Komiteens medlem fra Venstre vil
understreke at det er svært viktig å ta i bruk ny og miljøvennlig
teknologi og miljøvennlige drivstoff. Regjeringen Bondevik II trappet
regelmessig opp bevilgningene til forskning, utvikling og demonstrasjon
innen hydrogen og biodrivstoff. Dette medlem foreslår
å øke bevilgningene til formålet med 10 mill. kroner utover regjeringens forslag
til RENERGI-programmet.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1301 | | Forskning og utvikling mv. | |
| 50 | Samferdselsforskning, kan overføres, forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 155 500 000
til kr 165 500 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre vil
peke på behovet for at det utvikles og legges til rette for en mer
miljøvennlig vegtrafikk. Dette medlem viser til at
Transnovaprosjektet fungerer som et statlig verktøy for å drive
frem klimavennlig transport, og stadig flere søker støtte til prosjekter
gjennom Transnova. Dette medlem vil derfor øke bevilgningene
til Transnovaprosjektet med 10,0 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1301 | | Forskning og utvikling mv. | |
| 72 | Tilskudd til miljøvennlig transport, Transnova-prosjektet,
kan overføres, forhøyes- med | 10 000 000 |
| | fra kr 74 800 000
til kr 84 800 000» | |
Samferdselsdepartementet avholdt høsten 2011 en
anbudskonkurranse for drift av regionale flyruter fra 1. april 2012.
Det samlede kompensasjonskravet til kjøp av flyruter i 2012 ble
lavere enn det som ble lagt til grunn i Prop. 1 S (2011–2012). Bevilgningen
på kap. 1310 post 70 må derfor nedjusteres. Som følge av klager
på vedtak om tildeling av kontrakter er det endelige bevilgningsbehovet
for 2012 usikkert. Når det tas høyde for utgifter til midlertidige
løsninger, ligger bevilgningsbehovet for 2012 an til å bli om lag
30 mill. kroner lavere enn bevilgningen i saldert budsjett 2012.
Det foreslås derfor at bevilgningen på kap. 1310 Flytransport, post
70 Kjøp av innenlandske flyruter reduseres med 30 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre tar bevilgningen
til etterretning. Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av ryddige anbudskonkurranser med klare retningslinjer.
Det er viktig å sørge for et best mulig flytilbud for å gjøre hverdagen
enklere for passasjerene. Disse medlemmer viser til
at det er levert flere klager på tildelte kontrakter. Disse
medlemmer vil oppfordre departementet til å ta de nødvendige
grep for å sikre ryddige anbudsrunder, og fortsatt legge til rette
for god og virksom konkurranse på den delen av flynettet som lyses
ut på anbud.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre foreslår å øke bevilgningen med 5 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1314 | | Statens havarikommisjon for transport | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 5 000 000 |
| | fra kr 60 600 000
til kr 65 600 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) har gjort et
viktig arbeid når det gjelder å påpeke mangelen på klare kriterier
når det gjelder hva som skal regnes som forsvarlig sikkerhetstilstand
på offentlige veier. SHT skriver følgende i rapporten «Vei 2010/03»,
om en møteulykke mellom personbil og lastebil på fv. 13 i Alta 1. januar
2009 der ulykken skjedde utelukkende på grunn av veiens dårlige
forfatning:
«SHT mener det er behov for kriterier som definerer
når en vei er sikkerhetsmessig uforsvarlig for trafikantene, og
foreslår at arbeidet med nasjonale føringer knyttet til veienes
tiltaks- og tilstandsstandard kan inkludere dette. Det er SHTs oppfatning
at lignende ulykker som følge av veidekkets tilstand kan skje, så
lenge det ikke er definert hvor store spordannelser som gir en uakseptabel
sikkerhetstilstand.»
Disse medlemmer viser til at
SHT 29. september 2010 avga rapporten «Vei 2010/04» som også understreket
behovet for veitilsyn og fastsatte standarder. Rapporten omhandler
en ulykke på Brekke bru i Flåm 14. november 2007, der et vogntog
mistet kontrollen på broen og kolliderte med to personbiler.
Disse medlemmer mener at det
er behov for økte ressurser i SHT, særlig når det gjelder etterforskning
av veiulykker.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 5 mill. kroner, tilsvarende en økning på 5 mill.
kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener sikkerhet
på sjøen er et område som må prioriteres. Dette bør også gjelde
for de som velger å seile med fritidsbåter. Sommeren er høysesong for
båtulykker, og gjennom grundig kartlegging av årsakene bak eventuelle
ulykker kan vi skaffe oss et bedre beslutningsgrunnlag for sikkerhetstiltak. Disse
medlemmer vil på bakgrunn av dette pålegge Statens Havarikommisjon
for Transport å granske alvorlige fritidsbåtulykker, og øker bevilgningen
til kommisjonen for at dette skal kunne gjennomføres.
Riksvegnettet ble påført skader som følge av
ras og flom i forbindelse med stormene ved årsskiftet 2011/2012.
Det har vært behov for å gjennomføre en rekke vedlikeholdstiltak
for å reparere skadene etter disse hendelsene. Totalt utgjør kostnadene
som dekkes over post 23, om lag 80 mill. kroner.
I dag er det flere bokser for automatisk trafikkontroll
enn det er kameraer og fartsmålere. Utstyr må derfor flyttes manuelt,
noe som er lite effektivt. Automatisk trafikkontroll er allerede prioritert
innenfor budsjettrammen, men ved å øke antallet ATK-punkter ytterligere
vil trafikksikkerhetsgevinsten øke. Det foreslås derfor 10 mill.
kroner til kjøp av nye kameraer og fartsmålere.
Oblatordningen (kontrollmerkeordningen for kjøretøy)
ble innført i 1993. Oblatene har fungert som bevis for betalt årsavgift
og ansvarsforsikring, og for gjennomført periodisk kjøretøykontroll.
