Komiteens medlem fra Venstre viser
til at vi står overfor store rekrutteringsutfordringer i barnehagesektoren,
og at det pr. i dag er en betydelig underdekning i antall førskolelærere.
Etter dette medlems syn er tilfredsstillende pedagogisk
dekning avgjørende for kvaliteten i barnehagene, jf. behandlingen
av St.meld. nr. 41 (2008–2009) om kvalitet i barnehagen. Dette medlem foreslår
derfor å bevilge 20 mill. kroner til en rekrutterings- og kompetansehevingspakke
for å øke antallet kvalifiserte førskolelære.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
231 | | Barnehager | |
| 51 | Forskning, kan nyttes under post 21, forhøyes med
| 20 000 000 |
| | fra kr 7 291 000
til kr 27 291 000» | |
I saldert budsjett 2010 ble det tatt utgangspunkt i
et måltall for utbygging av barnehageplasser i 2009 på 11 500 heltidsplasser,
noe som skulle gi rom for 9 600 flere barn i barnehage. Foreløpige tall
fra Asplan Viak og SSB for faktisk utbygging i 2009 viser at det
ble etablert om lag 10 100 nye heltidsplasser og at om lag 8 300 flere
barn fikk plass i barnehage. Lavere utbygging enn forventet i 2009
gir et mindrebehov i 2010 på 72 mill. kroner.
Det ble i saldert budsjett 2010 lagt bevilgningsmessig
til rette for utbygging av 7 200 nye heltidsplasser i 2010. Disse
plassene ble anslått å gi rom for 5 500 flere barn i barnehage.
Det foreslås på bakgrunn av oppdaterte befolkningsprognoser fra
SSB å nedjustere måltallet til 7 100 heltidsplasser. Videre økes
anslaget for hvor mange av disse plassene som er forventet å tilfalle
barn under tre år, fra 66 pst. til 80 pst. Redusert måltall og oppjustering
av anslaget for nye småbarnsplasser gir et netto merbehov på 12,5
mill. kroner. Samlet sett foreslås det å redusere bevilgningen med
59,5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre ser med bekymring på deler av innholdet
i ny «Forskrift om bruk av offentlige tilskudd og foreldrebetaling», og
vil på det sterkeste advare mot en utvikling hvor offentlige myndigheter
kan overta privat formuesmasse. Disse medlemmer vil
understreke at vi er helt avhengige av bidragene fra de private
barnehagene for å innfri de politiske mål, og mener de nye forskriftene
er et stort tilbakeskritt for sektoren. Disse medlemmer ber regjeringen
trekke tilbake de punktene i forskriftene som er ødeleggende for
rammevilkårene til private barnehager.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til Innst. O. nr. 103 (2008–2009),
jf. Ot.prp. nr. 57 (2007–2008), hvor Kristelig Folkepartis syn på
den framtidige finansieringsordningen for barnehagesektoren kommer
fram. Dette medlem ser med bekymring på deler av
regjeringens høringsutkast til Nytt finansieringssystem for ikke-kommunale
barnehager i en rammefinansiert sektor. Dette medlem vil
understreke betydningen av å fortsatt ta vare på de private barnehagene
og sikre sunn utvikling i den delen av barnehagesektoren.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er viktig å holde barnehageprisene lave. Samtidig mener disse
medlemmer at maksprisen bør gjøres mer fleksibel for å sikre
at kvaliteten i barnehagene kan bedres, og for å sikre de private
barnehagene.
Disse medlemmer viser til at
maksprisen førte til at mange lavinntektsfamilier fikk økt sine
barnehagekostnader ved innføring av maksprisordningen. Det er viktig
å sikre barnehageplass til alle som ønsker det, uavhengig av økonomi.
