Riksrevisjonens kontroll for 2010 har omfattet 45
heleide aksjeselskaper, 27 deleide aksjeselskaper, 8 allmennaksjeselskaper
(ASA), 4 regionale helseforetak, 7 statsforetak, 6 selskaper som
er organisert ved særskilt lov og 26 studentsamskipnader.
For 2010 har Riksrevisjonen funnet grunnlag
for merknader til statsrådens forvaltning av statens interesser
under Helse- og omsorgsdepartementet, Kultur-departementet, Kunnskapsdepartementet,
Nærings- og handelsdepartementet, Olje- og energidepartementet og
Samferdselsdepartementet.
Statens eierskap skal utøves innenfor de rammene
som følger av ansvarsdelingen mellom selskapenes eiere og styre.
Innenfor disse rammene er aktivt eierskap en sentral forutsetning
i regjeringens eierpolitikk. Etter Riksrevisjonens oppfatning må
staten som eier på denne bakgrunn benytte de virkemidler som er
tilgjengelig for eierstyring, oppfølging og kontroll på en aktiv
måte. Riksrevisjonens kartlegging om statens eieroppfølging av ekstern
revisors oppdrag og uavhengighet viser at staten som eier i mange
tilfeller har et potensial for mer aktiv bruk av ekstern revisor
i sin oppfølging og kontroll av selskapene.
Revisors uavhengighet er viktig for at revisor skal
kunne utøve sin virksomhet i tråd med revisorlovens krav til integritet,
objektivitet og aktsomhet. Riksrevisjonens undersøkelse viser at ekstern
revisors honorar til rådgivning og andre tjenester er mangelfullt
spesifisert for mange selskaper, og flere selskaper har hatt samme
revisor i mer enn 7 år. Riksrevisjonen understreker betydningen
av at departementene i sin gjennomgang av ekstern revisors uavhengighet
bidrar til større åpenhet om revisors oppdrag knyttet til rådgivning
og andre tjenester og har en gjennomtenkt holdning til behovet for
revisorrotasjon.
Riksrevisjonen gjennomførte for 2009 en kontroll
med lederlønnsutviklingen for administrerende direktør i 42 selskaper
med statlig eierandel, inkludert de fire regionale helseforetakene.
Undersøkelsen ble rapportert til Stortinget i Dokument 3:2 (2010–2011),
jf. Innst. 246 S (2010–2011). I debatten i Stortinget 21. mars 2011
etterlyste flere representanter en tilleggsundersøkelse av lederlønningene
i alle helseforetakene. Tilleggsundersøkelsen viser at lederne i
foretakene (de regionale helseforetakene og helse-foretakene) har
en sterkere lønnsvekst enn det øvrige ansatte i foretakene har. Oppfordringen
om moderasjon har vært særlig sterk fra 2007. Likevel har lønnsveksten
i helseforetakene vært sterkere i årene 2007–2010 enn i årene 2003–2007.
Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av statlige
selskaper for 2010 har omfattet ni utvidede kontroller. I disse
kontrollene har Riksrevisjonen funnet svakheter som gjelder:
Svak oppfølging av
sektorpolitiske mål
Eierskapsutøvelsen er ikke tilstrekkelig
tilpasset selskapenes egenart
Svak avkastning i flere selskaper med forretningsmessige
mål
De regionale helseforetakenes resultatrapportering
viser fortsatt store forskjeller i andelen som en tildelt rett til
nødvendig helsehjelp, både mellom regioner og mellom fagområder.
Riksrevisjonen mener at dette gir høy risiko for at rettighetspasienter
ikke prioriteres slik prioriteringsforskriften forutsetter og at
ivaretakelsen av pasientrettighetene blir forskjellig avhengig av hvilken
region pasienter tilhører. Det er fortsatt ingen av de regionale
helseforetakene som når kravene på sentrale kvalitetsindikatorer
som utsending av epikriser og andelen strykninger av planlagte operasjoner,
og innen andelen korridorpasienter har det i tillegg vært en negativ
utvikling.
Rammeavtaler for leie av helsepersonell er et virkemiddel
for å sikre forsvarlig bemanning i spesialisthelsetjenesten. Alle
helseforetakene kjøper tjenester fra leverandører uten rammeavtale,
men andelen som disse kjøpene utgjør, varierer fra 8 til 69 prosent.
Manglende systemer gjør det vanskelig for helsefore-takene å dokumentere
i hvilken grad kjøp fra leverandører uten rammeavtale faktisk skyldes
manglende leveringskapasitet hos avtaleleverandørene eller manglende
lojalitet til bestillingsrutinene i helseforetakene. Riksrevisjonen
er enig med Helse- og omsorgsdepartementet i at de regionale helseforetakene
og helseforetakene har et forbedringspotensial i oppfølging av rammeavtalene.
Etter Riksrevisjonens syn forutsetter virkemiddelet at de regionale
helseforetakene allerede ved planlegging av anskaffelsesprosessen
tar tilstrekkelig hensyn til mekanismene i markedet og forholdene
ved tilgangen på helsepersonell, for å sikre at fremtidige leverandører
kan levere etter behov.