Statens vegvesen har administrert ordningen. De administrative kostnadene har
vært om lag 20 mill. kroner i året. Statens vegvesen har utviklet
og tatt i bruk nye og mindre ressurskrevende kontrollmetoder som
ikke var tilgjengelig da oblatordningen ble innført, og ordningen
er besluttet avviklet fra og med 1. mai 2012.
Avvikling av oblatordningen vil effektivisere ressursbruken
i Statens vegvesen. Samtidig vil arbeidet i Toll- og avgiftsetaten
og Statens innkrevingssentral bli mer ressurskrevende. For Toll- og
avgiftsetaten er det beregnet at de årlige utgiftene vil øke med
om lag 3,8 mill. kroner, og at innkjøp av nytt kontrollutstyr vil
medføre en engangsutgift på om lag 6 mill. kroner. For Statens innkrevingssentral
er det beregnet at de årlige utgiftene vil øke med 1,5 mill. kroner.
Samlet sett vil avvikling av oblatordningen medføre en innsparing.
Toll- og avgiftsetatens og Statens innkrevingssentrals
merutgifter som følge av avviklingen foreslås dekket ved å overføre
midler fra Statens vegvesen. For 2012 vil merutgiftene til sammen være
11,3 mill. kroner, mens de fra 2013 vil være 5,3 mill. kroner i
året, jf. omtalen under Finansdepartementet.
Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 1320 Statens
vegvesen, post 23 Drift og vedlikehold av riksveger, trafikant-
og kjøretøytilsyn m.m., med 78,7 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet påpeker
at norske veier er blant de dårligst vedlikeholdte i Europa, og
det store vedlikeholdsetterslepet betyr redusert trafikksikkerhet,
flere og dyrere skader på bilene og redusert fremkommelighet. Disse
medlemmer viser til at Statens vegvesens Stamnettutredning fra
2011 dokumenterer at det trengs 400–500 mrd. kroner for å få riksveinettet
opp til normal standard.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen i sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett 2012 foreslår
å bruke 10 mill. kroner på å øke antall punkter med automatisk trafikkontroll. Disse medlemmer viser
til at trafikksikkerhet først og fremst handler om å investere i
effektive trafikksikkerhetsløsninger som midtrekkverk, jf. disse
medlemmers forslag til bevilgning på post 30 riksveiinvesteringer. Disse
medlemmer vil derfor gå imot de 10 mill. kronene regjeringen
vil bruke på automatisk trafikkontroll.
Disse medlemmer vil peke på at
det mangler midler i revidert nasjonalbudsjett 2012 til 800 meter
gang- og sykkelvei på riksvei 93 i Finnmark mellom Salkobekken og
Øvre Alta skole, og disse medlemmer ønsker å prioritere
deler av sin påplusning til dette viktige prosjektet.
Disse medlemmer vil øke bevilgningen
til vedlikeholdstiltak på veinettet, samtidig som bevilgningen til
ATK reduseres med 10 mill. kroner, i forhold til regjeringens forslag. Disse medlemmer foreslår
å øke bevilgningen med 450 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 528,7 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 23 | Drift og vedlikehold av riksveger, trafikant- og kjøretøytilsyn
m.m., kan overføres, kan nyttes under post 29, post 30, post 31
og post 72, forhøyes med | 528 700 000 |
| | fra kr 7 437 400 000
til kr 7 966 100 000» | |
Disse medlemmer foreslår samtidig
å opprette en tilsagnsfullmakt på 710 mill. kroner i tilfelle det
viser seg mulig å iverksette ytterligere vedlikeholdstiltak. Disse
medlemmer viser til at dette i sum øker bevilgningene med
1 160 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Under Fullmakter til å overskride gitte bevilgninger
V gjøres følgende endring:
Ny nr. 9 skal lyde:
Samferdselsdepartementet kan i 2012 gi tilsagn om
tilskudd utover gitt bevilgning, men slik at samlet ramme for nye
tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 23 | Drift og vedlikehold av riksveier Trafikant- og kjøretøytilsyn
m.m. | 810 mill. kroner» |
Disse medlemmer viser til at
det i 2011 og hittil i 2012 har vært mange skred-, ras- og flomhendelser
som har ødelagt infrastruktur, både når det gjelder vei- og jernbanenettet. Disse
medlemmer viser til at det er for sent å sørge for omprioritering
av midler gjennom politisk behandling når slike hendelser skjer. Disse medlemmer vil
for øvrig vise til sitt representantforslag om å opprette et nytt
sårbarhetsutvalg Dokument 8:45 S (2011–2012) og sitt representantforslag
Dokument 8:49 S (2011–2012) om finansieringsplan og organisatorisk
opprydning etter naturkatastrofene i 2011/2012. Disse medlemmer ønsker
derfor en egen pengepott knyttet til ødeleggelser på landbasert
infrastruktur.
Disse medlemmer foreslår på denne
bakgrunn å øremerke 100 mill. kroner innenfor tilsagnsfullmakten
til ødeleggelser på landbasert infrastruktur, og vil for øvrig vise
til sitt tilsvarende forslag om tilsagnsfullmakt på jernbanen.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
understreke at trygge veier er en viktig forutsetning for trygge
lokalsamfunn. Sikring mot flom og ras er viktig, spesielt etter
de kraftige vinterstormene rundt årsskiftet 2011/2012. Disse medlemmer ønsker
å styrke satsingen på flom- og rassikring med 25 mill. kroner som
et ledd i arbeidet for flere, bedre og tryggere veier.
