Innstilling fra helse- og omsorgskomiteen om endringer i statsbudsjettet for 2011 under Helse- og omsorgsdepartementet
Dette dokument
- Innst. 136 S (2011–2012)
- Kildedok: Prop. 16 S (2011–2012)
- Dato: 08.12.2011
- Utgiver: helse- og omsorgskomiteen
- Sidetall: 7
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- Sammendrag
- Forslag til endringer av bevilgningene under enkelte
kapitler
- Kap.710 Nasjonalt folkehelseinstitutt
- Kap. 715 Statens strålevern
- Kap. 719 Annet folkehelsearbeid
- Kap. 720 Helsedirektoratet
- Kap. 722 Norsk pasientskadeerstatning
- Kap. 732 Regionale helseforetak
- Kap. 734 Særskilte tilskudd til psykisk helse og rustiltak
- Kap. 761 Omsorgstjenester
- Kap. 762 Primærhelsetjeneste
- Kap. 763 Rustiltak
- Kap. 764 Psykisk helse
- Kap. 781 Forsøk og utvikling mv.
- Kap. 2711 Spesialisthelsetjeneste mv.
- Kap. 2751 Legemidler mv.
- Kap. 2752 Refusjon av egenbetaling
- Kap. 2755 Helsetjeneste i kommunene mv.
- Kap. 2756 Helsehjelp i utlandet
- Kap. 2790 Andre helsetiltak
- Kap. 3720 Helsedirektoratet
- Kap. 3732 Regionale helseforetak
- Forslag til endringer av bevilgningene under enkelte
kapitler
- Komiteens merknader
- Komiteens tilråding
Til Stortinget
Helse- og omsorgsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om endringer av bevilgningene under enkelte kapitler på statsbudsjettet for 2011. Under programområde 10 Helse og omsorg, fremmes det forslag om å øke utgiftene med 194,2 mill. kroner. Inntektene foreslås redusert med 204,1 mill. kroner. Under programområde 30 Stønad ved helsetjenester fremmes det på grunnlag av nye anslag forslag om å redusere utgiftene med 149,5 mill. kroner.
Under programområde 10 Helse og omsorg fremmes det videre flere forslag om å flytte bevilgninger mellom poster innenfor samme kapittel. Dette foreslås for at budsjettering og regnskapsføring knyttet til tilskudd skal være i samsvar med bevilgningsreglementet, jf. Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2009 og 2010, Helse- og omsorgsdepartementet.
Post 1 Driftsutgifter foreslås redusert med 9,4 mill. kroner.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser foreslås økt med 11 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås økt med 1 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås økt med 2,55 mill. kroner.
Post 70 Smittevern mv. foreslås redusert med 2,55 mill. kroner.
Post 1 Driftsutgifter foreslås redusert med 5,4 mill. kroner.
Post 70 Refusjon helsehjelp i utlandet foreslås redusert med 2,8 mill. kroner.
Post 71 Særskilte tilskudd foreslås økt med 8,4 mill. kroner.
Post 76 Innsatsstyrt finansiering foreslås økt med 132,4 mill. kroner.
Post 77 Poliklinisk virksomhet foreslås økt med 68 mill. kroner.
Post 83 Opptrekksrenter for lån fom. 2008 foreslås redusert med 8 mill. kroner.
Post 91 Opptrekksrenter for lån tom. 2007 foreslås redusert med 1 mill. kroner.
Post 72 Utviklingsområder innen psykisk helsevern og rus foreslås redusert med 1,4 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås økt med 1,4 mill. kroner. Det foreslås også at stikkordet «kan overføres» tilføyes bevilgningen.
Post 60 Omsorgstjenester foreslås redusert med 1 mill. kroner.
Post 67 Utviklingstiltak foreslås redusert med 0,4 mill. kroner.
Post 61 Fengselshelsetjeneste foreslås økt med 1,4 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås økt med 2,9 mill kroner.
Post 72 Kompetansesentra mv. foreslås redusert med 2,9 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås økt med 2,8 mill. kroner.
Post 72 Utviklingstiltak foreslås redusert med 2,8 mill. kroner.
Det foreslås en bestillingsfullmakt på 20 mill. kroner knyttet til posts 21 Spesielle driftsutgifter.
Post 70 Spesialisthjelp foreslås økt med 0,8 mill. kroner.
Post 71 Psykologhjelp foreslås redusert med 2 mill. kroner.
Post 72 Tannlegehjelp foreslås økt med 89 mill. kroner.
Post 76 Private laboratorier og røntgeninstitutt foreslås økt med 24 mill. kroner.
Post 70 Legemidler foreslås redusert med 182 mill. kroner.
