Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Ma-rianne Marthinsen, Torstein Rudi-hagen, Tor-Arne
Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Oskar
J. Grimstad og Henning Skumsvoll, fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn
Lødemel og fung. leder Siri A. Meling, fra Sosialistisk Vens-treparti, Lars
Egeland, fra Senterpartiet, Knut Magnus Olsen, og fra Kristelig
Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, viser til Prop. 68 L
(2011–2012) Endringer i klimakvoteloven og Prop. 77 S (2011–2012)
Samtykke til deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse
i EØS-avtalen av direktiv 2009/29/EF for å forbedre og utvide ordningen
for handel med utslippskvoter for klimagasser i Fellesskapet (revidert
kvotedirektiv).
Komiteen viser til at denne lovproposisjonen om
endringer i klimakvoteloven av tidshensyn er sendt til Stortinget
før direktivet er formelt innlemmet i EØS-avtalen. Komiteen har
merket seg at EØS-komiteen tar sikte på å fatte beslutning om å
innlemme det reviderte kvotedirektivet i EØS-avtalen senest innen
september 2012. Komiteen merker seg videre at forslaget
til gjennomføringsregler er basert på forutsetningen om en harmonisert
løsning hvor EFTA-statene blir en integrert del av EUs kvotesystem, og
omfattes av de samme reglene for tildeling av kvoter som EU-statene.
Komiteen støtter regjeringens
ønske om et bredest mulig kvotesystem med flest mulig deltagende
sektorer og land, og er tilfreds med at innlemmelse av det reviderte
kvotedirektivet i EØS-avtalen vil bidra til dette. Utvidelsen av kvotesystemet
innebærer at andelen norske utslipp som er omfattet, øker fra om
lag 40 til om lag 50 prosent.
Komiteen viser til at det reviderte
direktivet øker graden av harmonisering mellom landene som er med
i kvotesystemet, betydelig. De nasjonale allokeringsplanene erstattes
med et system hvor alle kvotetildelinger skjer på bakgrunn av samme
beregningsmetodikk basert på benchmarking – uavhengig av hvilket
land virksomheten befinner seg i.
Komiteen har merket seg at det
er anslått at norske bedrifter i perioden 2013–2020 vil kunne motta
i overkant av 150 millioner gratiskvoter. Norske utslipp forventes
å bli høyere enn dette, og Norges deltakelse vil derfor bety at
de årlige utslippene innenfor systemet reduseres.
Komiteen registrerer at virksomhetene
deles inn i tre ulike kategorier som bestemmer hvor mange kvoter
virksomhetene kan få tildelt vederlagsfritt. Dette innebærer at
sektorer som regnes som utsatt for karbonlekkasje, vil få tildelt
vederlagsfritt kvoter tilsvarende 100 prosent av historisk produksjonsnivå
i forhold til benchmark i bransjen. Komiteen har
merket seg at petroleumsvirksomheten er plassert i denne kategorien,
og vil i denne sammenheng vise til pressemelding fra Miljøverndepartementet
datert 22. desember 2012 hvor det står:
«Tildelingen av kvoter vil ikke ha direkte virkning
for CO2-prisen petroleumssektoren står overfor. Regjeringen legger
imidlertid til grunn at petroleumsvirksomheten ikke skal få økonomiske
lettelser som følge av kvotene, og vil komme tilbake med forslag
for å ivareta dette.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, imøteser dette forslaget.
Komiteen følger med
interesse det pågående arbeidet i Kommisjonen med å utarbeide retningslinjer
i statsstøtteregelverket, som åpner for at et land kan gi særlig
karbonlekkasjeutsatte virksomheter kompensasjon for økningen i kraftprisene
som forventes som et resultat av økte karbonkostnader knyttet til
produksjon av fossil energi. Komiteen har merket
seg at dette er et viktig tema for norsk kraftkrevende industri.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at Kyoto-protokollen,
under FNS klimakonvensjon, per nå er det eneste juridisk bindende
folkerettslige rammeverket for kutt i klimagasser vi har. Flertallet vil
understreke viktigheten av at dette rammeverket videreføres etter
Durban-toppmøtet, og at dette er av stor betydning for den videre
fremdriften i forhandlingene om en global avtale. Flertallet viser
videre til at EU gjennom ETS tar et ledende ansvar i arbeidet med
å utvikle markedsbaserte mekanismer som, i tillegg til å sørge for
faktiske utslippskutt i Europa, har global overføringsverdi. Flertallet ser
det som viktig og naturlig at Norge deltar i det europeiske kvotemarkedet.