Disse medlemmer hilser en effektivisering av
ressursbruken i Statens vegvesen velkommen, og mener avviklingen
av oblatordningen er steg i riktig retning.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 25 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 103,7 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 23 | Drift og vedlikehold av riksveger, trafikant- og kjøretøytilsyn
m.m., kan overføres, kan nyttes under post 29, post 30, post 31
og post 72, forhøyes med | 103 700 000 |
| | fra kr 7 437 400 000
til kr 7 541 100 000» | |
Innbetalingen av bompenger til Bomselskapet E39
Øysand–Thamshamn har gått raskere enn ventet. Selskapet ønsker å
innfri sine forpliktelser overfor OPS-selskapet raskere enn det
som var forutsatt. Samlet bompengebidrag og statlig bidrag i kontrakts-perioden
2005–2030 skal holdes uendret. Det foreslås imidlertid en økt innbetaling
av bompenger til OPS-selskapet i 2012 på 20 mill. kroner for prosjektet
E39 Klett–Bårdshaug i Sør-Trøndelag. Dette vil føre til et tilsvarende
mindrebehov for statlige midler i 2012. På denne bakgrunn foreslås
det å redusere bevilgningen på kap. 1320 Statens vegvesen, post
29 Vederlag til OPS-prosjekter, med 20 mill. kroner og omdisponere
dette beløpet til kap. 1320 Statens vegvesen, post 30 Riksveginvesteringer.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Etter brannen i Oslofjordtunnelen i juni 2011
er det nødvendig å gjennomføre tiltak for å bedre sikkerheten i
tunnelen ved å etablere evakueringsrom. I tillegg er det behov for
å installere ledelys som viser retningen i tunnelen. Kostnadene
er beregnet til 40 mill. kroner.
Det foreslås til sammen 30 mill. kroner til
følgende trafikksikkerhetstiltak:
E8 Lavangsdalen, Troms, midtrekkverk | 11 mill. kroner |
E18 Telemark grense–Østerholtheia, Aust-Agder, midtrekkverk | 10 mill. kroner |
E39 Vest-Agder grense–Ålgård, Rogaland, veglys | 9 mill. kroner |
Sum | 30 mill. kroner |
Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 1320 Statens
vegvesen, post 30 Riksveginvesteringer, med 70 mill. kroner. Det
vises også til omtale under post 29 Vederlag til OPS-prosjekter
hvor det foreslås å omdisponere 20 mill. kroner til post 30 Riksveginvesteringer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å prioritere effektive trafikksikkerhetstiltak på veinettet, og
da først og fremst midtrekkverk og andre fysiske trafikksikkerhetstiltak. Disse
medlemmer ønsker å prioritere byggingen av midtdelere på
riksveinettet på de strekningene som er mest utsatt for møteulykker. Bygging
av midtdelere er et kostnadseffektivt tiltak som bidrar i betydelig
grad til å bedre trafikksikkerheten. Disse medlemmer er kjent
med at erfaringene med ulike typer midtdelere tyder på at 70–80
pst. av dødsulykkene kan unngås på enkelte strekninger. Disse
medlemmer viser til at det er en klar og entydig sammenheng
mellom veistandard og trafikksikkerhet:
«75 procent av dödsfallen hade sannolikt kunnat undvikas
om vägtransportsystemet varit så förlåtande som Nollvisionens förutsätter.»
(Pressemelding fra Trygg Trafikks svenske søsterorganisasjon NTF,
7. januar 2008)
«Vägens bristande säkerhetsstandard
visade sig orsaka 72 procent av dödsfallen, medan 53 procent berodde
på brister i bilens säkerhetsstandard och 42 procent på förarens
regelbrott.» (Pressemelding fra Folksam, 10. januar 2007)
«38
pst. av alle trafikkdrepte i 2008 mistet livet i en utforkjøringsulykke.
33 pst. var innblandet i en møteulykke. 12 pst. av de drepte var
fotgjengere.» (Pressemelding fra Statens vegvesen, 23. november
2009).
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 100 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 170 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under
post 23, post 29, post 31 og post 72, forhøyes med | 170 000 000 |
| | fra kr 5 610 400 000
til kr 5 780 400 000» | |
Disse medlemmer vil i tillegg
opprette en tilsagnsfullmakt til dette formål på 500 mill. kroner
i tilfelle det er mulig å iverksette ytterligere prosjekter. Disse
medlemmer foreslår på denne bakgrunn å opprette en tilsagnsfullmakt på
100 mill. kroner, og vil for øvrig vise til sitt tilsvarende forslag
om til-sagns-fullmakt på jernbanen.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Under Fullmakter til å overskride gitte bevilgninger
V gjøres følgende endring:
Ny nr. 11 skal lyde:
Samferdselsdepartementet kan i 2012 gi tilsagn om
tilskudd utover gitt bevilgning, men slik at samlet ramme for nye
tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 30 | Riksveginvesteringer | 500 mill. kroner» |
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
ha flere, bedre og tryggere veier. Trafikksikkerhetstiltakene varslet
i Prop. 111 S (2011–2012) er etter disse medlemmers mening
en god start. Disse medlemmer vil imidlertid ha en
sterkere satsing på midtrekkverk. I juni 2011 lanserte Høyre en
trafikksikkerhetsstrategi. Her ble det tatt til orde for å senke
terskelen for midtdelere til 6 000 ÅDT på kort sikt, og 4 000 ÅDT
på lang sikt. Disse medlemmer vil på bakgrunn av denne
satsingen øke bevilgningen under denne posten.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 200 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 270 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under
post 23, post 29, post 31 og post 72, forhøyes med | 270 000 000 |
| | fra kr 5 610 400 000
til kr 5 880 400 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre mener
det er viktig å opprettholde en høy veistandard med hensyn til trafikksikkerhet
og fremkommelighet i byområdene og distriktene. Dette medlem har
ingen tro på at det er mulig å bygge seg ut av trafikkproblemene
i byområdene, men det er nødvendig å intensivere arbeidet med gang-
og sykkelveger og rassikring. Dette medlem foreslår
derfor å satse på gang- og sykkelveger og økt innsats innen trafikksikkerhetstiltak
med å foreslå en økning på 75,0 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under
post 23, post 29, post 31 og post 72, forhøyes med | 145 000 000 |
| | fra kr 5 610 400 000
til kr 5 755 400 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er på tide å bruke nye ideer og bedre løsninger i norsk veibygging.
