 000 | |
frå kr 18 500 000 000 til kr 15 000 000 000 | |||
1761 | Nye kampfly med baseløysing | ||
45 | Store nyskaffingar, vert løyvd med | 3 500 000 000 |
Utenriks- og forsvarskomiteen viser til Prop. 28 S (2012-2013) – Endringar i statsbudsjettet for 2012 under forsvarsdepartementet, og ber om departementets snarlige svar på følgende spørsmål:
1. Det vises til Prop. 28 S (2012–2013). Hva er bakgrunnen for reduksjonene i utgifter til henholdsvis Støttefond for oppbygning av den afghanske hæren med 6,64 mill kroner og rammeoverføringen til Justisdepartementet med 7,71 mill kroner?
2. Det vises til Prop. 28 S (2012–2013), kapittel 1710, post 47. Får omdisponeringen på 300 millioner kroner konsekvenser for planlagte prosjekter, nybygg og nyanlegg? Eventuelt hvilke?
3. Det vises til Prop. 28 S (2012–2013), kapittel 4710, post 01. Er «lågare inntekter knytte til energi» å forstå slik at lavere energikostnader her føres som inntektstap grunnet samhandling mellom Forsvaret og Forsvarsbygg? Hvordan kommer de 141,636 millioner kronene som Forsvaret i så tilfelle sparer i energikostnader til syne i proposisjonen og til anvendelse i organisasjonen?
4. Det vises til Prop. 28 S (2012–2013), kapittel 1760, post 44. Hva skyldes «lågare framdrift» på NATOs ACCS-prosjekt, hva er oppdatert fremdriftsplan og hvilke konsekvenser har forsinkelsen for norsk luftromsovervåkning og -kontroll, også i lys av beslutningene knyttet til vedtatte endringer i strukturen?
5. Det vises til Prop. 28 S (2012–2013), kapittel 1760, post 45, hvor det omtales «tilpassingar i resten av investeringsporteføljen» og behov for å holde tilbake midler fra vedtatt investeringsportefølje for omdisponering til kampflyinvesteringer påfølgende år. Iht denne øker avsettingen til kampflyprogrammet med ca. 2,1 mrd. kroner, mot at det skjer svært store reduksjoner på andre områder. Disse områdene er bare nevnt som overskrifter i tabellen, uten at budsjetteksten forklarer nærmere hvilke investeringer som reduseres og hva konsekvensen av dette er.
a. Departementet bes om å gi en nærmere spesifikasjon over hvert enkelt materiellprosjekt som inngår i tabellen og som rammes av reduksjonene.
b. Departementet bes redegjøre for konsekvensene av forsinkelse av, reduksjoner i og eventuelle kanselleringer av utbetalinger til disse prosjektene, herunder de operative konsekvensen, for de åtte forsvarsområder som listes opp i tabell 2.1.
c. Det vises også i denne sammenheng til Finansdepartementets svar på spørsmål 502 fra Høyres fraksjon i forbindelse med behandlingen av Prop. 1 S (2012–2013) hvor det beskrives hvordan Forsvarets prosjektportefølje på ca. 190 fremtidige prosjekter er gjennomgått, og at denne gjennomgangen totalt skal ha medført en frigjøring av 11 mrd. kroner ved at 11 prosjekter er tatt ut av porteføljen, 19 prosjekter har fått redusert omfang og 16 prosjekter utsatt, og vi ber om tilsvarende konkretisering og vurdering av konsekvensene ved hvert av disse 46 prosjektene.
d. I samme svar skriver Forsvarsdepartementet at tilpasningene vil «kunne medføre en lavere utholdenhet i enkelte deler av strukturen enn opprinnelig tenkt». Det bes konkretisert hva som ligger i «lavere utholdenhet» og hvilke deler av strukturen det er snakk om?
Det vises til brev av 30. november med spørsmål fra Stortingets utenriks- og forsvarskomité imf. behandlingen av Prop. 28 S (2012–2013).
Svar på spørsmålet følger vedlagt.