Post 71 Legeerklæringer foreslås redusert med 6 mill. kroner.
Post 72 Medisinsk forbruksmateriell foreslås redusert med 15 mill. kroner.
Post 70 Egenandelstak 1 foreslås økt med 35,4 mill. kroner.
Post 71 Egenandelstak 2 foreslås redusert med 24,506 mill. kroner.
Post 62 Fastlønnsordning fysioterapeuter foreslås redusert med 22 mill. kroner.
Post 70 Allmennlegehjelp foreslås økt med 6 mill. kroner.
Post 71 Fysioterapi foreslås redusert med 47,1 mill. kroner.
Post 72 Jordmorhjelp foreslås økt med 4 mill. kroner.
Post 73 Kiropraktorbehandling foreslås økt med 8 mill. kroner.
Post 75 Logopedisk og ortopedisk behandling foreslås økt med 2 mill. kroner.
Post 70 Helsehjelp i utlandet foreslås redusert med 47 mill. kroner.
Post 70 Bidrag lokalt foreslås økt med 26,9 mill. kroner.
Post 3 Refusjon helsehjelp i utlandet foreslås redusert med 4,1 mill. kroner.
Post 80 Renter på investeringslån foreslås redusert med 18 mill. kroner.
Post 85 Avdrag på investeringslån fom. 2008 foreslås redusert med 12 mill. kroner.
Post 86 Driftskreditter foreslås redusert med 170 mill. kroner. De regionale helseforetakene skal kunne gis inntil 10 782 mill. kroner i driftskreditt, men slik at utestående lån ved utgangen av 2011 ikke skal overstige 8 802 mill. kroner.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Thomas Breen, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen, Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn, Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie, Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, viser til at det under programområde 10 Helse og omsorg, fremmes forslag om å øke utgiftene med 194,2 mill. kroner, mens inntektene foreslås redusert med 204,1 mill. kroner, og videre at det foreslås under programområde 30 Stønad ved helsetjenester å redusere utgiftene med 149,5 mill. kroner.
Komiteen merker seg at det under programområde 10 Helse og omsorg fremmes flere forslag om å flytte bevilgninger mellom poster innenfor samme kapittel for at budsjettering og regnskapsføring knyttet til tilskudd skal være i samsvar med bevilgningsreglementet.
Komiteen har når det gjelder kapitler som ikke er omtalt nedenfor, ingen merknader og slutter seg til de framlagte forslagene i proposisjonen.
Komiteen merker seg at bevilgning til Statens strålevern foreslås økt med 1 mill. kroner knyttet til arbeid med katastrofen i Japan i mars 2011, og støtter dette. Komiteen har i 2011 vært på reise i Japan og sett flere eksempler på det gode og vanskelige arbeidet som det japanske folk har gjennomført etter ulykken.
Komiteen merker seg at bevilgningen til Norsk pasientskadeerstatning foreslås økt med totalt 8,4 mill. kroner for å dekke erstatninger knyttet til skader fra vaksiner som inngår i de nasjonale vaksinasjonsprogrammer. Komiteen mener det er positivt at bevilgningen på post 71 kan reduseres med 2,1 mill. kroner da det ikke forventes erstatningsutbetalinger etter skader under fødsel på fødestuer i 2011.
Komiteen merker seg at aktivitetstall for innsatsstyrt finansiering i regionale helseforetak indikerer en vekst på om lag 1,8 prosent for hele 2011. Komiteen støtter at bevilgningen i 2011 økes med 90 mill. kroner. og at bevilgningen til poliklinisk virksomhet økes med 68 mill. kroner på bakgrunn av økt aktivitet.
Komiteen noterer seg at det må foretas en ombygging og oppgradering av eksisterende helseradionett for at helsetjenesten skal ha ett fungerende radiosamband fram til det nye nødnettet kan dekke dette på landsbasis, og at tiltakene må iverksettes innen utgangen av mai 2012. Komiteen har forståelse for at arbeidene må settes i bestilling innen utgangen av 2011, og støtter at det gis en bestillingsfullmakt på 20 mill. kroner i 2011. Komiteen imøteser at regjeringen vil komme tilbake med forslag om bevilgningsmessig håndtering i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2012.
Komiteen merker seg at utgiftene til refusjon for tannlegehjelp per 30. september 2011 var 8,2 prosent høyere enn ved tilsvarende tidspunkt i 2010, dels fordi færre pasienter enn lagt til grunn i saldert budsjett for 2011 har fått utført tannbehandling i utlandet med refusjon fra folketrygden. Komiteen støtter at bevilgningen foreslås økt med 89 mill. kroner.