En rapport utarbeidet av Vista Analyse på oppdrag av Samferdselsdepartementet
(«Finansiering, effektivitet og styring») ble publisert 21. mai
2012, og denne anbefalte bruk av OPS på veiprosjekter i Norge. Disse
medlemmer vil derfor sette av planleggings- og oppstartsmidler
til tre OPS-prosjekter:
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 75 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 32 | (Ny) Planlegging av OPS-prosjekter, kan overføres, kan
nyttes under post 23, bevilges med | 75 000 000» |
Rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene beregnes
på samme måte som rentekompensasjonsordningen for skole- og svømmeanlegg
og kirkebygg ved at renten skal tilsvare den årlige effektive renten
på flytende lån i Husbanken. I Prop. 1 S (2011–2012) var det lagt
til grunn en årlig rente på 3,5 pst., mens det i revidert nasjonalbudsjett
2012 legges til grunn en årlig effektiv rente på 2,5 pst. i 2012.
På denne bakgrunn foreslås det å redusere bevilgningen på kap. 1320
Statens vegvesen, post 61 Rentekompensasjon for transporttiltak
i fylkene, med 50 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer fremmer forslag om 300 mill.
kroner i ekstrabevilgninger til fylkesveiene, samt en tilsagnsfullmakt
på 700 mill. kroner, jf. disse medlemmers forslag
til bevilgning på kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner, Post
68 (Ny) Veivedlikehold i fylker.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til den svært dårlige standarden på mange av fylkesveiene. Da forvaltningsreformen
ble gjennomført i 2009, fikk fylkene i realiteten et konkursbo i
fanget. En helt fersk rapport fra Statens vegvesen, publisert 29. februar
2012, viser at vedlikeholdsetterslepet på fylkesveienes broer, fergeleier
og tunneler beløper seg til mellom 15 og 25 mrd. kroner. Det er
langt lavere enn hva som kunne vært anslagene i 2009. Disse
medlemmer vil derfor øke bevilgningen til fylkesveier, og
spesielt rette disse inn mot sikkerhetstiltak som gir tryggere veier.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 50 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 63 | (Ny) Fylkesveier, tilskudd til fylkeskommunene, bevilges
med | 50 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at staten må
ta en langt større andel av investeringene ved helt essensiell kollektivutbygging
i de største norske storbyene. Hvis vi overlater finansieringsbyrden
til byene alene, risikerer vi at fremtidig fremkommelighet i byområdene
blir svært dårlig. Disse medlemmer viser til belønningsordningens
opprinnelige formål, som var å stimulere til bedre fremkommelighet,
miljø og helse i byområdene ved å øke antallet kollektivreiser.
Med andre ord var ordningen ment til å senke den relative kostnaden
ved å velge kollektivtransport. Nå er ordningen endret, og er nå
kun rettet mot å øke den relative kostnaden ved å velge privatbil.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til at finansieringsutfordringene
i byene er et reelt problem. I Bergen blir for eksempel ikke Bybanen
bygget som ett sammenhengende prosjekt, slik intensjonen var, men
som et byggesett i tre deler. Disse medlemmer peker
på at dette er svært dårlig utnyttelse av samfunnets ressurser.
Disse medlemmer viser til den
svært vellykkede satsingen fra regjeringen Bondevik II med å få
på plass belønningsordningen for kollektivtrafikk. Disse
medlemmer er skuffet over at regjeringen konsekvent reduserer
den statlige støtten til kollektivtransport gjennom belønningsordningen.
Disse medlemmer vil advare sterkt
mot konsekvensene av at denne asymmetrien i virkemiddelbruken vedvarer. Disse
medlemmer mener det i utgangspunktet er riktig å bruke både «pisk»
og «gulrot», men at det samtidig er meget uheldig at ordningen også
kan benyttes til å overstyre lokaldemokratiet. Disse medlemmer vil peke
på at belønningsordningen nå har fått karakter av en «straffeordning»
for å irettesette de byer som ikke retter seg etter implisitte krav
fra den rød-grønne regjeringen.
Disse medlemmer vil minne om
at partene i Klimaforliket var enige om følgende:
«I en fase hvor [belønnings]ordningen utvides og
styrkes vil det også være nødvendig å basere tildeling på basis
av planlagte og politisk vedtatte transporttiltak.»
Disse medlemmer stiller seg undrende
til at regjeringen i særs liten grad tar med planlagte transporttiltak
i sin tilgjengeliggjøring av belønningsmidler. Belønningsordningen
er i en vekstfase, og det er helt essensielt at også planlagte transporttiltak
veier tungt i tildelingsprosessen. Disse medlemmer mener
regjeringen straks må tilgjengeliggjøre belønningsmidler til flere norske
storbyer.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
i budsjettforslaget øke bevilgningen til belønningsordningen, blant
annet ved å legge til rette for at søkere som vil innføre «rushtidsrabatt»
på busstransport kan få tildelt midler. «Rushtidsrabatt» på buss
har liknende trekk med en «rushtidsavgift» på bil, men er et positivt
virkemiddel – ikke et negativt. Disse medlemmer mener regjeringen
har for mye oppmerksomhet rettet mot negative virkemidler og ønsker
med dette forslaget å være et motstykke til regjeringen.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 50 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | | Særskilte transporttiltak | |
| 60 | Særskilt tilskudd til kollektivtransport, kan overføres,
forhøyes med | 50 000 000 |
| | fra kr 493 100 000
til kr 543 100 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre vil
peke på at det er nødvendig å trappe opp innsatsen innen kollektivtrafikken,
og det er viktig at staten tar mer ansvar på dette området. Dette
medlem understreker at dette er nødvendig for å følge opp
klimameldingen og gjøre det enklere for folk å kunne bruke kollektivtilbudet. Dette medlem foreslår
derfor å øke overføringen over belønningsordningen med 200 mill.
kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | | Særskilte transporttiltak | |
| 60 | Særskilt tilskudd til kollektivtransport, kan overføres,
forhøyes med | 200 000 000 |
| | fra kr 493 100 000
til kr 693 100 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre mener staten
også må trå til med finansiering for å sikre at tilstrekkelige midler
bevilges dette formålet. Disse medlemmer mener derfor
det må opprettes en statlig støtteordning som belønner kommuner
som satser på bygging av gang- og sykkelvei. Disse medlemmer understreker
at ordningen ikke må resultere i statlig overstyring av lokal politisk
vilje.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 20 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | | Særskilte transporttiltak | |
| 61 | (Ny) Belønningsordning for gang-/sykkeltiltak i byene,
kan nyttes under post 60, bevilges med | 20 000 000» |
Komiteens medlem fra Venstre er
bekymret for regjeringens arbeid med øvrig kollektivtrafikk. Regjeringen
begynte forrige periode med å kutte i bevilgningene over belønningsordningen.
Deretter ble bevilgningene økt som en følge av den brede enigheten
om klimaforliket. I oppfølgingen vannet regjeringen belønningsordningen
ut gjennom å inkludere overgang til sykkel og gange. Dette
medlem ønsker økt overføring til sykling og gange velkommen,
og vil stimulere til dette gjennom en egen ordning. Dette
medlem foreslår derfor å bevilge 100,0 mill. kroner til
en belønningsordning for kommunene til å satse på gang- og sykkelveger.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | | Særskilte transporttiltak | |
| 61 | (Ny) Belønningsordning for gang-/sykkeltiltak i byene,
kan nyttes under post 60, bevilges med | 100 000 000» |
Komiteens medlem fra Venstre mener
det er avgjørende at staten bidrar økonomisk til å løfte store prosjekter
i norske byer, slik at byene settes i stand til å løse trafikkutfordringen
på en miljøvennlig måte. Dette gir rom for at storbyer kan øke satsingen
på kollektivtrafikk, og at midlene også kan brukes i arbeidet med
bybaner, noe dette medlem legger opp til. Dette medlem vil
blant annet vise til at regjeringen Bondevik II inntok en aktiv
rolle med tanke på å få på plass en bybanesatsing i Bergen. Det
finnes videre en rekke gode prosjekter som bør få et statlig bidrag
slik som bybanen på Nord-Jæren, Kolsåsbanen, ny Fornebubane og bane
til Ahus sykehus.
Dette medlem foreslår derfor
å opprette en ny post på 200,0 mill. kroner for planlegging, investering
og drift av kollektivtrafikk i de store byene.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1330 | | Særskilte transporttiltak | |
| 62 | (Ny) Tilskudd til særskilte kollektivtransporttiltak i storbyområder,
kan overføres, bevilges med | 200 000 000» |
Jernbaneverket hadde i 2011 kostnader utover budsjetterte
midler knyttet til flom, ras og brann på om lag 254 mill. kroner.
Av dette kommer 140 mill. kroner til utbetaling i 2012. Utbetalingene
gjelder nødvendige utbedringer av Dovrebanen, gjenoppbygging av
Notodden stasjon, opprydding etter stormen Dagmar i desember og annet
oppryddingsarbeid, samt gjenoppbygging av snøoverbygg på Hallingskeid
etter brann og ras på Myrdal.
I forbindelse med branntilsyn i Oslo-tunnelen har
Jernbaneverket fått pålegg om å gjennomføre brannverntiltak. Tiltakene
i Oslo-tunnelen som må gjøres i 2012, er bl.a. installasjon av ny brannvannsledning,
røykventilasjon (planlegging og prosjektering), brannskille på Nationaltheatret
stasjon og reservestrømforsyning for nødlys.
Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 1350 Jernbaneverket,
post 23 Drift og vedlikehold, med 200 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Riksrevisjonens rapport Dokument 3:13 (2011–2012) har avdekket
at Jernbaneverket mangler kompetanse på viktige fagområder, og at
økte jernbanebevilgninger blant annet på grunn av dette ikke har
resultert i bedret driftsstabilitet eller bedret avvikling av togtrafikken. Disse
medlemmer mener at Jernbaneverket i langt større grad bør
benytte kompetansen som finnes i privat sektor blant norske og internasjonale
jernbaneselskaper, istedenfor å følge en strategi der mye som private aktører
kunne ha gjort bedre, gjøres i egenregi. Disse medlemmer viser
til at det er ledig kapasitet i jernbanebransjen, og disse
medlemmer vil på denne bakgrunn sette av 35 mill. kroner
utover regjeringens budsjettforslag øremerket kjøp av vedlikeholdstjenester
på jernbanenettet.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 35 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 235 mill. kroner i forhold til vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | | Jernbaneverket | |
| 23 | Drift og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under
post 30, forhøyes med | 235 000 000 |
| | fra kr 5 185 600 000
til kr 5 420 600 000» | |
Disse medlemmer vil vise sine
merknader til kap. 1320 post 32 med tilleggsbevilgning til uforutsette
skred-, ras- og flomhendelser på riksveinettet, samt sitt representantforslag
om å opprette et nytt sårbarhetsutvalg Dokument 8:45 S (2011–2012)
og sitt representantforslag Dokument 8:49 S (2011–2012) om finansieringsplan og
organisatorisk opprydning etter naturkatastrofene i 2011/2012.
