Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen fram
forslag om utviding av Bergensprogrammet, med vidareføring av bompengeordninga
i 10 år frå 2015 til 2025.
Første etappe av Bybanen og Ringveg vest er planlagt
opna for trafikk i 2010. Med dagens bompengeordning vil bompengeinntektene
til og med 2015 gå til å tilbakebetala lån som er tatt opp til å
finansiera første etappe av dei to prosjekta. Det er ikkje rom for
å gjennomføra andre etappe av Ringveg vest, andre etappe av Bybanen
eller Skansentunnelen.
For å få best mogleg nytte av investeringane
i første etappe av Bybanen og Ringveg vest, har Bergen kommune og
Hordaland fylkeskommune gått inn for at andre etappe av begge prosjekta
blir ferdigstilte snarast råd, jf. St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal
transportplan 2010–2019. For å komma raskt i gang med anleggsarbeida
på andre etappe av Bybanen og Ringveg vest har Bergen kommune og
Hordaland fylkeskommune gått inn for å finansiera førebuande arbeid
i 2009 og 2010 gjennom auka låneopptak, innsparingar og omprioriteringar innafor
Bergensprogrammet. Gjennom behandlinga av St.prp. nr. 1 (2008–2009)
er det gitt løyve til å auka låneopptaket for å finansiera nødvendig
planlegging og prosjektering i 2009 og 2010.
Finansieringa av Bergensprogrammet frå 2010 er
basert på fylkeskommunale midlar og bompengar.
Bergen har store utfordringar knytt til framkomst
og lokal luftkvalitet. For å bøta på desse utfordringane vil Samferdselsdepartementet
sjå positivt på ei eventuell innføring av verkemiddel som køprising
og tidsdifferensierte bompengetakstar. Innføring av denne type verkemiddel
må imidlertid baserast på lokale initiativ. Samferdselsdepartementet
vil støtta ein eventuell slik søknad frå Bergen.
Bybanen er eit viktig ledd i ein framtidsretta
og miljøvenleg strategi for eit betre transportsystem i Bergen.
I den grad Bergen oppfyller vilkåra for midlar frå Belønningsordninga,
kan desse midlane nyttast til delfinansiering av forlenging av Bybanen.
Samferdselsdepartementet vil imidlertid stilla strenge krav til
trafikkregulerande tiltak for tildeling av belønningsmidlar.
Gjennom behandlinga av St.prp. nr. 118 (1984–1985)
slutta Stortinget seg til at det blei etablert ei bompengeordning
i Bergen der hovudmålet var å byggje ut eit tenleg hovudvegnett.
Ordninga blei etablert i 1986 og skulle opphavleg gjelde fram til
utgangen av 2000. Avtalen om innkrevjing av bompengar blei forlenga
til utgangen av 2002, jf. St.prp. nr. 45 (1998–1999) og St.prp. nr.
1 (2001–2002). Gjennom behandlinga av St.prp. nr. 76 (2001–2002),
jf. Innst. S. nr. 45 (2002–2003), slutta Stortinget seg til hovudlinjene
i Bergensprogrammet for transport, byutvikling og miljø. Gjennom
behandlinga av St.prp. nr. 75 (2004–2005), jf. Innst. S. nr. 94 (2005–2006),
slutta Stortinget seg til ei revidert bompengeordning for Bergensprogrammet.
Rabattstruktur og innkrevjingsordning inkludert talet på bomstasjonar
blei endra, bompengeperioden blei utvida med fire år fram til utgangen
av 2015, og det blei gitt løyve til låneopptak for å sikra parallell
utbygging av første etappe av Bybanen og rv 557 Ringveg vest. Det blei
vidare gitt løyve til å nytta bompengar til finansieringa av Bybanen.
I St.prp. nr. 24 (2007–2008) blei det varsla kostnadsaukar på bybaneprosjektet.
Det blei òg rekna med auka bompengeinntekter.