Spørsmål 1: Det vises til Prop. 28 S (2012-2013). Hva er bakgrunnen for reduksjonene i utgifter til henholdsvis Støttefond for oppbygning av den afghanske hæren med 6,664 mill. kroner og rammeoverføringen til Justisdepartementet med 7,71 mill. kroner?
Svar:
a) Støttefond for oppbygging av den afghanske hæren: Det er i forsvarsbudsjettet for 2012 bevilget 10 mill. USD til støttefondet for Afghanistans hær. Budsjettert dollarkurs var på 6,500 NOK, mens utbetalingen ble foretatt til en dollarkurs på 5,836 NOK. Ettersom midlene til støttefondet ble tilført forsvarsbudsjettet til et særskilt formål, er valutagevinsten på 6,64 mill. kroner tilbakeført statskassen i 2012.
b) Rammeoverføring til Justisdepartementet med 7,71 mill. kroner. Omdanning av Luftforsvarets hovedverksted Kjeller (LHK) til statsforetak ble vedtatt av Stortinget, jf. Innst. 60 S (2011–2012) til Prop. 3 S (2011–2012) Omdanning av Luftforsvarets hovedverksted Kjeller (LHK) til statsforetak og andre investeringer. De budsjettmessige konsekvensene i 2012 av omdanningen ble presentert for Stortinget i Prop. 1 S Tillegg 1 (2011–2012), og vedtatt gjennom Stortingets behandling av Innst. 7 S (2011–2012). Omdanning av LHK til statsforetak medførte enkelt budsjettnøytrale endringer på statsbudsjettet for 2012, og regjeringens målsetting var at merkostnader for de enkelte kapitler skulle kompenseres slik at kjøpekraften ikke ble redusert som følge av utskillelsen av LHK til statsforetak. Det har i 2012 vært foretatt en kvalitetssikring av de beregninger som ble utført i forbindelse med utarbeidelse av Prop. 1 S Tillegg 1 (2011–2012). Basert på denne gjennomgangen har det vært behov for justering knyttet til vedlikeholdskostnader for Redningshelikoptertjenesten tilsvarende 7,71 mill. kroner. Budsjetteringsordningen av Redningshelikoptertjenesten gjør at midlene må rammeoverføres fra forsvarsbudsjettet til Justis- og beredskapsdepartementet, for deretter å bli inntektsført på kap. 4791 Redningshelikoptertjenesten, og utgiftsført på kap. 1791 Redningshelikoptertjenesten. Kap. 4791 og kap. 1791 er derfor økt tilsvarende.
Spørsmål 2: Det vises til Prop. 28 S (2012–2013), kapittel 1710, post 47. Får omdisponeringen på 300 mill. kroner konsekvenser for planlagte prosjekter, nybygg og nyanlegg? Eventuelle hvilke?
Svar:
Gjennomføring av et antall enkeltprosjekter i porteføljen på kap. 1710, post 47, er noe forsinket i forhold til tidligere plan. Dette åpner for en omdisponering av 300 mill. kroner i 2012. Disse prosjektene er relatert til fornyelse av Forsvarets eiendom, bygg og anlegg, og konsekvensen er å anse som begrenset i det kortere perspektiv.
Spørsmål 3: Det vises til Prop. 28 S (2012–2013), kapittel 4710, post 01. Er «lågare inntekter knytte til energi» å forstå slik at lavere energikostnader her føres som inntektstap grunnet samhandling mellom Forsvaret og Forsvarsbygg? Hvordan kommer de 141,636 millioner kronene som Forsvaret i så tilfelle sparer i energikostnader til syne i proposisjonen og til anvendelse i organisasjonen?
Svar:
Forsvarsbyggs (FBs) lavere utgifter til energi medfører en tilsvarende lavere viderefakturering til FBs kunder. Kundene betaler energiutgifter à konto, og vil derfor bli refundert for lavere energiutgifter.