Disse medlemmer foreslår på denne
bakgrunn å opprette en tilsagnsfullmakt på 50 mill. kroner til dette
formålet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Under Fullmakter til å overskride gitte bevilgninger
V gjøres følgende endring:
Ny nr. 11 skal lyde:
Samferdselsdepartementet kan i 2012 gi tilsagn om
tilskudd utover gitt bevilgning, men slik at samlet ramme for nye
tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1350 | | Jernbaneverket | |
| 23 | Drift og vedlikehold | 50 mill. kroner» |
Komiteens medlem fra Venstre vil
peke på at representanter fra regjeringen og regjeringspartiene
ved en rekke anledninger har lovet at det skal det ryddes opp i
problemene i togtrafikken, uten at det syntes å gi særlige resultater. Dette
medlem vil derfor bevilge 200 mill. kroner til økt drift
og vedlikehold av jernbanenettet ut over regjeringens forslag. Dette
medlem vil understreke viktigheten av at den økte bevilgningen
prioriteres i Oslo-området for å sikre økt regularitet for pendlere
og et mer stabilt jernbanetilbud der trafikken og vekstmulighetene
er størst.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | | Jernbaneverket | |
| 23 | Drift og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under
post 30, forhøyes med | 400 000 000 |
| | fra kr 5 185 600 000
til kr 5 585 600 000» | |
Malmselskapene Luossavaara-Kiirunavaara AB (LKAB)
og Northland Resources AB (NRAB) planlegger å øke volumet av malmtransport
på Ofotbanen. For å legge til rette for å kjøre flere malmtog er
det nødvendig å gjennomføre kapasitetsøkende tiltak på Ofotbanen.
Jernbaneverket har forhandlet med LKAB og forhandler med NRAB om
finansieringsløsninger for tiltak på Ofotbanen.
NRAB planlegger å starte opp ny malmtransport fra
2013/14. For å legge til rette for dette er det nødvendig å gjennomføre
forsert vedlikehold samt oppgradering til 30 tonns aksellast på Fagerneslinja
(toglinjen mellom Narvik stasjon og Narvik containerhavn). Det er
også nødvendig med tilpasninger på Narvik containerhavn som utskipingshavn
for NRAB.
Jernbaneverket har i forhandlinger med NRAB lagt
til grunn at oppgradering av Fagerneslinja og tilpasninger på Narvik
containerterminal dekkes av NRAB i form av anleggsbidrag på totalt
231 mill. kroner, da dette er tiltak som må gjennomføres ut fra
transportbehovet til NRAB. Jernbaneverket vil selv dekke forsert
vedlikehold av Fagerneslinja. Det foreligger hovedplan for de planlagte
tiltakene med en samlet kostnadsramme på om lag 447 mill. kroner
og en samlet styringsramme på om lag 392 mill. kroner.
Det foreslås å bevilge 100 mill. kroner på kap. 1350
Jernbaneverket, post 30 Investeringer i linjen, for å dekke Jernbaneverkets
utgifter i 2012 til oppgradering av Fagerneslinja og tilpasninger på
Narvik containerterminal.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at malmselskapene Luossavaara-Kiirunavaara AB (LKAB) og
Northland Resources AB (NRAB) planlegger en kraftig økning av malmtransporten
på Ofotbanen og viser til gjennomgangen av saken i statsbudsjettet
for 2012.
Økningen i malmtrafikken til LKAB og den nye malmtrafikken
til Northland Resources, sammen med annen godstrafikk medfører behov
for å øke kapasiteten på Ofotbanen gjennom å framskynde bygging
av planlagte kryssingsspor. Flertallet er positiv
til denne utviklingen og ber om at regjeringen gjennom Jernbaneverket
fortsetter dialogen med LKAB og NRAB med sikte på en avtale der
selskapene i større grad bidrar selv.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti følger med på utviklingen
på Ofotbanen. Her skal det gjennomføres kapasitetsøkende tiltak, og
Jernbaneverket forhandler både med LKAB og Northland Resources AB
om finansieringsløsninger for tiltak pa Ofotbanen. Disse
medlemmer vil påpeke at regjeringen her åpner for en form
for offentlig-privat samarbeid (OPS) i jernbanesektoren, og er spente
på hvordan den endelige løsningen vil se ut.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig at det raskt tas en beslutning om å bygge ut og øke
kapasiteten på Ofotbanen og forventer at en beslutning kommer senest
i forbindelse med statsbudsjettet for 2013. Dette er svært nødvendig
for næringslivet og ikke minst også for Narvik Havn.
Disse medlemmer er opptatt av
å sikre et godt, moderne og effektivt jernbanenett som kan være
med på å løse samfunnets totale behov for gods- og persontransport. Disse
medlemmer satser på jernbanen der jernbanen har sin styrke –
godstrans-port over lange avstander og persontransport i tettbefolkede
områder. Disse medlemmer prioriterer derfor dobbeltspor
Oslo–Halden, Oslo–Skien, Oslo–Lillehammer og dobbeltspor i Bergensområdet,
samt kryssingsspor for lange godstog. Disse medlemmer viser
til at utbygging av InterCity-strekningene kan lette presset på
Oslo og vil med korte reisetider og hyppige avganger gjøre store
deler av Østlandet til et sammenhengende bo- og arbeidsmarked. Disse
medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 100 mill. kroner
i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 200
mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | | Jernbaneverket | |
| 30 | Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under
post 23, forhøyes med | 200 000 000 |
| | fra kr 4 395 600 000
til kr 4 595 600 000» | |
Prosjektet fysisk skille Jernbaneverket–BaneTele
AS ble satt i gang i forbindelse med statens salg av BaneTele AS
til Ventelo AS våren 2009. Basert på anslag fra Jernbaneverket ble
det forutsatt at nødvendige skjermingstiltak for å etablere et fysisk
skille mellom Jernbaneverkets og BaneTeles utstyr i tekniske rom
ville omfatte om lag 135 tiltak innenfor om lag 60 mill. 2009-kroner,
jf. St.prp. nr. 67/Innst. S. nr. 355 (2008–2009). Prosjektet skulle
etter planen gjennomføres fra sommeren 2009 og sluttføres i 2011.
