Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om endringar i statsbudsjettet for 2011 under Fiskeri- og kystdepartementet
Dette dokument
- Innst. 86 S (2011–2012)
- Kildedok: Prop. 23 S (2011–2012) unntatt kap. 1020, 1021 og 1022
- Dato: 30.11.2011
- Utgiver: transport- og kommunikasjonskomiteen
- Sidetall: 3
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- 1. Om endringar i statsbudsjettet for 2011 under Fiskeri- og kystdepartementet
- 2. Orienteringssak
- 3. Komiteens tilråding
Til Stortinget
I Kystverkets handlingsplan for 2010–2019 er det lagt til grunn at det skal byggjast fem nye fartøy. Etter anbodskonferansen vart kostnaden for det første fartøyet 117 mill. kroner. I tillegg kom oljevernutstyr for 11,5 mill. kroner knytt til fartøyet. I kontrakten for bygging av det første fartøyet ligg det ein opsjon for bygging av eit andre fartøy som må utløysast før 31. desember 2011. Dersom opsjonen ikkje blir utløyst, må det gjennomførast ein ny anbodsrunde.
Kystverket vurderer utgiftene til det andre fartøyet til totalt 153 mill. kroner, av dette utgjer oljevernutstyr 11,5 mill. kroner. Det er gjort framlegg om ei løyving på 77,9 mill. kroner til fornying av fartøy i statsbudsjettet for 2012. Byggjetida for eit slikt fartøy er to år. Fiskeri- og kystdepartementet foreslår at bestillingsfullmakta under kap. 1062 post 45 i 2011 blir auka med 134 mill. kroner til 137 mill. kroner.
Som følgje av lønnskompensasjon på kap. 1062 post 1 på avgiftsfinansierte områder på kap. 1062 post 1 må kap. 5575 post 74 aukast med 4,361 mill. kroner. På denne bakgrunn foreslår Fiskeri- og kystdepartementet å auke kap. 5575 post 74 med 4,361 mill. kroner i 2011.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til proposisjonen og har ellers ingen merknader.
Stad skipstunnel er omtalt i Nasjonal transportplan 2010–2019. Kystverkets oppdaterte konseptvalutgreiing om Stad skipstunnel vart lagt fram ved årsskiftet 2010/2011. Kvalitetssikringa blir gjennomført av Holte Consulting og Econ Pöyry. I løpet av kvalitetssikringa har det blitt avdekt at tilgjengelegheit til tunnelen i dårleg vêr ikkje er tilstrekkeleg utgreidd. Kystverket er bedt om å vurdere dette nærare. Når dette er utgreidd, vil Holte Consulting og Econ Pöyry kunne ferdigstille rapporten sin. Utgreiinga av prosjektet vil framleis vere i rute med omsyn til tidsplanen som er skissert i Nasjonal transportplan.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at det nå gjennomføres en kvalitetssikring av utredningene av Stad skipstunnel, utført av Holte Consulting og Econ Pöyry. Konsulentfirmaene har påpekt at innseilingsforholdene ved dårlig vær ikke er utredet godt nok, og Kystverket vil derfor utrede også dette. Utredninga av prosjektet vil fremdeles være i rute med hensyn til tidsplanen som er skissert i Nasjonal transportplan.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg orienteringen om Stad skipstunnel. Disse medlemmer registrerer at tilgjengelighet til tunnelen i dårlig vær ikke er ansett tilstrekkelig utredet til tross for at det foreligger tidligere utredning fra Sintef om dette. Så langt disse medlemmer kjenner konklusjonene av tidligere undersøkelser av bølge-, strøm- og siktforhold, ble det etter grundige målinger ikke registrert problemer av avgjørende art. Disse medlemmer har merket seg at Kystverkets og Fiskeri- og kystdepartementets behandling av prosjektet Stad skipstunnel har forsinket prosjekt betydelig og skapt stor usikkerhet om hvorvidt regjeringen faktisk går inn for å gjennomføre dette viktige prosjektet for å styrke og sikre sjøbasert transport langs kysten eller ikke. Disse medlemmer legger fortsatt til grunn at Stad skipstunnel bør bygges, og at prosjektet bør påbegynnes så snart som mulig og viser til forslag om dette i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2012. Disse medlemmer viser også til at stormen med navnet «Berit» i dagene 25.–26. november 2011 har herjet langs kysten av Norge, også ved Stad, og slik at verken hurtigbåttrafikk eller Hurtigruten kunne passere. Disse medlemmer har merket seg at det fra meteorologisk hold pekes på at storm og uvær vil bli hyppigere og kraftigere og derved underbygger behovet for å bygge Stad skipstunnel.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti fremmet felles forslag om prosjektering av Stad skipstunnel i Innst. S. nr. 300 (2008–2009), jf. Innst. 13 S (2009–2010), og i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011 i Innst. 350 S (2009–2010). Disse medlemmer viser til at tunnelen har blitt utredet og prosjektet kvalitetssikret i over 20 år. Disse medlemmer merker seg at regjeringen mener tilgjengeligheten til tunnelen i dårlig vær ikke er tilstrekkelig utredet, noe som etter disse medlemmer mening bidrar til å så ytterligere tvil om regjeringens reelle vilje til å realisere prosjektet.
Komiteen viser til proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2011 blir det gjort følgjande endringar:
Kap | Post | Formål | Kroner |
5575 | Sektoravgifter under Fiskeri- og kystdepartementet | ||
74 | Sektoravgifter Kystverket, blir auka med | 4 361 000 | |
frå 708 625 000 til 712 986 000 |
II
Bestillingsfullmakt
Stortinget samtykkjer i at Fiskeri- og kystdepartementet i 2011 kan gjere bestillingar ut over gitte løyvingar, men slik at samla ramme for nye bestillingar og gammalt ansvar ikkje overstig følgjande beløp:
Kap | Post | Formål | Samla beløp |
1062 | Kystverket | ||
45 | Større utstyrskjøp og vedlikehald | 137 mill. kroner |
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 30. november 2011
Knut Arild Hareide |
leder og ordfører |