I Revidert nasjonalbudsjett (RNB) for 2012 ble det lagt inn en inntektsøkning grunnet forventede økninger i energiutgifter. Dette ble gjort uten tilsvarende kompensasjon til kunder i Forsvaret. Netto endring ift. saldert budsjett 2012 er derfor 83 mill. kroner. Refusjonen på 83 mill. kroner er fordelt på alle Forsvarets driftskapitler hvor de største mottakere av refusjoner er Hæren (24,2 mill. kroner), Luftforsvaret (16,8 mill. kroner), Forsvarets logistikkorganisasjon (15,5 mill. kroner), Cyberforsvaret (9,1 mill. kroner) og Sjøforsvaret (6,7 mill. kroner).
For de enkelte kapitlene er prognoser på refusjoner av energiutgifter innarbeidet i den løpende økonomistyringen på lik linje med andre endringer i utgifter. Lavere utgifter til energi er derfor ikke direkte rettet mot konkrete økninger andre steder i budsjettet.
Spørsmål 4: Det vises til Prop. 28 S (2012–2013), kapittel 1760, post 44. Hva skyldes «lågare framdrift» på NATOs ACCS – prosjekt, hva er oppdatert fremdriftsplan og hvilke konsekvenser har forsinkelsen for norsk luftromsovervåking og -kontroll, også i lys av beslutningen knyttet til vedtatte endringer i strukturen?
Svar:
Lavere fremdrift på NATO-prosjektet ACCS skyldes leveranseforsinkelser. Forsinkelsen vil så langt ikke ha innvirkninger på kontraktens sluttsleveranse for ACCS i Norge. Således vil heller ikke forsinkelsen på milepælsutbetalingen påvirke beslutninger knyttet til vedtatte endringer i strukturen for luftromsovervåkning og -kontroll i Norge.
Spørsmål 5:
Det vises til Prop. 28 S (2012–2013), kapittel 1760, post 45, hvor det omtales «tilpassingar i resten av investeringsporteføljen» og behov for å holde tilbake midler fra vedtatt investeringsportefølje for omdisponering til kampflyinvesteringer påfølgende år. Iht. denne øker avsettingen til kampflyprogrammet med ca. 2,1 mrd. kroner, mot at det skjer svært store reduksjoner på andre områder. Disse områdene er bare nevnt som overskrifter i tabellen, uten at budsjetteksten forklarer nærmere hvilke investeringer som reduseres og hva konsekvensene av dette er.
Spørsmål 5A: Departementet bes om å gi en nærmere spesifikasjon over hvert enkelt materiellprosjekt som inngår i tabellen og som rammes av reduksjonene.
Spørsmål 5B: Departementet bes redegjøre for konsekvensene av forsinkelse av, reduksjoner i og eventuelle kanselleringer av utbetalinger til disse prosjektene, herunder de operative konsekvensene, for de åtte forsvarsområder som listes i tabell 2.1.
Svar (på spørsmål 5 a og b):
Endringene som fremkommer i tabell 2.1 i Prop. 28 S (2012–2013), er endringer som skyldes endrede utbetalinger fra det som var planlagt ved forrige budsjettproposisjons behandling høsten 2011 og frem til fremleggelse av omgrupperingsproposisjonen i år. Den totale prosjektporteføljen med godkjente prosjekter omfatter ca. 240 materiellprosjekter.
Årsakene til lavere utbetaling enn det som var lagt til grunn høsten 2011, er flere, men knytter seg i hovedsak til leverandørforsinkelser, reduserte behov, utsatte betalinger eller lavere utbetalinger enn det som tidligere var lagt til grunn. Noen av disse prosjektene hadde på budsjetteringstidspunktet ennå ikke inngått kontrakt. Lavere utbetalinger skyldes lavere kostnader som resultatet av kontraktsforhandlinger, men også at den gunstige kronekursen har gitt en valutagevinst i flere prosjekter.
Der hvor betalingsplanen er skjøvet ut i tid er dette i hovedsak tatt hensyn til i den oppdaterte perspektivplanen for materiell for senere år, slik at endringene ikke vil få noen konsekvenser for disse prosjektene.