Komiteen merker seg videre at utgiftene til refusjoner til private laboratorier og røntgeninstitutt har vært 8,9 prosent høyere enn i 2010. Komiteen mener dette viser at private aktører supplerer det offentlige helsevesenet på en god måte innenfor medisinsk diagnostikk, og støtter at bevilgningen foreslås økt med 24 mill. kroner.
Komiteen viser til at oppdaterte anslag for helseforetakenes pensjonspremier inkludert arbeidsgiveravgift for 2011 viser en økning på i overkant av 1,3 mrd. kroner i forhold til anslaget som ble lagt til grunn i Prop. 120 S (2010–2011). Samtidig anslås det at helseforetakenes premiefond er økt med om lag 1 mrd. kroner i 2011 som følge av overskudd i pensjonskassene i 2010. Komiteen er enig i at helseforetakene kan benytte årets tilføring til premiefond til betaling av økt pensjonspremie, og dette setter Helse Vest RHF, Helse Midt-Norge RHF og Helse Nord RHF i stand til å håndtere de økte pensjonspremiene. Komiteen merker seg at deler av de forsikrede i Helse Sør-Øst RHF er innmeldt i Statens pensjonskasse som ikke er fondsbasert, og der det derfor ikke eksisterer premiefond. Komiteen støtter her forslaget om at Helse Sør-Øst RHF får økt sin ramme for driftskreditt med 170 mill. kroner for 2011, ved at krav til nedbetaling av driftskreditter reduseres fra 2 150 mill. kroner til 1 980 mill. kroner.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter | |||
710 | Nasjonalt folkehelseinstitutt | ||
1 | Driftsutgifter, reduseres med | 9 400 000 | |
fra kr 561 334 000 til kr 551 934 000 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, økes med | 11 000 000 | |
fra kr 38 848 000 til kr 49 848 000 | |||
715 | Statens strålevern | ||
1 | Driftsutgifter, økes med | 1 000 000 | |
fra kr 74 300 000 til kr 75 300 000 | |||
719 | Annet folkehelsearbeid | ||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 79, økes med | 2 550 000 | |
fra kr 64 518 000 til kr 67 068 000 | |||
70 | Smittevern mv., kan overføres, reduseres med | 2 550 000 | |
fra kr 17 906 000 til kr 15 356 000 | |||
720 | Helsedirektoratet | ||
1 | Driftsutgifter, reduseres med | 5 400 000 | |
fra kr 836 444 000 til kr 831 044 000 | |||
70 | Refusjon helsehjelp i utlandet, reduseres med | 2 800 000 | |
fra kr 8 000 000 til kr 5 200 000 | |||
722 | Norsk pasientskadeerstatning | ||
71 | Særskilte tilskudd, økes med | 8 400 000 | |
fra kr 2 128 000 til kr 10 528 000 | |||
732 | Regionale helseforetak | ||
76 | Innsatsstyrt finansiering, overslagsbevilgning, økes med | 132 400 000 | |
fra kr19 907 259 000 til kr 20 039 659 000 | |||
77 | Poliklinisk virksomhet mv., overslagsbevilgning, økes med | 68 000 000 | |
fra kr 2 507 276 000 000 til kr 2 575 276 000 | |||
83 | Opptrekksrenter for lån fom. 2008, overslagsbevilgning, reduseres med | 8 000 000 | |
fra kr 20 000 000 til kr 12 000 000 | |||
91 | Opptrekksrenter for lån tom. 2007, overslagsbevilgning, reduseres med | 1 000 000 | |
fra kr 9 500 000 til kr 8 500 000 | |||
734 | Særskilte tilskudd til psykisk helse og rustiltak | ||
72 | Utviklingsområder innen psykisk helsevern og rus, reduseres med | 1 400 000 | |
fra kr 45 674 000 til kr 44 274 000 | |||
761 | Omsorgstjenester | ||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 79,økes med | 1 400 000 | |
fra kr 142 639 000 til kr 144 039 000 | |||
60 | Omsorgstjenester, kan overføres, reduseres med | 1 000 000 | |
fra kr 188 762 000 til kr 187 762 000 | |||
67 | Utviklingstiltak, reduseres med | 400 000 | |
fra kr 192 088 000 til kr 191 688 000 | |||
762 | Primærhelsetjeneste | ||
61 | Fengselshelsetjeneste, økes med | 1 400 000 | |
fra kr 122 989 000 til kr 124 389 000 | |||
763 | Rustiltak | ||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 71,økes med | 2 900 000 | |