I forbindelse med avslutningen av prosjektet er det avdekket behov
for flere tiltak, samt økt arbeidsmengde på enkelte tiltak som var
med i den opprinnelige planen. På denne bakgrunn har prosjektkostnadene
økt med 26,4 mill. kroner.
For å kunne avslutte prosjektet i 2012 foreslås det
bevilget 26,4 mill. kroner på kap. 1350 Jernbaneverket, post 33
Fysisk skille Jernbaneverket – BaneTele AS.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I saldert budsjett 2012 er det bevilget 89 mill. kroner
til kjøp av ulønnsomme post- og banktjenester. I Prop. 1 S (2011–2012)
for Samferdselsdepartementet ble det opplyst at departementet tok
sikte på å legge fram forslag om endringer i Postens plikt til å
tilby grunnleggende banktjenester i postnettet primo 2012. Det ble
lagt til grunn at dette ville føre til en betydelig reduksjon i
behovet for statlig kjøp av banktjenester i 2012 sammenliknet med
nivået i 2011.
Gjennom arbeidet med Meld. St. 18 (2011–2012)
Virksomheten til Posten Norge AS og Prop. 100 L (2011–2012) Endringer
i lov om tilbud av grunnleggende banktjenester gjennom Posten Norge
AS' ekspedisjonsnett ble det klart at det ikke vil være mulig å
oppnå den planlagte innsparingen for statlig kjøp i 2012. Det foreslås derfor
å øke bevilgningen på kap. 1370 Posttjenester, post 70 Kjøp av post-
og banktjenester med 90 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre merker seg at regjeringen ikke klarte å oppnå
den planlagte innsparingen for statlig kjøp i 2012. Disse
medlemmer merker seg også at regjeringen øker utbyttet fra
Posten med 120 mill. kroner for å kompensere for dette. Disse medlemmer mener
dette er en uheldig måte å dekke over regjeringens manglende evne
til å følge opp egne planer.
Disse medlemmer vil gå imot regjeringens forslag
om økning på 90 mill. kroner.
Post- og teletilsynets driftsutgifter i 2012
vil bli lavere enn det som ble lagt til grunn for saldert budsjett
2012. Dette skyldes i hovedsak lavere lønnsutgifter. Det foreslås
å redusere bevilgningen på kap. 1380 Post- og teletilsynet, post
1 Driftsutgifter med 6,5 mill. kroner. Nivået på Post- og teletilsynets
driftsutgifter ventes å være stabilt i årene framover.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det er behov for å foreta en engangsinvestering for
å kunne innføre en ordning med prioritet i mobilnett. Formålet med
en prioritetsordning er å kunne gi brukere med ansvar for samfunnsviktige
oppgaver bedre tilgjengelighet i mobilnettene i en krisesituasjon
hvor disse nettene er overbelastet. Det er særlig aktuelt ved lokale
og regionale ulykker, strømutfall og uvær.
Ordningen er i første omgang ment å gjelde for offentlig
telefonitjeneste. Ordningen bør dimensjoneres for inntil 10 000
brukere fordelt mellom nasjonal og regional kriseledelse, operative
beredskapsaktører og diverse støttefunksjoner. En årsavgift betalt
av prioritetsabonnentene skal finansiere mobiltilbydernes driftskostnader
for ordningen. Slik brukerbetaling vil kunne bidra til å holde antall
prioriterte brukere på et akseptabelt nivå.
Det foreslås at bevilgningen på kap. 1380 Post- og
teletilsynet, post 70 Tilskudd til telesikkerhet og -beredskap økes
med 30 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Post- og teletilsynet er i hovedsak selvfinansierende.
Dette medfører at tilsynets budsjetterte gebyrinntekter må reduseres
med samme beløp som tilsynets driftsutgifter, jf. omtalen under kap.
1380 post 1. Det er tatt høyde for denne utgiftsreduksjonen ved
beregning av gebyrer for 2012.
Det foreslås derfor at bevilgningen på kap.
4380 Post- og teletilsynet, post 1 Diverse gebyrer reduseres med
6,5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at redningstjenesten har mange oppdrag for å finne savnede personer
både til havs og på land. Personlige nødpeilesendere bidrar til
at dette arbeidet lettes. Dette medlem foreslår derfor
å fjerne gebyret på slike nødpeilesendere, og øker denne posten
med 1 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
4380 | | Post- og teletilsynet | |
| 1 | Diverse gebyrer, nedsettes med | 7 500 000 |
| | fra kr 161 800 000
til kr 154 300 000» | |
I saldert budsjett 2012 er det budsjettert med
et utbytte fra NSB AS på 76 mill. kroner. Selskapets konsernresultat
for regnskapsåret 2011 viser et negativt årsresultat på grunn av
kostnadsført tap på rentesikring tilsvarende om lag 220 mill. kroner.
Det foreslås derfor å redusere bevilgningen
på kap. 5611 Aksjer i NSB AS, post 85 Utbytte, med 76 mill. kroner,
slik at det ikke tas utbytte fra NSB AS i 2012.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I saldert budsjett 2012 er det budsjettert med
et utbytte fra Posten Norge AS på 156 mill. kroner. Selskapets konsernresultat
(etter skatt) for regnskapsåret 2011 er på 373 mill. kroner. Gjeldende utbyttepolitikk
innebærer at utbyttet fra selskapet i utgangspunktet skal være 50
pst. av konsernresultatet etter skatt. Dette tilsier et utbytte på
186 mill. kroner, som er 30 mill. kroner høyere enn i saldert budsjett
2012.