Disse medlemmer viser til at
kun hver fjerde kommune har inntektsgradert foreldrebetaling i barnehagen
i dag. Disse medlemmer foreslår derfor å bevilge
50 mill. kroner som øremerkes inntektsgradert foreldrebetaling i
barnehagene. Midlene gis ved en økning i rammeoverføringen til kommunene. Disse
medlemmer vil samtidig foreslå en generell økning i maksprisen
med 200 kroner pr. måned. Dette forslaget vil også påvirke postene
61, 64 og 65, samt kap. 844 post 70.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 342 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 401,5 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
231 | | Barnehager | |
| 60 | Driftstilskudd
til barnehager, overslagsbevilgning,
nedsettes med | 401 500 000 |
| | fra kr 19 677 908 000
til kr 19 276 408 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre er
enig i at det må være moderate priser for oppholdsbetaling i barnehager,
men viser til at regjeringen tidligere har prisjustert egenbetaling
for opphold i barnehage i tråd med den økonomiske veksten. I følge
departementets egne tall vil en prisjustering av barnehageprisen
fra høsten 2010 – i tråd med forventet pris- og kostnadsvekst i
kommunesektoren – gi en maksimalpris på om lag 2 405 kroner pr.
måned, dvs. en økning på 75 kroner pr. måned. Dette medlem foreslår
en slik prisjustering med virkning fra 1. august 2010, noe som samlet
sett vil redusere statens utgifter med om lag 190 mill. kroner,
fordelt over kap. 231 post 60, 61, 64, 65 og kap. 844 post 70. Dette
medlem vil heller omprioritere disse midlene til en målrettet
satsing på rekruttering og kompetanse i barnehage og skole. Dette medlem vil
også ha en politikk som målretter de offentlige støtte- og velferdsordningene
til dem som trenger det mest. Dette medlem foreslår
derfor å bevilge 100 mill. kroner til reduserte barnehagepriser
for de aller fattigste, nærmere omtalt under kap. 571 post 60 i
denne innstilling. På denne måten får vi en reell omfordeling fra
de mange som har nok, til de få som trenger mer.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
231 | | Barnehager | |
| 60 | Driftstilskudd
til barnehager, overslagsbevilgning,
nedsettes med | 207 500 000 |
| | fra kr 19 677 908 000
til kr 19 470 408 000» | |
Anslaget for nye barn som forventes å få plass
i permanente barnehager i 2010 reduseres fra 3 850 til 3 780. Videre
er det lagt til grunn at det ved utgangen av 2010 vil være et etterslep
av ubehandlede søknader om investeringstilskudd, noe som gjør at
tilskudd for en del plasser opprettet ved slutten av 2010 trolig
først vil bli utbetalt i 2011. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen
på posten med 13,5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen nok en gang ikke når måltallene for barnehageutbygging,
og derfor må revidere ned nivået på satsningen. Disse medlemmer konstaterer
at dette, i kombinasjon med mangelen på reell full barnehagedekning,
viser at barnehagesatsningen ikke fungerer og at offentlige og private
barnehageplasser må likestilles.
Disse medlemmer går imot regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad til post 60.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 22 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 35,5 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
231 | | Barnehager | |
| 61 | Investeringstilskudd, overslagsbevilgning, nedsettes med | 35 500 000 |
| | fra kr 189 600 000
til kr 154 100 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til sin merknad og forslag vedrørende prisjustering av oppholdsbetaling
i barnehager under kap. 231 post 60 over.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
231 | | Barnehager | |
| 61 | Investeringstilskudd, overslagsbevilgning, nedsettes med | 21 500 000 |
| | fra kr 189 600 000
til kr 168 100 000» | |
Ved en feil ble bare deler av tilskuddet til
tiltak for barn med nedsatt funksjonsevne i barnehage i 2009 overført
fra Fylkesmannen i Finnmark til kommunene i fylket. Statsregnskapet
for 2009 viser et mindreforbruk på om lag 6,2 mill. kroner på posten.
Det foreslås å øke bevilgningen i 2010 med 6,18 mill. kroner slik
at tilskuddet som ikke ble utbetalt i 2009 kan utbetales i 2010.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Anslaget for antall barn som antas å få fast
plass i midlertidige lokaler i 2010 er redusert fra 1 650 til 1 620.