I finansieringsplanen i St.prp. nr. 75 (2008–2009)
var det lagt til grunn 5 300 mill. kroner i 2005-prisnivå til investeringar
i perioden 2002–2015. Omrekna til 2010-prisnivå var dette 6 570 mill.
kroner. Av dette var det lagt til grunn 880 mill. kroner i perioden
2010–2015. Finansieringsplanen i St.prp. nr. 75, omrekna til 2010-prisnivå,
er vist i tabell 2.1 i proposisjonen.
Investeringsplanen som var lagt til grunn, med parallell
utbygging av Bybanen og Ringveg vest og med gjennomføring av mindre
investeringstiltak, er i hovudsak følgt opp. Til og med 2009 er
om lag 2,9 mrd. kroner av investeringar på om lag 5,9 mrd. kroner
gått til dei to store prosjekta.
Bergen kommune har søkt om fritak for inngåande
meirverdiavgift for bybaneprosjektet, jf. St.prp. nr. 1 (2008–2009),
side 101–102. Finansdepartementet har gjort vedtak om eit slikt fritak
for første etappe og grunngjeve det med at ei slik ekstrarekning
ville ha vore ei urimeleg belastning for Bergen kommune.
Forslaget som blei lagt fram for lokalpolitisk
behandling omfattar finansiering av andre etappe av Bybanen og Ringveg
vest, Skansentunnelen og tiltak innafor programområda. I tillegg
inngår fullfinansiering av første etappe av Bybanen og Ringveg vest.
Det var lagt opp til ei fylkeskommunal løyving på 200 mill. 2009-kroner
pr. år til prosjekt og tiltak i Bergensprogrammet i perioden 2010–2025,
til saman 3 200 mill. kroner. Det var vidare lagt til grunn 3 042
mill. kroner i bompengar til investeringar i perioden 2010–2025.
Forslaget til investeringsplan som blei lagt fram for lokalpolitisk
behandling våren 2009, er vist i tabell 3.1 i proposisjonen.
Den lokalpolitiske behandlinga er nærare omtalt i
pkt. 3 i proposisjonen.
Bergen Bompengeselskap AS har gjennom bompengesøknad
av 17. juni 2009 søkt om å få forlenga dagens bompengeordning med
10 år fram til 2025 og gjere endringar i takst- og rabattsystemet
i tråd med dei nye vedtaka i bystyret.
Prosjektet Bybanen skal utgjera hovudstamma
i kollektivtransportsystemet i sørkorridoren i Bergen. Bybanen blir
bygd med dobbeltspor og skal gå frå Kaigaten i sentrum til Nesttun
og vidare til Rådal og Bergen lufthamn Flesland. Heile strekninga
er om lag 20 km lang. Andre etappe omfattar den om lag 3,6 km lange
strekninga frå Nesttun til Rådal (ved Lagunen kjøpesenter). I tillegg
skal det gjennomførast tiltak på eksisterande vegnett med m.a. trafikksikringstiltak
og bygging av gang- og sykkelvegar. Tredje etappe omfattar strekninga
frå Rådal til Flesland. Omrekna til 2010-prisnivå er styringsramma
1 530 mill. kroner og kostnadsramma 1 620 mill. kroner. Samfunnsøkonomisk
netto nytte (NN) for andre etappe av prosjektet er rekna til ‑790
mill. kroner. Netto nytte over kostnad (NN/K) er rekna til ‑0,6.
Prosjektet Ringveg vest omfattar bygging av
om lag 10 km ny firefelts veg mellom rv 580 Flyplassvegen ved Birkeland
i sør og Vestre Innfartsåre ved Liavatnet i nord. Andre etappe omfattar
den om lag 4,3 km lange strekninga Sandeide–Liavatnet i tunnel.
Nytt toplanskryss ved Liavatnet, ramper i tunnel mot Sandeide og rundkjøring
ved kollektivterminal på Sandeide inngår i andre etappe. Omrekna
til 2010-prisnivå er styringsramma 1 530 mill. kroner og kostnadsramma
1 810 mill. kroner. Dette er i tråd med kvalitetssikraren si tilråding.