Behovet for å holde tilbake midler for senere utbetalinger til kampfly er basert på den leveranseprofil av kampfly som ble lagt til grunn for Prop. 73 (2011–2012). Denne profilen medfører en økt utbetaling til kampfly tidligere i perioden. De tilbakeholdte midlene beholdes på kap. 1760, post 45. Denne posten fikk ved Stortingets behandling av Revidert nasjonalbudsjett for 2012 tilført stikkordet ”kan nyttes under kap. 1761, post 45”. Regjeringen planlegger med å komme tilbake med anmodning om en fullmakt til bestilling av et antall F-35 kampfly for levering i 2017 i en proposisjon våren 2013. Det vil i denne sammenheng bli avklart hvilke omdisponeringsbehov som vil være mest hensiktsmessige. Midlene vil i utgangspunktet bli overført til kap. 1761, post 45, fra og med 2014.
Summen av endringene innenfor hvert formål innebærer både økte og reduserte kostnader. Det har vært mindre endringer i de fleste av prosjektene, men der hvor endringen er mindre enn 10 mill. kroner er disse ikke redegjort for i dette svaret.
Landsystemer
Porteføljen omfatter 32 prosjekter hvorav 6 prosjekter er nye og var ikke en del av planen i 2011. Det er også gjort endringer i porteføljen gjennom en økning av planlagte utbetalinger til pansrede kjøretøy (100 mill. kroner) og 40 mm. automatisk granatkaster (180 mill. kroner). I tillegg er det to prosjekter som har fått økt planlagt utbetaling og 12 prosjekter som har fått redusert planlagt utbetaling. De største prosjektene er:
Pansrede kjøretøy til kommunikasjonsnoder (-87 mill. kroner) - redusert behov
Artillerisystemet Archer (-97 mill. kroner) – senere betaling
Våpenstasjon til pansrede kjøretøy (-178 mill. kroner) – senere betaling og redusert behov
Kampvogner til Hæren (-139 mill. kroner) – senere betaling
Kommersielle kjøretøy (-64 mill. kroner) – senere betaling
Sjøsystemer:
Porteføljen omfatter 43 prosjekter hvorav ni prosjekter er nye og var dermed ikke en del av planen i 2011. Det er i tillegg fire prosjekter som har fått økt planlagt utbetaling og åtte prosjekter har fått redusert planlagt utbetaling. De største prosjektene er:
Oppgradering av Ula (-64 mill. kroner) – senere betaling
NH90 (-869 mill. kroner) – senere betaling over flere år og redusert utbetaling
NH-90 prosjektet er mange år forsinket og har et betydelig akkumulert mindreforbruk. Som følge av forsinkelsene er det effektuert konvensjonalbøter som vil redusere de kommende utbetalingene.
Luftsystemer:
Program luftsystemer ble økt fra 612 mill. kroner til 1 332 mill. kroner ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 2012 og som følge av tilleggsfinansiering med 720 mill. kroner ifm. erstatning av et Hercules transportfly. Porteføljen omfatter 34 prosjekter hvorav 11 prosjekter er nye og dermed ikke en del av planen i 2011. I tillegg er det fire prosjekter som har fått økt planlagt utbetaling og ti prosjekter har fått redusert planlagt utbetaling. De største prosjektene er:
Oppdatering av Orion (-32 mill. kroner) – senere betaling
Nye kortholdsmissiler og hjelmsikter (-43 mill. kroner) – redusert betaling
Ammunisjon (-52 mill. kroner) – redusert behov
Nye transportfly (-190 mill. kroner) – senere restbetaling erstatningsfly
NBF-systemer:
Porteføljen omfatter 39 prosjekter hvorav ti prosjekter er nye og dermed ikke en del av planen i 2011. To prosjekter har fått økt planlagt utbetaling og åtte prosjekter har fått redusert planlagt utbetaling. I tillegg er det gjennom 2012 gjort relativt store endringer i porteføljen ved at en rekke prosjekter som omhandler anskaffelser til spesifikke plattformer er overført til andre programområder, slik at planlagte utbetalinger ble redusert som følge av dette. De største prosjektene er:
Kommando- og kontrollsystemer (-83 mill. kroner) – senere betaling
FISBasis (-31 mill. kroner) – redusert behov
FDN-oppgraderinger (-37 mill. kroner) – senere betaling og redusert behov
Terminering av Satellittprosjektet (-217 mill. kroner) – redusert behov
Logistikksystemer:
Porteføljen omfatter 50 prosjekter hvorav 21 prosjekter er nye og dermed ikke en del av planen i 2011. Det er to prosjekter som har fått økt planlagt utbetaling og åtte prosjekter har fått redusert planlagt utbetaling. De største prosjektene er:
Utrustning og inventar (-125 mill. kroner) – senere betaling og redusert behov
Anskaffelser til pågående operasjoner (-116 mill. kroner) – redusert behov
Levetidsforlengelse av lastevogner (-40 mill. kroner) – senere betaling
Innenfor Spesialoperasjoner og soldatsystemer:
Porteføljen omfatter 37 prosjekter hvorav 13 prosjekter er nye og dermed ikke en del av planen i 2011. Det er to prosjekter som har fått økt planlagt utbetaling og åtte prosjekter har fått redusert planlagt utbetaling. I sum utgjør ikke disse noen vesentlig endring av hva som skulle vært betalt ut og hva som faktisk blir betalt ut.
Innenfor LOS-programmet i Forsvaret:
Det er blitt utbetalt et større beløp enn planlagt til LOS-programmet i Forsvaret. Dette kan i hovedsak tilskrives økt utbetaling til Logistikkprosjektet som følge av merarbeid knyttet til leverandørforsinkelser.
Innenfor Kampflyprogrammet:
I forrige budsjettproposisjon var det planlagt å utbetale 592 mill. kroner til kampflyprogrammet i 2012. I forbindelse med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 2012 ble det opprettet et eget budsjettkapittel for Nye kampfly med baseløsning og det ble bevilget 700 mill. kroner på kap. 1761, post 45, hvor bevilgningen ble overført fra kap. 1760, post 45. Differansen er 108 mill. kroner som angitt i tabell 2.1 i omgrupperingsproposisjonen.
Ovenstående justeringer vil måtte få operative konsekvenser i det lange tidsperspektiv, men vil ikke berøre de høyest prioriterte operative kapasiteter og heller ikke svekke personellsikkerheten. De operative konsekvensene vil primært berøre lavere prioriterte avdelinger og til en viss grad utholdenheten i strukturen, men reduserer ikke muligheten for å nå de operative ambisjonene som er trukket opp i Prop. 73 (2011–2012).
Spørsmål 5C: Det vises også i denne sammenheng til Finansdepartementets svar på spørsmål 502 fra Høyres fraksjon i forbindelse med behandlingen av Prop 1. S (2012 – 2013) hvor det beskrives hvordan Forsvarets prosjektportefølje på ca. 190 fremtidige prosjekter er gjennomgått, og at denne gjennomgangen totalt skal ha medført en frigjøring av 11 mrd. kroner ved at 11 prosjekter er tatt ut av porteføljen, 19 prosjekter har fått redusert omfang og 16 prosjekter utsatt, og vi ber om en tilsvarende konkretisering og vurdering av konsekvensene ved hvert av disse 46 prosjektene.
Svar:
For å skape rom for en økt utbetaling til anskaffelsen kampfly med baseløsning, er den øvrige prosjektporteføljen på om lag 190 planlagte (altså fremtidige) prosjekter gjennomgått. Tilpasningene er gjort etter en vurdering av prosjektene opp mot et sett av faktorer. De viktigste faktorene har vært konsekvenser for operative leveranser, betydning for personellets sikkerhet, forholdet til prioriterte strukturelementer, forholdet til effektivisering og gevinstpotensial samt forholdet til NATO styrkemål og internasjonale forpliktelser. Tilpasningene vil iht. disse kriteriene i liten grad påvirke den samlende operative evnen, men kunne medføre en lavere utholdenhet i enkelte deler av strukturen enn tidligere planlagt.