fra kr 61 869 000 til kr 64 769 000 | |||
72 | Kompetansesentra mv., reduseres med | 2 900 000 | |
fra kr 88 859 000 til kr 85 959 000 | |||
764 | Psykisk helse | ||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, økes med | 2 800 000 | |
fra kr 62 456 000 til kr 65 256 000 | |||
72 | Utviklingstiltak, kan overføres,reduseres med | 2 800 000 | |
fra kr 392 363 000 til kr 389 563 000 | |||
2711 | Spesialisthelsetjeneste mv. | ||
70 | Spesialisthjelp, økes med | 800 000 | |
fra kr 1 434 200 000 til kr 1 435 000 000 | |||
71 | Psykologhjelp, reduseres med | 2 000 000 | |
fra kr 199 000 000 til kr 197 000 000 | |||
72 | Tannlegehjelp, økes med | 89 000 000 | |
fra kr 1 396 000 000 til kr 1 485 000 000 | |||
76 | Private laboratorier og røntgeninstitutt, økes med | 24 000 000 | |
fra kr 401 000 000 til kr 425 000 000 | |||
2751 | Legemidler mv. | ||
70 | Legemidler, reduseres med | 182 000 000 | |
fra kr 7 892 000 000 til kr 7 710 000 000 | |||
71 | Legeerklæringer, reduseres med | 6 000 000 | |
fra kr 11 000 000 til kr 5 000 000 | |||
72 | Medisinsk forbruksmateriell, reduseres med | 15 000 000 | |
fra kr 1 515 000 000 til 1 500 000 000 | |||
2752 | Refusjon av egenbetaling | ||
70 | Egenandelstak 1, økes med | 35 400 000 | |
fra kr 4 144 600 000 til kr 4 180 000 000 | |||
71 | Egenandelstak 2, reduseres med | 24 506 000 | |
fra kr 194 506 000 til kr 170 000 000 | |||
2755 | Helsetjenester i kommunene mv. | ||
62 | Fastlønnsordning fysioterapeuter, kan nyttes under post 71, reduseres med | 22 000 000 | |
fra kr 283 000 000 til kr 261 000 000 | |||
70 | Allmennlegehjelp, økes med | 6 000 000 | |
fra kr 3 424 000 000 til kr 3 430 000 000 | |||
71 | Fysioterapi, kan nyttes under post 62, reduseres med | 47 100 000 | |
fra kr 1 687 100 000 til kr 1 640 000 000 | |||
72 | Jordmorhjelp, økes med | 4 000 000 | |
fra kr 44 000 000 til kr 48 000 000 | |||
73 | Kiropraktorbehandling, økes med | 8 000 000 | |
fra kr 110 000 000 til kr 118 000 000 | |||
75 | Logopedisk og ortopedisk behandling, økes med | 2 000 000 | |
fra kr 86 000 000 til 88 000 000 | |||
2756 | Helsehjelp i utlandet | ||
70 | Helsehjelp i utlandet, reduseres med | 47 000 000 | |
fra kr 50 000 000 til kr 3 000 000 | |||
2790 | Andre helsetiltak | ||
70 | Bidrag, økes med | 26 900 000 | |
fra kr 198 100 000 til kr 225 000 000 | |||
Inntekter | |||
3720 | Helsedirektoratet | ||
3 | Refusjon helsehjelp i utlandet, reduseres med | 4 100 000 | |
fra kr 8 000 000 til kr 3 900 000 | |||
3732 | Regionale helseforetak | ||
80 | Renter på investeringslån, reduseres med | 18 000 000 | |
fra kr 516 000 000 til kr 498 000 000 | |||
85 | Avdrag på investeringslån fom. 2008, reduseres med | 12 000 000 | |
fra kr 163 000 000 til kr 151 000 000 | |||
86 | Driftskreditter, reduseres med | 170 000 000 | |
fra kr 2 150 000 000 til kr 1 980 000 000 |
II
Tilføyelse av stikkordStortinget samtykker i at stikkordet «kan overføres» tilføyes bevilgningen under kapittel 762, Primærhelsetjeneste, post 21 Spesielle driftsutgifter i statsbudsjettet for 2011.
III
BestillingsfullmaktStortinget samtykker i at Helse- og omsorgsdepartementet i 2011 kan foreta bestillinger utover gitte bevilgninger under kapittel 781, post 21 Spesielle driftsutgifter, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger 20 mill. kroner.
IV
Driftskreditt til helseforetakeneStortinget samtykker i at Helse- og omsorgsdepartementet i 2011 kan gi de regionale helseforetakene inntil 10 782 mill. kroner i driftskreditt, men slik at utstående lån ved utgangen av 2011 ikke skal overstige 8 802 mill. kroner.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 8. desember 2011
Bent Høie |
Are Helseth |
leder |
ordfører |