Samfunnsøkonomisk netto nytte (NN) for andre etappe av prosjektet
er rekna til ‑200 mill. kroner. Netto nytte over kostnad (NN/K)
er rekna til ‑0,1.
Tiltak innafor programområda omfattar i hovudsak
mindre tiltak langs eksisterande vegar, miljøtiltak i sentrum, gang-
og sykkelvegar og mindre kollektiv- og trafikksikringstiltak. I tillegg
kjem midlar til planlegging av nye prosjekt/tiltak. I perioden 2010–2025
er det lagt til grunn ei gjennomsnittleg årleg ramme på 154 mill.
2010-kroner til tiltak innafor programområda, til saman 2 460 mill.
2010-kroner. Det er lagt opp til at dei konkrete prioriteringane
vil skje i samband med seinare revisjonar av handlingsprogrammet,
årsbudsjett og årlege byggeprogram.
Prosjektet Skansentunnelen går ut på å byggje ein
tofelts tunnel frå Bergen sentrum til området nord for Bryggen.
Hovudmålet med prosjektet er å avlasta sentrum for biltrafikk, først
og fremst over Torget og Bryggen. Kostnadene er usikre, og i finansieringsplanen
er det førebels lagt til grunn om lag 500 mill. kroner til prosjektet
i perioden 2015–2025.
Bompengeordninga er nærare omtalt i pkt. 5 i proposisjonen.
I forslaget til revidert bompengeordning er
det lagt opp til to endringar:
Vidareføring av bompengeordninga i 10 år vil
gi rom for å finansiere parallell utbygging av andre etappe av Bybanen
og Ringveg vest, bygging av Skansentunnelen og satsing på tiltak
innafor programområda. Endringa i taket på passeringar pr. månad
frå 50 til 60 vil føra til ein mindre auke i inntektene.
Samferdselsdepartementet viser til at etter
hovudregelen for nye bompengeringar i by skal det vere flat rabatt,
avgrensa til brikkebrukarar. Denne regelen skal nyttast ved framtidige
endringar av rabattsystemet i Bergen.
Det er rekna med at den samla effekten av å
redusere maksimalrabatten til 20 pst. og eventuelt innføre 10 pst.
for kundar i andre bompengeselskap vil auka gjennomsnittleg inntekt
pr. passering frå om lag 7,40 kroner til i underkant av 9 kroner
og dei årlege netto bompengeinntektene med 70–80 mill. kroner.
Ved den lokale behandlinga er det lagt til grunn at
det skal vurderast å redusere maksimalrabattane. Samferdselsdepartementet
er positiv til ei slik endring som vil gi betre økonomi i Bergensprogrammet.
Departementet vil orientere Stortinget om saka når forslag til nytt
takst- og rabattsystem har vore på høyring i Bergen kommune og Hordaland
fylkeskommune, og Statens vegvesen har fatta takstvedtak.
Det er gjennomført utvida ekstern kvalitetssikring
som også omfattar trafikkgrunnlaget og føresetnadene for finansieringsopplegget.
Etter dette er det lagt til grunn ein årleg trafikkvekst på 1 pst.
fram mot 2025.
Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring
av trafikkgrunnlag, føresetnader for finansieringsopplegget og porteføljesamansetninga
i Bergensprogrammet. I rapporten frå kvalitetssikringa rettar konsulenten
eit kritisk søkjelys på gjennomføringsstrategien i Bergensprogrammet.
Konsulenten trekkjer særleg fram problemstillinga knytt til låneopptak.
I vurderinga av finansieringsplanen trekkjer konsulenten
òg fram at det er knytt vesentleg uvisse til dei føresetnader som
ligg til grunn for finansieringa av Bergensprogrammet, og at det av
den grunn er sannsynleg at programmet vil vere underfinansiert.
