14. Landbruks- og matdepartementet

14.1 Kap. 1112 Kunnskapsutvikling og beredskap m.m. på matområdet

14.1.1 Post 51 Kunnskapsutvikling, kunnskapsformidling og beredskap, Bioforsk

Sammendrag

Bioforsk har vært en av initiativtakerne til etableringen av Rogaland Landbrukspark SA, men er foreløpig ikke medlem. Det er viktig for videreutviklingen av Bioforsk Vest Særheim å være integrert i det formaliserte og forpliktende samarbeidet i Rogaland landbrukspark, for å bidra til å samle og styrke den landbruksfaglige virksomheten på Særheim. Det foreslås at Bioforsk gis fullmakt til å kjøpe andeler i Rogaland landbrukspark, jf. forslag til bevilgning under post 96. Bevilgningen på kap. 1112 post 51 foreslås derfor redusert med 20 000 kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

14.1.2 Post 96 Andeler i Rogaland Landbrukspark SA (Ny)

Sammendrag

Det foreslås at det opprettes en ny post under kap. 1112 som bevilges med 20 000 kroner til andelsinnskudd i Rogaland Landbrukspark SA, jf. omtale under kap. 1112 post 51 ovenfor.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

14.2 Kap. 1115 Mattilsynet

14.2.1 Post 22 Reguleringspremie til kommunale og fylkeskommunale pensjonskasser

Sammendrag

Staten inngikk høsten 2011 forlik med Overføringsavtalens Sikringsordning om reguleringsansvar for ansatte som hadde sluttet eller blitt pensjonister i 9 tidligere kommunale næringsmiddeltilsyn som gikk inn i Mattilsynet da dette ble etablert i 2004. Utbetaling i tråd med forliket ble gjort i desember 2011. Mattilsynet har anslått at helårseffekten for 2012 som følge av ansvaret staten har påtatt seg vil utgjøre 760 000 kroner i økt reguleringspremie. Bevilgningen på kap. 1115 post 22 foreslås derfor økt med 760 000 kroner for 2012.

Forliket høsten 2011 innebærer at bemanningen i alle tidligere kommunale næringsmiddeltilsyn må gjennomgås på samme måte som for de opprinnelige 9 tilsynene. Dette må gjøres for å avklare ansvaret for reguleringene og for å få beregnet etterbetaling, og vil gi økte forpliktelser for staten. Landbruks- og matdepartementet vil komme tilbake til de budsjettmessige konsekvensene når kartleggingen er fullført.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker å redusere landbruksbyråkratiet og har fremmet en rekke forslag i forbindelse med både landbruksmeldingen våren 2012, jordbruksoppgjøret sommeren 2011 og i de årlige alternative budsjetter som kunne gitt en slik utvikling.

Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på 10,22 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1143

Statens landbruksforvaltning

1

Driftsutgifter, nedsettes med

10 220 000

fra kr 174 995 000 til kr 164 775 000»

14.3 Kap. 1143 Statens landbruksforvaltning

14.3.1 Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Etter- og videreutdanningsfondet i landbruket er avviklet og restbeløpet er overført til Landbrukets utviklingsfond på kap. 1150 post 50. Statens landbruksforvaltning har hatt forvaltningsansvaret for fondet, og har belastet fondet med om lag 220 000 kroner til administrasjon. Dette er inntektsført på kap. 4143 post 1. Bevilgningen på kap. 1143 post 1 foreslås derfor redusert med 220 000 kroner, mot tilsvarende reduksjon av kap. 4143 post 1 nedenfor.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

14.4 Kap. 1147 Reindriftsforvaltningen

14.4.1 Post 45 Større utstyrskjøp og vedlikehold, kan overføres

Sammendrag

I henhold til konvensjon av 3. juni 1981 regulerer lov om reingjerder mellom Norge og Finland blant annet fremgangsmåten som skal benyttes når rein fra det ene landet er kommet over grensen til det andre. Under konvensjonens funksjonstid har det vært problemer med rein som har trukket over grensen. Dette har medført skader på jordbruksarealer og sammenblandinger med andre reinflokker. De siste årene har problemene i hovedsak vært at norsk rein har trukket over på finsk side.

