Frihandelsavtalen mellom EFTA-statene og Peru
ble undertegnet av EFTA-statene under EFTAs ministermøte i Reykjavik
24. juni 2010 og av Peru i Lima 14. juli 2010. Avtalen regulerer handelen
mellom den enkelte EFTA-stat og Peru, men ikke handelen mellom EFTA-statene.
Hovedmålsetningen med frihandelsavtalen er å stimulere
til økt samhandel og økonomisk samarbeid mellom partene. Frihandelsavtalen
omfatter handel med varer, tjenester, investeringer, offentlige
anskaffelser, immaterielle rettigheter, tvisteløsning og konkurranseregler
og teknisk bistand. Det er også inngått egne avtaler mellom hver
av EFTA-statene og Peru om handel med ubearbeidede landbruksvarer.
Frihandelsavtalen mellom EFTA-statene og Peru
er utformet med henblikk på å oppfylle de krav som WTO stiller til
slike frihandelsavtaler (GATT artikkel XXIV og GATS artikkel V). Frihandelsavtalen
innebærer tollfrihet for alle industrivarer etter en nedtrappingsperiode,
med noen mindre unntak.
Frihandelsavtalen sikrer norske eksportører
og investorer økt forutsigbarhet og bedre rammebetingelser. Avtalen
gir Norge forbedret markedsadgang for industrivarer, landbruksvarer
og fisk. På viktige eksportområder for Norge er det fastsatt frihandel
fra første dag etter at frihandelsavtalen trer i kraft. I frihandelsavtalens fortalebestemmelser
bekrefter partene blant annet sin oppslutning om miljøhensyn, grunnleggende
menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og næringslivets samfunnsansvar.
EFTA-statene har opptrådt som en samlet gruppe
i forhandlingene på basis av felles forhandlingsposisjoner det er
blitt enighet om etter forutgående interne EFTA-møter. I og med
at frihandelsavtalen og den bilaterale landbruksavtalen anses som
en sak av særlig viktighet, er Stortingets samtykke til ratifikasjon
nødvendig, jf. Grl. § 26, annet ledd.
Frihandelsavtalens og den bilaterale landbruksavtalens
hoveddeler i engelsk originalversjon med oversettelse til norsk
følger som trykte vedlegg til proposisjonen. Vedleggene til avtalene er
overlevert Stortinget som utrykte vedlegg. Vedleggene er også tilgjengelige
elektronisk på http://www.regjeringen.no.
Norges samhandel med Peru er begrenset, men har
vært voksende de siste ti årene. Eksport til Peru har vært jevnt
lavt disse årene, mens import fra Peru har opplevd sterk vekst.
I 2010 beløp samhandelen seg til 1 349 mill. kroner, hvorav import
utgjør 1 291 mill. kroner og eksport 58 mill. kroner.
Handelen med ubearbeidede landbruksvarer er regulert
i en separat bilateral landbruksavtale mellom Norge og Peru. I disse
forhandlingene har det vært en forutsetning at hver avtalepart skal
kunne gjennomføre sin egen nasjonale landbrukspolitikk. Landbruksavtalen
medfører at Norge og Peru skal gi hverandre tollkonsesjoner på landbruksvarer
som spesifisert i avtalens vedlegg. Den bilaterale landbruksavtalen
trer i kraft samtidig som frihandelsavtalen mellom EFTA-statene
og Peru trer i kraft mellom Norge og Peru, og opphører dersom Norge
eller Peru sier opp frihandelsavtalen.
De viktigste menneskerettighetsutfordringene
i Peru i dag knytter seg til konflikter med lokalsamfunn om ressursutvinning.
Den peruanske statens til dels offensive konsesjonspolitikk har gitt
opphav til økt økonomisk aktivitet også i sårbare områder og i områder
med uavklarte eierforhold til ressurser. Lokalsamfunnene blir ofte ikke
konsultert, og det er eksempler på at myndighetene utviser en konfronterende
linje overfor protester. Norge har i flere år gitt økonomisk støtte
til peruanske menneskerettighets- og urfolksorganisasjoner. Peru
er nyvalgt medlem av FNs menneskerettighetsråd i 2011.