Det legges til grunn at det for tilskuddet til midlertidige lokaler
vil være et etterslep av ubehandlede søknader ved slutten av året,
og at tilskudd for noen av plassene som opprettes på slutten av
året derfor vil bli utbetalt i 2011. Det foreslås derfor å redusere
bevilgningen på posten med 3,5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad til post 60.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 8 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 11,5 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
231 | | Barnehager | |
| 64 | Tilskudd til midlertidige lokaler, overslagsbevilgning, nedsettes med | 11 500 000 |
| | fra kr 42 000 000
til kr 30 500 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til sin merknad og forslag vedrørende prisjustering av oppholdsbetaling
i barnehager under kap. 231 post 60 over.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
231 | | Barnehager | |
| 64 | Tilskudd til midlertidige lokaler, overslagsbevilgning, nedsettes med | 6 500 000 |
| | fra kr 42 000 000
til kr 35 500 000» | |
Det ble i 2009 etablert færre barnehageplasser enn
forutsatt i saldert budsjett 2010, jf. omtale under post 60. Korreksjon
for faktisk aktivitetsvekst i 2009 gir et mindrebehov i 2010 på
76 mill. kroner på post 65.
Anslaget for nye heltidsplasser i 2010 er redusert,
samtidig som behovet for småbarnsplasser er økt, jf. omtale under
post 60. Dette gir et merbehov på 30 mill. kroner på post 65.
Samlet foreslås det å redusere bevilgningen
på kap. 231 post 65 med 46 mill. kroner i 2010.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknad til post 60.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 106 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 152 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
231 | | Barnehager | |
| 65 | Skjønnsmidler
til barnehager, nedsettes med | 152 000 000 |
| | fra kr 5 805 706 000
til kr 5 653 706 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at barn i barnehage skal ha god kvalitet
på tilbudet, uavhengig av om barnet går i en offentlig eller privat
barnehage. Dette medlem ønsker likebehandling av
private og offentlige barnehager for at mangfoldet i sektoren skal
bevares. Dette medlem foreslår at 40 mill. kroner
bevilges for å videreføre opptrappingen mot likebehandling av de
private og kommunale barnehagene.
Dette medlem vil sikre barnehageplass
til alle som ønsker det, uavhengig av økonomi. Derfor foreslår dette
medlem 10 mill. kroner øremerket til forsøk med inntektsgraderte
satser for foreldrebetaling i barnehagene.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
231 | | Barnehager | |
| 65 | Skjønnsmidler
til barnehager, forhøyes med | 4 000 000 |
| | fra kr 5 805 706 000
til kr 5 809 706 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre mener
på prinsipielt grunnlag at private og kommunale barnehager skal
ha økonomisk likeverdig behandling, og vil understreke at dette
også var et sentralt element i barnehageforliket. Dette medlem viser
i denne forbindelse til at regjeringen – etter svært lang tid og
press fra opposisjonen, organisasjoner og foreldre – har varslet
at de ønsker å trappe opp den økonomiske likebehandlingen. Som et
første steg foreslås å bevilge 82 mill. kroner slik at minimumsforpliktelsen
i forskriften om økonomisk tilskudd økes fra 85 pst. til 88 pst.
fra 1. august 2010. Dette medlem ønsker en raskere
opptrapping, og foreslår å bevilge 55 mill. kroner slik at minimumsforpliktelsen
i forskriften om økonomisk tilskudd økes fra 88 pst. til 90 pst.
fra 1. august 2010.
Dette medlem viser for øvrig
til sin merknad og forslag vedrørende prisjustering av oppholdsbetaling
i barnehager under kap. 231 post 60 over.
Dette medlem fremmer på den bakgrunn
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2010 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
231 | | Barnehager | |
| 65 | Skjønnsmidler
til barnehager, nedsettes med | 29 000 000 |
| | fra kr 5 805 706 000
til kr 5 776 706 000» | |