Av omtalen under kap. 1370 post 70 går det fram at
det ikke vil være mulig å oppnå den budsjetterte innsparingen på
90 mill. kroner i 2012 knyttet til den planlagte omleggingen av
Postens plikt til å tilby banktjenester i ekspedisjonsnettet. Bevilgningen
på kap. 1370 post 70 er derfor foreslått økt med 90 mill. kroner.
Det foreslås at utgiftsøkningen i 2012 dekkes inn gjennom økt utbytte
fra Posten Norge AS. Bevilgningen på kap. 5618 Aksjer i Posten Norge
AS, post 85 Utbytte foreslås derfor økt med til sammen 120 mill.
kroner. Forslaget innebærer et utbytte på om lag 74 pst. av selskapets
konsernresultat etter skatt.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I saldert budsjett 2012 er det budsjettert med
et utbytte fra Avinor AS på 502 mill. kroner. Selskapets konsernresultat
(etter skatt) for regnskapsåret 2011 er på 843,6 mill. kroner. Et utbytte
i tråd med ordinær utbyttepolitikk for selskaper underlagt Samferdselsdepartementet tilsier
et utbytte på 421,8 mill. kroner.
Det foreslås at bevilgningen på kap. 5622 Aksjer i
Avinor AS, post 85 Utbytte reduseres med 80,2 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Avinor har et stort investeringsbehov knyttet til flyplasser
og rullebaner i hele landet, blant annet på Gardermoen, Tromsø og
Bodø. Disse medlemmer mener derfor at det er urimelig
at Avinor AS skal utbetale halvparten av overskuddet i utbytte,
og påpeker at utbyttet er å betrakte som en tilleggskatt på luftfart. Disse
medlemmer viser til at det står følgende i etatenes forslag
til Nasjonal Transportplan 2014–2023:
«Avinor har ikke finansielt handlingsrom innenfor
nåværende rammebetingelser til å bekoste nye flyplasser eller større
kostnader knyttet til restruktureringen i Forsvaret.»
Disse medlemmer foreslår å redusere
denne inntektsposten med 200 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag, tilsvarende en reduksjon på 280,2 mill. kroner i forhold
til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5622 | | Aksjer i Avinor AS | |
| 85 | Utbytte, nedsettes med | 280 200 000 |
| | fra kr 502 000 000
til kr 221 800 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative statsbudsjett for 2012 og foreslår å øke
utbytteprosenten i Avinor AS til 60 pst.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 84 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 3,8 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5622 | | Aksjer i Avinor AS | |
| 85 | Utbytte, forhøyes med | 3 800 000 |
| | fra kr 502 000 000
til kr 505 800 000» | |
I saldert budsjett 2012 er det budsjettert med
et utbytte fra Baneservice AS på 5,3 mill. kroner. For regnskapsåret
2011 har selskapet et negativt konsernresultat på grunn av avskriving
av verdiene i det svenske datterselskapet som leverer terminaltjenester.
Det foreslås derfor å redusere bevilgningen
på kap. 5623 Aksjer i Baneservice AS, post 85 Utbytte, med 5,3 mill.
kroner slik at det ikke tas utbytte i 2012.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Cambridge Systematics International nylig presenterte vurderinger
om at Norge vil få igjen 3,5 kroner for hver krone investert i bedre
hovedveier. Disse medlemmer mener dette viser at
riktig veiutbygging er en god investering for samfunnet, og at investeringer
i lønnsom infrastruktur legger til rette for fremtidig verdiskapning
og vekst. Dagens budsjetteringspraksis legger ikke til rette for
en fornuftig investeringsprofil, noe som gjentatte ganger har vært
påpekt fra flere hold.
Disse medlemmer viser til at
daværende fylkesmann Sigbjørn Johnsen i en kronikk i Aftenposten
12. februar 2008 skrev at Statens vegvesen bør omdannes til statsforetak
eller heleid statlig aksjeselskap. Formålet var å styrke muligheten
til å bygge veier. Johnsen brukte Avinors organisering og rolle
innen luftfarten som forbilde. Avinor har fått tilført oljepenger utenfor
statsbudsjettet, kan planlegge langsiktig og kan sikre lånefinansiering
ved behov.
I samme kronikk skrev han at Jernbaneverket bør
omdannes til statsforetak eller heleid statlig aksjeselskap. Formålet
var å styrke muligheten til å bygge jernbane. Johnsen brukte Avinors
organisering og rolle innen luftfarten som forbilde. Avinor har
fått tilført oljepenger utenfor statsbudsjettet, kan planlegge langsiktig
og kan sikre lånefinansiering ved behov.
I en resolusjon fra Arbeiderpartiets landsmøte 2011
heter det:
«Arbeiderpartiet vil at samferdselsprosjekter kan
gjennomføres med prosjektfinansiering ved egne utbyggingsselskaper
med statlig, fylkeskommunal og kommunalt eierskap, for å sikre rask
og forutsigbar gjennomføring.»
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak for Stortinget
om å omdanne Statens vegvesen til statsforetak eller heleid statlig
aksjeselskap etter modell av Avinor, for å bygge samfunnsøkonomisk
lønnsomme veier.»
«Stortinget ber regjeringen fremme sak for Stortinget
om å omdanne Jernbaneverket til statsforetak eller heleid statlig
aksjeselskap etter modell av Avinor, for å bygge samfunnsøkonomisk
lønnsomme jernbaner.»