Det er Fylkesmannen i Finnmark og Troms som formelt og etter konvensjonen er økonomisk ansvarlig for slike skader. Fylkesmannen har imidlertid ikke særskilt bevilgning til formålet. Utgiften foreslås derfor dekket over kap. 1147 post 45. Siden det er vanskelig å dokumentere eierforholdet til den enkelte rein har ikke Fylkesmannen fremmet regresskrav overfor reineierne.

Årets erstatningskrav er av en helt annen størrelse enn tidligere, og utgjør om lag 1,75 mill. kroner. Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen på kap. 1147 post 45 med 1 mill. kroner, mot tilsvarende reduksjon på kap. 1147 post 82. Resterende bevilgningsbehov for å dekke erstatningene dekkes ved omprioriteringer innenfor posten.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

14.4.2 Post 82 Radioaktivitetstiltak, kan overføres

Sammendrag

Bevilgningen på kap. 1147 post 82 foreslås redusert med 1 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1147 post 45.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

14.5 Kap. 1148 Naturskade – erstatninger

14.5.1 Post 71 Naturskade, erstatninger, overslagsbevilgning

Sammendrag

2011 var et år med mange ekstraordinære naturskadehendelser. Dette har resultert i anslagsvis 1 000 flere meldte naturskadesaker til styret for Statens naturskadefond enn normalt. De siste fem årene har det i snitt blitt utbetalt erstatning i 850 saker. Det foreslås en økning av bevilgningen på kap. 1148 post 71 på 13 mill. kroner til dekning av naturskader.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

14.6 Kap. 1149 Verdiskapings- og utviklingstiltak i landbruket

14.6.1 Post 71 Tilskudd til verdiskapings- og klimatiltak i skogbruket m.m., kan overføres

Sammendrag

Tiltakspakke for treforedlingsindustrien

Som følge av den vanskelige situasjonen for deler av norsk treforedlingsindustri, ble det nedsatt en arbeidsgruppe bestående av blant andre Nærings- og handelsdepartementet og Landbruks- og matdepartementet som skulle utarbeide en rapport om norsk treforedlingsindustri. Rapporten konkluderer med at det er behov for satsing på innovasjon og utvikling for å styrke treforedlingsindustriens konkurransekraft. Regjeringen har på denne bakgrunn utarbeidet et forslag til en tiltakspakke. Under Landbruks- og matdepartementet er satsingen rettet mot å forbedre tilgjengeligheten til skogressursene og, i forlengelsen av dette, industriens råstofftilgang.

Det foreslås en tilleggsbevilgning på 50 mill. kroner på Landbruks- og matdepartementets budsjett som skal nyttes til taubaner (10 mill. kroner), tømmerkaier (25 mill. kroner), forskning og innovasjon (5 mill. kroner) og vedlikehold av etablerte skogsbilveier (10 mill. kroner).

Det foreslås at bevilgningen på kap. 1149 post 71 økes med 50 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

14.7 Kap. 1150 Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.

14.7.1 Post 50 Fondsavsetninger

Komiteens medlemmer fra Høyre mener at staten fortsatt skal yte økonomiske tilskudd til landbruket, men at tilskuddene må bli mer målrettede mot produksjon og mindre byråkratiske enn i dag. Disse medlemmer mener derfor at rammen for fondsavsetninger for 2012 kan senkes med 80 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1150

Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.

