Miljøverndepartementet viser til at proposisjonen
inneholder forslag til endringer i klimakvoteloven som er nødvendige
for å gjennomføre EU-direktiv 2009/29/EF av 23. april 2009, som
endrer direktiv 2003/87/EF for å forbedre og utvide EUs kvotesystem.
Direktivet etablerer et felleseuropeisk kvotesy-stem
hvor regler for fastsettelse av samlet kvotemengde, tildeling av
vederlagsfrie kvoter til de kvotepliktige virksomhetene og statens
salg av klima-kvoter er de samme i alle statene som omfattes av
systemet. Det pågår forhandlinger mellom EFTA-statene og EU-kommisjonen
om innlemmelse av kvoteregelverket i EØS-avtalen. Forhandlingene
tar utgangspunkt i at EFTA-statene ønsker en harmonisert løsning,
hvor EFTA-statene blir en integrert del av EUs kvotesystem. Departementet
gjør oppmerksom på at beskrivelsen i proposisjonen og forslaget
til gjennomføringsregler er basert på forutsetningen om at dette
også blir forhandlingsresultatet.
Miljøverndepartementet viser til at kvotehandel innebærer
at det gis adgang til å omsette utslippsrettigheter. Kvoteregulering
gir god sikkerhet for oppnåelsen av et fastsatt utslippsmål, ved
at det settes et tak på antall kvoter (utslippsrettigheter) som
kan være i omsetning innenfor kvotesystemet. Samtidig som kvotehandel
er styringseffektivt, vil det også være et kostnadseffektivt virkemiddel.
Handel med utslippskvoter har likhetstrekk med avgifter, fordi forurenser
stilles overfor en kostnad på forurensende utslipp, enten ved at
den kvotepliktige må kjøpe kvoter eller gjennom kostnaden ved å
bruke kvoter som alternativt kunne vært solgt. Klimakvotesystemet
er et av de viktigste virkemidlene for at Norge skal overholde sine
utslippsforpliktelser under Kyoto-protokollen og for at vi skal
nå vårt utslippsmål. Norge har i de internasjonale klimaforhandlingene
annonsert en forpliktelse om å kutte de globale utslippene av klimagasser
i 2020 tilsvarende 30 prosent av Norges utslipp i 1990.
Norge har hatt et kvotesystem for stasjonære virksomheter
siden 2005. For perioden 2008–2012 har Norge vært en integrert del
av det europeiske kvotesystemet, og vårt nasjonale system er bygget
opp i tråd med EUs kvotedirektiv. Luftfartssektoren ble inkludert
i kvotesystemet fra 2012. I St.meld. nr. 34 (2006–2007) Norsk klimapolitikk
er det lagt til grunn at regjeringen ønsker et bredest mulig kvotesystem,
med flest mulig deltakende sektorer og land. Innlemmelse av det
reviderte kvotedirektivet i EØS-avtalen vil bidra til dette.
Det vises til at klimaeffekten av å innføre
et kvotesystem avhenger av det samlede antall kvoter som gjøres
tilgjengelig for virksomhetene som omfattes av systemet. Det er
prisen på kvoter som avgjør hvilke tiltak som blir utløst innenfor
kvotesystemet. Samlet antall kvoter som vil bli utstedt til bruk
i kvotesystemet vil i 2013 være drøyt 2 milliarder kvoter, hver
kvote pålydende 1 tonn CO2-ekvivalenter. Det er innført en årlig
nedskaleringsfaktor på 1,74 prosent av kvotemengden. Samlet kvotemengde
vil dermed bli redusert årlig slik at kvotemengden i 2020 vil være
om lag 1,7 milliarder kvoter, eller ca. 21 prosent lavere enn utslippene
i 2005. Den årlige nedskaleringen av kvotemengden vil fortsette
etter 2020, men faktoren kan endres senest i 2025.
Det vises til at beregningene som er gjort av økonomiske
konsekvenser for Norge, er usikre. Det er på usikkert grunnlag anslått
at norske bedrifter i perioden 2013–2020 vil kunne motta i overkant
av 150 millioner gratiskvoter. Økningen i den felleseuropeiske kvotemengden
som følge av Norges inntreden i systemet anslås til 145 millioner
kvoter i perioden 2013–2020. Norske utslipp forventes imidlertid
å bli høyere enn dette. Norges deltakelse i kvotesystemet vil derfor
bety at de årlige utslippene innenfor systemet blir lavere enn de
ville vært om Norge ikke deltok.
Departementet viser videre til at EUs kvotesystem
er en hjørnestein i den europeiske innsatsen for å redusere utslipp
av klimagasser. Kvotesystemet omfatter til sammen 12 000 europeiske virksomheter
og 4 000 luftfartøysoperatører fra hele verden. Gjennom EUs kvotesystem
går Europa foran i innsatsen for å redusere utslippene av klimagasser.
Kvotesystemet setter et tak på de samlede utslippene fra ut-slippskildene
som omfattes av systemet. Kombinert med direktivets regler for gradvise
innstramminger i kvotemengden vil kvotesystemet bidra til utslippsreduksjoner
i årene som kommer. Gjennom etableringen av kvotesystemet har Europa
startet arbeidet med å omstille samfunnet i retning av et lavutslippssamfunn.
Det europeiske kvotesystemet gir grunnlag for kostnadseffektive
utslippsreduksjoner innenfor industri, kraftverk, petroleum og luftfart.
Kvotesystemet er et system med omsettelige utslipps-tillatelser.
Adgangen til å kjøpe og selge utslippstillatelsene kalt klimakvoter
gir en fleksibilitet som sørger for at nødvendig omstilling skjer
til lavest mulig kostnad for samfunnet.
Det tas sikte på å innlemme EUs reviderte kvotedirektiv
i EØS-avtalen gjennom EØS-komitébeslutning senest i løpet av august
2012. Forslag til lovendringer ble sendt på offentlig høring 22. desember
2011 med høringsfrist 12. februar 2012.
En proposisjon om samtykke til å innlemme det reviderte
kvotedirektivet (2009/29/EF av 23. april 2009) i EØS-avtalen er
fremlagt, jf. Prop. 77 S (2011–2012).
Ettersom den videre prosessen med å etablere
et felleseuropeisk kvotesystem er tidskritisk, ble denne lovproposisjonen
(Prop. 68 L (2011–2012)) oversendt til Stortinget før direktivet
er formelt innlemmet i EØS-avtalen. For at Norge skal kunne inngå
i det felleseuropeiske kvotesystemet fra 2013 vises det til at lovforslaget
må behandles raskt. Norge vil måtte ferdigstille en tildelingsplan
med oversikt over kvotepliktige virksomheter og tildeling av vederlagsfrie
kvoter til den enkelte virksomhet i løpet av sommeren 2012, slik
at denne kan vurderes av EFTAs overvåkingsorgan. En godkjent norsk
plan for tildeling av kvoter vil inngå i det tallgrunnlaget som vil
legges til grunn for etableringen av kvotesystemet. Den godkjente
tildelingsplanen vil dessuten bli lagt til grunn for tildeling av
kvoter til den enkelte virksomhet.
Dersom den endelige EØS-komitébeslutningen om
innlemmelse av det reviderte kvotedirektivet i EØS-avtalen skulle
avvike vesentlig fra den forhandlingsløsningen som er skissert over,
vil saken bli fremlagt for Stortinget på nytt.
Det er i proposisjonen redegjort for innholdet
i EUs kvotedirektiv, og om høringen av dette lovforslaget.