Gjennomgangen har medført endringer i investeringsporteføljen, ved at 11 prosjekter er tatt ut av porteføljen, 19 prosjekter har fått redusert omfang og 16 prosjekter er utsatt i ett år eller mer, slik at en del av utbetalingene kommer etter 2021. Til sammen utgjør dette en frigjøring på om lag 11,7 mrd. kroner i perioden 2013–2021, hvorav om lag 5,7 mrd. kroner er skjøvet ut til etter 2021.
Generelt sett er de berørte 46 prosjektene i stor grad re-anskaffelser av allerede eksisterende materiell. Endringene vil medføre at eksisterende materiell vil bli brukt i en noe lengre periode enn det som i utgangspunktet var planlagt. Nedenfor følger en nærmere gjennomgang gruppert etter de ulike programområdene.
Programområde | Terminerte prosjekter | Reduksjoner av omfang | Utsettelser | Sum |
Landsystemer | 1 955 | 550 | 900 | 3 405 |
Som omtalt i Prop. 1 S (2012–2013) vedrørende P 5029 Pansrede hjul-/støttekjøretøy har prosjektet blitt revurdert sett i lys av at 2. bataljon skal omdannes til en lett infanteribataljon. Som en konsekvens av dette planlegges det med å terminere deler av prosjektet.
Fem prosjekter innenfor porteføljen planlegges med redusert omfang. Dette gjelder blant annet våpen, ammunisjon og kjøretøy. Konsekvensene er at det blir anskaffet et færre antall enheter. Lavere prioriterte avdelinger vil måtte bruke eksisterende materiell med noe redusert evne i forhold til det nye materiellet.
Ett prosjekt er planlagt med utsatt oppstart. Konsekvensen er at eksisterende materiell vil bli brukt i en noe lengre periode enn opprinnelig planlagt.
Programområde | Terminerte prosjekter | Reduksjoner av omfang | Utsettelser | Sum |
Sjøsystemer | 100 | 3 025 | 3 125 |
Det terminerte prosjektet gjelder ekstrautstyr til korvettene. Bortfallet av dette materiellet kompenseres for gjennom justert taktikk- og operasjonsmønster.
Stortinget er tidligere informert om P 6346 Undervannskapasitet etter 2020. Prosjektet er fortsatt i en utredningsfase og utsatt oppstart av prosjektet med ett år forskyver over 3 000 mill. kroner til etter 2021. Dette er en teknisk justering. Tidsplan for prosjektet vil bli stadfestet når saken legges frem for Stortinget.
Programområde | Terminerte prosjekter | Reduksjoner av omfang | Utsettelser | Sum |
Luftsystemer | 934 | 934 |
To prosjekter planlegges med redusert omfang. Prosjektet nye taktiske transporthelikopter og prosjektet knyttet til en oppgradering av P3C reduseres. Omfanget av begge prosjektene må ses i sammenheng med studier knyttet til helikoptre og maritim overvåkning.
Programområde | Terminerte prosjekter | Reduksjoner av omfang | Utsettelser | Sum |
Nettverksbasert forsvar | 861 | 781 | 1 642 |
Åtte prosjekter termineres. Hovedsakelig gjelder dette støtte- og utdanningssystemer. Ved intern omprioritering av ressurser kan dette kompenseres for, uten at det får operative konsekvenser.
Syv prosjekter innenfor områdene støttesystemer og infrastruktur planlegges med redusert omfang. Konsekvensen blir noe lavere kvalitet i systemene enn opprinnelig lagt til grunn.
Programområde | Terminerte prosjekter | Reduksjoner av omfang | Utsettelser | Sum |
Logistikksystemer | 721 | 208 | 322 | 1 251 |
Ett prosjekt terminers. Prosjektet skulle anskaffe en midlertidig løsning i påvente av P 2814 Logistikkprosjektet i LOS-programmet i Forsvaret. Konsekvensen er at eksisterende system vil bli brukt frem til implementeringen av P 2814.