Peru kritiseres av Den internasjonale arbeidsorganisasjonen
(ILO) for manglende implementering av konvensjon nr. 169 om urfolk
og stammefolk i selvstendige stater som landet ratifiserte i 1994
og som krever at urfolk skal forhåndskonsulteres om avgjørelser
som angår dem. Det høye konfliktnivået i landet viser at det er
behov for en bedre dialog mellom urfolk og regjering.
I forhandlingene om frihandelsavtalen med Peru fikk
EFTA-statene gjennomslag for å inkludere referanser til ILO-konvensjoner
og grunnleggende menneskerettigheter i avtalens fortale. Både Peru
og EFTA bekrefter i avtalen sitt engasjement og sin respekt for
grunnleggende menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter, herunder
ILO-konvensjonene partene har ratifisert. Peru har ratifisert alle
de sentrale ILO-konvensjonene.
Frihandelsavtalen mellom EFTA-statene og Peru
og den bilaterale avtalen om handel med landbruksvarer mellom Norge
og Peru vil ikke medføre budsjettmessige konsekvenser av betydning.
Utover vanlige oppgaver i forbindelse med Den blandede komité samt
toll- og opprinnelsesrelaterte spørsmål, vil avtalene heller ikke ha
administrative konsekvenser av betydning. Avtalene vil legge til
rette for økt handel mellom Norge og Peru. Dette vil kunne gi samfunnsøkonomiske
gevinster for begge land gjennom bedre markedsadgang for eksport
og reduserte importhindre. På bakgrunn av at Norges samhandel med
Peru foreløpig er begrenset, vil de samfunns-økonomiske gevinstene
imidlertid trolig være begrenset.
Frihandelsavtalen og avtalen om handel med landbruksvarer
er forelagt samtlige departementer som alle anbefaler at ratifikasjon
finner sted. Nærings- og handelsdepartementet tilrår at frihandelsavtalen
mellom EFTA-statene og Peru og avtalen om handel med landbruksvarer
mellom Norge og Peru ratifiseres. Utenriksdepartementet slutter
seg til dette.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein
Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop.
35 S (2011–2012) om samtykke til ratifikasjon av en frihandelsavtale
mellom EFTA-statene og Peru og en avtale om handel med landbruksvarer
mellom Norge og Peru, begge av 24. juni 2010.
Komiteen viser videre til at
hovedmålsetningen med frihandelsavtalen er å stimulere til økt samhandling
og økonomisk samarbeid mellom partene. Komiteen merker
seg at denne avtalen skal omfatte handel med varer, tjenester, investeringer,
offentlige anskaffelser, immaterielle rettigheter, tvisteløsning,
konkurranseregler og teknisk bistand.
Komiteen mener det er viktig
å få på plass denne frihandelsavtalen som sikrer norske eksportører
og investorer økt forutsigbarhet og bedre rammebetingelser. Handelsavtalen
vil, slik komiteen ser det, gi Norge forbedret markedsadgang
for industrivarer, landbruksvarer og fisk.
Komiteen er opptatt av at det
i fortalebestemmelsene bekreftes at partene har avtaler som også
går på miljøhensyn, grunnleggende menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter
og næringslivets samfunnsansvar.
Komiteen støtter at handelen
med ubearbeidede landbruksvarer er regulert i en separat bilateral
landbruksavtale mellom Norge og Peru.
Komiteens utkast til innstilling ble 9. februar 2012
oversendt utenriks- og forsvarskomiteen til uttalelse. Utenriks-
og forsvarskomiteen uttaler følgende i brev av 15. februar 2012:
«Utenriks- og forsvarskomiteen viser til næringskomiteens
utkast til innstilling datert 9. februar 2012 og til de respektive
partiers merknader vedrørende Prop. 35 S (2011–2012).
Utenriks-
og forsvarskomiteens medlemmer slutter seg til næringskomiteens
utkast til innstilling til Prop. 35 S (2011–2012) og har ingen ytterligere
merknader.»
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i ratifikasjon av
en frihandelsavtale mellom EFTA-statene og Peru og en avtale om
handel med landbruksvarer mellom Norge og Peru, begge av 24. juni
2010.
Oslo, i næringskomiteen, den 16. februar 2012
Terje Aasland |
Else-May Botten |
leder |
ordfører |