Konsulenten trekkjer òg fram behovet for at
det blir etablert avklarte styringsprinsipp som kan handtere endringar
i føresetnadene for finansieringsopplegget, og konsekvensane det
vil kunne få for prioriteringane i Bergensprogrammet.
I St.prp. nr. 75 (2004–2005) var det lagt til
grunn at finansieringa av Bergensprogrammet skulle skje med både
statlege, fylkeskommunale og kommunale midlar i tillegg til bompengar.
Finansieringa av Bergensprogrammet frå 2010 er
basert på fylkeskommunale midlar og bompengar. Det er lagt til grunn
6 820 mill. 2010-kroner til investeringar i perioden 2010–2025,
fordelt med 3 280 mill. kroner av fylkeskommunale midlar og 3 540
mill. kroner av bompengar.
Frå 2010 har fylkeskommunane ansvaret for hovuddelen
av tidlegare øvrige riksvegar. Desse er omklassifiserte til fylkesvegar,
og statlege løyvingar til fylkeskommunane ved overtaking av øvrig
riksvegnett skjer gjennom rammetilskotsordninga.
Det er lagt til grunn 3 540 mill. kroner i bompengar
til investeringar i perioden 2010–2025. Bompengar til å dekkje renter
på bompengelån er rekna til 1 850 mill. kroner. I tillegg kjem bompengar
til å dekka innkrevjingskostnader og kostnader til drift av bompengeselskapet
med om lag 38 mill. kroner pr. år eller om lag 610 mill. kroner
i perioden 2010–2025. Akkumulert gjeld i 2013/2014, når andre etappe
av Bybanen og Ringveg vest er gjennomførte, er førebels rekna til
i storleiksorden 4,1 mrd. kroner (løpande kroner). Pr. 31. desember
2009 var akkumulert gjeld om lag 1 660 mill. kroner.
I hovudsak som følgje av at delar av investeringane
ved første og andre etappe av Bybanen og Ringveg vest vil skje seinare
enn tidlegare lagt til grunn, er bompengemidlar til investeringar
i perioden 2010–2025 auka med om lag 420 mill. kroner samanlikna
med den lokale behandlinga.
Planlagt bompengeuttak i 2010 er om lag 1 000 mill.
kroner.
Ved den lokale behandlinga er det lagt til grunn ei
lånerente på 4,75 pst.,basert på ei låneordning som Bergen Bompengeselskap
har i dag. Statens vegvesen viser til at 8 pst. rente er ein standardføresetnad
i bompengeprosjekt.
I proposisjonen er det lagt til grunn 4,75 pst.
lånerente. Dersom den faktiske lånerenta blir høgare enn 4,75 pst.,
må investeringane reduserast.
Bergensprogrammet er ei bompengepakke der omfanget
av utbygginga må tilpassast den økonomiske ramma. All kostnadsauke
må følgjeleg løysast innafor dei økonomiske rammene for pakka. Det
er framleis lagt opp til parallell utbygging av Bybanen og Ringveg
vest, med anleggsstart for andre etappe av begge prosjekta hausten
2010. Ved eventuell kostnadsauke for eitt, eventuelt begge prosjekta,
må først kuttlista takast i bruk. Dersom dette ikkje er tilstrekkeleg, er
det føresett å nytta midlar som er planlagt til tiltak innafor programområda
og/eller Skansentunnelen.
For første etappe av Bybanen og Ringveg vest har
Bergen kommune stilt garanti for 1 750 mill. kroner (sjølvskuldnargaranti).
For å oppnå best mogleg lånevilkår oppmodar Samferdselsdepartementet
om at det også blir stilt garantiar i samband med andre etappe av
dei to prosjekta.
Etter at Stortinget har gjort vedtak om utviding av
Bergensprogrammet, vil det bli inngått ei tilleggsavtale mellom
Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldande standardavtale
og dei føresetnadene som er lagt til grunn i proposisjonen.