Riksrevisjonen viser til at NSBs tog- og bussvirksomhet
er et vesentlig virkemiddel i regjeringens arbeid med å legge til
rette for å øke andelen som reiser kollektivt. Riksrevisjonens undersøkelse
viser at virksomheten i Nettbuss de siste årene har påvirket kollektivandelen
i persontransportmarkedet i liten grad, og at Samferdselsdepartementet
i liten grad har fulgt opp målene som Stortinget har satt for kollektivutviklingen.
Etter Riksrevisjonens vurdering viser årets
kontroll flere eksempler på at eierdepartementene i liten grad har
fulgt opp selskapene i samsvar med selskapenes egenart og formålet
med eierskapet:
En vesentlig del
av overskuddet i Statkraft SF er i de siste årene investert i ny
virksomhet i andre land og andre produksjonsformer. Nærings- og handelsdepartementet
har etter Riksrevisjonens vurderinger, i liten grad fulgt opp disse
investeringene, med hensyn til målet om at avkastningen fra norsk
vannkraft skal komme fellesskapet til gode.
I årene etter at Mesta AS ble skilt ut
fra Statens vegvesen skulle selskapet konkurrere om nye oppdrag
samtidig som selskapet hadde en betydelig kontraktsportefølje som
var skjermet for konkurranse. Eierdepartementene fulgte i disse årene
ikke opp selskapets resultater fra den konkurranseutsatte delen
av virksomheten.
Baneservice AS har etter opprettelsen i
2005 fått endrede forutsetninger for sin drift og vært gjennom omfattende
omstilling, men Samferdselsdepartementet har ikke utarbeidet nye
analyser av selskapet og ikke vurdert å fastsette et nytt avkastningsmål
for selskapet.
Statoil ASA skal drives på et forretningsmessig grunnlag,
og for denne typen selskaper er det i eierskapsmeldingene klare
forventninger om at staten skal utforme avkastningsmål og utbytteforventninger,
og kommunisere dette til selskapet. Olje- og energidepartementet
har så langt ikke utarbeidet og formidlet avkastningsmål og utbytteforventning
til Statoil i samsvar med de forventningene som framkommer i regjeringens eierskapsmeldinger.
Riksrevisjonen legger til grunn at det innenfor selskapslovgivningen
og øvrige rammer som Stortinget har satt, er betydelige muligheter
for en mer aktiv eierskapsutøvelse overfor disse selskapene.
For de selskapene som har et forretningsmessig formål,
er målet med det statlige eierskapet størst mulig avkastning over
tid. Mesta, Secora og Baneservice ble skilt ut fra statlige forvaltningsorganer
for å drive på et forretningsmessig grunnlag i konkurranseutsatte
markeder. Disse selskapene har i femårsperioden 2006–2010 hatt en
lite tilfredsstillende avkastning.
Virksomheten i Nettbuss skal også oppnå en tilfredsstillende
avkastning over tid. Avkastningen i Nettbuss har i perioden 2008–2010
ligget lavere enn det fastsatte kravet fra NSB, og det vil også
i årene som kommer bli en utfordring for Nettbuss å oppnå de økonomiske
resultatmålene som er satt.
Riksrevisjonen mottar statsrådens beretning
om forvaltningen av statens interesser for alle selskaper som Riksrevisjonen
fører kontroll med. I hovedsak mottas beretningene innenfor de fastsatte
fristene, og de inneholder i de fleste tilfeller tilstrekkelig informasjon
om de etterspurte emnene. En gjennomgang viser at bare litt over halvparten
av beretningene gir svar på spørsmålet om selskapenes styrer har
gjennomført av egenevaluering i 2009 og 2010.
I Dokument 3:2 (2010–2011) ble det tatt opp
at Riksrevisjonen for et flertall av de deleide selskapene ikke
mottok innkalling til generalforsamling før generalforsamlingene
fant sted. Ved Stortingets behandling av saken uttalte kontroll- og
konstitusjonskomiteen at dette var kritikkverdig. En gjennomgang
av innkallingene til ordinær generalforsamling i 2011 viser at Riksrevisjonen
har mottatt kopi av innkalling for 13 av 27 deleide aksjeselskaper
før generalforsamlingene fant sted. Dette innebærer at Riksrevisjonen
for omtrent halvparten av de deleide aksjeselskapene heller ikke
i 2011 har hatt mulighet til å vurdere ut fra sakslisten om det
er ønskelig å delta i generalforsamlingen.
Riksrevisjonen har fulgt opp 13 saker som tidligere
har blitt rapportert i Dokument 3:2 (2009–2010) og Dokument 3:2
(2010–2011). Av disse er 9 avsluttet, mens 4 saker følges opp videre.
Som et ledd i komiteens behandling av dokumentet,
avholdt komiteen åpen kontrollhøring 9. mars 2012. Formålet med
høringen var å belyse håndteringen av styringsutfordringene i statens eierskapspolitikk
vurdert opp mot målsettingen om et aktivt eierskap. Følgende problemstillinger
lå til grunn for høringen:
Hvordan vurderer
statsrådene Riksrevisjonens kritikk?