Flertallet viser til at et enstemmig
storting gjennom vedtak av 18. desember 2007 sluttet seg til regjeringens
forslag om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning
nr. 146/2007 av 26. oktober 2007 om en innlemmelse i EØS-avtalen
av direktiv 2003/87/EF av 13. oktober 2003 om en ordning for handel
med kvoter for klimagassutslipp (kvotedirektivet), samt tilhørende
rettsakter. En enstemmig komité understreket i den forbindelse at
formålet med rettsaktene er å bidra til kostnadseffektive reduksjoner
i klimagassutslipp ved å opprette et kvotesystem for handel med
klimagasser i Europa.
Flertallet uttrykker støtte til
norske forhandlingsposisjoner i de globale klimaforhandlingene,
og viser til at Norge i januar 2010 meldte inn landets utslippsmål
til København-avtalen. Flertallet vil understreke
at København-avtalen er undertegnet av alle store utslippsnasjoner. Der
ble det signalisert at Norge, innenfor rammene av en ny klimaavtale
der store utslippsland blir enige om utslippsreduksjoner i tråd
med togradersmålet, vil ta på seg en utslippsforpliktelse tilsvarende
kutt i utslippene på 40 prosent basert på 1990-nivå innen 2020. Flertallet viser
til at dette er i tråd med målsettingene i klimaforliket inngått
i Stortinget 17. januar 2008 med alle partier unntatt Fremskrittspartiet. Flertallet mener
at norske bedrifters deltagelse i det europeiske kvotemarkedet er
et viktig tiltak for å nå disse målene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at kun i underkant av 15 prosent av verdens utslipp av det som defineres som
klimagasser, er underlagt reduksjonsforpliktelser etter videreføringen
av Kyoto-protokollen i Durban. Disse medlemmer viser
til at det i hovedsak er Norge sammen med EU og Sveits som har valgt
å påta seg slike forpliktelser. Samtidig vil disse medlemmer understreke
det faktum at de utslippsreduksjoner forlengelsen av Kyoto-protokollen
kan bidra med, ikke vil være tilstrekkelig til å begrense den globale
oppvarmingen (ref: http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/aktuelt/nyheter/2011/-kyotoprotokollen-ikke-nok-til-a-begrens.html?id=664913).
Disse medlemmer understreker
at selv om proposisjonen viser til at virksomheter innenfor sektorer
som regnes som utsatt for karbonlekkasje vil få tildelt vederlagsfrie
kvoter tilsvarende 100 prosent av historisk nivå i forhold til benchmark
i bransjen, vil det likevel ramme de bedrifter som øker sin produksjon
i forhold til den aktuelle historiske perioden negativt. Det er derfor
av stor betydning at virksomhetene blir kompensert på en slik måte
at dette ikke fører til økte utgifter, svekket konkurranseevne og
i ytterste konsekvens tap av norske arbeidsplasser.
Samtidig vil disse medlemmer sette spørsmålstegn
ved enkelte EU-lands evne og vilje til å implementere og praktisere
de samme regler, gitt EUs omfattende økonomiske utfordringer. Norge
bør derfor ikke påta seg ytterligere forpliktelser på dette området
før det er klart at våre konkurrenter i EU gjør det samme.
Disse medlemmer viser til rådsdirektiv
2009/29/EF (Revidert kvotedirektiv) og gir sin støtte til at direktivet
innlemmes i norsk lov, men legger til grunn at lovendringen tidligst
iverksettes på det tidspunkt da minimum 85 prosent av EU-landene
har implementert direktivet i sine lands respektive lovverk og viser
en praksis som også er i tråd med dette.
Disse medlemmer foreslår:
«Ved innlemmelse av rådsdirektiv 2009/29/EF (Revidert
kvotedirektiv) i norsk lov skal det legges til grunn at lovendringen
tidligst iverksettes på det tidspunkt da minimum 85 prosent av EU-landene
har implementert direktivet i sine lands respektive lovverk og viser
en praksis som også er i tråd med dette.»
Komiteen viser til
rådsdirektiv 2009/29/EF (Revidert kvotedirektiv) og gir sin støtte
til at direktivet innlemmes i norsk lov.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader og forslag inntatt over.