50

Fondsavsetninger, nedsettes- med

80 000 000

fra kr 1 038 653 000 til kr 958 653 000»

Komiteens medlem fra Venstre har registrert en kraftig omlegging av virkemidlene og tilskuddsordningene til skogsbilveier og granplanting under denne regjering. Dette forsterkes gjennom forslaget til RNB 2012. Det var ordninger som regjeringen Bondevik II ut fra et miljømessig perspektiv avviklet eller reduserte dramatisk. Dette medlem mener fortsatt det er det eneste rette dersom vi skal sette miljøhensyn foran andre hensyn og foreslår å redusere tilskuddene til denne type aktivitet med 60 mill. kroner.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1150

Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.

50

Fondsavsetninger, nedsette-s med

60 000 000

fra kr 1 038 653 000 til kr 978 653 000»

14.7.2 Post 70 Markedsregulering

Komiteens medlem fra Venstre vil sikre Norge et fortsatt handlingsrom for en nasjonal landbrukspolitikk innenfor rammen av WTO og andre internasjonale avtaleverk. Alle land må sikres retten til en viss nasjonal jordbruksproduksjon bl.a. gjennom tollvern. Det er likevel åpenbart at WTO-avtalen vil kreve en omstilling av den norske landbrukspolitikken, ikke minst gjelder dette en felles forståelse av at avvikling av eksportsubsidier er nødvendig for å slippe den fattige delen av verden til. Dette medlem foreslår derfor at bevilgningene til eksportstøtte for bearbeidede landbruksvarer avvik-les, og at det samme skjer med de norske eksportsubsidiene til osteproduksjon gjennom omsetningsavgiften. Dette medlem legger derfor til grunn en reduksjon på 15 mill. kroner for eksportstøtte til bearbeidede landbruksvarer.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1150

Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.

70

Markedsregulering, kan overføres, nedsettes med

15 000 000

fra kr 190 900 000 til kr 175 900 000»

14.7.3 Post 73 Pristilskudd

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sin merknad under post 50, og foreslår å redusere bevilgningen med 130 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett og fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1150

Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.

73

Pristilskudd, overslagsbevilgning, nedsettes med

130 000 000

fra kr 2 290 100 000 til kr 2 160 100 000»

14.7.4 Post 74 Direkte tilskudd

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til merknad under post 50 og til Høyres alternative budsjett for 2012 og foreslår å redusere bevilgningen med 170 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1150

Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.

74

Direkte tilskudd, kan overføres, nedsettes med

170 000 000

fra kr 8 351 319 000 til kr 8 181 319 000»

14.7.5 Post 77 Utviklingstiltak

Komiteens medlem fra Venstre viser til at det gjentatte ganger er avslørt at den norske pelsdyrnæringen er under enhver kritikk. Stortinget var, gjennom behandlingen av dyrevernmeldingen i 2002, svært klare på at det skulle skje en vesentlig forbedring når det gjaldt dyrevelferden i næringen innen 2012. Det er dessverre ingen merkbar forbed-ring å spore. Dette medlem mener derfor at Norge nå bør følge etter land som Sverige, Danmark, Sveits og Østerrike som enten har strammet inn eller lagt ned sin pelsdyrnæring. Som et ledd i en slik norsk avvikling foreslår dette medlem å avvikle støtten og subsidiene knyttet til fôr i pelsdyrnæringen, beregnet til å utgjøre 12 mill. kroner for andre halvår 2012.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1150

Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m.

77

Utviklingstiltak, kan overføres, nedsettes med

12 000 000

fra kr 233 526 000 til kr 221 526 000»

Dette medlem mener at sannsynligheten for at pelsdyrnæringen skal kunne drives i overensstemmelse med dagens krav til etisk dyrehold, er minimal.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber derfor regjeringen legge frem en plan for en styrt avvikling av pelsdyrnæringen i Norge.»