Hvordan foregår i praksis den statlige
eierskapspolitikken?
Hvordan ser Nærings- og handelsdepartementet og
Olje- og energidepartementet på sin utøvelse av statens eierskapspolitikk,
særlig med henblikk på den svake oppfølgingen av sektorpolitiske
mål?
Det har vært svak avkastning i flere selskaper med
forretningsmessige mål under Nærings- og handelsdepartementet og
Olje- og energidepartementet. Hvordan vurderer statsrådene sin eierskapsutøvelse
i lys av dette?
Statsråd Ola Borten Moe i Olje- og energidepartementet
og statsråd Trond Giske i Nærings- og handelsdepartementet deltok
i høringen.
Det ble tatt stenografisk referat fra høringen,
og referatet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Terje Halleland, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti,
Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til at i 2011 fikk Riksrevisjonen kun innkalling for 13 av
de 27 deleide aksjeselskaper før generalforsamlingen fant sted. Komiteen finner
dette kritikkverdig da det innebærer at Riksrevisjonen heller ikke
i 2011 har hatt mulighet til å vurdere ut fra sakslisten om det
er ønskelig å delta i generalforsamlingen.
Komiteen viser videre til at
etter Riksrevisjonens oppfatning må staten som eier benytte de virkemidler
som er tilgjengelig for eierstyring, oppfølging og kontroll på en
aktiv måte. Komiteen vil påpeke at statens eierskap
skal styres etter prinsippene i eierskapsmeldingen, jf. Innst. 392
S (2010–2011) og Meld. St. 13 (2010–2011). Formålet med statens
eierskap i Telenor er i eierskapsmeldingen klart definert som forretningsmessig
og at hovedkontor og sentrale forsknings- og utviklingsaktiviteter
forblir i Norge. Komiteen understreker at departementets
eierskapsutøvelse må skje innenfor disse rammer.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser
til at Telenor/TV2-saken skjedde i utradisjonelle kommunikasjonsformer
som skapte uklarhet for selskapet. Statsråden har i denne saken
tatt noe selvkritikk, men flertallet understreker
viktigheten av at kommunikasjon skal skje på en langsiktig og forutsigbar
måte og ikke på innskytelse fra eier.
Flertallet viser til at all journalverdig
kommunikasjon mellom departementet og selskap skal journalføres
i tråd med bestemmelser i arkivloven, arkivforskriften og offentlighetsloven. Flertallet viser
til at plikten også innebærer at journalføringen skal skje fortløpende,
hvilket betyr daglig, jf. Innst. S. nr. 21 (1998-99), og St. meld.
32 (1997–98) punkt 5.3.2.4.
Flertallet viser til brev fra
Nærings- og handelsdepartementet datert 9. mars 2012 hvor det fremgår
at tekstmeldingen fra departementet til Telenors styreleder er sendt
7. januar og journalført 17. januar. Flertallet mener
det er kritikkverdig at journalføringen av disse tekstmeldingene
ikke er skjedd fortløpende. Flertallet ber om at
Nærings- og handelsdepartementet gjennomgår egne rutiner for å sikre at
en for fremtiden følger gjeldende regelverk for journalføring.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
Dokument 3:2 (2011–2012) ikke omtaler eller omhandler Telenor/TV
2-saken.
Komiteen viser også
til at Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av statlige selskaper for
2010 har omfattet ni utvidede kontroller. I disse kontrollene har
Riksrevisjonen påpekt svak oppfølging av sektorpolitiske mål og
at eierskapsutøvelsen ikke er tilstrekkelig tilpasset selskapenes
egenart. Svak avkastning i flere selskaper med forretningsmessige
mål er også en del av Riksrevisjonens kritikk.
Når det gjelder sektorpolitiske mål, viser komiteen til
at de regionale helseforetakenes resultatrapportering viser fortsatt
store forskjeller i andelen som er tildelt rett til nødvendig helsehjelp,
både mellom regioner og mellom fagområder. Komiteen mener
i likhet med Riksrevisjonen at dette gir høy risiko for at rettighetspasienter
ikke prioriteres slik prioriteringsforskriften forutsetter, og at
ivaretakelsen av pasientrettighetene blir forskjellig avhengig av
hvilken region pasienter tilhører. Komiteen forutsetter
at de regionale helseforetakene allerede ved planlegging av anskaffelsesprosessen
tar tilstrekkelig hensyn til mekanismene i markedet og tilgangen
på helsepersonell, for å sikre at fremtidige leverandører kan levere
eter til behov.
Komiteen finner også i likhet
med Riksrevisjonen at eierskapsutøvelsen hos departementene ikke
er tilstrekkelig tilpasset selskapenes egenart eller er i samsvar
med formålet for eierskapet når det gjelder flere selskaper. Dette
gjelder Statkraft SF, Mesta AS, Baneservice AS og Statoil ASA. Komiteen legger
til grunn at det innenfor selskapslovgivningen og øvrige rammer
som Stortinget har satt, er betydelige muligheter for en bedre eierskapsutøvelse
overfor disse selskapene.