Fem prosjekter planlegges med redusert omfang. To av disse prosjektene er delvis knyttet til behov som knytter seg til mulig fremtidig internasjonal innsats. Dette vil således kunne påvirke omfanget av mulige merutgifter knyttet til en fremtidig spesifikk innsetting av styrkebidrag og den tid det vil ta å stille med tilstrekkelig trente styrker. Prosjektet berører ikke evnen til styrkebeskyttelse av styrkebidrag i pågående eller fremtidige operasjoner. To prosjekter er planlagt med utsatt oppstart. Begge disse prosjektene er hovedsakelig rettet mot deltagelse i internasjonale operasjoner. Ved fremtidig deltagelse i internasjonale operasjoner vil det kunne medføre at man må deployere med eksisterende materiell, eventuelt vil nytt materiell måtte anskaffes for det enkelte formålet og styrkebidraget må bruke noe lenger tid til å bli fortrolig med materiellet.
Programområde | Terminerte prosjekter | Reduksjoner av omfang | Utsettelser | Sum |
Spesialoperasjoner og Soldatsystemer | 1 360 | 1 360 |
Tolv prosjekter er planlagt med utsatt oppstart. Innenfor programområdet anskaffer en rekke materielltyper (f.eks. uniformer, sko, hjelmer og personlige våpen) suksessivt i perioden. Forsinket oppstart betyr at eksisterende materiell må brukes lenger enn tidligere planlagt.
Det må understrekes at det rutinemessig foretas vurderinger rundt innretningen av den samlede investeringsporteføljen. Over tid vil det normalt være prosjekter som blir realisert både tidligere og senere enn planlagt. Dessuten kan det i et lengre tidsperspektiv vise seg nødvendig med fornyede vurderinger av enkeltprosjekter. Ovenstående sammensetning og angitte omfang av frigjøring av midler vil følgelig være gjenstand for kvalitetssikring og således kunne bli justert i årene som kommer.
Spørsmål 5D: I samme svar skriver Forsvarsdepartementet at tilpasningene vil «kunne medføre en lavere utholdenhet i enkelte deler av strukturen enn opprinnelig tenkt». Det bes konkretisert hva som ligger i «lavere utholdenhet» og hvilke deler av strukturen det er snakk om?
Svar:
Avdelinger med operativt ansvar nasjonalt og styrker på beredskap for deltagelse i internasjonale operasjoner prioriteres i forhold til den øvrige strukturen når det gjelder materiellanskaffelser. Således ligger det en konkret risikovurdering og prioritering til grunn for den foretatte tilpasningen. Tilpasningen i materiellinvesteringsporteføljen ble innenfor disse rammer gjennomført på tre måter. For det første ble prosjekter strøket fra materiellplanen. Det innebærer at flere planlagte materiellsystem ikke blir anskaffet. For det andre ble det økonomiske omfanget på prosjekter redusert. Dette kan innebære at det vil bli anskaffet færre antall materiellenheter enn planlagt eller at antallet materiellenheter blir opprettholdt, men med noe redusert ytelse. For det tredje ble tidsplanen på prosjekter endret. Utsettelsen av prosjekter innebærer at nytt materiell tilføres Forsvaret senere enn det som i utgangspunktet var planlagt.
Endringene i materiellplanen utgjør i sum at lavere prioriterte deler av strukturen i perioder ikke har den planlagte materiellutrustning med tanke på antall materiellenheter eller kvaliteten på materiellet. Materiell som ikke blir re-anskaffet vil på sikt ha større sannsynlighet for tekniske feil i forhold til nytt materiell. Det kan gi noe lavere utholdenhet for deler av strukturen enn for de høyere prioriterte avdelingene.
Innenfor disse overordnede rammene foretar Forsvaret den detaljerte fordelingen av den enkelte materiellkategorien. Samtidig er de 46 endrede materiellprosjektene fordelt mellom store og mindre prosjekter som vil berøre alle forsvarsgrenene. Personellsikkerhet og prioriterte operative hensyn vil uansett ikke bli svekket som følge av de foretatte endringene i planporteføljen.
Oslo, i utenriks- og forsvarskomiteen, den 12. desember 2012
Ine M. Eriksen Søreide |
Anita Orlund |
leder |
ordfører |