14.8 Kap. 1151 Til gjennomføring av reindrifts-avtalen

14.8.1 Post 51 Tilskudd til Utviklings- og investeringsfondet

Sammendrag

I forbindelse med jordbruksoppgjøret 2011 ble det varslet at trygdeavgiften for jordbruk, skogbruk og reindrift økes fra 7,8 pst. til 11 pst. med virkning fra 2012. Videre ble det bestemt at avsetningene til folketrygden på næringsavtalene skulle omdisponeres til inntektsgivende tiltak innenfor henholdsvis jordbruks- og reindriftsavtalen. På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen på kap. 1151 post 51 økes med 1,2 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon av bevilgningen på kap. 1151 post 79.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

14.8.2 Post 79 Velferdsordninger, kan overføres

Sammendrag

Bevilgningen på kap. 1151 post 79 foreslås redusert med 1,2 mill. kroner, jf. omtale under kap. 1151 post 51. Reindriftsutøvernes bruk av velferdsordningene på post 79 vil variere mellom år, og kan være vanskelig å forutsi. For å sikre en viss fleksibilitet foreslås det at posten tilføyes stikkordet «kan overføres».

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

14.9 Kap. 4143 Statens landbruksforvaltning

14.9.1 Post 1 Driftsinntekter m.m.

Sammendrag

Det foreslås å redusere bevilgningen på kap. 4143 post 1 med 220 000 kroner, jf. omtale under kap. 1143 post 1.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

14.10 Kap. 4162 Statskog SF – forvaltning av statlig eierskap

14.10.1 Post 90 Avdrag på lån

Sammendrag

På posten bevilges tilbakebetaling av det statlige lånet til Statskog SF på 475 mill. kroner som ble gitt i forbindelse med kjøpet av Orklas skogeiendommer i 2010. Det er i saldert budsjett 2012 bevilget 10 mill. kroner i avdrag, som er låneavtalens minimumsbeløp. Statskog har hatt inntekter fra salg av skog- og utmarkseiendommer (arronderingssalget) som foreslås benyttet til nedbetaling av lån. Med utgangspunkt i gjennomførte salg i 2011 og prognoser for salg i 2012 foreslås en økning av bevilgningen på kap. 4162 post 90 på 34 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre viser til den oppkapitalisering Statskog SF fikk i 2010 i forbindelse med selskapets oppkjøp av Borregaard Skoger AS, Borregaard Vafos AS og Børresen AS, Prop. 11 S (2010–2011). Imidlertid forutsatte dette oppkjøpet at Statskog iverksatte salg av spredte skogeiendommer i Sør- og Midt-Norge samt Nordland og Troms. Salget startet i september 2011. Disse medlemmer er av den formening at et slikt salg bør kunne intensiveres og at salg av de siste eiendommer på Østlandet og i Midt-Norge innen 2017 er for lang tid. Et salg skal styrke Statskog SFs økonomi samt styrke næringsgrunnlaget for private aktører, kommuner og allmenninger. Derfor mener disse medlemmer at det burde være mulig å få gjennomført et slikt salg på mye kortere tid.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjennom sitt eierskap i Statskog SF pålegge selskapet å intensivere arronderingssalg av de skogeiendommer og annen fast eiendom Statskog SF eier i dag.»

14.11 Kap. 5652 Renter og utbytte – Statskog SF

14.11.1 Post 80 Renter

Sammendrag

På posten bevilges renter på lånet som Statskog SF fikk i forbindelse med kjøpet av Orklas skogeiendommer i 2010. Som følge av økt avdrag fra Statskog og lavere markedsrente foreslås det at bevilgningen på kap. 5652 post 80 reduseres med 3 mill. kroner, til 21,9 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

14.12 Kap. 5652 Renter og utbytte – Statskog SF

14.12.1 Post 85 Utbytte

Sammendrag

Utkast til regnskap for 2011 viser at Statskog SFs resultat etter skatt er på 75,4 mill. kroner. Fratrukket salgsinntektene fra arronderingssalget på 21,9 mill. kroner, blir utbyttegrunnlaget for 2011 satt til 53,4 mill. kroner, og bevilgningen på kap. 5652 post 85 foreslås økt med 35,1 mill. kroner, til 40,1 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.